خاموت چیست؟

۱۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
میلگرد خاموت معمولا به دو روش طولی و عرضی به کار می رود. میلگرد خاموت با خمشی که دارد باعث می شود تا استحکام سازه افزایش داشته باشد. 

میلگرد خاموت چیست؟

فهرست مطالب:

خاموت چیست؟

انواع خاموت از لحاظ شکل ظاهری

انواع خاموت از لحاظ زاویه خم

کاربرد خاموت در صنعت ساختمان سازی چیست؟

خاموت چیست؟

به طور کلی میلگرد به دو صورت  طولی و عرضی در سازه مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که در راستای طول سازه میلگرد قرار گیرد به آن میلگرد طولی و در صورتی که در راستای عرضی قرار گیرد به آن میلگرد عرضی و یا خاموت می گویند.

به عبارتی دقیق تر میلگرد خاموت یک میلگرد خم شده است که منجر به افزایش استحکام سازه در برابر نیروهای پیچشی و برشی  می شود. این نوع میلگرد از المان های طویل و قائم اطراف سازه محافظت می کند. قیمت یک میلگرد خاموت به قیمت میلگرد های استفاده شده در آن بستگی دارد. میلگرد خاموت معمولا از میلگرد های آجدار ساخته می شود. پر استفاده ترین سایز میلگرد خاموت سایز 8 و 10 می باشد. خاموت میلگرد که به آن خاموت ستون و خاموت سقف هم گفته می شود دارای انواع مختلفی است که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.

انواع خاموت از لحاظ شکل ظاهری

خاموت در اشکال مختلفی مربع، مستطیل، دایره، چند ضلعی و ... با توجه به ابعاد و مقاطع ستون ساخته می شود اما رایج ترین آن به دو صورت مربع و مستطیل می باشد. خاموت از نظر ظاهر به دو دسته تنگ بسته و تنگ باز تقسیم می شود که در ادامه با آن بیشتر آشنا خواهیم شد:

میلگرد خاموت چیست؟

خاموت تنگ بسته

خاموتی است که کاملا بسته می باشد و از آن بیشتر در ستون و تیرهایی که نیرو پیچشی بالایی دارد استفاده می شود.

میلگرد خاموت چیست؟

خاموت تنگ باز

خاموتی است که باز می باشد و به شکل L  یا U  لاتین ساخته می شود. از این نوع خاموت بیشتر برای مقابله با نیروی برشی استفاده می شود. خاموت تنگ باز به خاموت قلاب یا تک شاخه، رکابی و یا دوشاخه و چند شاخه تقسیم می شود.

انواع خاموت از لحاظ زاویه خم

میلگرد خاموت چیست؟

خاموت ساده: خاموتی است که به کمک اهرم و یا به صورت دستی با قلاب های 90 درجه تولید می شود و به آن خاموت سنتی نیز می گویند.

میلگرد خاموت چیست؟

خاموت مهندسی: مشابه خاموت ساده یا سنتی می باشد با این تفاوت که گوشه های آن زاویه 45 یا 135 دارد.

میلگرد خاموت چیست؟

انواع خاموت از نظر فناوری تولید

خاموت معمولی: در قالب و اندازه های متفاوتی به روش دستی و یا با استفاده از دستگاه تولید می شود.

خاموت مارپیچ: خاموتی است که با استفاده از دستگاه CNC  به شکل گرد و یا دایره در اندازه های مختلف تولید می شود. شکل ظاهری ای خاموت به صورت مارپیچ است که دور آن میلگرد های طولی پیچیده شده است.

خاموت ربات: مشابه خاموت مارپیچ است با این تفاوت که در یک گوشه از آن یک مربع وجود دارد. این نوع خاموت هم با دستگاه CNC  تولید می شود.

خاموت سلولار: این خاموت با استفاده از تکنولوژی جدید Pi-Systems به صورت حلقه های بسته تولید می شود و استحکام بالایی دارد.

میلگرد خاموت چیست؟

کاربرد خاموت در صنعت ساختمان سازی چیست؟

  • مقاومت فشاری ستون را افزایش می دهد.
  • از خمش میلگرد در سازه جلوگیری می شود.
  • انعطاف پذیری ستون را بهبود می بخشد.
  • از حرکت میلگرد در زمان بتن ریزی جلوگیری می کند.

سوالات کاربردی:

خاموت چیست و چه کاربردی دارد؟

به میلگردی که در راستای عرضی قرار گیرد به آن میلگرد عرضی و یا خاموت می گویند. میلگرد خاموت مقاومت فشاری ستون را افزایش می دهد. از خمش میلگرد در بتن جلوگیری می شود. انعطاف پذیری ستون را بهبود می بخشد واز حرکت میلگرد در زمان بتن ریزی جلوگیری می کند.

انواع خاموت کدام است؟

  • خاموت تنگ بسته
  • خاموت تنگ باز
  • خاموت ساده
  • خاموت مهندسی
  • خاموت معمولی
  • خاموت مارپیچ
  • خاموت ربات
  • خاموت سلولار