لاشه چینی چیست؟

۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
آشنایی با لاشه چینی، اصول و قواعد آن 

فهرست مطالب

لاشه چینی ساختمان چیست و چه مزیتی دارد؟

بررسی اصول لاشه چینی یا سنگ چینی

انواع لاشه چینی زیر فونداسیون 

ارتفاع مناسب و مجاز برای لاشه چینی زیر فونداسیون 

لاشه چینی در ساختمان‌ها چگونه انجام می‌شود؟ 

جزئیات سنگ چینی زیر فونداسیون چیست؟

آشنایی با مراحل لاشه چینی زیر فونداسیون

آیا برای انجام فرآیند لاشه چینی در ساختمان از میلگرد استفاده می‌شود؟

بررسی مزیت‌های لاشه چینی در زیر فونداسیون 

سوالت متدوال

سخن پایانی

لاشه چینی ساختمان چیست و چه مزیتی دارد؟

اگر قصد ساختمان سازی داشته باشید و یا بخواهید محل سکونت خود را تعمیر کنید حتما با لاشه چینی سر و کار خواهید داشت. قبل از اینکه بخواهید این کار را انجام دهید باید با اصول آن آشنایی داشته باشید. اجرای درست این کار تاثیر زیادی در پی ریزی ساختمان و استحکام سازه خواهد داشت. این روش برای افزایش مقاومت ساختمان و تقویت فونداسیون یا همان پی ریزی به کار گرفته می‌شود. در ادامه‌ی محتوای امروز همکار آهن تمامی نکاتی که برای این کار لازم است را به شما می‌گوییم. 

بررسی اصول لاشه چینی یا سنگ چینی

در این بخش باید این مورد را بدانید که به کار گیری این روش در ساختمان سازی باعث توزیع مساوی بار بین اجزای ساختمان می‌شود؛ بنابراین در هنگام وقوع حوادث، از نشست و لرزش سازه جلوگیری می‌شود. لاشه چینی یا سنگ چینی زیر فونداسیون دارای تکنیک و اصول خاصی است که معمولا از سنگ‌های مرمر و گرانیت به صورت طبیعی و مصنوعی برای اجرای آن استفاده می‌شود. به این نکته توجه کنید که برای شروع فعالیت سنگ چینی انتخاب مواد اولیه بسیار حائز اهمیت است. برای این امر از موادی مانند شن، ماسه و سیمان با نسبت‌های مشخص استفاده می‌شود. بعد از انجام این کار لایه‌های محکمی از این مواد تهیه می‌شود و در ساخت پایه‌ی فونداسیون به کار می‌رود. توجه به این نکته دارای اهمیت است که لاشه چینی در زیر فونداسیون یا پی ساختمان باید با توجه به وزن و بار سازه، تعداد طبقات و نوع مصالح استفاده شده باشد.

انواع لاشه چینی زیر فونداسیون 

سنگ چینی در زیر فونداسیون ساختمان انواع مختلفی دارد. این دسته بندی بر اساس سنگ مورد استفاده تعیین می‌شود. در ادامه با انواع دسته بندی سنگ چینی بیشتر آشنا می‌شوید.

  1. انجام فعالیت سنگ چینی با استفاده از سنگ‌های طبیعی و مصنوعی کاربرد زیادی دارد. به طوری که بیشتر پيمانكاران و افرادی که قصد خانه سازی دارند این نوع سنگ چینی را ترجیح می‌دهند. زیرا هم قیمت مناسب‌تری دارد و هم زمان کمتری برای اجرای آن لازم است. 
  2. اجرای فرآیند سنگ چینی با استفاده از مصالح بتن نیز در سال‌های اخیر رواج زیادی یافته است. این کار بسته به سلیقه‌ی افراد متفاوت است. 
  3. امروزه نوع جدید از لاشه چینی با استفاده از سنگ‌های پیش ساخته رواج یافته است که این روش نوین قیمت بالایی دارد و معمولا برای مجتمع‌های تجاری با تعداد طبقات زیاد استفاده می‌شود. 

این نکته را در مورد انواع سنگ چینی در نظر بگیرید که انتخاب هر کدام از آن‌ها بستگی به نوع خاک زمین، بار وارد بر ساختمان و مصالح مصرفی دارد.

