میلگرد ترانس و انواع آن

۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
میلگرد ترانس که یکی دیگر از انواع میلگرد است، میلگردی صاف و بدون آج می باشد که بیشتر مصارف زینتی دارد. میلگرد ترانس انواع مختلفی دارد که بر حسب کاربرد مد نظر استفاده از آن متفاوت خواهد بود. 

فهرست مطالب

میلگرد ترانس چیست؟

مشخصات میلگرد ترانس

بررسی انواع میلگرد ترانس 

نحوه تولید میل ترانس یا میلگرد ترانس

میلگرد ترانس چیست؟

میلگرد که در اسکلت و سازه ساختمان بسیار کاربرد دارد، یکی از مهم ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی به شمار می‌رود. میلگرد دارای طول و عرض مشخصی می باشد که برای جبران مقاومت کششی پایین در سازه بتنی قرار می گیرد. میلگرد ترانس یکی از انواع میلگرد می باشد که در ساختمان سازی و ساخت سازه کاربرد فراوانی دارد.این میلگرد در مکان هایی از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد که زیبایی و ظاهر اهمیت زیادی دارد. مهم ترین کاربرد این نوع میلگرد برای فرفوژه، تقویت سازه و شبکه بندی است. البته این محصول کاربردهای صنعتی نیز دارد. میلگرد ترانس دارای سطحی کاملا صاف، صیقلی و بدون آج می باشد که در ابتدا به وسیله نورد گرم تولید می شود و سپس سطح آن پولیش داده می شود. از میلگرد ترانس به علت دارا بودن سطح صاف و صیقلی برای فعالیت‌های تزیینی استفاده می‌شود. 

مشخصات میلگرد ترانس

همانطور که در بخش قبل گفتیم؛ میلگرد ترانس نیز در صنعت ساختمان کاربرد دارد. این میلگرد به علت ظاهر زیبایی که دارد در بخش‌هایی مانند شبکه بندی و تقویت سازه که از اهمیت بالایی برخوردار است، به کار می‌رود. جنس فولاد ترانس معمولا آهنی و یا از فولاد Ck45 است. بسته به ابعاد، جنس و فرآیند تولید، میلگرد ترانس انواع گوناگونی دارد.

بررسی انواع میلگرد ترانس 

 این محصول  بیشتر توسط نورد گرم ساخته می شود. روش های دیگری نیز برای تولید این نوع میلگرد وجود دارد. میلگرد ترانسی که به صورت کششی و یا روغنی تولید شود، میلگرد ترانسمیسیون نامیده می شود. میلگرد ترانسمیسیون با قطر 10 تا 60 میلی متر و طول 3 تا 6 متر تولید می شود. میلگردهای ترانس بسته به نوع تولید کاربرد متفاوتی در صنعت و ساختمان دارند در ادامه با انواع آن بیشتر آشنا خواهید شد.

میلگرد ترانس تک پولیش

میلگردی است که حاصل از نورد گرم با سطحی ناصاف می‌باشد. میلگرد ترانس تک پولیش، در مرحله پولیش دادن، سطح آن صاف و براق می شود. از این میلگرد بیشتر برای قطعات پمپ های آب و نفت و سیلندرهای هیدرولیکی استفاده می شود. این محصول یک مرحله تولید می شود و در صورتی که نیاز به ماشین کاری داشته باشد، در طول استفاده براقیت خود را حفظ می کند.

میلگرد ترانس دو پولیشه

به میلگردی که حاصل از نورد گرم باشد؛ میلگرد دو پولیشه گفته می‌شود که بعد از تولید سطح آن پولیش می شود و میزان درخشانی و براق بودن آن از میلگرد تک پولیش بیشتر است. از این محصول به دلیل زیبایی ظاهری و براقی بالا بیشتر برای ساخت قطعات خودرو مکان‌های خاصی که نیازمند فلز محکم  و براقی است مورد استفاده قرار می گیرد.

