تفاوت ورق گالوانیزه با آلوزینک چیست؟

۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
ورق گالوانیزه با ورق آلوزینک شباهت بسیاری دارد اما تفاوت ظاهری و عناصری و کاربردی با یکدیگر دارند. این تفاوت ها حتی در مقاومت آن ها نیز مشاهده می‌شود. در این مقاله به صورت تخصصی تفاوت آنها با یکدیگر را مورد بررسی قرار خوایم داد و با کاربرد ها و ویژگی های این ورق آشنا خواهیم شد.

تفاوت ورق گالوانیزه با آلوزینک چیست؟

تصویر شماره 1: تصویر ورق آلوزینک

فهرست مطالب

ورق آلوزینک چیست؟

تفاوت ورق گالوانیزه با ورق سیاه چیست؟

تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه

ویژگی ورق آلوزینک چیست؟

بررسی فرایند تولید ورق آلوزینک

کاربرد ورق آلوزینک چیست؟

سوالات کاربردی

ورق آلوزینک چیست؟

ورق آلوزینک ورقی است سطح آن با یک لایه روی و آلومینیم پوشانده می شود. ترکیب این دو فلز در صنعت آلیاژی فوق العاده کاربردی و مقاوم را ایجاد می نماید که در برابر شرایط جوی و خوردگی، مقاومت بسیار بالایی دارد. این ورق بیشتر برای محیط هایی استفاده می شود که  اسیدیته آن بالا است.

تفاوت ورق گالوانیزه با ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه با اینکه مقاومت بسیار بالا و استحکام بالایی دارد اما در مقابل خوردگی، نم و رطوبت دچار آسیب شده و تغییر رنگ می‌دهد. به همین دلیل بر روی ورق سیاه یک لایه روی قرار می گیرد و تبدیل به ورق گالوانیزه می شود. طی فرایند گالوانیزاسیون یک لایه چند میکرونی از فلز روی آن قرار می گیرد. گاهی وقت ها به دلیل نامرغوب بودن نوع روکش گالوانیزه، ورق تولیدی دارای کیفیت قابل قبولی نیست و انتظار مصرف کننده برآورده نخواهد شد.

تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه

از آنجایی که ورق آلوزینک ترکیبی از روی و آلومینیوم است که مقاومت آن بسیار بیشتر از ورق گالوانیزه می باشد. به طور کلی ورق آلوزینک با ایجاد پوشش بر سطح آن و پیوند متالوژیکی، مقاومتش در برابر عوامل خورنده بسیار بالاتر است. برای تولید این ورق از رنگ های کوره ای استفاده می شود. این ورق با ایجاد پوشش اولیه به ضخامت 7 میکرون از داخل و پوشش پلی استر به ضخامت 25 میکرون از بیرون، در محل اتصال ورق با فوم چسبندگی بهتر دارد. این ویژگی منجر شده تا این ورق مناسب برای استفاده در ساخت ساندویچ پانل باشد.

  به طور کلی می توان گفت تفاوت ورق گالوانیزه با آلوزینک تنها در پوشش آن‌ها خلاصه می شود. این تغییر در پوشش منجر به تفاوت خواص آن‌ها شده است به شکلی که اعلام شد ورق آلوزینک مقاوم تر از ورق گالوانیزه است. در حالی که ورق آلوزینک با عناصر آلومینیوم و روی پوشانده شده است. در حالی که ورق گالوانیزه تنها با عنصر روی خالص پوشش داده می شود. پوشش روی به کاربرده شده در این ورق ها باعث می شود تا در برابر بارش باران و شرایط رطوبت زیاد، دچار اکسید نشود و زنگ نزند. از این ورق های بیشتر در گلخانه ها، حفاظ دیوار، پوشش سقف و مواردی از این قبیل استفاده می شود.

ویژگی ورق آلوزینک چیست؟

در این بخش قصد داریم نکات اصلی و مهم در رابطه با ویژگی‌های ورق آلوزینک را بگوییم. پس تا انتها با ما همراه باشید. 

یکپارچگی ورق آلوزینک

از ویژگی های منحصر به فرد این ورق می‌توان به ، یکپارچگی در ظاهر و ثبات در کیفیت اشاره کرد. به عبارتی فرایند ورق آلوزینک در مواردی که ظاهر کار اهمیت بیشتری دارد استفاده نمود.

