تفاوت‌ رابیتس و کناف

۱۴:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
اگر دستی در ساخت و ساز داشته باشید قطعا نام رابیتس و کناف را شنیده اید. پس باید تفاوت رابیتس و کناف را بدانید تا بتوانید به درستی از ان‌ها استفاده کنید. باید گفت که این دو مصالح برای ساخت و اجرای سقف در سازه‌های مختلف و همینطور زیبا سازی آن کاربرد زیادی دارند. برای اینکه هر کدام از تفاوت رابیتس و کناف را به درستی به کار ببرید لازم است درباره‌ی هر یک اطلاعاتی داشته باشید

بررسی تفاوت رابیتس و کناف| کاربرد رابیتس و کناف

فهرست مطالب

رابیتس و کناف چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

آشنایی با مفهوم رابیتس

به چه مصالحی کناف گفته می‌شود؟

مزایای استفاده از رابیتس در ساختمان سازی چیست؟

مزیت‌های استفاده از سیستم کناف برای ساخت و ساز

معایب سقف کناف

مقایسه سقف کاذب رابیتس و کناف

رابیتس و کناف چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

اگر دستی در ساخت و ساز داشته باشید قطعا نام رابیتس و کناف را شنیده اید. پس باید تفاوت رابیتس و کناف را بدانید تا بتوانید به درستی از ان‌ها استفاده کنید. باید گفت که این دو مصالح برای ساخت و اجرای سقف در سازه‌های مختلف و همینطور زیبا سازی آن کاربرد زیادی دارند. برای اینکه هر کدام از این موارد را به درستی به کار ببرید لازم است درباره‌ی هر یک اطلاعاتی داشته باشید. پس تا انتها همراه با همکار آهن باشید تا اطلاعات لازم را کسب کنید. 

آشنایی با مفهوم رابیتس

در اینجا می‌خواهیم به بررسی مفهوم رابیت در اجرای ساخت و ساز بپردازیم. رابیتس در صنعت ساخت و ساز با نام راویز نیز شناخته می‌شود. این محصول از ورق‌های فولادی مشبک ساخته شده است. معمولا رابیتس را در سقف‌های کاذب، گچبری، گچ کاری، پوشاندن تیرآهن و بتن سیمانی استفاده می‌کنند . موردی که باید در اینجا به آن اشاره کرد این است؛ اگر برای اجرای سقف کاذب از مهندسان با تجربه و پیمانکاران کاربلد بهره نگیرید، اجرای کار قطعا به درستی نخواهد بود و کاربرد رابیتس به خوبی نمایان نخواهد شد. دقیقا تفاوت رابیتس و کناف در اجرای درست آن است. در حقیقت برای اجرای رابیتس نیاز به تجربه و مهارت بالایی است. 

حالا که در مورد کاربرد رابیتس آشنا شدید باید به مفهوم اجرای رابیتس در سقف بپردازیم. سقفی که در آن رابیتس کار شده باشد، از نبشی، میلگرد و ورق گالوانیزه با ضخامتی بین 0.25 تا 0.5 میلی متر تشکیل شده است. روی این گونه مصالح را با تورهای فلزی یا گچی می‌پوشانند. در نظر داشته باشید برای برآورد کردن هزینه‌ی کلی پروژه لازم است که قیمت میلگرد ، نبشی و سایر مصالح به کار رفته در رابیتس کاری را بدانید و بعد از آن هزینه‌های کلی را محاسبه کنید. 

به چه مصالحی کناف گفته می‌شود؟

کناف که در صنعت ساخت و ساز به نام سقف کناف نیز شناخته می‌شود، به صفحاتی با روکش گچی گفته می‌شود. هدف استفاده از کناف‌ها در ساخت سازه زیبایی و بازسازی محیط داخلی و خارجی سازه است. باید گفت که استفاده از کناف برای فرآیند گچ کاری نسبت به روش سنتی بازدهی بالاتری دارد. این امر می‌تواند هزینه‌های بازسازی و اجرای سقف را کمتر کند. تفاوت رابیتس یا کناف در همین موضوع یعنی اجرای بهتر در سقف سازه مشهود است. باید این مورد را گفت که کناف پیشرفته تر از رابیتس است. به دلیل جدید بودن این محصول و مزایای بی نظیر آن، نسبت به سایر روش‌ها بیشتر مورد استقبال پیمانکاران و مهندسان ساختمان قرار دارد. 

