آشنایی با میلگرد کمرکش و انواع آن

۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
مقاومت سازه ساختمان امری بسیار مهم است. میلگرد کمرکش میلگردی است که توان کششی و مقاومت را در بتن افزایش می دهد و استفاده از آن برای ساختمان های مقاوم ضروری است. در این مقاله به طور کامل در مورد میلگرد کمرکش خواهیم گفت.

میلگرد کمرکش چیست؟

فهرست مطالب:

میلگرد کمرکش چیست؟ 

بررسی انواع مختلف میلگرد کمرکش

مهم ترین ویژگی های میلگرد کمرکش 

کاربرد میلگرد کمرکش

سوالات کاربردی

میلگرد کمرکش چیست؟ 

در رابطه با میلگرد کمرکش باید گفت که از آن برای افزایش مقاومت کششی و خمشی بتن استفاده می شود. با اینکه سیمان و بتن مقاومت بسیار زیادی دارند اما در برابر فشارهای کششی و خمشی مقاوم نیست. به همین خاطر در ساخت انواع سازه، از میلگرد کمرکش استفاده می شود. این نوع میلگرد در بین بتن قرار می گیرد تا از ترک خوردگی  و شکستگی بتن هنگام ورود فشارهای کششی و خمشی جلوگیری کند. این میلگرد در برابر فشار مقاوم است و خم یا شکسته نمی شود. از آنجایی که سطح مقاومت انواع مختلف میلگرد کمرکش باهم متفاوت است، مهندس ساختمان باید با توجه به پروژه و نیاز مربوطه آن را انتخاب کند. 

از آنجایی که میلگرد کمرکش انعطاف پذیری بالایی در برابر فشارهای وارد بر ساختمان دارد به آن آرماتور کششی هم می گویند. میلگرد کمرکش به دو دسته ساده و آجدار با استاندارد A1، A2 و A4  تقسیم می شود. از آنجایی که میلگرد کمرکش آجدار دارای برجستگی و شیار می باشد اتصال بهتری در بتن برقرار می کند و در نهایت مقاومت کششی بالاتری هم برای بتن ایجاد می‌کند. میلگرد کمرکش براساس نوع استاندارد میلگرد، میزان مقاومت نهایی میلگرد، میزان مقاومت تسلیم میلگرد و شکل رویه تقسیم بندی می شود.

بررسی انواع مختلف میلگرد کمرکش

این میلگرد بر حسب نحوه استفاده و فرآیند تولیدی که دارد دارای انواع مختلفی است. در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

میلگرد کمرکش دیوار برشی

دیوار برشی دیواری است که  از اتصال دو یا سه دیوار در راستای L  شکل و یا U شکل عمود برهم شکل می گیرد و تحت تاثیر بارهای واقع در صفحه خود قرار گرفته و در تحمل و انتقال نیرو مشارکت می کند. این نوع دیوار انواع مختلفی دارد که بر حسب نوع ساختمان، متغیر خواهد بود. 

میلگرد کمرکش تیر

هرچه قدر ارتفاع ستون بیشتر شود آن ستون لاغرتر می شود و در نتیجه احتمال کمانش ستون بیشتر خواهد شد. به همین دلیل در آن از میلگرد کمرکش استفاده می شود تا از خم شدن ستون جلوگیری شود.

مهم ترین ویژگی های میلگرد کمرکش 

  • میلگرد کمرکش مقاومت و توان کششی بتن را افزایش می دهد.
  • این نوع میلگرد در بارهای کششی دچار خمیدگی نمی‌شود.
  •  در هنگام استفاده از میلگرد کمرکش و هنگام اعمال بارهای کششی زیاد، طول المان زیاد می شود.
  • میزان توان تحمل کشش وارد شده بر ساختمان در میلگردهای کمرکش با توجه به نوع ساخت و استاندارد متفاوت است.
  • این نوع میلگرد باید در پایین ترین قسمت از خط فرضی تیر قرار گیرد.

کاربرد میلگرد کمرکش

از میلگرد کمرکش در صنعت و ساختمان سازی استفاده زیادی می شود. مهم ترین کاربرد این نوع میلگرد بالابردن توان کششی و مقاومت ساختمان است. میلگرد کمرکش مناسب برای سازه هایی مثل سد سازی، ساخت پل، ساختمان‌های چند طبقه و پروژه های بزرگ است. لازم به ذکر است در مناطق زلزله خیز بسیار مهم است که از میلگرد کمرکش استفاده شود تا مقاومت ساختمان در برابر زلزله افزایش یابد. ساختمان‌هایی که طبق اصول ژاپنی و اروپایی ساخته می شود و مقاومت خوبی دارد از میلگرد کمرکش در سازه به درستی استفاده می کند. به همین دلیل سازه هنگام حوادث طبیعی مثل سیل، طوفان و زلزله مقاوم است و احتمال تخریب سازه بسیار کم می باشد . بسیاری از ساختمان‌های ایران هم در حال حاضر مطابق با استاندارد های جهانی ساخته می شوند و از این مقطع استفاده می کنند.

سوالات کاربردی

میلگرد کمرکش چیست؟

میلگردی است که از آن برای افزایش مقاومت کششی و خمشی بتن استفاده می شود.  این نوع میلگرد در میانه بتن قرار می گیرد تا از ترک و شکستگی بتن هنگام ورود فشار های کششی و خمشی جلوگیری کند.

مهم ترین کاربرد میلگرد کمرکش چیست؟

مهم ترین کاربرد میلگرد کمرکش افزایش توان کششی و مقاومت بتن در ساختمان می باشد.

انواع میلگرد کمرکش کدام است؟

  • میلگرد کمرکش دیوار برشی
  • میلگرد کمرکش تیر