پروفیل آبرو چیست؟

۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
پروفیل آبرو یکی از مهم ترین انواع مقاطع فولادی برای ساخت و ساز است.از این قطعه برای هدایت جریان آب به قسمت پایینی سازه استفاده می‌کنند. 

 

 

فهرست مطالب

پروفیل چیست؟

آشنایی با پروفیل آبرو

آشنایی با کاربردهای پروفیل آبرو

مدل‌های مختلف پروفیل آبرو

برای تولید پروفیل‌های آبرو از چه ورق‌هایی استفاده می‌شود؟

آشنایی با فرآیند تولید پروفیل‌های آبرو

بررسی انواع پروفیل‌های آبرو از لحاظ کاربرد

پروفیل‌های آبرو را چگونه بر روی سقف شیروانی قرار می‌دهند؟

کلام آخر

سوالات متداول

شاید با شنیدن نام پروفیل آبرو به این فکر بیفتید که کاربرد آن کجا است؟ از آن چه استفاده‌ای می‌شود؟ اما بهتر است در ابتدا با مفهوم کلی پروفیل آشنا شوید تا درک مفهوم و کارایی این نوع پروفیل برای شما بهتر و ملموس تر باشد. پس تا آخر این محتوا همراه ما باشید. 

پروفیل چیست؟

به طور کلی، پروفیل نوعی مقطع توخالی است. این مقطع از آهن ساخته شده است که برای افزایش استحکام سازه از آن استفاده می‌شود. اشکال مختلفی از پروفیل‌ها توسط کارخانه‌های مختلف تولید و روانه‌ی بازار مصرف می‌شوند. در ایران سابقه تولید پروفیل به چند سال پس از جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. اولین کاربرد آن در ساخت درب و پنجره چوبی و چارچوب‌های چوبی بوده است. بعد از جنگ جهانی دوم استفاده از پروفیل به عنوان جز مهم در صنعت ساختمان سازی رواج یافت. به همین علت تولید شکل‌های مختلف پروفیل گسترش یافت. در این بین استفاده از پروفیل آبرو بیشتر از سایر انواع پروفیل مورد استقبال قرار گرفت. در ادامه درباره این نوع پروفیل بیشتر می‌گوییم.

آشنایی با پروفیل آبرو

این نوع پروفیل از دسته‌ی مقاطع فولادی از جنس آهن است. همانطور که در مورد پروفیل توضیح دادیم، از این مقاطع فولادی از نوع آبرو نیز برای ساخت درب و پنجره با چارچوب چوبی استفاده می‌شود. از پروفیل آبرو به جهت استحکام بخشیدن به فونداسیون سازه و مقاومت در برابر لرزش‌ها استفاده می‌شود.

در هنگام بارش باران یا برف به خصوص در شهرهای سردسیر و مناطق شمالی کشور، نیاز به یک سیستم مناسب برای هدایت آب است. این آب نباید به داخل ساختمان نفوذ کند. پس برای جهت دادن درست آب به سمت زمین، از پروفیل آبرو استفاده می‌کنند تا سازه را در برابر خطرات احتمالی از جمله رطوبت و فرسایش در امان نگه دارند. این دسته از پروفیل‌ها دارای ابعاد و سایزهای مختلفی هستند که هر کدام کارایی متفاوتی خواهند داشت. در ادامه کاربردها و انواع آن‌ها را ذکر می‌کنیم. 

آشنایی با کاربردهای پروفیل آبرو

همانطور که در بخش قبل گفتیم؛ یکی از کاربردهای مهم این نوع از پروفیل کنترل و جمع آوری و همینطور منتقل کردن آب باران یا هر نوع ماده‌ای در پشت بام ساختمان به پایین زمین است. از دیگر مواردی که به عنوان کاربرد این نوع پروفیل می‌توان قید کرد:

  • از این پروفیل به علت قابلیت بالای اتصال، در پانل‌های سقف استفاده می‌شود. 
  • در مناطقی که بارش باران زیاد است؛ از این پروفیل در اجرای سقف شیروانی استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است برای سقف‌های غیر شیروانی نیز از این پروفیل به جهت افزایش استحکام بهره می‌برند.
  • در تولید انواع درب و پنجره و انواع ام دی اف‌ها از پروفیل آبرو استفاده‌‍‌ی زیادی می‌کنند. 
  • نکته جالبی که در مورد کاربرد این پروفیل باید بدانید؛ استفاده از آن در شرکت‌های مرغداری، گلخانه‌ها و گاوداری است. در این گونه شرکت‌ها برای اجرای سقف، نصب درب و پنجره از پروفیل آبرو استفاده می‌کنند. 
  • در پارکینگ‌های سرپوشیده و طبقاتی برای کنترل جریان آب و در بعضی مواقع برای مستحکم کردن سازه از این پروفیل استفاده می‌کنند.

