از میلگرد چه محصولاتی تولید می شود؟

۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
در اینجا قصد داریم به بررسی محصولات میلگردی از جمله انواع خاموت، زیگزاگ، مش آجدار و کاربرد های هریک بپردازیم.

محصولات تولیدی از میلگرد

 فهرست مطالب:

از میلگرد چه استفاده ای می‌شود؟

محصولات تولیدی از میلگرد

بررسی انواع خاموت ساخته شده از میلگرد

بررسی سایر محصولات تولید شده از میلگرد

سوالات کاربردی

از میلگرد چه استفاده ای می‌شود؟

در دانشنامه میلگرد به صورت کامل با میلگرد و کلیات آن آشنا شدیم و دریافتیم که میلگرد محصولی بسیار مهم و کاربردی در صنعت و ساخت‌ وساز می‌باشد. نکته حائز اهمیت در رابطه با کاربرد میلگرد این است که میلگرد علاوه بر اینکه به صورت مستقیم در صنعت و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای ساخت سایر مقاطع فولادی هم از آن بهره گرفته می شود. در اینجا قصد داریم به بررسی محصولات میلگردی از جمله انواع خاموت، زیگزاگ، مش آجدار و کاربردهای هر یک بپردازیم.

محصولات تولیدی از میلگرد

از آنجایی که میلگرد یکی از محصولات مهم و کاربردی در انواع صنایع به خصوص صنعت ساختمان سازی است، برای تولید سایر محصولات مورد استفاده در صنایع مختلف، از میلگرد بهره گیری می‌شود. در ادامه محصولاتی که از میلگرد تولید می‌شوند را ذکر می‌کنیم: 

  • خاموت: خاموت به نوعی میلگرد گفته می‌شود که در ساختار آن خمیدگی وجود دارد. این خمیدگی به شکل قاب می باشد. از خاموت بیشتر در شناژ برای افزایش استحکام سازه ساختمان استفاده می شود. خاموت‌ها به خاموت سنتی یا ساده، مهندسی، مارپیچ ،سلولار، ربات، تنگ بسته(حلقه بسته) و تنگ باز(حلقه باز) تقسیم می شوند.

محصولات تولیدی از میلگرد

بررسی انواع خاموت ساخته شده از میلگرد

همانطور که گفتیم خاموت‌ها از میلگرد ساخته می‌شود پس با توجه به این موضوع می‌توان فهمید که انواع خاموت‌های نام برده شده نیز از میلگرد تولید و روانه بازار می‌شوند. 

خاموت سنتی: این نوع خاموت به صورت سنتی با استفاده از اهرم و دست تولید می شود و دارای خم با زاویه قائم (90 درجه) و سطح مقطع مربع شکل است. به خاموت های سنتی، خاموت معمولی یا ساده می گویند و یکی از پرکاربردترین خاموت هایی است که در ساخت و ساز استفاده می شود. توجه داشته باشید که بهره گیری از این نوع خاموت‌ها در ساخت و ساز هزینه زیادی نخواهد داشت و به راحتی می‌توانید با برآورد قیمت میلگرد، هزینه ساخت و ساز را تخمین بزنید.  برای اطلاع از به روز ترین قیمت میلگرد به سایت همکار آهن مراجعه کنید.

محصولات تولیدی از میلگرد

خاموت مهندسی: این نوع از خاموت همانند خاموت ساده به شکل مربع است. خاموت مهندسی دارای زاویه خم 45 یا 135 درجه می باشد.

محصولات تولیدی از میلگرد

خاموت مارپیچ: خاموتی است که شکل آن به صورت مارپیچ است. در زیر تصویری از این نوع خاموت را می‌بینید. علت مارپیچ بودن ساختار این خاموت، پیچشش میلگردها به صورت مدور به دور گروه دیگری از میلگرد است. از خاموت مارپیچ برای فراهم کردن مقاومت کششی در سازه ها و جبران مقاومت کششی کم بتن استفاده می شود. برای تولید این نوع خاموت از دستگاه مخصوصی به اسم CNC  استفاده می شود.

