سوله سازی چیست؟

۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
ساخت سوله یا سوله سازی در دنیای امروزی بسیار مهم است و در مشاغل مختلف کاربردهای زیادی خواهد داشت.

سوله، سازه ای فلزی است که دارای سقفی شیب دار می باشد و با توجه به محاسبات ویژه ای ساخته می شود. همچنین سوله ها با توجه به نوع کاربری که دارند ابعاد متفاوتی خواهند داشت. سوله سازی نیز یک کار بسیار تخصصی است که برای آن نیاز به فاکتور های بسیار مهم و دقیقی می باشد. این فاکتور ها به قدری اهمیت دارند که بی توجهی به آن ها می تواند خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد و هرینه بسیار زیادی را به شما تحمیل نماید.

امروزه در کشورمان صنعت، رشد و توسعه بسیار زیادی داشته است. در این راستا ساخت سوله و تجهیزات بزرگ تولیدی یا صنعتی نیز پیشرفت چشم گیری داشته است. به همین دلیل شرکت های بسیار بزرگی شروع به ساخت سوله کرده اند. در واقع کارخانه ها یا شرکت هایی که به ساخت سوله مشغول هستند در ابتدا اسکلت سوله مورد نظر را می سازند. سپس اسکلت سوله ساخته شده را به محل مورد نظر انتقال می دهند و در نهایت با نصب دیگر اجزا، آن را راه اندازی می کنند.

 

اهمیت سوله سازی:

 

قبل از هرچیز بهتر است در ابتدا به تعریف سوله بپردازیم، همان طور که در بالا اشاره شد سوله سازه ای فلزی است که دارای کاربرد های متفاوتی است. از جمله کاربرد های سوله سازی می توان به سالن های ورزشی، کارخانه ها، انبار ها، فروشگاه ها و... اشاره نمود. امروزه برای اکثر مراکز صنعتی، کارخانه ها و... استفاده از سوله بسیار ضروری و مهم است. به همین دلیل شرکت های بزرگ شروع به ساخت سوله با کارایی های مختلف کرده اند. اما تمامی این سوله ها دارای مشخصاتی مشابه هستند که از جمله این مشخصات می توان به دهانه های بزرگ و سقف های شیب دار اشاره کرد.

با توجه به این که سوله ها اکثرا در مشاغل صنعتی و سنگین مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین ساخت استاندارد آن اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. به همین دلیل باید این کار را به مهندسین و متخصصین با تجربه بسپارید تا مطمعن شوید سوله سازی با محاسبات دقیق انجام می شود. زیرا توجه به فاکتور های مهندسی همچون ارتفاع سوله، بارگذاری ها و... برای ساخت این سازه اهمیت زیادی خواهد داشت. در واقع اگر این فاکتورها رعایت نشوند سازه شما مقاومت بالایی در برابر حوادث مختلف نخواهد داشت و در صورت بروز مشکل خسارات بسیار بزرگی را ایجاد خواهد کرد.

علاوه بر این موارد برای ساخت سوله باید حتما از متریال با کیفیت و مرغوب به همراه به روز ترین فرایند ساخت کمک بگیرید تا در نهایت یک سوله مستحکم و با اطمینان بالا داشته باشید. به طور کلی استفاده از فولاد مرغوب اهمیت زیادی خواهد داشت. زیرا بر روی کل سازه تاثیر گذار خواهد بود.

 

ساخت انواع سوله:

 

معمولا سوله سازان با توجه به کاربری آن و همین طور نیاز مشتری ساخت سوله را آغاز می کنند. پس هر سوله با دیگری متفاوت خواهد بود. در واقع این سازه ها با توجه به اهداف مختلف صنعتی و تجاری طراحی می گردند. از جمله انواع سوله ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

انبار ها:

 

سوله سازی انبار معمولا در یک طبقه انجام می گردد که جهت حمل و نقل کالاها یا ذخیره سازی آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. اندازه این سازه ها حدودا 5000 متر مربع تا حدود 100 هزار متر مربع در نظر گرفته می شود. همچنین سقف سوله انبار دارای ارتفاعی حدود 60 فوت خواهد بود. از جمله ویژگی هایی که در این سازه ها باید در نظر گرفته شود، می توان به درب های بزرگ کامیون رو، اسکله های بارگیری و... اشاره نمود.

 

سوله کارخانه:

 

یکی از مهم ترین موارد برای راه اندازی و ساخت کارخانه، سوله سازی است. زیرا وجود چنین سازه ایی در کارخانه کاربرد های بسیاری خواهد داشت و می تواند تا حد زیادی موجب تسهیل شدن کارها گردد. معمولا مهندسین برای ساخت سوله کارخانه تمامی نکات کاربردی و مهم مربوط به دو نوع سازه سنگین و سبک را در کنار یک دیگر استفاده می کنند. در نتیجه یک سازه مفید و عالی را به کارفرمایان ارائه می دهند. البته یک شرط مهم در سوله سازی هست که آن توجه به تمامی استاندارد های تایید شده برای سوله کارخانه می باشد که معمولا این استاندارد ها در تمامی مراحل ساخت سازه تحت نظر سازمان صنایع خواهد بود.

