اصطلاحات بازار آهن

۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
رایج ترین عنوان ها و  اصطلاحاتی که به صورت عامه و تخصصی در بازار فولاد به کار می رود.

فهرست مطالب

عبارات و اصطلاحات فولادی

پیشنهاد ما به شما اشنایی با اصطلاحات این بازار هستش. تنوع کارخانه های  تولیدی، ابعاد مختلف و استانداردهای گوناگون از دلایلی هستند که نیازمند دانش کافی است تا خرید به صرفه را شکل بدهد. در این مقاله سعی شده است که رایج ترین عنوان ها و  اصطلاحاتی که به صورت عامه و تخصصی در بازار فولاد وجود دارد، معرفی شده و در مورد انها توضیح کوتاهی صورت گیرد .              

عبارات و اصطلاحات فولادی:

آهن مشکی: تیرآهن، میلگرد، ناودانی و سایر مقاطع فولادی وقتی در هوای آزاد و رطوبت قرار بگیرد تغییر رنگ می دهد. این تغییر رنگ از زنگ آهن است . گر میزان آن به حدی نباشد که دچار خوردگی فلزی شود و نفوذ نکرده باشد جای نگرانی ندارد. اما بار نو به رنگ خاکستری تیره و سیاه است. به آهن تازه تولیدشده که هیچ‌گونه زنگ‌زدگی ندارد؛ آهن مشکی می گویند.

قراضه آهن:

 قراضه به بقایای ساختمانی و صنعتی قلزی گفته می شود که دچار خرابی و آسیب دیدگی فیزیکی نظیر خم وشکستگی شده باشند و برای استفاده ی مجدد باید بازیافت و دوباره وارد چرخه ی تولید شوند. با توجه به کمبود منابع آهن در برخی کشورها جمع آوری آهن قراضه سود بسیار زیادی دارد. با توجه به چگالی، خلوص و وضعیت قراضه به انواع سوپر ویژه،  ویژه، درجه یک و موارد سطح پایین تر تقسیم بندی می شود که با توجه به شرایط هرکدام قیمت گذاری صورت می گیرد.

شمشال:

شمشال به صورت یک تیر فولادی با شکل مستطیل یا مربعی تولید می‌شود که در طول آن کانال‌هایی باز شده است. این کانال‌ها به منظور کاهش وزن و کاهش هزینه تولید شمشال، در طول آن قرار می‌گیرند. شمشال در صنعت ساخت و ساز، نفت و گاز، حمل و نقل، ماشین‌آلات و صنایع دیگر استفاده می‌شود. شمشال با در نظر گرفتن عملکرد و ویژگی‌های خاص خود، به عنوان یکی   از محصولات حاِز اهمیت در صنعت فولادسازی محسوب می‌شود.

شمشال بیشتر در تولید میلگرد و کابل های فولادی استفاده میشه. شمشال بر خلاف شمش، طويل است و سطح مقطع آن دايره يا مربعي با عرضي کمتر از 15 سانتی متر است. همچنین، شمشال به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار، تحمل بار، خوردگی و دمای بالا، به عنوان یکی از محصولات با کیفیت در بازار جهانی معرفی شده است.

فولاد کربن:

وقتی که دو عنصر آهن و کربن با هم ترکیب می شوند، فولاد کربنبه وچود می اید. اما خواص فولاد به میزان کربن به‌کاررفته در آن بستگی دارد. فولاد با مقدار کربن بالا دارای مقاومت بالاتر در برابر سایش است که باعث می‌شود برای تولید ابزارهای دقیق و تیز از آن استفاده شود. در عوض، فولاد کربن با مقدار کربن کمتر، از نظر جذب اکسیژن، جذب رطوبت و خوردگی بهتر عمل می‌کند که در صنایعی مانند ساخت و ساز و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بازار رو به بالا و پایین:

وقتی که قیمت ها در بازار آهن رو به افزایش باشد، اصطلاحاً گفته می شود «بازار رو به بالا» است. نرخ ارز، میزان تولید و بورس مواردی هستند که در قیمت تیرآهن تاثیر گذار هستند.