میلگرد ترانس سنگ خورده

از دستگاه سنگ سنترلس برای تولید این میلگرد استفاده می شود. این دستگاه بسیار دقیق و حساس است. این نوع میلگرد، تلورانس بسیار دقیقی دارد و با ضخامت 3 تا 100 میلی متر تولید می شود و قابلیت سفارش توسط مشتری را دارد. میلگرد ترانس سنگ خورده دارای دو نوع سر زرد (ST) و سر قرمز(CK) می باشد.

میلگرد ترانس بلبرینگ خور

این نوع میلگرد شبیه به میلگرد ترانس سنگ خورده است با این تفاوت که قابلیت بلبرینگ شدن دارد. این محصول برای افرادی که معیارشان کیفیت بالا، براقیت سطح، تنوع در سایز و بلبرینگ می باشد مناسب است. مهم ترین ویژگی این نوع میلگرد قیمت بسیار پایین آن است که منجر به محبوبیت بالای آن در صنایع مختلف شده است.

میلگرد ترانس مفتول

میلگرد با قطر 3 تا 14 میلی متر است که ظاهری سفید و صیقلی دارد. از آنجایی که این نوع میلگرد ضخامت کمی دارد برای خم کاری  بسیار مناسب می باشد. میلگرد ترانس مفتول در دو نوع ساختمانی و صنعتی تولید می شود و از آن  بیشتر برای تولید انواع سیم مفتول، سیم کشی برق، فنر و گیره استفاده می شود.  

میلگرد تسمه ترانس

این نوع میلگرد، با سطحی کامل صاف و به روش‌های نوردی، ماشین کاری و ترانسی تولید می شود. میلگرد تسمه ترانس دارای کمترین تلورانس است و ماشین کاری به ندرت روی آن انجام می شود. این ویژگی باعث می‌شود که از میلگرد تسمه ترانس در صنایع استفاده کمتری شود. 

میلگرد چهار پهلو ترانس

میلگردی که در سایز 2 تا 90 میلی متر به صورت 2*2 تا 90*90 تولید می شود را میلگرد چهار پهلو ترانس می‌گویند. این نوع میلگرد به دلیل تنوع سایزی که دارد کاربرد بسیار بالایی دارد. به عنوان مثال از سایزهای بزرگ که از 12 تا 90 طراحی شده است برای تولید قطعات و لوازمی که نیاز به دقت بالایی دارد و از حساسیت بالایی برخوردار است استفاده می شود. سایز 2 تا 10 بیشتر برای وسایل ظریف مانند خار و قفل مناسب است و سایز 5*5 تا 16*16 برای ساخت درب و پنجره و نرده مناسب می باشد.

میلگرد ترانس شش پر

میلگرد شش ضلعی با سایز و ابعاد متنوع است که از فولاد ST37  ساخته می شود. این میلگرد معمولا برای تزیینات داخلی در سازه ها به کار می‌رود.

نحوه تولید میل ترانس یا میلگرد ترانس

برای تولید میلگرد ترانس از روش کششی استفاده می‌شود. در این روش میلگرد کشیده می‌شود تا به اندازه‌ی دلخواه برسد. میلگرد ترانس را با روش‌های مختلفی تولید می‌کنند؛ اما در حالت کلی این روش مرسوم تر است. 

در روش کششی تولید میلگرد، در ابتدا آلودگی سطحی میله ها حذف می‌شود. سپس قسمت سر میلگرد تراش داده می‌شود. با این کار میلگرد به راحتی می‌تواند وارد قالب دستگاه شود. بعد از انجام این مراحل میلگرد تاب گیری شده و ادامه بسته بندی می‌شود. 

سوالات کاربردی:

میلگرد ترانس چه نوع میلگردی است؟

میلگرد ترانس دارای سطحی کاملا صاف، صیقلی و بدون آج می باشد که در ابتدا به وسیله نورد گرم تولید می شود و سپس سطح آن پولیش  داده می شود و بیشتر مصارف تزیینی دارد.

انواع میلگرد ترانس کدام است؟

  • میلگرد ترانس تک پولیش
  • میلگرد ترانس دو پولیشه
  • میلگرد ترانس سنگ خورده
  • میلگرد ترانس بلبرینگ خور
  • میلگرد ترانس مفتول
  • میلگرد تسمه ترانس
  • میلگرد چهار پهلو ترانس
  • میلگرد ترانس  شش پر