مدل‌های مختلف پروفیل آبرو

انواع مختلفی از پروفیل‌های آبرو تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند که هر کدام ابعاد و اندازه‌های مختلفی دارند و به طبع نیازهای مختلفی را پاسخ می‌دهند. از جمله مهم ‌ترین و معروف ترین انواع این پروفیل، لندنی، جعبه‌ای، گرد و مخفی است. در ادامه‌ی این مقاله دو نوع از بهترین و معروف‌ترین انواع پروفیل آبرو را ذکر می‌کنیم. 

پروفیل آبرو از نوع لندنی 

این دسته از پروفیل‌های آبرو ضخامتی به اندازه‌ی 0.4 میلی متر و طولی به اندازه‌ی 3 متر دارند. از این پروفیل برای پوشش دادن سقف‌هایی که اندازه‌ی بزرگتر دارند استفاده می‌شود. در هنگام استفاده از پروفیل لندنی اگر در محل اتصال بخشی اضافه باشد برش می‌خورد. علت برش خوردن بخش اضافی این است که اختلال در عملکرد پروفیل ایجاد نشود. نکته‌ی جالبی که درباره‌ی این پروفیل باید بدانید حجم بالای تولید آن است. این نوع پروفیل حجم بالایی از تولید را به خود اختصاص داده است. کاربرد این پروفیل با توجه به حجم تولید و قیمت مناسب آن بسیار زیاد است. 

یکی از مشکلاتی که برای این نوع پروفیل می‌توان بر شمرد، خوردگی و فرسایش در طولانی مدت است. اگر پروفیل آبرو مدل لندنی در معرض رطوبت هوا و عوامل فرسایشی قرار بگیرید به شدت آسیب دیده و از عمر آن کم می‌شود. یکی از مهم‌ترین موارد استفاده‌ی پروفیل آبرو مدل لندنی، عایق کردن فولاد و آهن در برابر رطوبت هوا است. برای این منظور پروفیل لندنی گالوانیزه می‌شود تا در برابر رطوبت و نفوذ آب مقاوم شود. 

پروفیل جعبه‌ای 

این پروفیل از لحاظ ظاهری زیباتر از پروفیل لندنی است. پس برای سقف ساختمان‌های گران قیمت و رستوان‌های زنجیره‌ای استفاده می‌شود. از این پروفیل برای شیروانی کردن سقف در شمال کشور و مناطق پر بارش استفاده می‌شود. پروفیل جعبه‌ای به علت داشتن ضخامتی بالاتر 0.4 میلی متر مشکل زنگ زدگی و آسیب پروفیل لندنی را جبران کرده است. در ادامه کاربردهای این پروفیل را ذکر می‌‎کنیم. 

  • برای ساخت انواع سوله و انبار از پروفیل جعبه‌ای استفاده می‌شود. 
  • در هنگام ساخت ساختمان‌هایی با کاربرد صنعتی و تولیدی استفاده از این پروفیل نوعی مزیت محسوب می‌شود زیرا اجرای آن برای این دسته از ساختمان‌ها ضرورت دارد. 
  • بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت جزو مهم‌ترین مکان‌هایی هستند که باید از پروفیل آبرو از نوع جعبه‌ای استفاده کرد.

برای تولید پروفیل‌های آبرو از چه ورق‌هایی استفاده می‌شود؟

در ابتدا باید بگوییم که پروفیل‌های آبرو دارای دو دسته‌ی یک طرفه و دو طرفه هستند. این نوع از پروفیل آبرو در معرض انواع مایعات قرار می‌گیرند. اگر شما از آن دسته از افراد هستید که سر و کار زیادی با فلز و صنایع فلزی دارید، این مورد را می‌دانید که آهن و انواع فلزات مقاومت بسیار کمی در برابر رطوبت و نفوذ آب دارد. این عناصر به علت مقاومت کمی که دارند همیشه دچار زنگ زدگی، خوردگی و فرسایش می‌شوند. برای افزایش مقاومت آهن آلات و انواع عناصر فولادی، در برابر رطوبت و حتی خوردگی و فرسایش از روش‌ها و راهکارهای مختلفی استفاده می‌شود. یکی از این راهکارها روی اندود کردن یا به اصطلاح گالوانیزه کردن ورق‌های پروفیل آبرو است.

 ورق‌هایی که با استفاده از این روش تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند به ورق گالوانیزه معروف هستند. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که پروفیل‌های آبرو بر اساس کاربردی که دارند از انواع ورق‌های گالوانیزه تولید می‌شوند. دانستن این نکته خالی از لطف نیست که هر چه این پروفیل‌ها از ورق‌های با کیفیتی ساخته و تولید شوند؛ مقاومت بیشتری در برابر خوردگی و فرسایش خواهند داشت. 