دوام ورق آلوزینک

عمر این ورق  با توجه به مقاومت آن در برابر خوردگی 20 برابر ورق فولادی معمولی و حتی ورق گالوانیزه است. به دلیل دوام بالا این محصول در محیط های مرطوب به راحتی می توان کاربرد های زیادی به آن اختصاص داد. این ورق برای سقف ساختمان‌هایی که در مناطق مرطوب قرار دارند بسیار مناسب می باشد.

شکل پذیری ورق آلوزینک

یکی از مهم ترین ویژگی های این ورق، قابلیت شکل پذیری بالای آن است. این ورق در واقع از ورق روغنی یا ورق سرد به دست می آید که به خودی خود شکل پذیری و انعطاف پذیری بالایی دارند. از دیگر ویژگی های این محصول می توان به وزن پایین، قابلیت رنگ کاری، جوش پذیری و برشکاری اشاره کرد.

بررسی فرایند تولید ورق آلوزینک

در نخستین گام برای تولید ورق آلوزینک، درصد وزن عناصر مورد استفاده برای پوشش دهی ورق بر اساس استاندارد ASTM A924 مشخص می شود. سپس حوضچه های مذاب تهیه می شود و ورق روغنی پس از تولید، از این حوضچه عبور می کند. انجام این مراحل درصورتی که ورق به صورت شیت باشد اپراتور ها در آن دخالت دارند. در فرآیند تولید ورق آلوزینک اپراتورها به صورت دستی دخالت دارند و در صورتی که ورق رول باشد کلیه ی مراحل کاملا مکانیزه و اتوماتیک انجام می شود.

کاربرد ورق آلوزینک چیست؟

در این بخش باید مهم ترین کاربردهایی که این ورق دارد را بدانید. ورق آلوزینک در تمامی صنایع کاربرد دارد در ادامه به بررسی کاربردهای آن می‌پردازیم:

ساخت سقف

برای ساخت سقف ساختمان‌ها، ورق آلوزینک تبدیل به ورق رنگی می شود و سپس با عملیات فرم دهی به شکل های مختلف، شیروانی تولید می شود و در ساخت سقف از آن استفاده می گردد.

ساخت درزگیر

از آنجایی که این ورق وزن سبکی دارد و دارای انعطاف بالایی می باشد و خاصیت جوش پذیری بسیار خوبی دارد، بهترین گزینه برای درزگیری است.

پوشش دیوار

از ورق آلوزینک یا گالوالوم برای قسمت های آسیب پذیر ساختمان‌هایی که دیواره آن‌ها در معرض آسیب است استفاده می شود. علاوه بر این در مواردی هم از این محصول برای زیبا سازی استفاده می شود. به طور مثال دیوارهای تزئینی که از چوب ساخته می شود با ورق گالوالوم پوشش دهی می شود. در پارکینگ های بزرگ نیز این ورق به عنوان ورودی پارکینگ استفاده می شود تا هنگام برخورد ماشین ها به آن، آسیب نبیند.

شبکه آبرو

به دلیل بالا بودن مقاومت ورق آلوزینک در برابر خوردگی در بیشتر موارد آبروها از ورق آلوزینک استفاده می شود.

فنس یا پرچین

در بعضی موارد از این ورق برای فنس و پرچین استفاده می شود.

صنعت لوازم خانگی

در صنعت لوازم خانگی از ورق آلوزینک برای ساخت ظروف ادویه استفاده می‌شود. علاوه بر این، در ساخت یخچال، ماشین لباسشویی و سایر وسایل برقی از این محصول به وفور استفاده می‌شود. 

سوالات کاربردی

تفاوت ورق گالوانیزه با آلوزینک چیست؟ 

تفاوت اصلی این دو ورق در عناصر به کاربرده شده در آن می باشد. ورق گالوانیزه به وسیله روی پوشش داده می شود در حالی که ورق آلوزینک به وسیله آلومینیوم و روی پوشش داده می شود. مقاومت ورق آلوزینک از ورق گالوانیزه بسیار بالاتر است.

ورق آلوزینک چیست؟

ورق آلوزینک ورقی است فولادی که سطح آن با یک لایه روی و آلومینیم پوشانده می شود.

ویژگی ورق آلوزینک  چیست؟

  • یکپارچگی بالا
  • دوام بالا
  • شکل پذیری بالا
  • مقاوم در برابر خوردگی

کاربرد ورق آلوزینک چیست؟

به دلیل خاصیت بالا ضد زنگ و خوردگی این ورق کاربرد بالایی دارد اما بیشترین کاربرد آن در ساخت موارد زیر می باشد.

  • شبکه آبرو
  • پوشش دیوار
  • فنس یا پرچین
  • سقف و ...