میلگرد آجدار چیست؟

۱۴:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
میلگرد آجدار، میلگردی است که برای تقویت سازه بتن استفاده می شود. این میلگرد بر روی تنه خود شیارها و برآمدگی هایی دارد که منجر می شود تا چسبندگی بهتری بین بتن و میلگرد برقرار شود. شیارهایی که بر روی میلگرد آجدار وجود دارد شکل‌های مختلفی دارد. در بعضی از آن‌ها این شیارها به شکل دایره، دوکی شکل، یکتواخت یا ترکیبی از آن‌ها است.

میلگرد آجدار چیست؟

فهرست مطالب:

میلگرد آجدار چیست؟

آشنایی با انواع میلگرد آجدار

میلگرد آجدار چگونه تولید می شود؟

انواع میلگرد آجدار بر اساس جنس و کاربرد آن

آشنایی با نمادهای حک شده بر روی میلگرد آجدار

کاربرد میلگرد آجدار چیست؟

سوالات کاربردی

میلگرد آجدار چیست؟

میلگرد مقطعی است با سطح دایره ای شکل که در پروژه های ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. میلگرد به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می شود. میلگرد آجدار مقطعی است گرد که سطح آن دارای برجستگی هایی به شکل آج می باشد. از این مقاطع فولادی برای تقویت سازه های بتنی استفاده می شود.

 میلگرد آجدار پرکاربردترین مقاطع فولادی در ساختمان سازی می باشد. به فرورفتگی ها و برآمدگی های سطح میلگرد آج گفته می شود که به منظور چسبندگی بهتر آن به بتن و فولاد تقویتی انجام می شود. ویژگی آجدار بودن این نوع میلگرد سبب شده است تا کاربرد وسیعی در ساختمان سازی داشته باشد.آج‌های موجود بر روی میلگردها از طرح خاصی پیروی نمی‌کنند؛ اما ارتفاع آج ها و فضای برآمدگی ها باید مطابق استاندارد خاصی باشد.

آجدار کردن میلگرد به دو صورت انجام می گیرد در مدل اول میلگرد به صورت پیش فرض در طی تولید رو سطح خود آجدار می‌شود و برخی دیگر بعد از تولید با عبور از دستگاه های آج زن دارای آج می شود. با اینکه این امر برای تقویت سازه‌های بتنی و ایجاد چسبندگی آج روی میلگرد طراحی می شود اما در صورتی که فشار قوی باشد از جای خود خارج خواهد شد. آج‌های موجود در سطح میلگرد آجدار به صورت مارپیچ، دوکی شکل و یا  مرکب می‌باشد.

آشنایی با انواع میلگرد آجدار

میلگرد آجدار در کشورهای مختلف با استانداردهای مختلفی تولید و نام گذاری می‌شود. در مقالات قبلی در رابطه با استاندارد روسی در ساخت میلگرد توضیح داده ایم. و در استاندارد روسی این میلگرد به شرح زیر می باشد:

میلگرد آجدار A2

این نوع میلگرد، میلگردی است با کربن کم که خاصیت خم پذیری مناسبی دارد و قابلیت شکل پذیری آن بسیار بالا می‌باشد. سختی این نوع میلگرد آجدار بالا است. آج های این میلگرد به صورت موازی و فنری شکل می باشد و بیشتر برای مصارف ساختمانی و خاموت زنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. میلگرد A2 ساختاری دارد که برای صنعت جوشکاری نیز مناسب می باشد اما بهتر است تنها در مواردی که مجبور هستید بر روی این محصول جوشکاری انجام شود. 

میلگرد آجدار A3

در ساختار این میلگرد کربن بیشتری به کار رفته است به صورتی که سخت، ترد و شکننده شده است. آج های این میلگرد به صورت پیچیده و دایره ای شکل می باشند. بر خلاف میلگرد A2 ، جوشکاری روی این میلگرد تحت هیچ شرایطی مجاز نیست. از میلگرد A3  برای آرماتورهای اصلی سازه شامل میلگرد های ستون ها، تیرها و میلگرد های طولی مورد استفاده  قرار می‌گیرد. این میلگرد برای مواردی که نیاز به تغییر شکل دارد و یا با زاویه تند در سازه قرار می‌گیرد، مناسب نمی‌باشد.

میلگرد آجدار A4

میلگردی بسیار سخت می باشد که آج های آن به صورت مرکب می باشد. این میلگرد طبق جدیدترین استاندارد تولید می شود و اخیرا استفاده از آن رواج زیادی پیدا کرده است. از آنجایی که استحکام و مقاومت این میلگرد نسبت به میلگردهای دیگر بسیار بالاتر می باشد، قیمت آن نیز نسب به میلگرد های دیگر بیشتر است. 

میلگرد آجدار چگونه تولید می شود؟

ابتدا شمش‌های آهنی وارد کوره با دمای 1100 درجه سانتی گراد می شوند. تا گرم و به دمای مورد نظر برسند. شمش های گرم شده در مرحله ی نورد قرار می گیرند. در مرحله نورد با فشار وارد شده به وسیله غلتک ها و با اعمال فشار و کشش، قطر شمش کاهش و به اندازه استاندارد می رسد و میلگرد تولید می شود. در این مرحله میلگرد های تولیدی، وارد استندهای آج زنی می شوند و در شرایطی قرار می گیرند تا دمای آن‌ها پایین بیاید و سپس در اندازه های 12 متری برش داده شده و بسته بندی می شوند.

