میلگرد بازالت چیست و چه کاربردی دارد؟

۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
میلگرد بازالت میلگردی است بسیار کاربردی برای مناطق مرطوب و زلزله خیز که در برابر خوردگی و سایش مقاومت بالایی دارد. میلگرد بازالت در خانه سازی به وفور استفاده می‌شود و می‌تواند جایگزین میلگردهای فولادی باشد. 

میلگرد بازالت چیست؟

فهرست مطالب:

بررسی مفهوم میلگرد بازالت

بازالت چیست؟

بررسی نحوه تولید میلگرد بازالت

مقایسه میلگرد بازالت با میلگردهای فولادی 

مزایا میلگرد بازالت

کاربرد میلگرد بازالت

قیمت میلگرد بازالت

سوالات کاربردی

بررسی مفهوم میلگرد بازالت 

میلگرد بازالت از سنگ بازالت به دست می آید. این نوع میلگرد که ماده اصلی و اولیه آن بازالت است، 80 درصد الیاف ساختاری آن سنگ بازالت و 20 درصد آن رزین اپوکسی می باشد. اپوکسی نوعی پلیمر است  که در ساختار این نوع میلگرد به کار می‌رود. میلگرد بازالت دارای تعداد زیادی رشته و فیبر بازالت با پیوندی بادوام و محکم است. برای تولید این نوع میلگرد سنگ بازالت گرم می شود تا به مرحله ذوب برسد و سپس به الیاف تبدیل می شود و با رزین های اپوکسی و پلی استر پوشانده و از این طریق قالب گرفته می‌شود. 

میلگرد بازالت 2.5 برابر مستحکم تر از فولاد است و وزن آن یک سوم میلگردهایی از جنس فولاد است. اما لازم به ذکر می‌باشد که قیمت این نوع میلگرد بسیار بالاتر از میلگرد های فولادی است؛ زیرا در ساختار این نوع میلگرد سنگ بازالت به کار رفته است. مهم ترین ویژگی این میلگرد خاصیت ضد زنگ و ضد خوردگی آن است. این آماتور برای محیط های مرطوب و بارانی به ویژه محیط های دریایی مثل ساخت دیوارهای دفاعی برای صنایع دریایی، جاده ها و پل های زیربنایی که احتمال خوردگی و زنگ زدگی بالایی دارد بسیار مناسب است. لازم به ذکر است طول عمر این نوع میلگرد از میلگردهای گالوانیزه بیشتر و قیمت آن از میلگرد استنلس استیل کم تر و به صرفه تر می باشد.

بازالت چیست؟

بازالت یک نوع سنگ آذرین است که از سرد شدن ناگهانی گدازه‌های آتشفشان به وجود می آید. رنگ این سنگ مشکی یا مشکی- قهوه ای با سطحی قرمز- قهوای است. از این نوع سنگ در ساختار میلگرد برای افزایش استحکام آن استفاده می‌شود. 

بررسی نحوه تولید میلگرد بازالت

توجه داشته باشید برای اینکه این نوع میلگرد را تولید شود، الیافی که از سنگ بازیک تولیدی می‌شود را به اپوکسی آغشته کنید. این امر بعد از اعمال تغییر شکل بر روی میلگرد و وارد آوردن فشار بر روی آن انجام می‌شود. بعد از تبدیل شدن به محصول نهایی برش داده می‌شود. دقت کنید که طول این نوع میلگرد بر اساس سفارش مشتری تعیین می‌شود. کافی است در هنگام ثبت سفارش طول مدنظر را نیز اعلام کنید. میلگردهای بازالت، به صورت رول‌های 500 تا 900 متری بسته بندی می‌شوند. لازم به ذکر است که میلگرد بازالت به علت دارا بودن خاصیت کشسانی، بعد از اینکه در بسته بندی به صورت رول قرار گرفت؛ تغییر شکل نمی‌دهد و به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد. 

