تیرآهن هاش چیست؟

۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
تیرآهن هاش که به آن تیر هاش نیز گفته می‌شود دارای بال های پهن است. تیر هاش در دو نوع تیر هاش سبک یا HEA و تیر هاش سنگین یا  HEB شناخته می‌شود. 

تیرآهن هاش چیست ؟ انواع و کاربردها

فهرست مطالب:

  • تاریخچه تیرآهن هاش
  • تیرآهن هاش چیست؟
  • انواع تیرآهن هاش
  • تولید تیرآهن هاش
  • کارخانه های تیرآهن هاش

تاریخچه تیرآهن هاش

در سال 1908، تیرآهن هاش توسط شرکت کشتی سازی آلمانی بثلهم ساخته شد. تیر I  شکل قبل از تیر بال پهن ابداع و تولید شده بود، اما تیرآهن هاش بال پهن به عنوان یک اختراع بسیار مهم محسوب می گردید که حتی در لوگوی این کمپانی مورد استفاده قرار گرفت. تیرآهن بال پهن در طول جنگ جهانی اول به عنوان مواد مورد نیاز در جنگ کاربرد داشت. خط تولید هاش در این کمپانی آلمانی بسیار بزرگ بود به طوری که قادر بود تا تیرآهن بال پهن تا عمق 36 اینچ یا 44/91  سانتی متر تولید نماید. با تولید این نوع تیرآهن  تحول عظیمی در صنعت فولاد ایجاد گردید.

تیرآهن هاش چیست؟

 تیرآهن IPB  یک تیرآهن به شکل H  انگلیسی است که دارای یک جان با دو بال پهن است و به همین خاطر به آن تیر بال پهن نیز می گویند. تیرآهن هاش به شکل T  انگلیسی نیز میتواند ساخته شود. استاندارد تولید این نوع تیرآهن 100 تا 1000 میلی متر با طول 12 متر است. استانداردهای تولیدی تیرآهن هاش معمولا ST37 ،ST44  و ST52  است.  این نوع تیرآهن در بازار ایران با استاندارد اروپایی،روسی، ترک و هم وزن استاندارد اروپایی که توسط  ذوب آهن تولید می شود موجود است.

قیمت تیرآهن هاش به دلیل وزن بیشتر بالاتر از تیرآهن معمولی است.از آنجایی که این  نوع تیرآهن دارای مقاومت بسیار بالایی است که برای سازه های سنگین استفاده می شود. از تیرآهن  IPB علاوه بر صنعت ساختمان سازی، در پل‌ سازی، اسکله ‌سازی، پالایشگاه، کشتی ‌سازی، سدسازی،خرپا و ... استفاده می شود.

تیرآهن هاش سنگین یا IPB

ضخامت بال در این نوع تیرآهن سنگین تر نسبت به تیرسبک است.

جدول وزنی تیرآهن هاش سنگین

تیرآهن هاش چیست ؟ انواع و کاربردها

تیرآهن هاش فوق سنگین IPBV

به این نوع تیرآهن IPBV  می گویند که ضخامت بال آن بسیار سنگین است و با حرف V  به معنای فوق سنگین بودن آن نمایش داده می شود.

تیرآهن هاش سبک وزن یا IPBL

ضخامت بال در این نوع تیرآهن نسبت به تیرآهن IPB و  IPBV کمتر  است. به این نوع تیرآهن  IPBL  می گویند که حرف L  نشان دهنده وزن سبک تیرآهن است.

جدول وزنی تیرآهن هاش سبک

تیرآهن هاش چیست ؟ انواع و کاربردها

نحوه تولید تیرآهن هاش

از اسلب های  H  شکل و مستطیلی برای تولید این نوع تیرآهن استفاده می شود. فرایند تولید به وسیله اسلب های H  شکل به دلیل شباهت زیاد به محصول بسیار راحت تر است به صورتی که فرم دهی تیرآهن به صورت یکنواخت انجام می گیرد، در صورتی که استفاده از اسلب های مستطیلی کاربردی تر است و از آن برای تولید محصولات با وزن سنگین تر با سایز متفاوت استفاده می شود.

کارخانه های تولید تیرآهن هاش

خارجی: تیرآهن هاش در کشور های  اسپانیا, کره جنوبی, اکراین, چین و ترکیه تولید می شود.

کارخانه ذوب اهن اصفهان، تنها کارخانه تولید کننده هاش در داخل کشور است.

سوالات کاربردی:

تیرآهن هاش چه نوع تیرآهنی می باشد.

تیرآهن  IPB به شکل H انگلیسی می باشد که  از دو بال پهن و یک جان تشکیل شده است. از آنجا که طول بال های این تیرآهن نسبت به تیرآهن های معمولی بیشتر است به آن بال پهن نیز گفته می شود.

انواع تیرآهن IPB  را نام ببرید.

تیرآهن IPB  سنگین و تیرآهن IPB  فوق سنگین

استانداردهای تولید تیرآهن هاش را نام ببرید.

ST37 ،ST44  و ST52 

تیرآهن هاش در ایران در حال حاضر توسط چه کارخانه ای تولید می شود؟

ذوب آهن

تیرآهن هاش برای اولین بار توسط چه کسی ساخته شد؟

توسط یک شرکت کشتی سازی آلمانی به نام شرکت بثلهم

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید تیرآهن هاش با کارشناسان ما در همکارآهن در ارتباط باشید.