پل فولادی بروکلین

۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
پل معلق بروکلین اولین پل فولادی می باشد که توسط جان روبلینگ طراحی گردید. ساخت این پل حدود 14 سال طول کشید. اما پس از اتمام به عنوان یک پل شکفت انگیز مطرح شد که مقاومت بسیار زیادی داشت.

 

یکی از قدیمی ترین پل های معلق جهان پل بروکلین می باشد که در نیویورک آمریکا قرار دارد و ساخت آن حدود 14 سال طول کشید. این پل معلق که بر روی رودخانه شرقی بروکلین ساخته شده، دو شهر منتهن و بروکلین را به یک دیگر متصل کرده است. جالب است بدانید که پل بروکلین تا سال 1903 به عنوان بزرگ ترین پل معلق جهان شناخته می گردید. همچنین می توان این پل را به عنوان اولین پل معلق سیمی در جهان معرفی کرد. البته یک نکته بسیار جالب آن است که زمان ساخت پل بروکلین برای اولین بار در جهان از مواد منفجره و فولاد استفاده گردید. در نتیجه می توان این پل معلق سیمی را به عنوان یک شاهکار فوق العاده مهندسی بیان کرد.  همچنین پل بروکلین دو عنوان بنای تاریخی ملی و همین طور نماد ملی مهندسی عمران را به ترتیب در سال های 1964 و 1972 به خود اختصاص داده است.

 

تاریخچه پل بروکلین:

 

آغاز ساخت پل بروکلین را می توان سال 1869 و پایان آن را سال 1883 دانست. طراح اصلی این پل جان روبلینگ بود که پس از آغاز ساخت پل فوت کرد. اما پس از آن پسرش واشنگتن روبلینگ راه پدر را ادامه داد و آن را کامل کرد. پل بروکلین در قرن 19 بزرگ ترین و طولانی ترین پل جهان شد. البته سال ها بعد این پل بازسازی شد که بازسازی آن 10 سال طول کشید. در این بازسازی خرپاها به طور کامل سیمان شدند. همچنین خرپاهای جدید، مسیرهای مسافربری و راه آهن نیز نصب گردیدند. از دیگر تغییرات ایجاد شده در این بازسازی می توان به تعویض جاده از 2 خط به 3 خط و ساخت مسیر های جدید اشاره کرد. در کل برای ساخت پل بروکلین بیش از 15 میلیون دلار هزینه گردید.

یک نکته بسیار جالب در مورد پل بروکلین آن است که در ساخت این پل از فولاد استفاده شده است. به همین دلیل این سازه فوق العاده هنوز بعد از گذشت 125 سال بدون هیچ مشکلی پا برج می باشد. به گونه ای که روزانه بالای 150000 عابر پیاده و وسیله نقلیه از آن عبور می کنند که این نشانه شگفت انگیز بودن پل معلق سیمی بروکلین است.

 

معماری پل فولادی بروکلین:

 

مهم ترین موضوع در مورد پل بروکلین معماری آن می باشد. زیرا برای ساخت آن از کابل های بسیار مستحکم فولادی استفاده شده است که باعث گردیده است پل تحمل وزن بسیار زیادی پیدا کند. به طور کلی پل بروکلین از شبکه کابل های بسیار با دوام ساخته شده است. پس به هیچ عنوان فرو نخواهد ریخت. البته این پل با شکوه و مقاوم دارای دو برج بسیار زیبا با ارتفاع 84 متر می باشد که به آن ها پیلون گفته می شود. پیلون ها در وسط پل قرار دارند و کابل های بسیاری به آن ها متصل شده اند. پیلون های پل بروکلین از متریالی همچون سیمان، آهک و گرانیت ساخته شده اند. استفاده از این متریال علاوه بر آن که موجب افزایش زیبایی پل گردیده است، به افزایش استحکام پل نیز کمک بسیاری کرده است.

از دیگر ویژگی های معماری پل بروکلین می توان به استفاده از کابل ها برای ایجاد یک قوس زیبا در دو طرف پل اشاره کرد. این قوس ها که ما بین دو ستون در دو طرف پل قرار دارند، زیبایی منحصر به فردی را در پل ایجاد کرده اند که از دور نیز خودنمایی می کنند. در کل معماری پل معلق سیمی بروکلین در جهان به عنوان یکی از فوق العاده ترین معماری ها شناخته می شود.

 

ساخت پل بروکلین:

 

ساخت پل بروکلین در سال 1869 شروع گردید و از ابتدای ساخت بستر رودخانه محل اصلی ساخت و ساز قرار گرفت. پس از آماده سازی بستر رودخانه و انجام کارهای اولیه توسط کیسون ها پایه های برج ساخته شد. یک نکته مهم آن است که برای ساخت پایه های این پل از بهترین متریال استفاده گردید. همین موضوع در نهایت موجب گردید تا با گذر زمان پایه ها استحکام خود را حفظ کنند. پس از آن که ساخت پایه ها به پایان رسید استوانه هایی ایجاد شد که با کمک آن ها کارگران قادر به تنفس هوای فشرده بودند. پس توانستند حفره هایی را در زمین ایجاد کنند و آن ها را به محل مشخص شده متصل نمایند.

