تیرآهن i7 چیست؟

۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
تیرآهن  I7، تیرآهن نیمه سبکی است که توسط ذوب آهن اصفهان تولید می شود. این تیرآهن درواقع  همان تیرآهن IPE می باشد که وزن کم تری دارد. در این مقاله به صورت تخصصی با این محصول و کاربرد آن آشنا خواهیم شد.

تیرآهن i7 چیست؟

فهرست مطالب:

  • تیرآهن
  • تیرآهن IPE
  • تیرآهن نیمه سبک ذوب آهن i7
  • تیرآهن i7
  • جدول تیرآهن i7
  • تفاوت تیرآهن IPE با I7 چیست؟
  • سوالات کاربردی

تیرآهن

یک عنصر مهم سازه است که کاربرد وسیعی در ساختمان سازی دارد. تیرآهن این پروفیل ساختمانی مهم به شکل H و I انگلیسی می باشد. تیرآهن از دو بال و ی جان تشکیل شده است. به عبارتی دقیق تر به لبه ها و کناره های تیرآهن بال و به تنه ی اصلی آن جان می گویند. وظیفه ی اصلی این مقطع فولادی تحمل و انتقال بارهایی است که بر ساختمان وارد می شود. تیرآهن مهم ترین و اصلی ترین عنصر ساختمان های اسکلت فلزی می باشد.

تیرآهن بر اساس ظاهر و کاربردی که دارد به مدل های زیر تقسیم می شود:

  • تیرآهن IPE
  • تیرآهن IPB
  • تیرآهن INP
  • تیرآهن CNP

تیرآهن IPE

تیرآهن I  شکل می باشد که تحت استاندارد اروپا تولید می شود. در این تیرآهن طول بالها باهم کاملا یکسان می باشد و ضخامت تنه در سراسر آن یکسان است. این تیرآهن استحکام و مقاومت بسیار بالایی دارد. تیرآهن I7، تولید مجموعه بزرگ ذوب آهن اصفهان، یک تیرآهن IPE می باشد که وزن سبک تر و استحکام بالاتری دارد در ادامه کامل با آن آشنا خواهیم شد.

تیرآهن نیمه سبک ذوب آهن i7

ذوب آهن از آبان ماه سال 1400  اقدام به تولید تیرآهن بال نیم پهن سبک i7  تا سایز ۲۰۰ میلیمتر و طول ۱۲ متر بر اساس استاندارد ملی 16348  نمود. این مدل که علاوه بر وزن پایین تر از کیفیت مطلوب تری برخوردار است، با استفاده از شمش فولادی با گرید ST37-2 تولید می‌گردد. به گفته علیرضا مهرابی سرپرست خدمات فنی و تولید مدیریت مهندسی نورد ذوب آهن این محصول به منظور گسترش روز افزون سبد محصولات در مدیریت مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان و تلاش این مجموعه در راستای رشد و تعالی روز افزون کارخانه، تولید شده است. ذوب آهن اصفهان از سال 52 تا کنون تیرآهن تولید می کند.

تیرآهن i7

از آنجایی که تیرآهن یکی از مهم ترین مقاطع فولادی است که در پروژه های ساختمانی و صنعتی استفاده می شود انتخاب تیرآهن مناسب بر قیمت و کیفیت پروژه تاثیر گذار خواهد بود. لازم به ذکر است مهندسان عمران برای ساختمان سازی به دنبال استفاده از مقاطعی هستند که علاوه بر ایجاد استحکام در ساختمان، در برابر فشار‌های وارده بر اثر زلزله نیز پایدار باشد. تیرآهن i7  در واقع همان تیرآهن IPE است با وزن سبک تر.  درواقع تیرآهن i7  تیرآهن با استحکام بالا است که وزن سبکی دارد.

جدول تیرآهن i7

سایز

وزن

14

135 الی 140

16

165 الی 170

18

210 الی 205

20

255 الی 250

 

به گفته سرپرست خدمات فنی و تولید مدیریت مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان: در صورتی که دقیق بخواهیم مقایسه کنیم وزن یک تیرآهن I7 نسبت به یک تیرآهن IPE، 10 درصد کم تر می باشد به صورتی که یک شاخه دوازده متر تیرآهن IPE200 تقریبا 224 کیلوگرم است در حالی که  وزن یک تیرآهن I7  با همین مشخصات 206 کیلوگرم می باشد. این کاهش وزن و صرفه جویی 10 درصدی در ساختمان سازی بسیار مهم می باشد.

استفاده از تیرآهن I7 در ساختمان، باعث می شود تا سزاه در برابر فشارهای وارد شده بر اثر زلزله پایدار باشد و سازه مقاومت مطلوبی داشته باشد. در ساختمان های ضد زلزله، بر اساس مقررات فنی و استانداردها، کاهش وزن مصالح امری ضروری محسوب می شود.

تفاوت تیرآهن IPE با I7 چیست؟

از فولاد با گرید  ST37 با استحکام کششی 360 مگاپاسکال برای تولید تیرآهن IPE استفاده می شود اما برای تولید تیرآهن I7، از فولاد با گرید ST37 با استحکام کششی 410 مگاپاسگال استفاده می شود.

همانطور که گفته شد وزن  تیرآهن I7 تقریبا 10  درصد کم تراز تیرآهن IPE است.

سوالات کاربردی

تیرآهن چیست؟

یک عنصر مهم سازه است که کاربرد وسیعی در ساختمان سازی دارد. تیرآهن این پروفیل ساختمانی مهم به شکل H و I انگلیسی می باشد. تیرآهن از دو بال و ی جان تشکیل شده است.

تیرآهن IPE چیست؟

تیرآهن I  شکل می باشد که تحت استاندارد اروپا تولید می شود. در این تیرآهن طول بالها باهم کاملا یکسان می باشد و ضخامت تنه در سراسر آن یکسان است.

تیرآهن i7 چیست؟

تیرآهن i7  در واقع همان تیرآهن IPE است با وزن سبک تر.  درواقع تیرآهن i7  تیرآهن با استحکام بالا است که وزن سبکی دارد.

تفاوت تیرآهن IPE با I7 چیست؟

از فولاد با گرید  ST37 با استحکام کششی 360 مگاپاسکال برای تولید تیرآهن IPE استفاده می شود اما برای تولید تیرآهن I7، از فولاد با گرید ST37 با استحکام کششی 410 مگاپاسگال استفاده می شود.

همانطور که گفته شد وزن  تیرآهن I7 تقریبا 10  درصد کم تراز تیرآهن IPE است.