مزایای استفاده از رابیتس در ساختمان سازی چیست؟

  • یک موردی که در رابطه با مزیت سقف رابیتس باید اشاره کرد، این است؛ چون در هنگام ساخت رابیتس از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. به همین علت رابیتس هرگز دچار زنگ زدگی نخواهد شد. پس برای مناطق با رطوبت بالا استفاده از این محصول مناسب خواهد بود. 
  • مورد دیگری که باید به آن توجه شود، کیفیت ورق گالوانیزه در ساخت رابیتس است. این ورق گالوانیزه اهمیت بالایی در ساخت رابیتس دارد. این مورد را می‌توان یکی از تفاوت رابیتس و کناف بر شمرد. 
  • از دیگر مزایایی که برای سقف کاذب از نوع رابیتس می‌توان اشاره کرد، ایمنی بالای آن در برابر آتش سوزی است. این مورد و مزیتی که رابیتس دارد حتی در سقف‌هایی که از جنس یونولیت یا تیرچه هستند مشاهده نمی‌شود.
  • از دیگر مواردی که برای مزیت سقف کاذب با رابیتس می‌توان اشاره کرد، کاهش میزان ترک خوردگی در سقف‌ها است. معمولا در دیوارهای گچی، سقف سازه در محل اتصال تیرها به دلایل مختلف دچار ترک خوردگی می‌شود. در حقیقت اگر سقف رابیتس را به درستی اجرا کنید تمامی این مشکلات رفع خواهد شد. 

مزیت‌های استفاده از سیستم کناف برای ساخت و ساز

یکی از اصلی ترین و اولین مزیتی که برای سیستم کناف می‌توان بر شمرد، سرعت بالای آن‌ها است. این سرعت هم در زمان اجرا و هم در هنگام استفاده از کناف اجرا می‌شود. مورد دیگری که در رابطه با سقف‌های کناف باید گفت، استفاده از آن‌ها در زمان بازسازی سازه است؛ زیرا اگر بخواهید در زمان گچ کاری این کار را انجام دهید به علت زمان بر بودن فرآیند خشک شدن و کامل شدن گچ کاری کل سازه، زمان زیادی از دست خواهید داد. 

یکی از مهمترین و اصلی ترین مزیت‌های که سقف کناف دارد هزینه‌ی پایین اجرای آن است. همانطور که در بخش‌های قبل گفتیم سقف‌های متشکل از رابیتس به موادی مثل گچ و سیمان و پروفیل نیاز دارند. علاوه بر این موارد برای اجرای سقف کاذب با استفاده از رابیتس نیاز به انجام جوشکاری دارید. پس با توجه به این موارد گفته شده، هزینه‌ی اجرای سقف کناف نسبت به رابیتس پایین تر است. این مورد گفته شده را می‌توان تفاوت رابیتس و کناف به شمار آورد. تمیز بودن کار حین اجرای فرآیند کناف کاری بسیار بیشتر از زمانی است که می‌خواهید برای سقف و ستون از گچ کاری استفاده کنید. این در حالی است که گچ کاری فرآیندی می‌باشد که بعد از آن نیاز به یک تمیزکاری اساسی دارید  و انرژی زیادی از فرد می‌گیرد.

دقت کنید اگر بخواهید قیمت میزان مصالحی که برای پتینه و زیبا کردن سقف استفاده کردید را محاسبه کنید؛ متوجه خواهید شد که استفاده از کناف از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر از اجرای رابیتس است. در کناف کاری نیاز به مصالح زیادی برای اجرای کار نخواهید داشت؛ اما در هنگام اجرای رابیتس یا گچ کاری، هزینه‌ی حمل و نقل مصالح افزایش چشمگیری دارد. پس هر چه مصالح استفاده شده برای اجرای این عوامل کمتر باشد، به طبع هزینه‌ی حمل و نقل کمتری باید بپردازید.

معایب سقف کناف

یکی از اصلی ترین معایب سقف کاذب در سازه را می‌توان نیاز به نیروی متخصص دانست. توجه داشته باشید اگر در هنگام اجرای این دسته از سقف‌ها نکات ایمنی و اجرایی رعایت نشود، بعد از مدتی گوشه‌های سقف ترک می‌خورد و باز می‌شود. یکی از اصلی ترین موارد که برای تفاوت رابیتس و کناف می‌توان ذکر کرد، مقاومت کمتر سقف کناف نسبت به رابیتس است. این مورد یعنی اگر برای سازه‌ای سقف کناف اجرا شد، در هنگام تمیز کاری باید دقت زیادی به آن داشته باشید. این گونه سقف‌ها معمولا بعد از مدتی دچار ترک خوردگی می‌شوند و نیاز به تعمیر مجدد دارند. 