ارتفاع مناسب و مجاز برای لاشه چینی زیر فونداسیون 

ارتفاع مجاز به طولی از سنگ چینی گفته می‌شود که برای قرارگیری صحیح سنگ چینی زیر پی ساختمان و ساختمان‌هایی با تعداد طبقات زیاد لازم است. همانطور که گفتیم سنگ چینی به علت مقاومت و استحکام بالا از جمله روش‌های پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز است. باید بدانید با توجه به نوع و کیفیت خاک برای ساخت و ساز و نوع ساختمان ارتفاع مجاز برای سنگ چینی زیر فونداسیون متغیر است. اگر قصد ساخت و ساز در مناطقی که مرطوب و نیمه مرطوب هستند را دارند بیاد این نکته را در نظر بگیرید که ارتفاع لاشه چینی باید بیشتر شود تا بتواند تمام وزن ساختمان را بطور بهینه و مناسب به خاک منتقل کند. این امر باعث می‌شود که نفوذ آب به ساختمان به کمترین حد ممکن برسد.

این در حالی است که در مناطق کوهستانی با خاک مستحکم، ارتفاع سنگ چینی زیر فونداسیون کم است. در این نوع خاک‌ها هدف استفاده از سنگ چینی، تثبیت سازه در خاک و عدم نفوذ آب به ساختمان است.  در حالت کلی، مهندسان سازه با در نظر گرفتن شرایط خاک و نوع مصالح به کار رفته برای ساختمان سازی، ارتفاع سنگ چینی را تعیین می‌کنند تا پایداری و ایمنی سازه تامین شود. 

لاشه چینی در ساختمان‌ها چگونه انجام می‌شود؟

این امر یکی از مهم‌ترین فرآیندها در ساختمان سازی است که برای زیبایی و استحکام ساختمان استفاده می‌شود. جالب است بدانید از این روش برای تزئین سقف، دیوار و فضای داخلی خانه نیز استفاده می‌شود. برای انجام فرآیند لاشه چینی ساختمان ابتدا باید مواردی که لازم است را تهیه کنید. سپس سنگ‌ها را با استفاده از ابزار مناسب به قطعات کوچکی تقسیم کنید. بعد از انجام این کار قطعات سنگ را بر روی یک پایه‌ی مناسب قرار دهید. این سنگ‌ها را با استفاده از چسب مخصوص در مکان مورد نظر بچسبانید.

جزئیات لاشه چینی زیر فونداسیون چیست؟

 لاشه چینی یکی از جدیدترین و نوین ترین روش‌ها برای ساخت فونداسیون است. در حقیقت از این روش برای تقویت پایه‌های ساختمان و جلوگیری کردن از آسیب‌های ناشی از زمین لرزه و نفوذ آب به داخل سازه استفاده می‌شود. در این روش معمولا یک لایه سنگ چینی که استحکام زیادی دارد در زیر فونداسیون قرار می‌دهند تا باعث افزایش مقاومت سازه شود. 

دتایل سنگ چینی زیر فونداسیون باعث می‌شود تا ظرفیت باربری سازه افزایش پیدا کند. این روش تاثیر مستقیم بر روی دیوارهایی که از جنس خاک هستند دارد و باعث می‌شود دیوارهای خاکی تحمل به بارهای سنگین را داشته باشند. بهره گرفتن از این روش باعث عدم تغییر حجم خاک و زمین در اثر نفوذ آب می‌شود. پس می‌توان اینطور نتیجه گرفت که استفاده از روش دتایل لاشه چینی زیر فونداسیون باعث افزایش مقاومت سازه و افزایش عمر مفید ساختمان می‌شود.

آیا برای انجام فرآیند سنگ چینی در ساختمان از میلگرد استفاده می‌شود؟

اگر بخواهیم به این سوال یک جواب کلی بدهیم باید بگوییم؛ در سنگ چینی زیر فونداسیون از میلگرد استفاده نمی‌شود اما در بعضی مواقع بیاد از میلگرد برای اجرای این روش استفاده کرد. در این روش آجرهای خشک را روی هم قرار می‌دهند پس نیازی به آرماتور بندی نیست. توجه کنید اگر می‌خواهید برای این عملیات از میلگرد استفاده کنید اصلا نوع آجدار را به کار نبرید زیرا باعث ترک خوردن فونداسیون می‌شود.

بررسی مزیت‌های لاشه چینی در زیر فونداسیون 

استفاده از این روش قابلیت‌ها و مزیت‌های زیادی را به ساختمان اضافه می‌کند که خیلی از آن‌ها باعث بهبود عملکرد کلی سازه می‌شوند. در حقیقت این امکانات پیش از سنگ چینی وجود نداشته است. 

توزیع یکنواخت بار ساختمان به خاک 

انجام این فرآیند باعث می‌شود خاک به طور مساوی و یکدست فشرده شود. بنابراین با استفاده از این خاصیت از نشست ساختمان جلوگیری می‌شود. باید بدانید نشست معمولا در ساختمان‌هایی اتفاق می افتد که خاک زیر فونداسیون به خوبی فشرده نشده باشد و ساختمان در مناطق با رطوبت زیاد احداث شده باشد. 