تیرآهن سبک و سنگین:

وزن پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی در جدولی به نام اشتال جمع اوری شد است که مرجع تولیدکنندگان قطعات فولادی به حساب می آید. برای مثال طبق این جدول تیرآهن IPE سایز 14 دارای وزن 155 کیلوگرم، تیرآهن 18 وزن 230 و 27 حدودا 440 کیلوگرم وزن دارد.

در مواردی نیز برای افزایش قدرت سازه، برخی از سایزهای پر کاربرد نظیر 14، 16 و 18 را با وزن بیشتر از جداول اشتال قالب ریزی می کنند که اصطلاحا به این دست موارد تیرآهن سنگین گفته

می شود.

ورق سرد نورد:

ورق گرم نورد در دمای اتاق به شکل ورق سرد نورد شکل داده می‌شود. فرآیند سرد نورد باعث افزایش دقت اندازه‌گیری و کاهش ضخامت می‌شود و در نتیجه ورقی با سطحی صاف و بدون خط و خش تولید می‌شود.

این ورق‌ها که به ورق روغنی معروف هستند، از ویژگی‌های شیمیایی و مکانیکی خاصی برخوردار هستن و ظرافت و دقت بیشتری دارد. ورق های سرد نورد متنوع هستند ، عبارت اند از:

ورق روغنی

ورق گالوانیزه (ورق سفید)

ورق قلع اندود (تین پلیت)

ورق رنگی

ورق گرم نورد:

ورق فولادی، فلزی است که سطح آن مسطح تر از آهن یا هر فلز دیگری است و از شمش فولادی و یا بیلت تولید می شود. نورد گرم یکی از روش های تولید ورق های فلزی با ضخامت کم است که به ورق تولیدی توسط این روش، ورق گرم نورد گفته می شود. ورق گرم نورد به چند دسته تقسیم می شود :                               

  ورق سیاه

  • ورق آجدار
  • ورق اسیدشوئی

  ورق گرم نورد با مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی تولید میشه.

 کوره های قوس الکتریکی:

کوره‌های قوس الکتریکی نوعی کوره ذوب فلزات هستند که برای تولید فولاد و آلیاژهای فلزی در صنعت فولادسازی استفاده می‌شوند. در این کوره‌ها، فلزات با استفاده از یک قوس الکتریکی بین دو الکترود ذوب شده و به فولاد تبدیل می‌شوند. در کوره قوس الکتریکی، الکترودها از جنس گرافیت و یا فولاد هستند و برای ایجاد قوسالکتریکی بین دو الکترود، جریان الکتریکی از یکی از الکترودها به دیگری می‌گذرد. استفاده از کوره قوس الکتریکی برای تولید فولاد به دلیل سرعت بالا، انعطاف پذیری بیشتر در تولید و مصرف انرژی کمتر در مقایسه با کوره‌های سنتی، مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به توسعه فناوری، کوره‌های قوس الکتریکی به شکل‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلفی برای تولید فولاد هستند. 

کوره ذوب آهن :

کوره ذوب آهن یکی از تجهیزات مهم و اساسی در صنعت فولادسازی است که برای تولید فولاد از مواد خامی مانند سنگ آهن، کک و ذغال سنگ استفاده می‌شود. کوره ذوب آهن به دو نوع هست، کوره باز و کوره بسته تقسیم می‌شود. ر کوره باز، مواد خام به صورت آشکار در کوره قرار می‌گیرند و با گرم شدن و ذوب شدن به فولاد تبدیل می‌شوند. کوره بسته، مواد خام در داخل کوره قرار دارند و با گرم شدن و ذوب شدن، به فولاد تبدیل می‌شوند. کوره بسته به دلیل داشتن عملکرد بهتر در تولید فولاد و اقتصادی بودن ، بیشتر در صنعت فولادسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخن آخر:

ازار آهن یکی از بازارهای مهم صنعتی در جهان است و از آنجا که فولاد به عنوان یکی از مهمترین محصولات تولیدی در این بازار استفاده می‌شود، برای اشنای بیشتر با بازار و محصولات به مقالات دیگر مراجعه کنید.