 

سوله کشاورزی:

 

به طور کلی سوله های کشاورزی جهت ایمن سازی ماشین آلات و تجهیزات سنگین کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند. سوله سازی برای مزرعه با توجه به نیاز مشتری ممکن است در فضای باز یا کاملا ایمن انجام شود. همچنین این سازه ها برای اهداف مختلف روستایی مانند نگهداری تجهیزات یا ذخیره سازی لوازم گزینه مناسبی خواهند بود. علاوه بر آن بهتر است بدانید که سوله کشاورزی می تواند در دام داری نیز کاربرد داشته باشد. مثلا این سوله ها محل مناسبی برای نگهداری مواد دام نیز بشمار می روند.

 

آشیانه هواپیما:

 

آشیانه های هواپیما نیز از دیگر موارد سوله سازی هستند که معمولا این سازه ها برای هواپیماهای بزرگ و کوچک ساخته می شوند. البته برای ساخت سوله به عنوان آشیانه هواپیما بهتر است از پشت بام های بالا تر استفاده گردد. این نکته مهم باعث می شود تا سوله به عنوان یک سازه چند منظوره در نظر گرفته شود. البته ساخت آشیانه هواپیما نیاز به تخصص بیشتری خواهد داشت. همچنین باید برای این سوله ها حتما از متریالی که کیفیت زیادی دارند استفاده نمایید.

 

سوله پیش ساخته:

 

امروزه بسیاری از کارفرمایان و مدیران به دنبال راه کارهای استاندارد و در عین حال ارزان قیمت هستند تا بتوانند تجهیزات تولیدی و صنعتی خود را نگهداری کنند. به همین دلیل مهندسین سوله سازی برای رفع این دغدغه سوله های پیش ساخته که بسیار ارزان قیمت هستند را به آن ها پیشنهاد می دهند. پس کارفرمایان می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن سازه مورد نظر خود را با قیمت پایینی دریافت نمایند.

 

به این نکته توجه داشته باشید که سوله سازی تنها به موارد ذکر شده در بالا محدود نمی شود و سوله های مختلف دیگری نیز وجود دارند. از جمله این سوله ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 

  • انبار سرد و سردخانه
  • ساختمان های فلکس
  • سوله نمایشگاهی
  • تاسیسات بیوتکنولوژی
  • سازه های کارگاهی
  • سوله قوسی یا خود ایستا

 

مراحل ساخت سوله:

 

ساخت سوله طی چند مرحله مختلف انجام می شود که اولین مرحله آن را می توان بازدید از زمین پرژه دانست. این کار معمولا توسط کارشناس متخصص در این زمینه انجام می شود. پس از آن نقشه سازه به صورت دقیق طراحی می گردد و در نهایت تمامی هزینه های مربوط به ساخت سوله و همین طور زمان اجرا مشخص می شود. مرحله بعدی سوله سازی ساخت سازه آن است که در کارخانه انجام می شود و رنگ آمیزی نیز خواهد شد. اخرین مرحله نیز نصب و اجرای سازه ساخته شده می باشد. به طور کلی مراحل سوله سازی را می توان شام موارد ذیل دانست.

 

  • بررسی تمامی نیاز های مربوط به پروژه و کارفرما
  • طراحی نقشه کلی سوله
  • ساخت سازه مورد نظر در کارخانه
  • اجرای فوندانسیون
  • حمل نمودن سوله به محل تعیین شده و نصب سوله تحت نظارت کارشناسان
  • انجام تمامی کارهای مربوط به پس از نصب اسکلت سوله
  • انجام تمامی فرایند دیوار چینی و کف سازی
  • انجام فرایند مربوط به پوشش سقف و دیوار
  • محوطه سازی
  • تاسیسات
  • و...
  •  

نکات مهم در تعیین قیمت سوله:

 

معمولا افرادی که قصد سوله سازی دارند با این سوال مواجه می گردند که هزینه نهایی ساخت این سازه چقدر است؟ بهتر است بدانید که در این زمان باید حتما به موارد مختلفی دقت نمایید. از جمله مهم ترین این موارد آن است که چه نوع سوله ای نیاز است و سازه مورد نیاز چه کاربردی خواهد داشت. همچنین این موضوع که از چه متریالی برای سوله سازی استفاده می شود نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. به طور کلی می توان قیمت گذاری سوله را اثر گذارترین مورد بر نظر متقاضیان دانست. افرادی که در زمینه ساخت سوله فعالیت دارند باید این نکته را در نظر داشته باشد در صورتی که سازه ای با کیفیت و مستحکم اما با قیمت عالی ارائه دهند می توانند جذب مشتری بالایی داشته باشند.