 کاهش دادن لرزه‌های ساختمان

یکی از روش‌هایی که برای مقاوم کردن ساختمان‌ها در برابر زلزله به کار گرفته می‌شود استفاده از لاشه چینی فونداسیون است. با به کار بردن این روش لرزش‌های سازه را به حداقل می‌رسانند. 

خاصیت عایق بودن صوتی و حرارتی سازه 

سنگ چینی زیر فونداسیون از ورود صدا به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند. زیرا در قسمت پی، یک عایق برای عبور صدا تعبیه شده است. انجام عملیات سنگ چینی زیر فونداسیون یک عایق حرارتی خوب و مناسب است. 

آشنایی با مراحل لاشه چینی زیر فونداسیون

برای شروع این فعالیت، باید تمانی مراحل آن با دقت و به درستی انجام شود تا این فرآیند به درستی انجام شود. 

  • ترمیم خاک: دقت کنید اگ مشکلی برای خاک زیر فونداسیون وجود داشته باشد باید حتما ترمیم شود. این عمل شامل تخلیه آب موجود در خاک، اضافه کردن مواد تقویتی و متراکم کردن خاک است. پس از اینکه این مشکلات بر طرف شد، خاک برای شروع عملیات سنگ چینی آماده می‌شود.
  • علامت گذاری زمین: برای انجام این کار ابتدا با استفاده از میخ و ریسمان باید منطقه‌ای که قصد اجرای فونداسیون را داردی علامت گذاری کنید. توجه داشته باشید به جای استفاده از ریسمان و میخ می‌توانید از روش‌های نوین تری مثل لیزر برای علامت زین استفاده کنید. علامت گذاری با لیزر به انجام درست فرآیند لاشه چینی کمک زیادی می‌کند. 
  • حفر گودال: قبل از اقدام به شروع فرآیند سنگ چینی باید چاله‌ای به عمق 30 تا 40 سانتی متر حفر شود تا سنگ چینی در زیر خاک انجام شود. بعد از حفر چاله نوبت به سنگ چینی می‌رسد. به این نکته توجه کنید که فاصله بین لاشه‌ها باید به گونه‌ای باشد که ملات به راحتی بین آن‌ها قرار بگیرد.
  •  آماده سازی و پر کردن ملات: برای این‌ کار معمولا از ملات سیمانی یا مخطولی از ماسه و سیمان استفاده می‌شود. توجه کنید که ملا تخیلی نرم یال خیلی سفت نباشد تا بتوان به راحتی لاشه‌ها را به یکدیگر متصل کرد. بعد از انجام این کارها ملات را بین لاشه‌ها می‌ریزند تا فضاهای خالی به خوبی پر شود. برای پر کردن این فضاها می‌توامن از ماله، کفگیر و یا حتی کاردک استفاده کرد. نسبت سیمان به ماسه 1 به 3 یا 1 به 6 است. 

لایه محافظ: لایه محافظی که برای لاشه چینی استفاده می‌شود سیمان، یا مخلوط سیمان و ماسه است. این لایه با ضخامت 5 تا 10 سانتی متر بر روی ملات مرحله‌ی قبل ریخته می‌شود. انجام این مرحله فونداسیون را در برابر عوامل خارجی حفظ می‌کند.

سوالات متداول:

آیا انجام فرآیند لاشه چینی ضروری است؟

 در پاسخ به ان سوال باید گفت بله. این فرآیند مزایای زیادی برای سازه به همراه دارد. اجرای  این فرآیند برای هر سازه‌ای مخصوصا مجتمع‌های اداری و تجاری بسیار ضروری است.

برای انجام این کار مهارت خاصی نیاز است؟

سنگ چینی زیر فونداسیون نیاز به مهارت خاصی دارد که پیمانکاران و افراد اجرایی در امر ساخت و ساز باید تاییدیه لازم را برای این کار بدهند. ضخامت سنگ چینی زیر فونداسسیون چقدر است؟ ضخامت لایه‌ای که فونداسیون انجام می‌شود بین 10 تا 20 سانتی متر است.

سخن پایانی

در این محتوا با فرآیند لاشه چینی آشنا شدید. برای ساخت سازه با استحکام زیاد و مقاوم در برابر انواع خطرات طبیعی، انجام فرآیند لاشه چینی ضروری است. در ادامه‌ی محتوا سعی کردیم از مزایای این روش بیشتر بگوییم. شما می‌توانید برای مشاوره بیشتر در این زمینه با ما تماس حاص فرمایید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند.