اورلب میلگرد چیست؟

۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
اورلب میلگرد روشی است که به کمک آن طول میلگرد به میزان مورد نظر افزایش داده می شود. در این مقاله به خوبی با اورلپ میلگرد و شیوه اجرایی آن آشنا خواهیم شد.

فهرست مطالب

اورلب میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟

اتصال اورلب میلگرد چیست؟

روش اورلب بدون اتصال چیست؟

روش اورلب با اتصال چیست؟

انواع روش‌های اتصال اورلب میلگرد

اورلب میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟

اورلب یکی از اصلی ترین اتصالات در ساختمان سازی به شمار می‌آید. با استفاده از این اتصال می‌توان بهترین عملکرد را برای افزایش مقاومت در سازه مشاهده کرد. این نوع اتصال باید با یک روش ویژه انجام شود. توجه به نحوه اتصال اورلب از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر این اتصال به درستی برقرار نشود عملکرد کلی سازه دچار مشکل خواهد شد. حالا که دانستید اورلب چیست باید این مورد را گفت که اتصال به صورت اورلب برای میلگردها به کار می‌رود. در این مقاله می‌خواهیم به این مفهوم بیشتر بپردازیم؛ پس تا انتها با همکار آهن باشید. 

اتصال اورلب میلگرد چیست؟

میلگرد به عنوان مهمترین عنصر یک سازه است که برای تقویت بتن از طریق آرماتوربندی مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که سایز استاندارد این سازه حداکثر 12 متر است در مواردی که نیاز است از میلگرد با طول بیشتر استفاده شود باید میلگردها به یکدیگر متصل شوند تا طویل تر شوند و در طول سازه مورد استفاده قرار گیرد. اتصال اورلب میلگرد یکی از روش‌هایی است که به کمک آن، اتصال اورلب صورت می گیرد. به عبارتی دقیق تر اورلب میلگرد روشی است که به کمک آن طول میلگرد به میزان مورد نظر افزایش داده می شود. برای انجام اورلب باید مقدار طول همپوشانی میلگرد را نیز به خوبی بشناسیم. 

طول همپوشانی میلگرد، اندازه‌ای است که برای اورلب دو میلگرد و انتقال بار از یک میلگرد به میلگرد بعد مهم است. یعنی اتصال اورلب برای انتقال بار به میلگردها استفاده می‌شود. برای درک بهتر این مسئله یک مثال برای شما می آوریم: فرض بر این بگیرید قصد ساخت سازه 35 متری دارید و حداکثر طول میلگرد موجود در بازار 12 می باشد. برای رسیدن به طول مورد نظر باید چند میلگرد را به یکدیگر متصل کنید. 

برای اتصال به طول همپوشانی میلگرد مناسب باید توجه داشته باشید که این مورد به درستی در نظر گرفته شود در غیر این صورت باعث از بین رفتن مکانیزم انتقال بار شده و در نهایت منجر به فروپاشی سازه می شود. اورلب میلگرد به دو روش متصل و غیر متصل انجام می گیرد که هر یک مزایا و مضرات خود را دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

روش اورلب بدون اتصال چیست؟

در این روش بین دو میلگرد حداقل به اندازه دو قطر میلگرد مورد نظر فاصله ایجاد می شود تا مکان مناسبی برای نفوذ بتن به داخل، اطراف و مابین میلگردها فراهم شود و مقاومت سازه افزایش یابد. توجه داشته باشید که در این روش امکان جابه‌جایی میلگردها در زمان ساخت و تعبیه آن در سازه وجود دارد که منجر به کاهش مقاومت بنا می شود.

روش اورلب با اتصال چیست؟

در این روش میلگردها کاملا روی هم قرار دارند و به یکدیگر متصل می شوند. با آنکه مهندسان بیشتر راغب هستند از این روش استفاده کنند اما در این روش هم به دلیل اتصال دو میلگرد به هم ممکن است بتن به تمامی فواصل موجود نفوذ نکند و از مقاومت سازه بکاهد. اتصال به روش های مکانیکی، اتصال با سیم و جوشکاری صورت می گیرد. انتخاب روش اتصال بسته به بودجه و نوع سازه مورد نظر صورت می‌گیرد. 