مقایسه میلگرد بازالت با میلگردهای فولادی 

  • در مورد میلگرد بازالت باید گفت که این میلگرد نسبت به میلگرد فولادی از استحکام بیشتری در برابر خوردگی و ساییدگی برخوردار است. میلگرد فولادی به علت ماده‌ای که در ساختار خود دارد به راحتی در محیط‌های مرطوب قرار گرفته و به سرعت واکنش می‌دهد و دچار خوردگی می‌شود.
  • میلگرد بازالت در برابر جریان الکتریسیته رسانا نیست و همین امر باعث می‌شود که کاربرد زیادی داشته باشد. در مقابل میلگرد فولادی در برابر جریان الکتریسیته رسانایی بالایی دارد و جریان برق را به خوبی از خود عبور می‌دهد میلگرد بازالت وزن بسیار سبکی دارد این در حالی است که میلگرد فولادی وزنی بسیار بالا تر از میلگرد بازالت دارد. 

مزایا میلگرد بازالت

  • از میلگرد فولادی چهاربرابر سبک تر است.
  • ضریب حرارتی میلگرد بازالت مساوی با ضریب حرارتی بتن است.
  • در برابر زنگ زدگی، خوردگی و مواد قلیایی مقاوم است.
  • از فولاد st37 و فایبرگلاس مقاومت بیشتری در برابر کشش دارد.
  • عایق الکتریکی آن از میلگرد الیاف شیشه، 10 برابر بیشتر است.
  • با ابزارهای معمولی به راحتی برش داده می شود.
  • هزینه کلی پروژه کم تر از پروژه هایی که از میلگرد فولادی استفاده می کنند می شود.
  • از آنجایی که میلگرد بازالت هادی برق نیست برای ساخت مراکز پزشکی MRI  که عدم میدان مغناطیسی مهم است  بسیار مناسب می باشد.
  • این نوع میلگرد در برابر اشعه ماورای بنفش مقاوم است و امکان رشد میکروب و باکتری در آن وجود ندارد.
  • از آنجایی که ماده اولیه این نوع میلگرد سنگ بازالت است و سنگ بازالت از دل طبیعت به دست می آید، آسیبی برای محیط زیست ندارد.

کاربرد میلگرد بازالت

این نوع میلگرد به دلیل خاصیت ضد زنگ و خوردگی دارد برای محیط های خورنده بسیار مناسب است از طرفی دیگر بتن هایی که از این نوع میلگرد استفاده می کنند حجم کم تری دارند که این امر منجر به صرفه جویی بتن و ایجاد یک سازه سبک می شود. یکی دیگر از ویژگی های مهم این میلگرد قابلیت بازیافت آن می باشد. لازم به ذکر است به دلیل وزن سبک تر از فولاد حمل و نقل این میلگرد بسیار سبک تر است.

  • استفاده در ساختمان سازی
  • استفاده در ساخت بتن
  • استفاده در تونل سازی
  • استفاده در ساخت حصارهای بتنی و موانع
  • استفاده در ساخت عایق های خطوط فشار قوی
  • استفاده در ساخت ایستگاه های لرزه نگار و اماکن ژئومغناطیس
  • استفاده در ساخت اماکن نظامی، فرودگاه ها، برج های مخابراتی و ایستگاه های تلویزیونی و رادیویی
  • استفاده در ساخت ساختمان های صنعتی و عمرانی در مناطق زلزله خیز

قیمت میلگرد بازالت

به طوری کلی در حال حاضر قیمت این نوع بالاتر از دیگر میلگردها است اما در صورتی که حجم تولید این نوع میلگرد افزایش پیدا کند از همه ی میلگرد ها بالاخص میلگرد آجدار، ساده، کامپوزیت و فایبرگلاس پیدا خواهد کرد.

سوالات کاربردی:

میلگرد بازالت چیست؟

میلگردی است که ماده اصلی و اولیه آن بازالت است، 80 درصد الیاف آن را بازالت و 20 درصد آن رزین اپوکسی می باشد.

مهم ترین ویژگی میلگرد بازالت چیست؟

خاصیت ضدخوردگی و سبک بودن آن همراه با استحکام بالاتر از میلگردهای دیگر