آشنایی با فرآیند تولید پروفیل‌های آبرو

ماهیت پروفیل‌های آبرو هدایت آب از ساختمان به سمت زمین است. پس با توجه به این مورد می‌توان فهمید که این سازه‌ها دائما در معرض تماس با آب و رطوبت قرار می‌گیرند. پس برای رفع مشکل فرسایش و خوردگی سازه، در هنگام تولید پروفیل آبرو از ورق‌های فولادی با مقاومت بالا استفاده می‌شود.

 پس برای ساخت اینگونه پروفیل‌ها از ورق‌های گالوانیزه یا ورق‌های رنگی بهره می‌گیرند. پروفیل‌های آبرو باید وزن سبکی داشته باشند بنابراین برای تولید آن‌ها از ورق‌های فولادی با ضخامت 2،2.5 و 3 میلی متر استفاده می‌شود. لازم است این نکته را بدانید برای تولید پروفیل‌های آبرو از دستگاه رول کن فرمینگ استفاده می‌شود. در این دستگاه قالب‌های مخصوصی تعبیه شده است که ورق را به شکل پروفیل آبرو در می‌آورد و در نهایت از خط تولید خارج می‌شود. 

بررسی انواع پروفیل‌ آبرو از لحاظ کاربرد

پروفیل‌های آبرو از لحاظ نحوه‌ی کاربری به دو دسته‌ی یک طرفه و دو طرفه تقسیم می‌شوند. این دو دسته، از لحاظ اتصال، سرعت و انتقال آب با یکدیگر متفاوت هستند. پروفیل از نوع یک طرفه، فقط از یک سمت به ساختمان و سقف سازه متصل می‌شود. این در حالی است که پروفیل دو طرفه از هر دو سمت به سقف سازه متصل می‌شود. این پروفیل در اندازه و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود. در واقع می‌توان گفت که پروفیل آبرو از نوع دو طرفه، تخلیه و انتقال بار از سقف به زمین را راحت‌تر می‌کند.

 به علت اینکه پروفیل آب راه دو طرفه با مایعات و ارتعاشات موجود در فضا ارتباط زیادی دارد در هنگام طراحی باید از ورق فولادی با مقاومت بالا در برابر خوردگی و عوامل بیرونی استفاده شود. از رایج ترین راهکارهایی که برای افزایش مقاومت این نوع پروفیل ارائه شده است عبارتند از: 

  • گالوانیزه کردن ورق‌های به کار برده شده در ساختار پروفیل 
  • استفاده کردن از ورق‌های روی اندود
  • بهره گیری از ورق گالوالوم

پروفیل‌های آبرو را چگونه بر روی سقف شیروانی قرار می‌دهند؟

برای استفاده کردن از پروفیل‌های آبرو بر روی سقف‌های شیروانی، باید مراحل زیر طی شود:

در ابتدا باید شرایط محیط جغرافیایی که قرار است در آنجا پروفیل اجرا شود، مدنظر قرار گیرد، بعد از بررسی این موارد؛ حالا با در نظر گرفتن میزان رطوبت، مقدار بارش، گرم و خشک بودن هوا و عوامل دیگر، بهترین پروفیل آبرو مناسب با آن منطقه انتخاب می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که استفاده و بهره گیری از پروفیل‌های ضخیم‌تر باعث افزایش مقاومت آن‌ها در برابر شرایط محیطی و رطوبت می‌شود. 

بعد از بررسی و انتخاب قاب مناسب برای قرار دادن پروفیل به سقف، آن را جوشکاری کنید و سپس پروفیل را به قاب متصل کنید. بعد از انجام این کار نوبت به خم کاری و برش می‌رسد. بعد از اینکه خمکاری و برش انجام شد، نوبت به ساخت ترانس و آبرو مخصوص به آن می‌رسد. در هنگام انجام این مرحله باید نهایت دقت را داشته باشید تا قاب به صورت اصولی نصب شده باشد. این امر باعث عدم نفوذ آب به داخل سازه می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله درباره مفهوم پروفیل آبرو صحبت کردیم و همچنین معروف ترین انواع آن را بررسی کردیم و دانستیم که هر کدام از آن‌ها در چه مناطقی استفاده می‌شود. بهره گیری از این نوع پروفیل در ساخت سازه لازم و ضروری است پس حتما در منطقه  جغرافیایی درست از آن استفاده کنید.

سوالات متداول 

آیا پروفیل آبرو برای مناطق پر باران مناسب است؟

در مناطق جغرافیایی با بارش زیاد از پروفیل آبرو برای جلوگیری از نفوذ آب به ساختمان استفاده می‌شود. 

چگونه پروفیل آبرو تهیه کنم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که شرکت ما مقاطع فولادی را تامین و به فروش می‌رساند برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 91003109-031 تماس حاصل نمایید.

آیا پروفیل آبرو طول و اندازه خاصی دارد؟ 

پروفیل آبرو با توجه به درخواست مشتریان تولید می‌شود. شما می‌توانید سایز درخواستی خود را به ما اعلام کنید.