ورق طرح سفال چیست؟

۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
ورق طرح سفال یک ورق گالوانیزه رنگی با ظاهری بسیار زیبا می باشد که استفاده های فراوانی در سقف های شیروانی دارد. در مقاله این نوع ورق را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ورق طرح سفال چیست؟

فهرست مطالب:

ورق طرح سفال چیست؟

انواع ورق طرح سفال

مزایا ورق طرح سفال

قیمت ورق طرح سفال

سوالات کاربردی

ورق طرح سفال چیست؟

ورق فولادی بسته به نوع و فرایند تولید ورق، دارای انواع مختلفی می باشد. ورق طرح سفال یکی از مدل های ورق فولادی که از ورق گالوانیزه  رنگی به دست می آید. این نوع ورق دارای وزن سبکی است و در برابر آتش سوزی مقاومت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل از محبوبیت بالایی در بین مصرف کنندگان برخوردار است.

ورق سفال دارای طرح ها و رنگ های متنوعی است و بسیار مناسب برای سقف های شیروانی، صنعت ساختمان سازی و تاسیسات می باشد. مهم ترین کاربرد این نوع ورق ساخت آلاچیق، سقف‌های شیروانی، سر در ساختمان ها و پوشش های سقفی است. لازم به ذکر است از آنجایی که این نوع ورق دارای وزن بسیار سبکی است که این امر باعث شده بسیار مناسب برای مناطق زلزله خیز باشد. این نوع ورق در ابعاد و ضخامت های متنوعی تولید و روانه بازار می شود.

انواع ورق طرح سفال

ورق سفالی به دسته بندی زیر تقسیم می شود:

  • ورق سفالی طرح پرچین
  • ورق سفالی طرح پالرمو
  • ورق سفالی طرح ژنوا
  • ورق طرح دکرا

ورق سفالی طرح پرچین

ورق سفالی طرح پرچین بسیار سبک با ضخامت های 0.5 تا 0.6 میلی متر می باشد. مهم ترین ویژگی این نوع ورق نحوه قرار گرفتن آن‌ها در کنار هم و هم پوشانی آن می باشد. ورق پرچین برای ساخت سقف‌هایی مناسب است که در برابر باد و باران‌های شدید قرار دارند. این نوع ورق در برابر نیروهای پیچشی و برشی و همینطور نیروی زلزله نیز مقاومت بالایی دارد.

ورق طرح سفال چیست؟

ورق سفال طرح پالرمو

این نوع ورق به دلیل ظاهر بسیار زیبایی که دارد مناسب برای ساخت ورق‌های شیروانی برای ساختمان‌های ویلایی می باشد. دلیل نام‌گذاری این نوع ورق شباهت بسیار زیاد آن به سقف ساختمان های شهر پالرمو کشور ایتالیا می باشد. ورق پالرمو علاوه بر جذابیت ظاهری و تنوع رنگی بالایی که دارد در برابر زلزله نیز مقاومت بسیار بالایی دارد. ورق پالرمو یکی از پر مصرف ترین ورق های موجود در بازار است که علی رغم وزن بسیار سبکی که دارد شکننده نمی باشد.

 این نوع ورق دارای ضخامت 0.5 میلی متر با عرض 100 تا 125 سانتی متر می باشد. از مزایای این ورق می‌توان به نصب سریع و آسان آن اشاره کرد. در برابر شرایط جوی مختلف، رنگ و شکل آن تغییر نخواهد داشت. در برابر رطوبت و اکسیژن مقاومت بسیار بالایی دارد. در طول زمان دچار شکستگی نمی شود و یکپارچگی آن بسیار بالا می باشد.

ورق طرح سفال چیست؟

ورق سفال طرح ژنوا

ورقی است با عرض 125 سانتی متر و طول 100 سانتی متر و وزن حدودی 4.9 کیلوگرم می باشد. این نوع ورق دارای تنوع رنگ بالایی می باشد. این نوع ورق بیشتر از ورق های با ضخامت 0.5 میلی متر ساخته می شود.

ورق طرح سفال چیست؟

ورق سفال طرح دکرا

این ورق اولین بار توسط کشور نیوزلند وارد کشور ما شد. کیفیت بسیار بالا، وزن سبک، مقاومت بالا، طول عمر بالا همراه با ظاهر بسیار زیبا از ویژگی های مهم این نوع ورق است که منجر به محبوبیت آن در بین مصرف کنندگان شده است. ورق دکرا مناسب برای افرادی است که کیفیت و استاندارد برای آنها بسیار مهم است. این ورق دارای قیمت بالایی است.

مزایا ورق طرح سفال

  • نصب این نوع ورق بسیار آسان و سریع می باشد.
  • در برابر زلزله، سیل و بلایای طبیعی مقاومت بالایی دارد.
  • وزن این ورق بسیار سبک است و جابجایی آن راحت می باشد. لازم به ذکر است سبک بودن این ورق منجر به ایمنی آن در هنگام زلزله نیز شده است.
  • ورق طرح سفال، مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی دارد.
  • دارای زیبایی ظاهری بالایی است و برای دکوراسیون و فضاهای بیرون ساختمان مناسب می باشد.
  • با شرایط جوی و محیطی سازگار می باشد.
  • این نوع ورق از عمر بالایی برخوردار است.
  • ورق سفالی از ورق گالوانیزه به دست می آید و به همین دلیل در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارد.
  • رنگ ورق‌های سفالی رنگ کوره ای می باشد که منجر به ماندگاری بالا آن در برابر آب و هوا و نور خورشید شده است.

قیمت ورق طرح سفال

اما قیمت این نوع ورق به چه صورت است و چگونه محاسبه می شود؟ ورق‌های طرح سفال بر اساس متر و نوع قیمت گذاری می شود که مصرف کننده بعد از محاسبه متراژ مورد نیاز خود می تواند قیمت را محاسبه کند.

سوالات کاربردی

ورق طرح سفال چیست؟

ورق طرح سفال یکی از مدل های ورق فولادی که از ورق گالوانیزه  رنگی به دست می آید و مناسب برای ساخت آلاچیق،سقف های شیروانی، سر در ساختمان ها و پوشش های سقفی می باشد.

انواع ورق طرح سفال کدام است؟

ورق طرح سفال پرچین

ورق طرح سفال پالرمو

ورق طرح سفال ژنوا

ورق طرح سفال دکرا

محبوبیت ورق طرح سفال به چه علت می باشد؟

ظاهر زیبا، سبک وزن بودن و مقاوم در برابر شرایط محیطی از مهم ترین ویژگی های این محصول است که منجر به محبوبیت آن شده است.