وال پست چیست و چه کاربردی دارد؟

۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
وال پست یک عنصر مهم در ساختمان سازی است که برای مقاومت ساختمان در برابر زلزله، تنش و باد مناسب است. در این مقاله با وال پست و کاربرد های آن به صورت تخصصی بیشتر آشنا خواهیم شد.

وال پست چیست؟

فهرست مطالب:

وال پست چیست؟

آشنایی با انواع وال پست در ساختمان سازی

وال پست چگونه از دیوار در زلزله مراقبت می کند؟

کاربرد وال پست در سازه چیست؟

سوالات کاربردی

وال پست چیست؟

وال پست یک کلاف با طول مشخص است که از آن در ساختمان سازی استفاده می شود. وال پست از تیر و ستون تشکیل شده و وظیفه ایجاد یکپارچگی اسکلت و دیوارها را به عهده دارد. به طور کلی هدف اصلی وال پست در ساختمان، ایمن سازی دیوار و اسکلت سازه است به طوری که  از ریزش و آسیب به سازه جلوگیری می‌کند. به علاوه موارد گفته شده، وال پست وظیفه انتقال بار به قاب های ساختمان را دارد.

لازم به ذکر است دیوارها باید از اسکلت سازه جدا باشند به این دلیل که، با توجه به طراحی خاصی که اسکلت سازه دارد، سختی آن بسیار بیشتر از دیوارهایی مانند دیوارهای نما می باشد و به همین دلیل در هنگام زلزله حرکت دیوار ها بسیار بیشتر از اسکلت سازه است و حرکت جانبی سازه از دیوار ها بسیار کم تر است. معنی لغوی وال پست نگهدارنده می باشد و از آن برای جدا کردن دیوار از اسکلت سازه استفاده می شود. جدا کردن دیوار از اسکلت سازه باعث می شود تا از حرکت دیوار در هنگام وقوع زلزله کنترل شود و دیوار به صورت یکپارچه با سختی خود به حرکت درآید.

آشنایی با انواع وال پست در ساختمان سازی

در ساختمان سازی از انواع مختلف وال پست استفاده می‌کنند. هر سازه ای با توجه به ابعادی که دارد به نوع خاصی از وال پست نیاز دارد به همین خاطر لازم است با وال پست‌های مختلف آشنا شوید. 

وال پست قائم (موازی با ستون)

مقطعی است که موازی با ستون و یا دیگر عضوهای قائم و در میان دیوار قرار می گیرد. این مقطع فولادی که ساخت آن با استفاده از دو ناودانی و یا چهار نبشی انجام می شود معمولا به صورت H انگلیسی می باشد. این نوع وال پست با توجه به محل قرر گیری آن در سازه با عناوین وال پست میانی یا وادار میانی و وال پست کناری یا وادار کناری شناخته می شود. وال پست میانی (وادار میانی) به واداری گفته می‌شود که در میانه طول دیوار قرار می گیرد. قائم یا موازی با ستون (وادار کناری) واداری است که با یک فاصله مشخص در نزدیکی عضوهای قائم قرار می گیرد.

وال پست افقی یا تیرک یا عمود بر ستون

وال پست افقی و یا تیرک که وظیفه آن کاهش ارتفاع دیوارهای بلند است باید طولی بیشتر از 3.5 متر داشته باشد. واداری افقی با مقطع فولادی یا بتن است. این نوع وال پست علاوه بر بهبود در روند جداسازی دیوار از سازه به عنوان نگهدارنده تیرک نیز عمل می کند.

وال پست ترکیبی چیست

این نوع از وال پست، ترکیبی از وال پست افقی و عمودی است که برای ساختمان‌های بسیار بلند و ساختمان‌هایی که در مناطق زلزله خیز و مناطقی که وزش باد بسیار شدید است مورد استفاده قرار می گیرد. از این نوع وال پست برای دیوارهای سازه که آسیب پذیر هستند استفاده می‌شود. 

وال پست چگونه از دیوار در زلزله مراقبت می کند؟

وال پست، با کاهش دادن طول آزاد دیوار، امکان جابه جایی جانبی دیوار را فراهم می کند. به این ترتیب صلبیتی که  در سازه حین ساخت ایجاد می‌شود، کاهش پیدا می کند و عملکرد دیوار در برابر بارهای لرزه ای افزایش پیدا می کند. این امر باعث می‌شود که دیوار با طول کوتاه نیز در برابر زلزله مقاومت بالایی از خود نشان دهد. 

کاربرد وال پست در سازه چیست؟

  • استفاده از وال پست در سازه، خسارت های مالی و جانی ناشی از زلزله را کاهش می دهد.
  • وال پست با قرارگیری در بین دیوارهای مجاور، ظرفیت استهلاک در سازه را افزایش می دهد و در نتیجه منجر به افزایش پایداری در قاب‌ها می شود. 
  • وال پست عملکرد سازه را بهبود می بخشد و از آسیب رسیدن به اعضای اصلی سازه جلوگیری می کند.

سوالات کاربردی

وال پست چیست؟

وال پست یک کلاف با طول مشخص است که از آن در ساختمان سازی استفاده می شود.

انواع وال پست کدام است؟

  • وال پست قائم یا (موازی با ستون)
  • وال پست افقی یا تیرک یا عمود برستون
  • وال پس ترکیبی

معنی لغوی وال پست چیست؟

معنی لغوی وال پست نگهدارنده می باشد.

وال پست ترکیبی چه نوع وال پستی است؟

ترکیبی از وال پست افقی و عمودی است.