قوطی پروفیل چیست؟

۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
در صنعت ساختمان سازی از مصالح زیادی برای ساخت و ساز استفاده می‌شود. هر کدام از این مصالح به کار رفته در تکمیل بخش‌های مختلف ساختمان نقش اساسی را ایفا می‌کنند. یکی از این مصالح مهم و ضروری برای ساختمان سازی قوطی پروفیل است. این مصالح ساختمانی در دو نوع صنعتی و ساختمانی وجود دارند. باید گفت که پروفیل‌ها انواع و اقسام متفاوتی دارند و بسته به مکان مدنظر، کاربردهای متفاوتی خواهند داشت. 

فهرست مطالب

آشنایی با قوطی پروفیل، مزایا و انواع آن

بررسی تاریخچه پیدایش پروفیل‌ها

پروفیل چیست؟ 

بررسی کاربرد پروفیل‌ها

آشنایی با انواع پروفیل‌های موجود در بازار

آشنایی با روش‌های تولید پروفیل‌های فولادی

بررسی انواع قوطی‌های پروفیل 

آشنایی با قوطی پروفیل، مزایا و انواع آن

در صنعت ساختمان سازی از مصالح زیادی برای ساخت و ساز استفاده می‌شود. هر کدام از این مصالح به کار رفته در تکمیل بخش‌های مختلف ساختمان نقش اساسی را ایفا می‌کنند. یکی از این مصالح مهم و ضروری برای ساختمان سازی قوطی پروفیل است. این مصالح ساختمانی در دو نوع صنعتی و ساختمانی وجود دارند. باید گفت که پروفیل‌ها انواع و اقسام متفاوتی دارند و بسته به مکان مدنظر، کاربردهای متفاوتی خواهند داشت. 

در این مقاله می‌خواهیم در مورد انواع قوطی‌های پروفیل، مزایا، کاربرد و ویژگی‌های آن‌ها صحبت کنیم. پس تا انتها با همکار آهن باشید. 

بررسی تاریخچه پیدایش پروفیل‌ها

جالب است بدانید که قدمت پروفیل در ایران نزدیک به 200 سال است. استفاده از پروفیل در ایران به درب و پنجره سازی برمی‌گردد. در برخی از کارگاه‌های بزرگ و صنعتی از پروفیل برای ساخت چهارچوب استفاده می‌کردند. بعد از جنگ جهانی دوم استفاده از پروفیل، به دلیل افزایش جمعیت رواج زیادی پیدا کرد. بعد از اینکه کارخانه جات تولید قوطی پروفیل در جهان گسترش یافت، نحوه‌ی درست استفاده از پروفیل ناشناخته بود. مردم برای استفاده از پروفیل مشکلات زیادی داشتند که یکی از آن‌ها نحوه‌ی اتصال پروفیل‌ها بود. بعد از وجود این مشکل، در سال 1937 بست اختراع شد. با وجود بست مشکل اتصال پروفیل به بخش‌های مختلف ساختمان نیز حل شد. 

پروفیل چیست؟ 

در یک تعریف کلی پروفیل به مقطع توخالی از جنس آهن گفته می‌شود که برای افزایش استحکام سازه از آن استفاده می‌کنند. این مصالح ساختمانی در شکل‌ها و انواع گوناگونی تولید و روانه‌ی بازار مصرف می‌شوند. همانطور که پیش‌تر گفتیم پروفیل‌ها در دو دسته ساختمانی و صنعتی تولید می‌شوند. در ادامه پروفیل ساختمانی و صنعتی را برای شما ذکر می‌کنیم:

پروفیل‌ ساختمانی چیست؟

همانطور که از اسم این پروفیل‌ها پیداست، به دسته‌ای از محصولات آهنی گفته می‌شود که در ساختمان سازی کاربرد دارند. از این محصول برای ساخت درب و پنجره استفاده می‌شود. در ساخت چهارچوب پنجره از قوطی پروفیل استفاه‌ی زیادی می‌شود. پروفیل‌های ساختمانی انواع و اقسام مختلفی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • پروفیل نورد گرم ساختمانی: این نوع محصول به شکل قوطی بوده و از نورد گرم از جنس شمش فولادی ساخته و تولید می‌شود. از این نوع پروفیل در صنعت ساخت و ساز استفاده‌ی زیادی می‌شود. 
  • پروفیل نورد سرد: با شکل دادن به ورق‌های فولادی از طریق خم کردن و پرس می‌توان این پروفیل‌ها را ساخت و تولید کرد. این نوع از پروفیل‌های ساختمانی ظاهری شبیه به ناودانی دارند. محصولاتی که از این پروفیل تولید می‌‍شوند معمولا برای مصارف سبک ساختمانی مثل ساخت ستون کارگاره‌ها و ساخت ناودانی ساختمان‌ها مناسب هستند. 
  • پروفیل‌های مرکب ساختمانی:  این دسته از قوطی پروفیل که برای مصارف ساختمانی نیز مناسب هستند، از ترکیب دو پروفیل نورد سرد و نورد گرم تولید می‌شوند. 

آشنایی با پروفیل‌های صنعتی 

دسته‌ی دیگری از پروفیل‌ها نیز به پروفیل صنعتی معروف هستند. این نوع از پزوفیل‌ها به علت داشتن وزن سبک و مقاومت بالا در صنایع خودروسازی و صنایع نظامی کاربرد زیادی دارند.

