توری مش مشخصات و کاربردهای آن

۱۴:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴

فهرست مطالب:

توری مش چیست؟

مشخصات توری مش

کاربردهای توری مش

انواع مختلف مش فلزی

مزایای مش فولادی

خرید توری شبکه فولادی

قیمت توری شبکه فولادی

سخن آخر

در زمان ساخت و ساز با توجه به نوع سازه و همین طور انتظاراتی که از مصالح استفاده شده داریم نوع مکانیسم و آهن آلاتی که استفاده می کنیم نیز متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در قسمتی از ساختمان از میلگرد استفاده می شود، در صورتی که در قسمت دیگر باید از تیرآهن استفاده گردد. یکی از سازه های کاربرد در ساخت و ساز توری مش می باشد که دارای اندازه ها و انواع متفاوتی است. در کل توری مش نوعی توری مفتولی است که از میلگرد آجدار سایز 8 و 10 برای ساخت آن استفاده می شود. این میلگرد های استفاده شده در مش فلزی به صورت طولی و عرضی بر روی یک دیگر قرار می گیرند. سپس توسط جوش که با دستگاه های تمام اتوماتیک انجام می شود، به یک دیگر متصل می شوند. این کار از لق زدن میلگردها یا حرکت کردنشان جلوگیری می کند. همچنین به استحکام هر چه بیشتر توری مش کمک خواهد کرد. به طور کلی مش فولادی برای مصارف ساختمانی کاربرد زیادی دارد و از آن برای کف، داخل بتن ها و... استفاده می گردد.

توری مش چیست؟

توری مش که با نام های متفاوت مش فلزی، مش فولادی، توری شبکه فولادی، شبکه میلگرد، مش میلگرد و... شناخته می شود، در واقع نوعی تور مفتولی می باشد که با کمک میلگردهای آجدار همانند تار و پود با زاویه قائم و با کمک جوش به یک دیگر متصل شده اند. استفاده از جوش برای توری مش علاوه بر آن که از حرکت میلگردها جلوگیری می کند، مزایا دیگری نیز خواهد داشت که از جمله این مزایا می توان به افزایش دوام و استحکام آن اشاره نمود. البته افزایش دوام و استحکام توری مش به منظم بودن اتصالات بستگی دارد و این موضوع برای مهندسین عمران و پیمان کاران از اهمیت زیادی برخوردار است.

امروزه توری مش به دلیل کاربردهای زیادی که دارد طرفداران بسیاری پیدا کرده است به گونه ایی که مصرف آن در صنعت ساخت و ساز تنها یک نمونه کوچک از کاربردش می باشد. بهتر است بدانید که مش فلزی دارای ابعاد و اندازه های متفاوتی است که با توجه به ابعاد چشمه ها و ضخامت میلگرد مشخص خواهد شد. البته امروزه کارخانه هایی که به تولید توری مش می پردازند سعی می کنند این محصول را با توجه به نیاز مشتریان خود آماده نمایند.

مشخصات توری مش

توری مش دارای یک سری مشخصات کلی می باشد که از جمله این مشخصات می توان شبکه هایی با عرض متغیر بین 100 تا 250 سانتی متر اشاره نمود. همچنین طول این شبکه ها بین 1 تا 9 متر خواهد بود. از دیگر مشخصات مش فلزی می توان به ابعاد چشمه ها که به صورت مستطیل یا مربع هستند اشاره کرد که اندازه آن ها نیز ما بین 8 تا 40 سانتی متر می باشد. علاوه بر تمامی این موارد قطر مفتول ها نیز از 4 تا 12 میلی لیتر به شکل ساده یا آجدار نیز متغیر می باشد.

کاربردهای توری مش

توری مش در زمینه های مختلف دارای کاربردهای متنوعی می باشد. این محصول به دلیل استحکام و دوام بالایی که دارد به یک توری بسیار عالی برای حصار کشی مکان‌های مختلف استفاده می شود. علاوه بر آن به دلیل شبکه ایی بودن آن زمینه لازم برای تهویه مناسب هوا وجود خواهد داشت. همچنین این موضوع از انسداد مسیر آب نیز جلوگیری خواهد کرد.

البته بیشترین کاربرد توری مش در صنعت ساخت و ساز می باشد که رایج ترین آن استفاده در کف استخر ها یا سقف طبقات خواهد بود. در کل از توری مش برای ساخت دیوار ها و قطعات از پیش ساخته کامپوزیت، ساخت سقف‌های کامپوزیت، ساخت سدهای بتنی و فوندانسیون‌های بتنی، ایجاد پی ساختمان و... نیز استفاده خواهد شد. از دیگر کاربرد های توری مش می توان به موارد ذکر شده در زیر اشاره نمود.