انواع روش‌های اتصال اورلب میلگرد

اورلب میلگرد| انواع روش های اتصال اورلب میلگرد

اتصال میلگردها در ساختمان با روش‌های مختلفی امکان پذیر است. بر اساس نوع میلگرد و همینطور تعداد طبقات سازه، ذوش‌های اتصال متفاوت خواهد بود. در ادامه به بررسی انواع اتصالات میلگرد در سازه می‌پردازیم:

اتصال مکانیکی

در ایران نزدیک به 15 سال است که این روش مورد استفاده قرار می گیرد. در روش اتصال مکانیکی، از ابزار مخصوصی استفاده می شود تا انتهای دو میلگرد مورد نظر رزوه شده و سپس به کمک کوپلر که از درون رزوه معکوس شده است به یکدیگر متصل می شود. این روش کلیه ضوابط و مقررات آیین نامه های ملی و بین المللی را در بر دارد و برای استفاده در پروژه های بزرگ مناسب است. به همین علت برای سازه‌هایی که تعداد طبقات زیادی دارند استفاده از این روش اتصال مناسب خواهد بود. به این روش اتصال، کوپلر نیز می گویند. محصولاتی که بیش از 20 میلی متر قطر دارند نظیر ستون ها، تیرها، دیوارها و فونداسیون برای این روش بسیار مناسب هستند. به طور کلی روش اتصال مکانیکی بهینه ترین و رایج ترین روش برای اتصال دو میلگرد به یکدیگر می باشد.

اورلب میلگرد| انواع روش های اتصال اورلب میلگرد

اتصال با سیم

در این روش میلگردها به کمک سیم محکم کنار یکدیگر قرار میگیرند. اتصال با سیم آسان ترین روش اتصال است که عواملی مهمی هم چون مقاومت بتن، قطر، نمره میلگرد و طول لبه میان دو میلگرد در آن تاثیر گذار هستند. این روش راهکاری بسیار منعطف و ساده می باشد که می توانید پیش از ریختن بتن به جداسازی آن‌ها و تغییر نوع اتصال بپردازید.

اورلب میلگرد| انواع روش های اتصال اورلب میلگرد

جوشکاری انتهای میلگرد

این روش برای اتصال بهتر میلگردها به یکدیگر استفاده می‌شود. جوشکاری دو سر انتهایی میلگرد با استفاده از ابزار تخصصی انجام می‌شود.به این صورت که انتهای یکی از میلگردها به یک کاتد تبدیل شده و انتهای میلگرد دوم تبدیل به الکترود می شود و به این روش به یکدیگر متصل می شوند. 

برای استقاده از این روش توجه به جوش پذیر میلگرد اهمیت زیادی دارد. میلگردها عموما جوش پذیری خوبی دارند.  اتصال مناسب و انتقال بار باید به بهترین نحو ممکن در این روش انجام گیرد تا یک سازه ایمن ساخته شود. در شرایطی که استفاده از سایر روش‌ها ممکن نباشد، از اتصال دو انتهای میلگرد یا همان جوش دادن آن استفاده می‌شود. 

اورلب میلگرد| انواع روش های اتصال اورلب میلگرد

وصله اتکایی 

این نوع اتصال روشی خوب و مطمئن برای اتصال دو سر میلگرد به یکدیگر در سازه ها است. انتهای میلگردها به هم تکیه داده می شود. در این روش باید سطوح انتهای میلگرد کاملا گونیا بریده شوند و میزان تماس تا حدامکان کامل باشد.

 سوالات کاربردی

اورلب میلگرد چیست؟

اورلبمیلگرد روشی است که به کمک آن طول میلگرد به میزان مورد نظر افزایش داده می شود.

اورلب میلگرد به چه روشی انجام می شود؟

متصل و غیر متصل

روش‌های اتصال اورلپ میلگرد را نام ببرید.

روش مکانیکی، اتصال با سیم و جوشکاری

طول همپوشانی میلگرد چیست؟

طول همپوشانی یا لپ میلگرد، اندازه ای است که برای اورلب دو میلگرد و انتقال بار از یک میلگرد به میلگرد مورد استفاده قرار می گیرد.