همان طور که در بالا اشاره شد موارد متعددی در سوله سازی تاثیر گذار هستند  که هر کدام از این موارد می توانند بر روی هزینه نهایی ساخت نیز تاثیر داشته باشند. در زیر چند مورد از مهم ترین موارد در سوله سازی که با قیمت نهایی رابطه مستقیم دارند را بیان کرده ایم.

 

ابعاد سوله مورد نظر:

 

اولین نکته در سوله سازی آن است که مشتری چه نظری در مورد دهانه سوله دارد. همچنین مشتری باید در مورد این که ارتفاع تاج سوله و همین طور طول آن چقدر است نیز صحبت کند. در واقع نظر و نیاز مشتری برای ساخت سوله در اولویت قرار دارد.

پس از آن که تمامی نظرات مشتری دریافت شد، شرکت مسئول سوله سازی با استفاده از مستندات کاری و انجام محاسبات دقیق سعی می کند توصیه هایی را جهت کاهش قیمت سوله و همین طور بهبود کارایی آن پیشنهاد دهد. جالب است بدانید تمامی این توصیه ها به نفع مشتری است و به طور معمول مورد پذیرش قرار می گیرند.

 

انتخاب متریال و مصالح مورد نیاز:

 

متریال، مواد و مصالح مورد استفاده در سوله سازی اهمیت بسیاری دارند. زیرا ایجاد کوچک ترین تغییر در این موارد می تواند تاثیر بسیار زیادی در قیمت نهایی سوله داشته باشد. همان طور که می دانید قیمت فولاد به صورت روزانه تغییر خواهد کرد. در نتیجه تغییر روزانه قیمت فولاد، قیمت تمامی قطعات فرعی آن نیز تغییر خواهد کرد.

در کل استفاده از متریال با کیفیت می تواند بر روی استحکام و دوام سوله تاثیر داشته باشد. بنابراین باید برای ساخت سوله از فولاد با کیفیت استفاده کنید و برای خرید آن وسواس زیادی به خرج دهید. البته شما می توانید فولاد مورد نیاز سوله سازی را از مراکز معتبر همچون همکار آهن خریداری نمایید تا از کیفیت و متریال مورد استفاده مطمئن گردید.

 

طراحی سوله و اجزای مختلف آن:

 

معمولا پس از عقد قرار داد شرکت های سوله سازی با مشتریان خود تعاملات مثبتی خواهند داشت. ممکن است در نتیجه این تعاملات در طرح ساخت سوله و نقشه تغییراتی ایجاد گردد. بدین گونه که طی این تغییرات اجزای جدیدی اضافه شده یا حتی بعضی قسمت های سازه حذف می گردند. به طور معمول شرکت هایی که به ساخت سوله مشغول هستند با ایجاد این تغییرات موجب کاهش هزینه ها خواهند شد.

 از جمله تغییراتی که در کاهش هزینه ها نقش اساسی دارند می توان به ایجاد تغییراتی در تعویض جنس متریالی که در دیوار ها یا سقف ها به کار می رود، میزان شیب سقف سازه، حذف برخی از سازه ها که بی کاربرد و اضافی هستند همچون پنجره ها، جرثقیل سقفی و... اشاره نمود.

 

اهمیت مدیریت هزینه های سربار پرژه:

 

در برخی از موارد بعضی هزینه های سوله سازی به گونه ایی هستند که در ابتدا زیاد ملموس نیستند البته در انتهای ساخت سوله و انباشته شدن آن ها باعث افزایش هزینه و تعجب مشتری خواهد شد. از جمله این هزینه ها می توان به مواردی مانند هزینه های تامین نیروی کار یا هزینه های مربوط به حمل و نقل اشاره کرد. این هزینه ها در ابتدا شاید ناچیز و کم باشند. اما اگر به آن ها توجه نشود هزینه های زیادی را به همراه خواهند داشت. علاوه بر آن شما می توانید با رعایت نکاتی مانند انتخاب شرکت تامین کننده متریال در فاصله نزدیک یا این که کمک گرفتن از کارگران بومی و محلی هزینه های ساخت سوله را تا حد ممکن کاهش دهید.

 

سوله سازی چه مزایایی دارد؟

 

سوله سازی برای صاحبان صنایع مزایای زیادی به همراه خواهد داشت. از جمله این مزایا می توان به مواردی همچون ساخت یک سازه مستحکم که دقیقا مطابق با نیاز های آن ها باشد، امکان طراحی و ساخت سوله هایی بسیار بزرگ و قابل توجه، امکان ساخت سوله با اشکال متنوع و متناسب با ایده آن ها و... اشاره نمود. البته ساخت سوله مزایای دیگری نیز دارد که در ذیل بیان شده است.

  • فوندانسیون سبک
  • ایمنی بالا در برابر عوامل مخرب
  • دارای انعطاف پذیری زیاد
  • امکان ساخت با کمک مصالح متنوع
  • مقاومت و دوام زیاد
  • اجرای راحت و سریع
  • نصب آسان
  • برگشت پذیر بودن متریال
  • کیفیت بسیار بالا