تسمه فولادی چیست؟

۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
تسمه فولادی مشابه به ورق است با این تفاوت که ابعاد آن کوچکتر است. از آنجایی که این مقطع فولادی کاربرد زیادی، بلخص در بستن اشیا دارد در این مقاله آن را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار می دهیم.

تسمه فولادی چیست؟

تصویر شماره 1: تصویر تسمه فولادی

فهرست مطالب:

  • تسمه فولادی چیست؟
  • تسمه فولادی با چه روشی ساخته می شود؟
  • انواع تسمه فولادی کدام است؟
  • تسمه فولادی چه کاربردی دارد؟
  • تسمه و ورق چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تسمه فولادی چیست؟

تسمه فولادی مقطعی است که ضخامت کمی دارد با عرض زیاد. این مقطع فولادی کاربرد وسیعی دارد و از آن برای ساخت وسایل زیادی استفاده می شود. از تسمه در  ساخت انواع نرده و پنجره، تجهیزات کشاورزی، نگه داشتن لوله های ساختمانی، نگه داشتن کپسول آتش نشانی و... استفاده می شود. به طور کلی تسمه های فولادی کاربرد های زیادی دارند اما عمده استفاده آنها در بستن اجسام و محکم کرن آن می باشد. از آنجایی که ساده ترین روش تولید تسمه برش ورق  می باشد قیمت آن وابستگی شدیدی به قیمت ورق سیاه دارد. به طور کلی تسمه ورق فلزی برش داده شده با ابعاد کوچک تر می باشد. هدف از تولید تسمه ساخت یک محصول با ابعاد کوچک، وزن سبک و استحکام بالا می باشد.

ابعاد تسمه فولادی  از ورق فلزی کم تر می باشد. مهم ترین ویژگی های تسمه فولادی استحکام و مقاومت آن می باشد و به همین دلیل از آن در حمل بارهای سنگین که در انتقال فشار سنگینی تحمل می کنند استفاده می شود. کاربرد این محصول به این شکل است که به دور بار مانند یک کمربند پیچیده می شود و آن را محکم نگه می دارد. تسمه فلزی کاربردهای زیادی دارد به صورتی که در صنایع مختلف بلخص صنایع ساختمانی از ساخت آجر گرفته تا ساخت شیشه و چوب استفاده می شود.

تسمه فولادی با چه روشی ساخته می شود؟

  • فابریک

طی فرایند نورد گرم و سرد با استفاده از شمش بیلت یا تختال و یا قراضه آهن

به دست می آید. در فرایند گرم به وسیله کوره بسیار گرم، شمش های فولادی و یا قراضه آهن ذوب و سپس تبدیل به قالب تسمه فابریک تبدیل می شود. طول این تسمه بسیار بلند می باشد.

  • ماشین کاری شده

در روش ماشین کاری تسمه فولادی بعد از عملیات نورد ساخته شده و بعد از اتوکشی به وسیله غلتک با برش گیوتین صاف و صیقلی و در ضخامت مورد نظر ساخته می شود.

 تسمه ماشین کاری گران تر از تسمه فابریک می باشد. ازهر دو فرایند گرم و سرد برای تولید تسمه استفاده می شود. از تسمه تولیدی از فرایند گرم در ساخت و ساز، تجهیزات حمل و نقل، تعمیرات عمومی، صنعتی و ادوات کشاورزی استفاده می شود. از تسمه تولیدی از فرایند نورد سرد در مواردی که نیاز به استحکام کم تری دارد استفاده می شود. در میان تسمه های فولادی، تسمه استیل و گالوانیزه بیشترین کاربرد را دارد. در ادامه با انئاع تسمه فولادی آشنا خواهیم شد:

انواع تسمه فولادی کدام است؟

تسمه استیل 304

این تسمه دارای استحکام  و مقاومت بسیار بالایی است. این محصول شکل پذیری خوبی دارد و ضخامت آن بسیار کم می باشد. این ورق مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. از تسمه استیل 304 در کشتی سازی، ساخت ظروف، صنایع غذایی، صنایع دفاعی، صنایع شیمیایی و پزشکی استفاده می شود.

تسمه استیل 316

این تسمه نیز دارای مقاومت بسیار بالایی می باشد. تسمه 316 گزینه مناسبی برای استفاده در مناطق جغرافیایی مرطوب است. این تسمه دارای مقاومت بسیار بالایی  در برابر خوردگی می باشد. از این تسمه در کوره ها و نقاط حرارتی، سازه های دریایی، انواع پمپ و تجهیزات شیمیایی استفاده می شود.

تسمه ترانس

این تسمه طی فرایند پیچیده و خاصی تولید می شود.از آنجایی که برای تولید این ورق از تکنولوژِی دقیقی استفاده می شود، ابعاد و ضخامت بسیار دقیقی را ارائه می دهد.از تسمه ترانس در صنایع حساسی که در آن کیفیت حرف اول را میزند استفاده می شود.

تسمه فولادی چه کاربردی دارد؟

کاربرد تسمه فولادی با توجه به ابعاد و کیفیت آن متفاومت می باشد. متداول ترین کاربرد این محصول، ساخت کابل تلفن و برق می باشد. از تسمه در ساخت موارد زیر نیز می توان استفاده کرد:

  • هود آشپزخانه
  • ماشین لباس شویی
  • ماشین ظرف شویی
  • انواع حفاظ و نرده ساختمان
  • در و پنجره
  • بسته بندی محصولات حساس ساختمانی مانند شیشه و MDF
  • انواع دوچرخه
  • انواع لوازم خانگی
  • و ...

کاربرد تسمه در ساختمان سازی

از آنجایی که تسمه دارای استحکام بالا در حین وزن سبک و ابعاد کم می باشد در ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد. مهم ترین کاربرد آن در ساختمان سازی، تولید نرده می باشد. هر نوع حفاظ ساختمانی و نرده نیاز به استحکام بالایی دارد. از دیگر کابرد های آن در ساختمان سازی می توان برای محکم کردن لوله واشیا واستفاد ه در پایبند ساختمان اشاره کرد.

 تسمه و ورق چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

از ورق بیشتر در صنایع تولیدی استفاده می شود این در حالی است که از تسمه بیشتر در ساختمان سازی استفاده می شود. در مواردی که استحکام و مقاومت سازه مهم و در الویت باشد نیز از تسمه استفاده می شود. ابعاد ورق نسبت به تسمه بیشتر می باشد و از آن بیشتر در نگه داشتن اجسام استفاده می گردد. ورق نسبت به تسمه تنوع بیشتری دارد. به طور کلی بسته به پروژه و نیاز آن انتخاب می شود تا از ورق استفاده شود یا تسمه.

سوالات کاربردی:

تسمه فولادی چیست؟

تسمه فولادی مقطعی است که ضخامت کمی دارد با عرض زیاد.

تسمه فولادی با چه روشی ساخته می شود؟

فابریک

ماشین کاری

انواع تسمه فولادی کدام است؟

تسمه استیل 316

تسمه استیل 304

تسمه ترانس

تسمه و ورق چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

ابعاد تسمه نسبت به ورق کم تر است. ورق نسبت به تسمه دارای تنوع بیشتر می باشد.

مهم ترین کاربرد تسمه فولادی چیست؟

مهم ترین کاربردی که این محصول دارد این است که از آن برای نگه داری و بستن اشیا استفاده می شود.