لوله کاروگیت چیست؟

۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
لوله‌ها یکی از اصلی ترین ابزارهای ساختمانی هستند. قبل از اینکه اقدام به لوله کشی ساختمان کنید باید بهترین لوله را انتخاب کنید.

فهرست مطالب

لوله کاروگیت چه مفهومی دارد؟

آشنایی با لوله‌ی کاروگیت

بررسی انواع لوله‌ کاروگیت

کاربردهای لوله کاروگیت را بیشتر بشناسیم

مشخصات فنی لوله‌ کاروگیت

آشنایی با مزیت‌های لوله کاروگیت

بررسی معایب لوله‌ کاروگیت 

سایزبندی لوله کاروگیت

لوله کاروگیت چه مفهومی دارد؟

در این مقاله می‌خواهیم درباره یکی از پرکاربردترین لوله‌ها برای ساختمان سازی صحبت کنیم. لوله کاروگیت یکی از انواع لوله‌هایی است که برای هدایت و مسیر دهی به جریان فاضلاب شهری استفاده می‌شود. وجود این لوله تاثیر مثبتی در عملکرد فاضلاب شهری دارد. در ادامه‌ی این مقاله سعی می‌کنیم توضیح کاملی از این نوع لوله بدهیم. پس همراه ما باشید. 

آشنایی با لوله‌ کاروگیت

همانطور که گفتیم از این لوله برای جهت دهی به مسیر فاضلاب استفاده می‌شود. این نوع لوله از جنس مواد پلی اتیلن است. قطعات آن دارای الگوی خاصی هستند که حالت چین خوردگی به خود گرفته اند. این ویژگی باعث افزایش استحکام و انعطاف پذیری آن‌ها شده است. این نوع لوله ها در دو دسته ساخته شده و روانه بازار می‌شوند.  از لوله کاروگیت برای انتقال سیالات استفاده می‌شود. به دلیل موج دار بودن سطح خارجی، این لوله را کاروگیت( corrugate) می‌نامند. از دیگر نام‌های این محصول می‌توان به لوله اسپیرال خرطومی، مارپیچی و خرطومی فاضلاب اشاره کرد. 

به طور کلی این لوله‌ها از جنس پلاستیک پی وی سی و پروپیلن و حتی نوعی کاغذ خاص تولید می‌شوند. لازم به ذکر است که لوله‌های کاروگیت در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف ساخته و روانه‌ی بازار می‌شوند. اندازه‌ای که برای این نوع لوله در نظر می‌گیرند معمولا بر حسب قطر داخلی و خارجی سنجش می‌شود.

 

همانطور که گفتیم این لوله‌ها در انواع مختلفی تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند. لوله‌های اسپیرال بر اساس جنس، روش ساخت و همچنین شکلی که دارند به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. این لوله‌ها به شکل گرد، مربع و مستطیل ساخته می‌شوند؛ اما هر کدام از آن‌ها کاربردهای متفاوتی دارند. لوله کاروگیت که شکل گرد دارند؛ برای انتقال گازها و انواع مایعات به کار می‌روند. شکل مربع این لوله برای زهکشی در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. شکل مستطیل لوله‌های کاروگیت نیز برای انتقال مواد جامد ساخته می‌شود. توصیه می‌شود در صورت امکان، از لوله‌های مخصوص ساخت و ساز یعنی لوله گالوانیزه برای ساختمان سازی استفاده شود؛ زیرا در هنگام انجام این فرآیند به علت سخت و حساس بودن آن باید از لوله‌ای مخصوص و مناسب استفاده شود. 

دو نوع روش ساخت برای این لوله‌ها وجود دارد که عبارتند از: 

  1. استفاده از مواد پلیمری: در ساخت لوله دوجداره معمولی کاروگیت، از مواد پلیمری استفاده می‌شود. سپس به کمک دستگاه پرس یا روش‌های دیگر به یکدیگر متصل می‌شوند. 
  2. ساخت با دستگاه اکسترودر: لوله‌های کاروگیت از نوع اسپیرال با دستگاهی به نام اکسترودر تولید می‌شود یعنی بعد از انجام فرایند خنک کردن لوله؛ به حالت مارپیچی تبدیل می‌شود.

کاربردهای لوله کاروگیت را بیشتر بشناسیم

این دسته از قطعات؛ کاربردهای زیادی دارند و در هر بخش از آن‌ها استفاده می‌شود از مهم‌ ترین کاربردهای این نوع لوله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • منتقل کردن مایعات و فاضلاب‌های خانگی و صنعتی در ابعاد مختلف 
  • در حمل و نقل مواد مختلف از جمله مواد غذایی، محصولات صنعتی و پسماندهای کارخانه کاربرد زیادی دارد. 
  • در ساخت دیوارها و لوله کشی ساختمان و سقف خانه‌ها و مراکز تجاری از آن‌ها استفاده می‌شود.
  • برای آبیاری مزارع و باغات و زمین‌های کشاورزی به صورت قطره‌ای از این لوله‌ها استفاده می‌کنند. 
  • این نوع لوله برای بسته بندی کردن محصولات مختلفی مثل مواد غذایی، لوازم الکترونیکی و سایر لوازم خانگی کارایی دارد. 
  • برای اجرای زهکشی آب‌ از زمین نیز از این لوله استفاده می‌شود. 
  • منتقل کردن مواد شیمیایی و اسیدی نیز یکی دیگر از کاربردهای این لوله است. 
  • این لوله یک مخزن مناسب و خوب برای ذخیره انواع مایعات است. 

