ورق آتشخوار چیست؟

۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
ورق آتشخوار ورقی بسیار پر کاربرد است که در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد. در این مقاله به صورت تخصصی این ورق و انواع آن را بررسی خواهیم کرد.

فهرست مطالب:

ورق آتشخوار چیست؟

انواع ورق آتشخوار کدام است؟

کاربرد های ورق آتشخوار

سوالات کاربردی

ورق آتشخوار چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق آتشخوار چیست؟

نوعی ورق فولادی است که به دلیل مقاومت بالا این نوع ورق در برابر آتش و حرارت  به آن ورق آتشخوار می گویند. این نوع ورق بسیار نازک است و معمولا از اسلب به صورت رول و شیت تولید می شود. ورق آتشخوار در داخل کشور توسط فولاد مبارکه و در خارج از کشور توسط چین و کره تولید می شود. مهم ترین ویژگی این نوع ورق  توانایی تحمل آن در برابر فشار و گرما فراوان می باشد. از ورق آتشخوار در صنعت پتروشیمی و مواردی از این قبیل استفاده می شود.

انواع ورق آتشخوار کدام است؟

ورق آتشخوار بسته به توان آن در برابر حرارت به دسته های زیر تقسیم می شود:

ورق آتشخوار با تحمل حرارتی تا حداکثر پانصد و هشتاد و پنج درجه سانتی‌گراد. ورق آتشخوار با تحمل حرارتی تا حداکثر هزار و دویصت پنجاه درجه سانتی‌گراد. ورق های نام برده بسته به میزان آلیاژهای به کار رفته در آن دارای گرید های مختلفی است که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد:

ورق Mn417

این ورق برای ساخت مخازن و لوله های انتقال مایعات و صنایع پتروشیمی مناسب می باشد. ورق Mn417  در استاندارد DIN آلمان با شماره 17175 شناخته می شود. در این ورق عناصر زیر استفاده شده است:

گوگرد

0.05

منگنز

0.1 تا 9.2

فسفر

0.05

سیلسیم

2.4

کروم

0.3

کربن

14.2

ورق Mn418

این نوع ورق نیز مانند ورق قبل برای پالایشگاه ها، مخازن، لوله های انتقال مایعات داغ و صنایع پتروشیمی مناسب می باشد. ورق Mn418  کربن بسیار کم تری نسبت به ورق قبلی دارد و منگنز آن مابین 0.125 تا 0.90 می باشد. توانایی تحمل فشار این ورق 20 درصد است و در دمای 585 درجه سانتی گراد مقاومت خوبی دارد.

ورق A516

این ورق کربنی قابلیت تحمل فشار 25 برابر وزن خود را دارد و مناسب برای ساخت مخازن کروی، مبدل های تحت فشار و اتصالاتی که نیازمند استحکام بالایی است مناسب می باشد. این ورق دارای گریدهای 55، 60، 65، 70 می باشد که گرید 60 و 70 آن آتشخوار محسوب می شود و به آن ورق آتشخوار مخزنی نیز می گویند.

ورق های تولید شده در ایران و چین دارای منگنز کم تری است که از کیفیت پایین تری برخوردار می باشد. ورق های شرکت ایلیج اوکراین، شرکت دوفرکو بلژیک و پوسکو کره جنوبی دارای کیفیت بالایی می باشد. در ایران بیشتر ورق های ایرانی و چینی استفاده می شود.

ورق A36

این ورق دارای مقاومت بالایی در برابر آب شور و املاح دریایی است و برای ساخت بدنه زیردریایی ها و وسایل حمل و نقل آبی، کشتی ها، سازه های صنعتی و تجاری در تماس آب و مواردی از این قبیل  مناسب می باشد.

ورق A36  دارای ویژگی های زیر می باشد:

  • قابلیت جوشکاری بالا
  • اسحکام خمشی بالا
  • شکل پذیری بالا
  • چقرمگی مناسب

ورق A36 در ایران توسط کارخانه فولاد اکسین و فولاد مبارکه تولید می شود. بهترین تولیدکنندگان این ورق اورال استیل روسیه، دوفرکو بلژیک و هیوندای استیل کره جنوبی می باشد.

ورق ST52

این نوع ورق برای دماهای بسیار بالا مورد استفاده قرار می گیرد و در مقایسه با ورق های دیگر در حفظ دما و خواص فیزیکی عملکرد بهتری دارد. این ورق در تولید برق و صنایع پتروشیمی کاربرد بالایی دارد.

کاربرد های ورق آتشخوار

به طور کلی از این ورق برای ساخت مخازن تحت فشار، مبدل های تحت فشار، اتصالات، مخازن کروی و تجهیزات انرژی های تجدید پذیر استفاده می شود. لازم به ذکر است بیشترین استفاده این ورق در صنایع پتروشیمی، نفت، گاز و پالایشگاه ها می باشد.

مهم ترین ویژگی ورق های آتشخوار مقاومت بسیار بالا آن در دمای 1250 درجه سانتی گراد است که باعث شده تا از آن برای جابه جایی مایعات و گازهای بسیار گرم استفاده شود. این ورقت در برابر بخار آب، فشار بالا و حرارت هم مقاومت زیادی دارد منجر به مصرف زیاد آن شده است.

سوالات کاربردی

ورق آتشخوار چیست؟

نوعی ورق فولادی است که به دلیل مقاومت بالا این نوع ورق در برابر آتش و حرارت  به آن ورق آتشخوار می گویند. این نوع ورق بسیار نازک است و معمولا از اسلب به صورت رول و شیت تولید می شود.

انواع ورق آتشخوار کدام است؟

ورق آتشخوار با تحمل حرارتی تا حداکثر پانصد و هشتاد و پنج درجه سانتی‌گراد
ورق آتشخوار با تحمل حرارتی تا حداکثر هزار و دویصت پنجاه درجه سانتی‌گراد

کاربرد ورق های آتشخوار چیست؟

به طور کلی از این ورق برای ساخت مخازن تحت فشار، مبدل های تحت فشار، اتصالات، مخازن کروی و تجهیزات انرژی های تجدید پذیر استفاده می شود. لازم به ذکر است بیشترین استفاده این ورق در صنایع پتروشیمی، نفت، گاز و پالایشگاه ها می باشد. مهم ترین ویژگی ورق های آتشخوار مقاومت بسیار بالا آن در دمای 1250 درجه سانتی گراد است که باعث شده تا از آن برای جابه جایی مایعات و گازهای بسیار گرم استفاده شود. این ورقت در برابر بخار آب، فشار بالا و حرارت هم مقاومت زیادی دارد منجر به مصرف زیاد آن شده است.