مقایسه سقف کاذب رابیتس و کناف

اگر حتی یک بار هم به فکر استفاده از سقف کاذب برای خانه یا مکان دیگر افتاده باشید قطعا این سوال برای شما پیش می آید که رابیتس بهتر است یا کناف؟ در این شرایط فکری که به ذهنتان می آید؛ مشورت با افراد آگاه در این حوزه است. حالا می‌خواهیم به مقایسه‌ی این دو مصالح برای اجرا در سقف سازه بپردازیم.

مقایسه رابیتس و کناف از لحاظ وزنی 

برای اینکه وزن کناف را محاسبه کنید در ابتدا باید طرح آن که قرار است بر روی سازه قرار بگیرد را بررسی کنید. باید بدانید که این وزن با توجه به شکلی که برای کناف در نظر گرفته اید متفاوت خواهد بود. برای هر متر مربع تقریبا به طور متوسط 6 متر سازه برای اجرای کناف استفاده می‌شود. اگر وزن پانل را برای هر متر مربع 8 کیلو گرم در نظر بگیریم، وزن هر متر مربع سازه 12 کیلوگرم خواهد شد. حالا اگر هر متر رابیت به کار برده در سازه برابر با 1 کیلو گرم باشد در این شرایط وزن هر متر مربع سازه برابر 5 کیلو گرم خواهد شد. حالا به سراغ فرآیند گچ کاری می‌رویم. در گچ کاری ساختمان هر متر مربع 40 کیلوگرم تمام می‌شود. پس هر متر رابیتس برای سقف سازه وزنی برابر با 45 کیلو گرم خواهد داشت. از این موارد برداشت می‌شود که تفاوت رابیتس و کناف در ون تمام شده‌ی ان‌ها بسیار شمهود سات. به طوری که وزن تمام شده برای هر سقفی که طراحی آن کناف باشد کمتر از رابیتس خواهد بود.

مقایسه رابیتس و کناف از لحاظ مقاومت 

اگر بخواهیم این دو نوع سقف کاذب را از لحاظ مقاومتی با یکدیگر مقایسه کنیم باید بگوییم که مقاومت سقف کاذب از نوع کناف، بسیار کمتر از سقف کاذب نوع رابیتس است. زیرا هنگام اجرای سیستم کناف از جوشکاری استفاده نمی‌شود. در سیستم رابیتس کاری برای اجرای این سقف از جوشکاری استفاده می‌شود که همین امر باعث شده بعد از مدتی سقف سازه ترک بخورد. با این جال در شرایطی که ممکن است استفاده از سیستم رابیتس باعث ترک خوردن سازه شود، اما بهره گیری از آن برای سازه بهتر و مفیدتر خواهد بود. 

مقایسه رابیتس و کناف از لحاظ قیمت

در نظر داشته باشد اگر قیمت مواد اولیه در ساخت این دو مصالح را در نظر بگیرم باید گفت، قیمت این دو نوع طرح تقریبا یکسان خواهد شد. اگر هزینه‌ی جانبی برای قیمت رابیتس یعنی گچ کاری و پانل زدن را در نظر بگیریم، نسبت به اجرای کناف برای سقف بیشتر خواهد بود. این مورد یکی از فاکتورهای تفاوت رابیتس و کناف است. 

فرض کنید قصد اجرای سقف کاذب برای سازه را دارید در این شرایط باید بدانید که اگر هر متر مربع رابیتس با احتساب هزینه‌های جانبی برای شما 90 تومان تمام شود، هزینه‌ی اجرای سقف کاذب کناف 70 تومان برای هر متر مربع تمام می‌شود. این یعنی استفاده از سقف کاذب کناف به جای رابیتس مقرون به صرفه تر خواهد بود. فاکتور دیگری که برای مقایسه‌ی این طرح از لحاظ قیمت در نظر می‌گیرند، هزینه‌ی حمل و نقل است. همانطور که گفته شد، هزینه‌ی اجرای سقف رابیتس برای سازه به علت داشتن هزینه‌ی حمل و نقل بالا، نسبت به کناف بیشتر خواهد شد. پس برای اجرای سقف کاذب حتما به این نکته توجه داشته باشید.