به طور کلی  ساخت اسکلت پل و پایه های آن حدود 5 سال طول کشید. طی این مدت برای طراحان پل بروکلین اتفاقات ناگواری رخ داد و افراد زیادی کشته شدند. اما بعد از این مدت کار ساخت پرژه سخت تر گردید. به گونه ایی که افراد بسیاری تصور می کردند اتمام آن غیر ممکن خواهد بود. در این زمان طراحان و مهندسین برای افزایش استحکام پل و کامل کردن آن به کابل های بسیار زیادی نیاز داشتند. اما با تمام سختی ها کابل ها نصب گریدند و تقریبا در سال 1878 پل آماده بهره برداری بود. اما دعوای حقوقی سازندگان و شک امن نبودن پرژه تمام تلاش ها را تحت شعاع قرار داد. البته پس از گذشت چند ماه چند خرپای مقاوم نصب گردید و پل بروکلین در نهایت در 24 مای 1889 آغاز به کار کرد.

 

ویژگی های پل معلق سیمی بروکلین:

 

پل بروکلین یک شاهکار مهندسی می باشد و دارای ویژگی های خاصی است. از جمله ویژگی های این پل می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 

  • به طور کلی پل بروکلین به عنوان طویل ترین پل آمریکا و نیویورک شناخته می شود که در قرن 19 ساخته شد.
  • این پل فولادی مقاوم به قدری شگفت انگیز است که آن را یکی از عجایب دنیا می دانند.
  • استقامت پل معلق سیمی بروکلین به قدری زیاد است که برای اثبات آن در سال 1884 حدود 21 فیل همراه  با حیوانات دیگر بر روی آن حرکت کردند.
  • بسیاری از افراد پل فولادی بروکلین را به عنوان سمبل امید و نماد استقامت شهر نیویورک می شناسند. زیرا در ساخت این پل مشکلات زیادی وجود داشت.
  • این پل که یک جاذبه گردشگری است به دلیل طراحی خاصی که دارد در فیلم هایی همچون وودی آلن، من افسانه ام، گودزیلا، دیپ ایمپکت و... بهره برداری گردید.
  • همچنین جان روبلینگ گردشگاه عریضی را برای عابرین پیاده طراحی نموده است تا بتوانند از آن لذت ببرند.
  • در کل پل بروکلین را می توان از جمله مهم ترین بخش های تاریخی نیویورک دانست.
  • علاوه بر آن این پل فوق العاده چشم انداز های عالی دارد که از جمله این چشم انداز ها می توان به مجسمه آزادی، رودخانه شرقی و همین طور افق منتهن اشاره کرد.
  • بروکلین در گذشته یک منطقه روستایی و کشاورزی بود که با افتتاح پل معلق سیمی در آن تغییرات زیادی ایجاد گردید.
  • پل بروکلین امروزه به عنوان یک نماد فرهنگی در نیویورک به حساب می آید.
  • یک نکته جالب آن است که هیچ فردی نمی داند که این پل معلق سیمی در اصل چه رنگی است.

 

چند حقیقت جالب پل فولادی بروکلین:

 

  • پل بروکلین به عنوان یکی از عجایب هفتگانه دنیاشناخته می شود. ولی این موضوع به دلیل بازدید بسیار گردشگران می باشد و در اصل این پل هشتمین مورد از عجایب جهان می باشد.
  • این پل قدیمی ترین پل معلق دنیا است و همچنین تا سال 1825 طولانی ترین پل و تا سال 1903 بزرگترین پل معلق جهان بود.
  • برای این پل در ابتدا نام های متفاوتی ارائه شد که از جمله مهم ترین این نام ها پل بروکلین، پل معلق رودخانه شرقی و همین طور پل بزررگ رودخانه شرقی می باشد. البته امروزه آن را با پل بروکلین و پل معلق سیم فولادی می شناسند.
  • اولین بار در 24 مای 1883 امیلی روبلینگ طول پل را به همراه یک خروس (خروس نشانه پیروزی است) طی کرد. بعد از آن جمعیت بسیاری که حدود 250000 نفر بودند طول پل را طی نمودند. البته یک نکته که بهتر است بدانید آن است که یک هفته قبل از امیلی شخصی در حضور تماشاگران با کالسکه خود از پل گذشت.
  • طراح پل بروکلین جان روبلینگ است که پای او در سال 1869 توسط یک کشتی آسیب دید. سپس به دلیل زخم های ایجاد شده دچار کزاز شد و جان باخت. پس از او پسرش به عنوان مهندس ارشد، پرژه را در دست گرفت. اما او نیز در سال 1872 در اثر بیماری جان خود را از دست داد.
  • یک حقیقت تلخ دیگر در مورد پل بروکلین آن است که در سال 1883 زمانی که افراد بسیاری در حال عبور از پل بودند، زنی با فریاد های بلند جمله (پل در حال ریزش است) را چند مرتبه تکرار کرد. افراد با شنیدن این جمله نگران شده و شروع به فرار کردند. در این زمان 36 نفر مجروح شده و 12 نفر جان باختند. اما همان طور که گفته شد این پل از سیم های فولادی ساخته شده است و بسیار مقاوم می باشد.

