کاربرد و مزایای وال پست برای سازه

۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
در مقاله‌ی قبل درمورد وال پست در سازه توضیح دادیم. یکی از مهم ترین مزایایی که برای وال پست‌ها می‌توان ذکر کرد افزایش ایمنی سازه در برابر انواع مشکلات وارد بر سازه است. پس بهره گیری از ان‌ها و اجرای درست آن در سازه اهمیت زیادی دارد. 

 

فهرست مطالب

 مزایای وال پست و روش اتصال در ساختمان سازی

اجرایی کردن وال پست‌ها در اسکلت فلزی و بتنی در سازه 

بررسی نکات استفاده از وال پست در بلوک‌های سبک 

آشنایی با مراحل اجرای وال پست‌ها و نکات مهم آن 

بررسی روش‌های اتصال وال پست‌ها 

نقش مهندس ناظر در اجرای وال پست چیست؟

اشتباهات رایج در هنگام اجرای وال پست 

 

مزایای وال پست و روش اتصال در ساختمان سازی

در محتوای قبل درباره‌ی انواع وال پست‌ها گفتیم. حالا در این محتوا قصد داریم مزایای وال پست و معایب این روش برای مستحکم سازی را بگوییم. یکی از مهم ترین مزایایی که برای وال پست‌ها می‌توان ذکر کرد افزایش ایمنی سازه در برابر انواع مشکلات وارد بر سازه است. از مهم ترین مزایایی که برای وال پست‌ها می‌توان اشاره کرد را در بخش بعدی قید کردیم: 

  • افزایش عملکرد در انواع سازه‌های فلزی و بتنی از طریق جلوگیری از آسیب رسیدن به اجزای اصلی سازه. این کار یکی از اصلی ترین روش‌ها برای محکم کردن سازه ها بهره گیری از همین وادارها برای بهبود کیفیت سازه است. 
  • استفاده از وادارها این امکان را می‌دهد که ‌قاب‌های متصل به دیوار و یا قاب‌های غیر سازه‌ای پایداری بیشتر داشته باشند. این پایداری به دلیل افزایش ظرفیت استهلاک سازه است. 
  • یکی از اصلی ترین مزایای وال پست، وقتی بار جانبی به دیواها وارد می‌شود، پدیدار خواهد شد. فرض کنید یک بار قوی و پرفشار به دیوار وارد شود در این شرایط اگر از وال پست استفاده نشده باشد، دیوارهای جانبی و حتی دیوارهای اصلی سازه دچار آسیب دیدگی می‌شوند. 

توجه داشته باشد اگر وال پست به درستی اجرایی شود، معایب خاصی نخواهند داشت و عملکردشان را به درستی اجرا می‌کنند؛ اما در حالت کلی ممکن است در اثر حالت‌های خاص، برخی معایب متوجه این روش شود. در ادامه هر کدام از این معایب را بررسی خواهیم کرد:

  • در وال پست‌‌هایی با مقطع نبشی، وادار باید از دو طرف به کف و سقف جوش داده شود. این امر باعث می‌شود تا در هوای گرم، امکان منبسط شدن طولی نبشی به کار رفته در این وادار وجود نداشته باشد. اگر گرمای هوا از حد معمول فراتر رود، در این صورت نبشی منبسط می‌شود و در هنگام نازک کاری ترک خوردگی در دیوار دیده می‌شود. پس مزایای وال پست در اینجا می‌تواند به کار آید و باعث آن شود که وادارهایی با مقطع نبشی عملکرد بهتری داشته باشند. 
  • توجه داشته باشید اگر نتوانید وال پست را به درستی اجرا کنید در این شرایط این مقاطع فولادی نمی‌تواند ایمنی و استحکام لازم را برای سازه به ارمغان بیاورد. 

اجرایی کردن وال پست‌ها در اسکلت فلزی و بتنی در سازه 

توجه داشته باشید طراحی و اجرای وال پست‌ها با استفاده از روش‌های مختلفی اجرایی می‌شود. این مورد که مکان کاربری واردار کجا باشد و شما آن را در کدام سازه استفاده کنید تاثیر بسزایی بر طراحی آن دارد. در ادامه‌ی این محتوا به نکاتی که باید در هنگام عملی کردن طرح وال پست به آن توجه شود می پردازیم: 

نکات استفاده و طراحی درست وال پست در اسکلت فلزی سازه 

یکی از ساده ترین راهکارهای به کارگیری از وادارها، استفاده از آن‌ها در ساکلت فلزی است. برای اینکه بخواهید وال پست اسکلت فلزی سازه اجرایی کنید باید باید در همان ابتدای کار، اتصالاتی که وال پس با ستون و تیر بر قرار کرد هسات جوشکاری شود تا استحکام سازه به طرز قابل توجهی افزایش یابد. این موارد را می‌توان یکی از اصلی ترین مزایای وال پست بر شمرد. 

