قوطی ستونی چیست؟

۱۵:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
پروفیل ستونی که به آن قوطی ستونی نیز می گویند، مقطعی فولادی است که کاربرد زیادی بلخص در سازه دارد. قوطی ستونی از ورق سیاه در شاخه های 12 متری ساخته می شود. وزن این مقطع فولادی به وزن و ضخامت ورق سیاهی که از آن تولید می شود بستگی دارد. قوطی ستونی به دو دسته قوطی ستونی ساختمانی و صنعتی تقسیم می شود در این دانشنامه با این مقطع فولادی بیشتر آشنا خواهیم شد.

قوطی ستونی چیست؟

فهرست مطالب

پروفیل چیست؟

پروفیل ستونی چیست؟

تاریخچه قوطی ستونی

انواع پروفیل ستونی

ویژگی های قوطی ستونی

تفاوت قوطی پروفیل نورد گرم با سرد

کاربرد قوطی ستونی در صنعت

کاربرد قوطی ستونی در ساخت لوازم پزشکی

کاربرد قوطی ستونی در ساخت تابلو راهنمایی و رانندگی و تبلیغاتی

کاربرد قوطی ستونی در خودروسازی و حمل و نقل

کاربرد قوطی ستونی در ساخت لوازم ورزشی و تفریحی

سوالات کاربردی

پروفیل چیست؟

مقطعی است فولادی به شکل مربع، مستطیل و دایره. پروفیل به دو دسته ی پروفیل ساختمانی و ستونی تقسیم می شود. پروفیل صنعتی دارای ضخامت و وزن بالاتری می باشد و به آن پروفیل سنگین می گویند. از این پروفیل بیشتر برای ساخت پل ها، ساخت تجهیزات صنعتی، صنایع نظامی  و ... استفاده می شود. قوطی ستونی یک نوع پروفیل است که شکل مقطع آن مربع و یا مستطیل تو خالی می باشد که در این دانشنامه با آن آشنا خواهیم شد.

پروفیل ستونی چیست؟

پروفیل ستونی که به آن قوطی ستونی نیز می گویند، مقطعی فولادی است که کاربرد زیادی بلخص در سازه دارد. قوطی ستونی از ورق سیاه در شاخه های 12 متری ساخته می شود. وزن این مقطع فولادی به وزن و ضخامت ورق سیاهی که از آن تولید می شود بستگی دارد.

قوطی ستونی مقطعی به شکل مربع و یا مستطیل تو خالی دارد. از ویژگی های مهم این مقطع فولادی می توان به وزن کم، ضریب کشش کم و صرفه جویی اقتصادی و مالی اشاره کرد. قوطی ستونی به دو دسته قوطی صنعتی و ساختمانی تقسیم می شود که هریک ویژگی و کاربرد خاص خود را دارد.

تاریخچه قوطی ستونی

در اوایل نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی برای اولین بار از قوطی ستونی در پل های فولادی خرپایی و پرچ شده استفاده شد. پس از آن استفاده از این محصول در  سازه معادن و صنایع به دلیل قیمت مناسب تر و مشکلاتی که تیرآهن رواج زیادی پیدا کرد.

انواع پروفیل ستونی

پروفیل ستونی دارای دو مدل صنعتی و ساختمانی می باشد. تفاوت این دو قوطی ستونی در ضخامت، وزن و کاربرد آنها می باشد. قوطی ستونی صنعتی دارای وزن و ضخامت بیشتری نسبت به قوطی ستونی ساختمانی دارد. از نظر کاربرد قوطی ستونی صنعتی بیشتر استفاده ی صنعتی دارد در حالی که قوطی ستونی ساختمانی بیشتر کاربرد ساختمانی دارد.  در ادامه با آن بیشتر آشنا خواهیم شد:

قوطی ستونی صنعتی

بیشترین استفاده این قوطی در صنعت است به همین دلیل به آن قوطی ستونی صنعتی می گویند. این قوطی با طول 12 متر و با ضخامت 6 میلی متر و بالاتر از ورق سیاه تولید می شود. بیشترین استفاده این قوطی، در ساختمان سازی برای ساخت سوله و کارگاه می باشد.

قوطی ستونی ساختمانی

پروفیل ستونی ساختمانی به شکل مربع با ضخامت 2 الی 6 میلی متر و ابعاد 10 تا 140 سانتی متر از ورق سیاه تولید می شود. قوطی ستونی ساختمانی وزن کم تری نسبت به قوطی ستونی صنعتی دارد. بشترین استفاده این محصول در ساختمان سازی در ساخت ستون ساختمان ها می باشد.