اولین پل فولادی جهان:

ساخت پل معلق سیمی که از فولاد می باشد در قرن نوزدهم یک ایده بسیار عالی بشمار می رفت. به همین دلیل روبلینگ به عنوان یک نابغه برای استفاده از فولاد پبچ خورده شناخته می شود. ساخت پل بروکلین تحولی عظیم در صنعت آهن ایجاد کرد. زیرا این پل ثابت کرد که فولاد قدرت و استحکام بسیار زیادی دارد. در نتیجه از آن زمان تا کنون فولاد به عنوان بهترین و مقاوم ترین متریال برای پرژه های مختلف شناخته شد. امروزه نیز مصالح فولادی در پرژه های ساختمانی، صنعتی ، پل سازی و.... کاربرد بسیاری دارند. البته انتخاب محصولات آهنی با کیفیت اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. پس توصیه می شود برای خرید محصولات مرغوب و با کیفیت حتما به مراکز معتبر همچون شرکت همکار آهن مراجعه نمایید.

 

سوالات متداول:

پل بروکلین چند متر طول دارد؟

طول پل معلق سیمی بروکلین 1834 متر می باشد. همچنین این پل شکفت انگیز دارای عرضی حدود 26 متر است. یک نکته دیگر که بهتر است بدانید آن است که ارتفاع پل بروکلین از سطح زمین چیزی حدود 84 متر خواهد بود.

چه زمانی برای بازید از پل بروکلین مناسب است؟

به طور کلی می توان بهترین زمان برای بازدید از پل فولادی بروکلین را اوایل فصل پاییز، اوایل فصل تابستان و همین طور فصل بهار دانست. زیرا در این زمان ها درجه حرارت هوا مناسب است و شما می توانید از سفر خود لذت ببرید. اما فصل زمستان اصلا مناسب نیست. زیرا دمای این شهر بسیار پایین است، پس زمان مناسبی برای بازدید از این سازه غول پیکر نخواهد بود.

بهترین راه جهت دسترسی راحت تر به پل بروکلین کدام است؟

  • برای رفتن به پل بروکلین نیویورک راه های بسیاری وجود دارد که البته برای توریست ها و گردشگران خارجی ساده ترین و سریع ترین آن استفاده خطوط مترو می باشد. شما می توانید برای رسیدن به پل فولادی بروکلین با استفاده ا زمترو خطوط 4، 5 یا 6 را سوار شوید. البته شما می توانید از وسایل شخصی نیز برای بازدید از پل استفاده نمایید.
  • علاوه بر آن راه های دسترسی دیگری نیز وجود دارند که از جمله این راه ها می توان به پیاده رو پل معلق سیمی بروکلین اشاره کرد. محل شروع این پیاده رو در اصل از محل بووروم و تقاطع خیابان تیلاری است. برای این که بتوانید به این مسیر پایان دهید، بهتر است وارد پل شوید. سپس خطوط مربوط به عابران پیاده یا دوچرخه سواران را دنبال نمایید تا بتوانید به انتهای پل برسید.
  • یک موضوع جالب آن است که شما می توانید با اسب از ابتدا تا انتهای پل بروید که این کار دارای هزینه ایی حدود 5 سنت می باشد.

پل بروکلین در زمان خود چه برتری نسبت به سایر سازه های مشابه داشت؟

  • پل بروکلین به دلیل این که یک سازه فولادی بود پس مقاومت و دوام بالاتری نسبت به سایر پل ها داشت. این موضوع را می توان بزرگ ترین نوآوری در زمان خودش دانست. بنابراین پل فولادی بروکلین توانست به عنوان ایمن ترین پل در زمان خود شناخته شود.
  • همچنین می توان گفت مصالحی که در ساخت پل به کار رفته اند کم و ساده می باشند.
  • این پل دارای 2 برج بزرگ می باشد که به طور کامل از متریال گرانیت ساخته شده اند.
  • پل بروکلین به قدری بزرگ بود که دارای چند مسیر برای عبور خودرو ها و یک مسیر جهت عبور عابر پیاده بود.

آدرس پل معلق بروکلین کجاست؟

پل بروکلین در شهر نیویورک و بلوار بروکلین قرار گرفته است. پس تمامی افراد می توانند بدون هیچ محدودیتی از آن دیدن نمایند.