  • کف سالن ها
  • انبار ها
  • فرودگاه ها و اتوبان ها
  • ایجاد تونل
  • ساخت پل ها و مترو
  • کانال های مخصوص آبرسانی
  • حصار کشی اطراف انبار ها
  • پارکینگ ها
  • کشاورزی و باغداری
  • دکوراسیون منزل
  • نرده کشی
  • و....

انواع مختلف مش فلزی

در کل توری مش دارای انواع مختلفی است و آن ها را در 3 دسته متفاوت تقسم بندی کرده اند. این دسته ها را با عناوین پنلی، آجدار و فولادی می شناسند. البته یک دسته بندی رایج تر دیگر نیز برای این توری ها وجود دارد. به طور کلی مش فلزی با توجه به مفتول هایی که در آن ها استفاده شده است تقسیم بندی می گردد که شامل استنلس استیل، آهن و گالوانیزه می باشد. در زیر سعی کرده ایم هر یک از انواع مش توری را به صورت خلاصه توضیح دهیم:

مش مفتول آهنی:

این مدل از توری مش در دو صورت ساده و آجدار تولید می گردد و از جمله مهم ترین ویژگی های آن می توان به مقاومت و استحکام بالای آن اشاره نمود. بهتر است بدانید که برای اتصال مش مفتول آهنی جوش مقاومتی استفاده می شود.

توری مش گالوانیزه:

نوع بعدی از توری مش که به آن می پردازیم مش گالوانیزه خواهد بود. این نوع از مش فولادی به صورت مجموعه ایی مشبک از مفتول ها طراحی شده است که به روش گرم و با استفاده از روکش گالوانیزاسیون تولید می شود. از ویژگی های توری مش گالوانیزه آن است که در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارد. پس این مش فولادی گزینه مناسبی برای ساخت سازه های زیر ساختی به شمار می رود. در کل توری مش گالوانیزه با کمک میلگردهای فولادی و با سایز های مختلف تولید می شود. پس با اطمینان می توان گفت که دارای استحکام بسیار زیادی است. البته به همان میزان از انعطاف پذیری کمی برخوردار می باشد.

مش فولادی مشبک:

توری مش فولادی در واقع نوعی از توری های فلزی می باشد که به صورت شبکه های فولادی عمودی و افقی بر روی یک دیگر قرار گرفته اند. این نوع از توری مش فولادی در دو نوع متفاوت سنگین و سبک طراحی می گردد. همچنین مش فولادی مشبک با استفاده از دو روش ساخت ورقه ایی یا شیت تولید می شود. البته موادی که در این نوع از توری مش استفاده شده است مفتول های پر کربن، استنلس استیل و گالوانیزه می باشند. علاوه بر این موارد شبکه های این توری ها نیز به دو صورت درشت و ریز طراحی گردیده اند.

نحوه تولید توری مش مشبک به این صورت است که در ابتدا باید کلاف های مفتول تحت کشش قرار بگیرند. در این زمان سایز مفتول های 6.5 از 2 به 4 میلی متر تبدیل می شود. سپس از دستگاه شاخه کن استفاده می گردد تا عملیات برش بر روی میلگرد ها انجام شود. در این زمان میگرد ها در اندازه های 1 تا 3 متری برش داده می شوند. بعد از گذراندن عملیات برش نوبت به قرار دهی میلگرد ها به صورت مربعی بر روی یک دیگر می باشد. پس از آن عملیات جوش کاری به صورت نقطه ایی انجام می شود که در این مرحله توری مش مشبک آماده شده و به بازار عرضه می گردد.

توری مش استنلس استیل:

یکی دیگر از انواع توری مش را می توان نوع استنلس استیل دانست که با کمک عنصر هایی با آلیاژ بالا و فولاد ضد زنگ تهیه شده است. در نتیجه در مقابل عواملی مانند پوسیدگی، خوردگی، حرارات بالا و همین طور اتمسفر مقاومت بسیار زیادی خواهد داشت. در کل توری مش استنلس استیل را یک گزینه عالی برای مکان هایی که در آن جا رطوبت بالا است و همین طور محیط هایی که دارای دمای هوای بسیار زیادی هستند می دانند. از دیگر ویژگی هایی که برای این مش فلزی بیان می شود می توان به مقاومت بالای آن در برابر فرسایش شیمیایی و فیزیکی اشاره نمود. البته این مش فولادی پایداری بالایی نیز در مقابل مواد قلیایی و اسیدی دارد. همچنین این محصول دارای کشش یافتگی پایینی است. در کل توری مش استنلس استیل برای استفاده در صنایعی که حساسیت زیادی دارند همچون هوافضا، نفت و گاز، رنگ سازی، خودرو سازی و... بسیار مناسب می باشد.