ویژگی های قوطی ستونی

  • قوطی ستونی دارای مقاومت و استحکام بالایی می باشد.
  • کیفیت سطحی مناسبی دارد.
  • دارای قابلیت جوش پذیری مناسبی می باشد.

تفاوت قوطی پروفیل نورد گرم با سرد

پروفیل ها یا به صورت مستقیم از نورد گرم تولید می شوند و یا توسط نورد سرد، ورق حالت داده و جوشکاری می شود. البته لازم به ذکر است در صورتی که از هر دو نورد برای تولید پروفیل استفاده شود به آن پروفیل مرکب می گویند.

پروفیل های حاصل از نورد گرم سطح خارجی با کیفیت بالاتری دارند. این موضوع برای استفاده در مراکز خرید، ایستگاه های راه آهن، پایانه های فرودگاه و ساختمان های عمومی بسیار مهم می باشد. در ادامه با مهم ترین کاربرد های این محصول آشنا خواهیم شد:

کاربرد قوطی ستونی در صنعت

قوطی ستونی کاربرد وسیعی در صنعت دارد. از این پروفیل برای ساخت ماشین آلات کشاورزی، پایه های فلزی صنعتی، حفاظ، نرده و... استفاده می شود.

کاربرد قوطی ستونی در ساخت لوازم پزشکی

از این محصول برای ساخت ویلچر و تخت های بیمارستان استفاده می شود.

کاربرد قوطی ستونی در ساخت تابلو راهنمایی و رانندگی و تبلیغاتی

قوطی ستونی برای پایه ی تابلوهای راهنمایی و رانندگی و تبلیغاتی مناسب می باشد و درصورتی که توجه کرده باشید شاید بارها دیده باشید.

کاربرد قوطی ستونی درساخت  لوازم خانگی

قوطی ستونی در ساخت لوازم خانگی نیز کاربرد دارد از کاربردهای آن می توان به ساخت تخت خواب های فلزی، زیره ی نگه دارنده تشک، قفسه، پایه میز و صندلی، جارختی فلزی و ... اشاره کرد.

کاربرد قوطی ستونی در خودروسازی و حمل و نقل

از قوطی ستونی برای تولید انواع ماشین آلات سنگین و سبک و هم چنین ساخت اتاق خودرو استفاده می شود.

کاربرد قوطی ستونی در ساخت لوازم ورزشی و تفریحی

این مقطع فولادی در ساخت لوازم ورزشی و تفریحی نیز کاربرد دارد. از قوطی ستونی در ساخت آلاچیق، سایبان، مجتمع های تفریحی و تالارها، ساخت لوازم ورزشی و تجهیزات بدنسازی، شهر بازی، انواع صندلی، ایستگاه سلامت و ... استفاده می شود.

سوالات کاربردی:

پروفیل چیست؟

مقطعی است فولادی به شکل مربع، مستطیل و دایره و به دو دسته ی پروفیل ساختمانی و ستونی تقسیم می شود.

پروفیل ستونی چیست؟

پروفیل ستونی که به آن قوطی ستونی نیز می گویند، مقطعی  است به شکل مربع و یا مستطیل تو خالی

انواع پروفیل ستونی کدام است؟

  • پروفیل ستونی ساختمانی
  • پروفیل ستونی صنعتی

 تفاوت پروفیل ستونی ساختمانی با پروفیل ستونی صنعتی چیست؟

پروفیل ستونی دارای دو مدل صنعتی و ساختمانی می باشد. تفاوت این دو قوطی ستونی در ضخامت، وزن و کاربرد آنها می باشد. قوطی ستونی صنعتی دارای وزن و ضخامت بیشتری نسبت به قوطی ستونی ساختمانی دارد. از نظر کاربرد قوطی ستونی صنعتی بیشتر استفاده ی صنعتی دارد در حالی که قوطی ستونی ساختمانی بیشتر کاربرد ساختمانی دارد.  

تفاوت پروفیل نورد گرم با سرد چیست؟

پروفیل های حاصل از نورد گرم سطح خارجی با کیفیت بالاتری دارند.

ویژگی های قوطی ستونی چیست؟

  • قوطی ستونی دارای مقاومت و استحکام بالایی می باشد.
  • کیفیت سطحی مناسبی دارد.
  • دارای قابلیت جوش پذیری مناسبی می باشد.