برای اینکه وادار به کار رفته در اسکلت فلزی در بهترین حالت ممکن اجرایی شود باید چند نکته را مد نظر قرار بدهید. نکته‌ی اول: هنگامی که می‌خواهید وادار را اجرا کنید باید نبشی کشی به درستی اجرایی شود. این فرآیند باید به صورت افقی عملی شود. مورد دوم: از میلگرد نباید به جای نبشی استفاده کنید مخصوصا کلاف‌هایی که حالت افقی دارند. در این گونه کلاف‌ها روش اجرای وادار برای سازه اهمیت زیادی دارد به همین خاطر باید اجرای درست آن مد نظر قرار بگیرد. 

بررسی نکات استفاده از وال پست‌ها در اسکلت بتنی سازه

توجه کنید که نحوه‌ی اجرای وال پست در اسکلت بتنی سازه با توجه به نوع وادار به کار رفته در سازه متفاوت است. به طور کلی می‌توان گفت از هر دو نوع وادار برای این نوع از اسکلت سازه می‌توان بهره برد. مهم ترین موارد و نکاتی که در اجرای این روش‌ها می‌توان به آن اشاره کرد به شرح زیر است:

      1) اجرای وال پست بتنی در اسکلت بتنی

در هنگام اجرای وال پست‌های سازه بتنی در ابتدا باید محل دقیق و درست وادارها را طبق نقشه مشخص کنید. هنگامی که قصد اجرای دیوارهای سازه را دارید باید حتما فاصله‌ی بین واردار و دیوارهای سازه خالی باشد تا در عملکرد سازه‌ی بتنی اخلال ایجاد نشود. 

توجه داشته باشید برای اجرای این مورد ورق‌های اتصال دهنده‌ی دیوار و وال پست بر روی تیرها و سقف نصب می‌شوند. یکی از مزایای وال پست، قرار گیری راحت آن در سازه‌ی بتنی است. یعنی برای اجرای وادار در سازه‌ی بتنی با مشکلات کمتری مواجه هستید. در ادامه‌ی مراحل نصب وادار باید گفت که بعد از ساخت دیوار، چهار میلگرد به ورق‌های سازه جوش داده می‌شوند و با استفاده از سیم‌ها، میلگرد را به بست‌های بین بلوک دیوار متصل می‌کنیم. 

در مرحله‌ی بعدی، دو سمت دیوار را قاب بندی می‌کنیم و بتن ریزی داخل این قاب‌ها انجام می‌شود. در انتهای این مرحله بعد از باز کردن قاب‌ها وال پست بتنی با ضخامتی منطبق با دیوارهای سازه اجرا خواهد شد. 

    2) اجرا کردن وال پست فلزی در اسکلت بتنی سازه

قبل از اینکه بتن ریزی انجام شود باید بیس پلیت را در زیر و قسمت بالایی تیر بتنی اجرا کرد. توجه کنید اگر این کار به صورتی که گفته شد اجرایی نشود باید وال پست با انکر بولت یا رول بولت بر روی ساز نصب شود در این شرایط باید تیغه یا ستون را بر روی سازه اجرا کنید. دقت داشته باشید برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل باید قبل از اینکه اقدام به اجرای وادار شود، اندازه گیری های دقیق آن انجام شود. رعایت این مورد یکی از اصلی ترین مزایای وال پست در هنگام ساخت سازه است. 

بررسی نکات استفاده از وال پست در بلوک‌های سبک 

این مورد را باید ذکر کرد که اجرای وال پست در بلوک‌هایی با وزن سبک سخت تر از سایر روش‌ها است. در این شرایط باید در نصب دقیق و درست ورق و اتصالاتش تسلط بالایی داشته باشید. به همین علت در بلوک های سبک باید اجرای وادار با دقت بالایی انجام شود. برای نصب این گونه از وال پست‌ها فقط یک سمت آن را در بلوک سازه قرار می‌دهند. روش‌های دیگری نیز برای نصب این محصول وجود دارد اما آنچنان رایج نیستند و از آن‌ها استفاده نمی‌شود. 