توری مشی فلزی:

توری مش فلزی که با نام توری جوشی نیز شناخته می شود که از جنس مفتول ساخته شده است و ساختار این نوع از توری مشی با کمک اتصال میلگرد های فولاد ی ساخته شده است. این میلگردها به صورت تارو پود و با زاویه 90 درجه به یک دیگر قرار گرفته اند. البته به این نوع از توری مش مهندسی نیز گفته می شود و به دلیل تنوع، استحکام و پایداری بالایی که دارد مورد توجه مهندسین قرار گرفته است.

از جمله اصلی ترین کاربرد های توری مش آن است که این محصول جهت مصلح سازی بتن ها نیز استفاده می گردد. دلیل این موضوع را می توان آن بیان کرد که بتن ها در مقابل تنش های کششی بسیار ضعیف می باشند. ولی استفاده از مش مهندسی موجب خواهد شد تا بتن در مقابل تنش های کششی پایداری بیشتری داشته باشد. همچنین این نوع از توری مش به دلیل آن که شکل هندسی مناسبی دارد پس مقاومت شبکه ای آن ها نیز بیشتر می شود. در نتیجه باعث خواهد شد تا سرعت ساخت و ساز افزایش پیدا کند.

یک نکته دیگر در مورد توری مش فلزی آن است که از این محصول به صورت گسترده در صنایع متفاوت همچون معدن، حصار کشی، باغداری و کشاورزی، صنایع غذایی و... استفاده می شود. از جمله کاربرد های دیگر این توری می توان به استفاده از آن در دکوراسیون و معماری اشاره نمود.

مزایای مش فولادی

استفاده از توری مش نسبت به دیگر روش های شناخته شده در زمینه مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز مزایای بیشتری دارد. از جمله این مزایا می توان به زمان، صرفه و همین طور وزن مناسب آن اشاره نمود. همچنین برای ساخت مش فلزی از جوش نقطه ایی استفاده می گردد که این موضوع موجب خواهد شد تا ساختار گره ها کاملا منظم باشد و همین طور مقاومت و استحکام آن افزایش پیدا کند. البته توری مش دارای مقاومت شبکه ایی عالی و شکل هندسی خاصی است. این نکته می تواند بر روی سرعت کار تاثیر گذاشته و موجب شود تا سرعت عملیات افزایش یابد. در صورتی که اگر از دیگر توری ها استفاده شود، به زمان بیشتری نیاز است. از دیگر مزایای که توری مش دارد بهتر است به وزن سبک و مناسب آن اشاره نمود که موجب می گردد جابه جایی آن ساده تر گردد. همچنین هزینه های نصب آن نیز بسیار کاهش خواهد یافت.

خرید توری شبکه فولادی

توری مش در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و این موضوع باعث افزایش تقاضا گردیده است. البته خرید توری مناسب اهمیت زیادی خواهد داشت. پس قبل از خرید باید حتما به نکاتی مانند محل مورد استفاده، سایز چشمه ها، سایز میلگرد و همین طور نوع آن توجه شود. اگر شما نیز قصد خرید  توری مش را دارید اما تجربه کافی برای انتخاب این محصول را ندارید بهتر است از مشاوران با تجربه و حرفه ایی شرکت همکار آهن کمک بگیرید و با خیال راحت توری مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

قیمت توری شبکه فولادی

با توجه به این موضوع که نوع، وزن و ابعاد توری مش متفاوت است، پس قطعا قیمت هر یک از آن ها نیز با یک دیگر متفاوت خواهد بود. علاوه بر آن اصلی ترین ماده ایی که برای ساخت توری فلزی استفاده می شود آهن می باشد که قیمت آهن نیز توسط بازار جهانی تعیین می شود. پس با قطعیت نمی توان قیمتی ثابتی را برای آن بیان نمود. در کل قیمت توری مش به عواملی که در زیر بیان شده است بستگی دارد.

  • میزان ضخامت مفتولی که در ساخت توری استفاده شده است.
  • ابعاد چشمه های آن
  • نوع مفتولی که استفاده شده است، یعنی ساده یا آجدار بودن آن
  • پوشش استفاده شده در ساختار توری مش که ممکن است استیل، سیاه یا گالوانیزه باشد.
  • زمان و حجمی که برای تهیه سفارش لازم است.

سخن آخر

 همان طور که در بالا توضیح داده شد توری مش داری انواع متفاوتی خواهد بود و هر کدام از این توری ها در سازه های مختلف دارای کاربرد های فراوان و متنوعی هستند. در کل می توان بیان کرد که استفاده از این محصول در صنعت ساخت و ساز می تواند موجب افزایش مقاومت سازه گردد. همچنین این محصول بر روی آسان شدن کارها نیز تاثیر گذار است. علاوه بر آن استفاده از توری مش برای ساخت و ساز موجب می گردد تا در هزینه های مربوط به ساخت پروژه نیز صرفه جویی گردد. یک نکته بسیار مهم دیگر آن است  که جهت کاربرد های متفاوت باید حتما از توری های مناسب که دارای جنس های با کیفیت هستند استفاده گردد.