نورد گرم و نورد سرد

۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
از لحاظ دمایی که برای گرم شدن فلز لازم است، نورد گرم و نورد سرد را تعریف کرده اند. دمای تبلور مجدد فلز نوعی معیار برای نورد گرم و نورد سرد است. اگر دمای فلز کمتر از دمای تبلور مجدد فولاد باشد، نورد سرد و اگر دمای فلز بالاتر از دمای تبلور مجدد فلز باشد، نورد گرم می گویند.

آشنایی با  فولاد و نورد سرد و گرم

فهرست مطالب:

مقدمه بر تعریف نورد گرم و نورد سرد

تاریخچه فولاد

فولاد چیست؟

نورد چیست؟

نورد گرم چیست؟

نورد سرد چیست؟

سوالات کاربردی

مقدمه بر تعریف نورد گرم و نورد سرد

با افزایش جمعیت در سراسر جهان به دنبال بهبود استانداردهای زندگی خود، افزایش تقاضا برای فولاد اجتناب ناپذیر است. اگر محصولی از فولاد ساخته نشده باشد، این احتمال وجود دارد که از یک دستگاه فولادی ساخته شود. فولاد در دنیای مدرن ما ضروری است. در اینجا به طور مختصر با فولاد، و محصولات فولادی و تکنولوژی تولید آن به صورت آشنا میشم.

تاریخچه فولاد

با اینکه در قرن هفدهم میلادی خواص آهن به خوبی شناخته شده بود و این عنصر(فلز) دارای جایگاه اساسی در ساخت و ساز بود با این حال شهرنشینی فزاینده در اروپا نیاز به وجود عنصری کاربردی تر از  آهن داشت. کم کم در قرن نوزدهم، مقدار آهن مصرف شده توسط راه‌آهن‌های در حال گسترش، به کارکنان حوزه فولاد انگیزه مالی داد تا راه‌ حلی برای شکنندگی و فرآیندهای تولید ناکارآمد آهن بیابند. اما فولاد هنوز به عنوان یک فلز ساختاری اثبات نشده بود و تولید محصول کند و پرهزینه بود. تا اینکه  هنری بسمر روشی مؤثر برای استفاده از اکسیژن برای کاهش محتوای کربن در آهن ایجاد کرد و صنعت فولاد مدرن متولد شد. و محصولات آهنی جایگاه خود را کم کم به محصولات فولادی داد.

فولاد چیست؟

فولاد از آهن و  0.002 تا 2.1  درصد کربن وزنی ساخته می شود. فولاد همچنین می تواند شامل عناصر دیگری مانند نیکل، مولیبدن، منگنز، تیتانیوم، بور، کبالت یا وانادیم باشد. اضافه کردن عناصر مختلف به فولاد بر خواص آن نیز تاثر گذار است. در ابتدایی ترین حالت، فولاد با مخلوط کردن کربن و آهن در دمای بسیار بالا (بالاتر از 2600 درجه فارنهایت) ساخته می شود. در فولادسازی اولیه، فولاد از سنگ آهن  تولید می شود در صورتی که در فولادسازی ثانویه فولاد از ذوب ضایعات فولادی تولید می شود. از کوره بلند برای فولاد سازی اولیه و از کوره قوس الکتریکی برای فولاد سازی ثانویه استفاده می شود.

آشنایی با  فولاد و نورد سرد و گرم

نورد چیست؟

تبدیل فولاد به یک مقطع به وسیله نورد انجام می شود. نورد به معنی کاهش ضخامت است که در صنعت فولاد به معنی شکل دهی فولاد و کاهش ضخامت مقاطع فلزی است. فرایند نورد که یکی از بهترین و کاربردی‌ ترین روش‌هایشکل دهیبه فلزات محسوب می شود. این فرآیند عبارت است از گذراندن بخشی از ماده و تغییر شکل پلاستیکی آن از طریق عبور بین غلتک‌ها که در اثر تنش فشاری اعمال شده توسط غلتک‌ها ضخامت ماده کاهش می‌یابد. دستگاه‌های نورد در مدل‌های دو، سه و چهار غلتکه موجود است. بسیاری از محصولات پرکاربرد ساختمانی مثل تیرآهن و نبشی با مقاطع مختلف به وسیله این فرایند تولید می‌شوند.