آشنایی با مراحل اجرای وال پست‌ها و نکات مهم آن 

نصب وادار باید با اصولی خاصی اجرایی شود به همین خاطر در کنار دانستن این نکات باید چند مورد محاسباتی را نیز در نظر داشته باشید. توجه داشته باشید ابین نکات طبق استاندارد ملی ساخت و ساز تعیین می‌شوند. 

  • فاصله‌ی وادارهای افقی در سازه باید 3.5 متر یا در حقیقت 30 برابر ضخامت دیوارها باشد. 
  • وال پست قائم باید طولی برابر با 6 متر یعنی 40 برابر ضخامت دیوار سازه داشته باشد. 
  • توجه کنید اگر می‌خواهید آخرین مرحله دیوار چینی را انجام دهید باید ملات کافی برای آن در نظر بگیرید. در حین اجرای کار نیز باید فشار زیادی را برای چسبیدن درست ملات به دیوار وارد کنید.  
  • لبه‌های قائم در همه‌ی دیوارهایی که غیر سازه ای هستند باید به خوبی مهار شود. برای دانستن مفهوم دیوار غیر سازه ای به مقاله‌ی وال پست در ساخت و ساز 
  • یکی از مزایای وال پست اجرای دقیق آن در سازه طبق استاندارد بین المللی است. با استفاده از وادارها دیوارهای داخلی با تیغه‌های به ارتفاع بیش از 1.8 متر از نظر جانبی به سازه‌ها مهار می‌شوند.
  • با استفاده از کلاف افقی دیوارهای کوتاهتر از سقف مهار می‌شود.

بررسی روش‌های اتصال وال پست‌ها 

توجه داشته باشید برای اتصال وال پست‌ها روش‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها مزایای خاص خود را دارند. در ادامه‌ی این محتوا به بررسی آن‌ها می پردازیم:

  • اتصال وال پست به ستون‌های سازه با استفاده از میلگردها. توجه کنید این امر باعث می‌شود تا مقاومت میلگرد و آرماتور برای اجرای بهتر در سازه سنجیده شود. 
  • متصل کردن وادارها به ستون سازه توسط تسمه یکی از روش‌های خوب و مناسب برای بهره گیری درست از این خاصیت وال پست، یعنی راحت بودن اتصال است. 
  • دیوار سازه باید طبق روش‌های درست و اصولی مهار شود به همین خاطر انجام این امر فقط با تعبیه‌ی میلگرد در کف سازه میسر می‌شود.

نقش مهندس ناظر در اجرای وال پست چیست؟

با توجه با اینکه برای ساخت و ساز مقررات ملی در نظر گرفته شده است به همین خاطر مهندس ناظر و مجری طرح وظیفه‌ی اجرای درست و بهتر طرح را دارند. در واقع فردی که به عنوان مهندس ناظر پروژه انتخاب می‌شود، باید توانایی بررسی نقشه، بازرسی و مشاهده‌ی عملیات ساخت و ساز را داشته باشد. این فرد در هنگام ساخت پروژه باید به اجرای دقیق و درست وادار نظارت کند و از عملکرد درست آن اطمینان حاصل کند. 

به طور کلی باید گفت که سازه از نظر ایمنی و مقاومت به صورت جزئی از طریق مهندس ناظر مورد بررسی قرار می‌گیرد. یکی از اصلی ترین مقاطع برای تامین ایمنی سازه‌ها واردارها هستند. بنابراین فردی که به عنوان مهندس ناظر پروژه است باید بر اجرای وال پست نظارت داشته باشد.

اشتباهات رایج در هنگام اجرای وال پست 

در هنگام اجرای وال پست ممکن است اشتباهی دیده شود که دسته‌ای از آن‌ها در زیر ذکر می‌شود: 

برخی از افراد به این باورند که تیر یا ستون سازه را برای دسترسی به میلگرد خراب کنند تا امکان اتصال المان‌های سازه به وادار فراهم شود. باید گفت که استفاده از این روش باعث آسیب به کل سازه می‌شود. در برخی از شرایط نیز، بدون اینکه ناودانی اجرا شود، قصد مهار دیوار را دارند. این مورد هم یکی از اشتباهاتی است که باعث نادیده گرفتن مزایای وال پست می‌شود. در قسمت قبل گفتیم که برای اجرای وال پست می‌توان از میلگرد نیز استفاده کرد؛ ولی توجه داشته باشید که اگر نبشی را به جای میلگرد در هنگام اجرای وال پست به کار ببرید این امر نه تنها باعث افزایش مقاومت سازه نمی‌شود بلکه باعث می‌شود از عمر مفید سازه کاسته شود.