خاموت ربات: خاموت ربات مشابه خاموت مارپیچ است با این تفاوت که یک مقطع مربع شکل در یک گوشه از آن وجود دارد. موارد مصرف این نوع خاموت نیز با آنچه برای خاموت مارپیچ گفته شد مشابهت دارد. خاموت ربات نیز توسط دستگاه CNC  ساخته می شود.

محصولات تولیدی از میلگرد

خاموت سلولار: این نوع خاموت یکی از جدیدترین خاموت‌هایی  است که در بازار موجود می‌باشد. خاموت سولار به شکل حلقه های بسته شده طراحی شده و دارای استحکام و مقاومت بسیار بالایی می باشد.

محصولات تولیدی از میلگرد

خاموت تنگ بسته: سطح مقطع این خاموت، به صورت حلقه بسته می باشد. از این نوع خاموت ها در مواقعی که قرار است تیرهای بتن مقادیر بالایی از نیروهای پیچشی را تحمل کنند استفاده می شود.

محصولات تولیدی از میلگرد

خاموت تنگ باز: سطح مقطع خاموت، به صورت حلقه بسته می باشد. از این نوع خاموت درجایی که تأثیر نیروی پیچشی کمتر است، استفاده می شود و به شکل رکاب، ادکا، خرک، سنجاقک، خرپا، سیتکا، U و زیگ زاگ موجود است.

محصولات تولیدی از میلگرد

بررسی سایر محصولات تولید شده از میلگرد

علاوه بر خاموت‌ها سایر محصولات نیز پایه و اساس تولید آن‌ها از میلگرد است. در ادامه به بررسی هر یک از این محصولات می‌پردازیم.

میلگرد ادکا

برای اتصال تیر سقف به تیرچه مورد استفاده قرار می گیرد. از مهم ترین ویژگی این خاموت، امکان قرار گیری بر روی هر نوع تیرچه با قابلیت خم شدن تا 180 درجه می باشد.

محصولات تولیدی از میلگرد

میلگرد رکابی

شبیه بهU  انگلیسی است که دو انتهای آن، به شکل قلاب، خم شده به شکل سنجاق است. از رکاب برای در امتداد نگه داشتن آرماتورهای طولی یا عمودی در بتن ریزی المان‌های بتنی استفاده می‌شود.

محصولات تولیدی از میلگرد

میلگرد سیتکا

شاخه ای است که دو انتهای آن خم می باشد. از میلگرد سیتکا برای  افزایش مقاومت کششی بتن استفاده می شود. به میلگرد سیتکا، میلگرد راستا نیز می گویند.

محصولات تولیدی از میلگرد

میلگرد خرک

 برای پایدارسازی و مستحکم کردن مش فوقانی فونداسیون استفاده می شود. شکل میلگرد خرک به این صورت است که در قسمت بالایی آن مش فوقانی قرار می‌گیرد و در قسمت پایین آن دو پاشنه در خلاف جهت هم قرار دارند که روی مش زیرین قرار می‌گیرد.

 

میلگرد سنجاقک

شکل این نوع میلگرد سنجاقی، باریک و کوچک می باشد که از دو طرف خم شده است. از سنجاقک برای افزایش مقاومت در برابر نیروهای برشی و مهار آرماتورهای طولی ستون و یکپارچگی آرماتورهای تحتانی و فوقانی استفاده می شود. سنجاقک در اشکال زیر موجود است.

میلگرد خاموت U 

شبیه به U انگلیسی می باشد که دو انتهای آن، کاملا صاف است. از میلگرد U برای در امتداد نگه داشتن آرماتورهای طولی یا عمودی در بتن ریزی المان‌های بتنی استفاده می‌شود.

محصولات تولیدی از میلگرد

سوالات کاربردی:

خاموت میلگرد چیست؟

میلگردی است خم شده که به شکل قاب می باشد. از خاموت بیشتر در شناژ برای افزایش استحکام سازه ساختمان استفاده می شود. 

انواع خاموت میلگرد کدام است؟

  • خاموت مهندسی
  • خاموت مارپیچ
  • خاموت ربات
  • خاموت سلولار
  • خاموت تنگ بسته
  • خاموت تنگ باز