بنابراین می‌توان گفت از لوله کاروگیت در اکثر صنایع استفاده می‌شود.

مشخصات فنی لوله‌های کاروگیت

مشخصات فنی و شاخصه‌ی بارز این محصول قطر داخلی و خارجی آن است. از دیگر مولفه‌های شاخص آن می‌توان به ضخامت دیواره، وزن مخصوص، مقاومت کششی خمشی و فشاری اشاره کرد. این مورد را باید بدانید که قطر داخلی لوله با پارامتر (ID) مشخص می‌‌شود. این مولفه نشان می‌دهد که چه مقدار سیال از لوله عبور می‌کند. قطر داخلی را معمولا با میلی‌ متر (mm) و اینچ (in) اندازه گیری می‌کنند. 

قطر خارجی لوله را با (OD) نمایش می‌دهند. این مولفه نشان می‌دهد که لوله‌های کاروگیت چه مقدار از فضای داخلی را اشغال می‌کنند. قطر خارجی نیز مانند داخلی با میلی‌متر یا اینچ اندازه گیری می‌شود. پارامتر بعدی ضخامت دیواره لوله است که نشان می‌دهد مقاومت آن چقدر است و در کدام پروژه‌ها قابل استفاده می‌باشد. ضخامت دیواره معمولا با میلی متر و اینچ مشخص می‌شود. وزن مخصوص لوله معیاری برای سنجش سنگين بودن آن است که معمولا با کیلوگرم بر متر مکعب ( kg/m3) اندازه گیری می‌شود. 

قابلیت کشسانی یعنی نحوه خم شدن لوله با مقاومت کششی اندازه گیری می‌شود. این مقاومت نشان می‌دهد که قدرت تحمل لوله کاروگیت در برابر شکستن چقدر است. این نوع مقاومت با مولفه نیوتن بر میلی‌ متر مربع تعیین می‌شود. تحمل لوله در برابر فشار وارده بر آن با پارامتری به نام مقاومت فشاری مشخص می‌شود. این پارامتر مقدار فشاری که لوله در مقدار بیشتر از آن ترک بخورد را نشان می‌دهد.

آشنایی با مزیت‌های لوله کاروگیت

هر لوله‌ای با توجه به کارکرد و کارایی که دارد ویژگی‌های مثبت و منفی نیز خواهد داشت. در این بخش قصد داریم ویژگی‌های مثبت این لوله را ذکر کنیم. وزن سبک، استحکام بسیار بالا، انعطاف پذیری و قیمت مقرون به صرفه از جمله مزایا و ویژگی‌های بارز این نوع لوله با جنس پلی اتیلنی است. باید این نکته را بگوییم که لوله‌های کاروگیت وزن بسیار سبک‌ تری نسبت به فلزات و بتن دارند. این لوله ها به علت استحکام بسیار بالا وزن‌های خیلی سنگین را تحمل می‌کنند و به همین خاطر برای پروژه‌های ساخت و ساز بهترین گزینه هستند. این نوع لوله دارای تنوع سایزی زیادی است. نحوه نصب این لوله، طول عمر بالای آن و مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و اسیدی، صاف و صیقلی بودن سطح درونی لوله و امکان جوش خوردن آن از جمله ویژگی‌های مثبت لوله کاروگیت است. 

بررسی معایب لوله‌های کاروگیت 

باید گفت که نمی‌توان یک مورد خاص را به عنوان عیب این محصول قید کرد. در کل بنا به عقیده‌ی برخی از افراد، مقاومت کم این محصول در برابر ضربات وارده و آسیب پذیری را می‎‌توان یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف این لوله دانست. بهتر است از این لوله برای خطوط زیر زمینی که دائما در معرض ضربه هستند استفاده نشود. در بعضی از شرایط هنگام فرآیند حمل نقل و زهکشی ممکن است آسیب جزئی به این محصول وارد شود.

سایزبندی لوله‌ کاروگیت

وقتی درباره سایز بندی این لوله‌ها صحبت می‌کنیم منظور قطر داخلی آن‌ها است. این قطر در حقیقت ظرفیت قطر داخلی لوله، ظرفیت انتقال مایعات یا گازها را مشخص می‌کند. همانطور که گفتیم لوله کاروگیت در اندازه‌های مختلفی ساخته و روانه‌ی بازار می‌شود. طیف سایز این لوله ها از 110 میلی‌متر تا 3000 میلی متر نیز می‌رسد. علاوه بر قطر داخلی، لوله‌های کاروگیت بر اساس ضخامت دیواره نیز طبقه بندی می‌شوند. ضخامت دیواره این لوله‌ها از 5 میلی متر تا 15 میلی متر متفاوت خواهد بود؛ اما ضخامت استاندارد این لوله معمولا 10 میلی متر است.

سخن پایانی

لوله کشی ساختمان یکی از اصلی ترین فرآیندها در هنگام ساخت و ساز است. در این مقاله آموختید که چه نوع لوله‌هایی برای ساختمان سازی لازم است. در ادامه با مزایا و معایب لوله کاروگیت آشنا شدید. در مجموع می‌توان گفت این لوله بهترین و ارزان ترین انتخاب برای پروژه‌های ساخت و ساز است.