آشنایی با  فولاد و نورد سرد و گرم

نورد گرم چیست؟

نوردی است که در دمای حدود ۵۰ تا ۱۰۰ درجه سانتی گراد (۱۰۰ تا ۲۰۰ درجه ی فارنهایت) بالای دمای تبلور انجام می شود. در این نورد فولاد در مدت زمان مشخص حرارت می بیند و بعد از رسیدن به یک دمای یکنواخت از میان غلتک ها عبور کرده وبعد از رسیدن به ضخامت دلخواه شکل می گیرد. در نورد گرم فلز از بین دو غلتک که فاصله ی بین آنها اندکی کمتر از ضخامت فلز ورودی و خلاف جهت یکدیگر چرخانده می شوند عبور داده می شود.به دلیل بیشتر بودن سرعت چرخش غلتک ها از ریلی که فلز روی آن قرار دارد، اصطکاک بین غلتک و فلز موجب به جلو راندن فلز شده و طول آن را افزایش و ضخامت آن را کاهش می دهد.

میزان اصطکاک بین غلتک و سطح فلز، معیار کم شدن ضخامت است. به صورتی که برای تغییر شکل زیاد غلتک ها به جای حرکت ماده روی آن می لغزند. در نورد گرم توانایی تغییر شکل بسیار زیاد است. از آنجا که در اثر تبلور مجدد، استحکام تسلیم به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد، به همین دلیل نیروی لازم برای فرایند نورد قطعات بزرگ در فرایند نورد گرم افت قابل ملاحظه ای دارد.

آشنایی با  فولاد و نورد سرد و گرم

نورد سرد چیست؟

نوردی است که در دمای اتاق و پایین تر از دمای نورد گرم صورت می گیرد. در نورد سرد برای شکل دهی مقاطع فلزی از تنش مکانیکی استفاده می شود. با نورد سرد، ورق ها و تسمه هایی می‌توان تولید کرد که پرداخت سطحی شده، در ابعاد آن‌ها دقت زیادی به عمل آمده و مقاومتشان افزایش یافته است. این ورق‌ها با ضخامت کم تولید می‌شوند و پس از طی کارهایی از قبیل اسیدشویی، ضخامتشان کاهش می‌یابد. به طور کلی میتوان عنوان کرد که عملیات نورد سرد، ورق های فولادی با حذف نقطه تسلی و دقت ابعادی بالا و کیفیت سطحی مناسب تولید می کند.

این نوع نورد که معمولاً در دمای اتاق و حداکثر تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد انجام می‌شود؛ باعث افزایش سختی ماده موردنظر شده و افزایش نابجایی در ساختار کریستالی و افزایش تنش تسلیم را نتیجه می‌دهد. دراین نوع نورد همان طور که بیان شد محصول در قالب های دمای پایین قرار می‌گیرد، جایی که قطعه پس از نورد آنیلی یا بازپخت تا دمای اتاق سرد می‌شود. در همکارآهن محصولات نورد گرم شامل: تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی، ورق سیاه و سپری و محصولات نورد سرد شامل انواع ورق، پروفیل، لوله و اتصالات به فروش می رسد برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سوالات کاربردی

فولاد چیست؟

فولاد از آهن و  0.002 تا 2.1  درصد کربن وزنی ساخته می شود. فولاد همچنین می تواند شامل عناصر دیگری مانند نیکل، مولیبدن، منگنز، تیتانیوم، بور، کبالت یا وانادیم باشد.

نورد چیست؟

نورد درواقع فرایند شکل دهی فولاد و کاهش ضخامت مقاطع فلزی است.

نورد های فولاد را نام ببرید

نورد سرد، نورد گرم

نورد گرم چیست؟

نوردی است که در دمای بالاتر از دمای اتاق برای فرم دهی فولاد و ساخت مقاطع فولادی صورت می گیرد.

نورد سرد چیست؟

نوردی است که در دمای اتاق و پایین تر از دمای نورد گرم برای شکل دهی مقاطع فلزی با استفاده از تنش مکانیکی صورت می گیرد.