انواع میلگرد آجدار بر اساس جنس و کاربرد آن

در این بخش باید شما را با انواع مختلف میلگرد آجدار آشنا کنیم. لازم به ذکر است هر کدام از این میلگردها در بخش های مختلفی قابل استفاده هستند و به همین خاطر باید کاربرد هر یک را بدانید. 

میلگرد ترمکس TMT

میلگرد ترمکس، یک نوع میلگرد آجدار فولادی می باشد که عملیات ترمومکانیکی رو آن قرار می گیرد و استحکام بیشتری به دست می آورد. از این میلگرد در سازه های بتنی بالاخص در کنار سیمان مسلح استفاده می شود تا مقاومت بالایی ایجاد شود.

ویژگی های میلگرد ترمکس

  • اقتصادی و مقرون به صرفه تر می باشد.
  • مقاومت آن در برابر خوردگی بالاتر می باشد.
  • استحکام خمشی آن بیشتر می باشد.
  • در برابر زلزله نسبت به میلگرد های ساده کربنی مقاومت بیشتری دارد.
  • مقاومت حراراتی آن بسیار بالاتر می باشد.

میلگرد آجدار مقاومت بالا HSD

میلگردی است با قطر 4 میلی متر تا 50 میلی متر با سطحی برآمده و پیچ خورده که به طور گسترده برای تقویت در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجایی که سطح این میلگرد به صورت دنده ای و دارای برآمدگی می باشد، از لغزش میلگرد در بتن جلوگیری می کند و پیوند بین بتن و میلگرد را افزایش می دهد.

ویژگی های میلگرد HSD

مقدار کربن این میلگرد بسیار کم است و قابلیت شکل پذیری آن بالا می باشد. این میلگرد دارای استحکام بالایی است و برای جوشکاری مناسب می باشد. یکی از مهم ترین ویژگی این میلگرد، ویژگی استحکام خمشی آن  هنگام استفاده در بتن می باشد. این میلگرد دارای کربن کمی می باشد و امکان جوشکاری بر روی آن وجود دارد. به صورتی که امکان جوشکاری این میلگرد نسبت به میلگرد معمولی صد درصد است. به دلیل ویژگی های خاصی که این میلگرد دارد کاربرد آن بسیار گسترده می باشد. و از آن برای ساخت ساختمان های مسکونی، صنعتی، تجاری و پل ها استفاده می شود. با اینکه وزن این میلگرد بسیار کم است اما استحکام آن بالا می باشد و برای تقویت تنش و فشرده سازی مناسب می باشد.

آشنایی با نمادهای حک شده بر روی میلگرد آجدار

شناسایی میلگرد از روی نشانه های درج شده روی آن انجام می شود:

  • حرف N: میلگرد تولید از یک شمش تولید شده است.
  • حرف W: میلگرد از فولاد قابل جوشکاری تولید شده است.
  • حرف A: میلگرد از ریل قطار تولید شده است.
  • نماد کارخانه: اصولا با یک حرف به خصوص شناسایی می شود.
  • درجه: به صورت 60 یا 75 در واحد متریک 420 یا 520 درج می شود و نشان دهنده قدرت عملکرد میلگرد می باشد.

کاربرد میلگرد آجدار چیست؟

  • از این میلگرد برای ساخت خاموت، سنجاقی، رکابی، عصایی و زیگزاگ، استفاده می شود.
  • این میلگرد برای تقویت سازه های بتنی بسیار مناسب می باشد.
  • این میلگرد از فرسوده شدن بتن و سازه و تخریب آن جلوگیری می کند.
  • این میلگرد برای افزایش مقاومت بتن و تقویت فونداسیون مناسب می باشد.
  • از این میلگرد برای بتن ریزی کف سازه استفاده می شود.
  • این نوع میلگرد، نیروی برشی را افزایش می دهد.
  • برای مقاومت بتن ریزی ساختمان در برابر زلزله مناسب می باشد.
  • برای بتن ریزی دیوار های مناسب می باشد.

سوالات کاربردی:

میلگرد آجدار چیست؟

میلگرد آجدار مقطعی است گرد که سطح آن دارای برجستگی هایی به شکل آج می باشد.

انواع میلگرد آجدار در استاندارد روسی کدام است؟

میلگرد آجدار A2

میلگرد آجدار A3

میلگرد آجدار A4

میلگرد ترمکس TMT چه نوع میلگردی است؟

میلگرد ترمکس، یک نوع میلگرد آج دار فولادی می باشد که عملیات ترمومکانیکی رو آن قرار می گیرد و استحکام بیشتری به دست می آورد.

میلگرد آجدار مقاومت بالا HSD چه نوع میلگردی است؟

میلگردی است با قطر 4 میلی متر تا 50 میلی متر با سطحی برآمده و پیچ خورده که به طور گسترده برای تقویت در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

مهم ترین کاربرد میلگرد آجدار چیست؟

تقویت سازه های بتنی مهم ترین میلگرد آجدار می باشد.