بررسی کاربرد پروفیل‌ها

در اینجا می‌خواهیم کاربردهای انواع پروفیل را به شما بگوییم:

  • بخش عمده‌ی پروفیل‌های تولیدی برای ساخت درب و پنجره‌های آهنی  کاربرد زیادی دارند. 
  • پروفیل‌هایی که شکل مربع و مستطیل دارند، برای ساخت نرده‌های فلزی، درب و پنجره، درب منازل، حفظ کنار پله ، حفاظ نرده‌های ساختمان و مواردی از این قبیل کاربرد زیادی دارند. 
  • وقتی پروفیل‌ها اندازه‌ی بزرگتری پیدا می‌کنند، کاربردهای متنوع تری به خود می‌گیرند. 
  • نکته مهم و حیاتی در مورد پروفیل‌های زد این است که در ساخت سقف سوله‌ها استفاده می‌شوند. 
  • قوطی پروفیل یکی از مقاطع پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز و حتی در بخش بهداشت و درمان است. 
  • جالب است بدانید از پروفیل‌ها برای ساخت لوازم پزشکی، ویلچر و وسایل آزمایشگاهی استفاده زیادی می‌شود. 

آشنایی با انواع پروفیل‌های موجود در بازار

همانطور که در بخش‌های قبل گفتین، پروفیل‌ها انواع و اقسام زیادی دارند که هر  کدام از آن‌ها کاربردهای گوناگونی خواهند داشت در ادامه انواع مهم پروفیل‌ها را ذکر می‌کنیم:

پروفیل‌های باز و بسته

پروفیل‌ها به دو دسته‌ی باز و بسته تقسیم بندی می‌شوند:

  • پروفیل‌های بسته: به پروفیل‌هایی که برای ساخت درب و پنجره در ساختمان، همچنین ساخت درب و کرکره‌های برقی، پروفیل بسته می‌گویند. پروفیل‌های پی وی سی که در  ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارند به علت شکل ظاهری در این دسته قرار می‌گیرند. 
  • پروفیل‌های باز: پروفیل‌های باز گستره‌ی کاربری بیشتری دارند و برای مصارف بیشتری ساخته می‌شوند. انواع تیرآهن، تسمه ماشین‌ها، ناودانی ساختمان‌ها و نبشی تولید می‌شوند. 

پروفیل‌های دسته Z 

از قوطی پروفیل زد برای ساخت سوله‌هایی با سقف بزرگ استفاده می‌شود. سقف انبارها و پارکینگ‌ها از این دسته پروفیل ساخته می‌شوند. پروفیل‌های Z20, Z18, Z22 از دسته‌ی این پروفیل‌ها می‌باشند. این نوع پروفیل کاربردهای مختلفی در صنعت ساختمان سازی دارد و به همین علت باید در اشکال و صورت‌های گوناگون ساخته و روانه‌ی بازار شود. این مقطع مانند نوعی بست عمل کرده و باعث می‌شود تا اتصالات به قسمت‌های مختلف سازه فلزی به درستی انجام شود. همانطور که می‌دانید سازه‌هایی از جنس فلز دارای قطعات مجزا از هم می‌باشند که در نهایت باید به صورت یکپارچه به یکدیگر متصل شوند تا عملکرد درستی در سازه داشته باشند. در ساخت این نوع پروفیل‌ها از چند نوع متریال مختلف استفاده شده است. این مواد و متریال بر اساس استانداردهای گوناگونی تعیین می‌شود. 

پروفیل‌های آبرو

در مقاله قبل گفتیم که پروفیل آبرو برای هدایت آب از قسمت بالای ساختمان به شیروانی استفاده می‌شود. پس برای این امر باید پروفیل آب راه وزن سبکی داشته باشد تا بتواند به راحتی آب را به قسمت‌های پایین ساختمان هدایت کند. نکته‌ی مهمی که  در هنگام ساخت قوطی پروفیل از نوع آبرو باید به آن توجه شود، محل قرار یری این پروفیل است؛ با توجه به وظیفه‌ی پروفیل آبراه آن را باید در قسمتی بالاتر از سطح زمین قرار دهند.

پروفیل نوع سی 

پروفیل سی یا پروفیل سی‌پرلین یکی از مهم ترین انواع پروفیل است که در حوزه‌ی ساخت و ساز کاربرد فراوانی دارد. این دسته از پروفیل در واقع نوعی تیرچه یا پوشش است که برای پوشاندن سقف ساختمان‌ها یا دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نوع از پروفیل‌ها بیشتر برای پوشش سقف‌های سبک صنعتی استفاده می‌شود. اگر در بخشی از ساختمان فاصله‌ی ستون‌ها از هم زیاد باشد از پروفیل سی پرلین برای اتصال ان‌ها به یکدیگر استفاده می‌کنند.

آشنایی با روش‌های تولید پروفیل‌های فولادی

به طور کلی باید گفت که قوطی پروفیل که در بازار موجود هستند به دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید می‌شوند. مقاطع مختلف فولادی با استفاده از هر کدام از این نوردها تولید می‌شود. 

پروفیل‌های تولید شده با نورد گرم: نورد گرم از شمش‌های فولادی تولید می‌شود. انواع پروفیل‌های نورد گرم شامل: پروفیل لوله‌ای، قوطی شکل، معمولی، تسمه ورق، ناودانی و میلگرد هستند. 

پروفیل‌های تولیدی از نورد سرد: پروفیل‌هایی که از نورد سرد ساخته می‌شوند از طریق شکل دهی و خم کاری تولید می‌شوند. در ساخت ناودانی، چهارچوب درب و پنجره و موارد این چنینی از پروفیل نورد سرد استفاده می‌شود. 

ساخت و تولید مقاطع، بدون استفاده از درز و جوش

برای ساخت این نوع پروفیل دو مرحله طی می‌شود:

  • مرحله اول شامل باز کردن رول‌های ورق برای ساخت پروفیل است
  • مرحله دوم: بعد از باز کردن رول‌های ورق باید قطرهای مورد نظر برای ساخت پروفیل را تعیین کرد و سپس آن‌ها را وارد خط تولید نهایی کرد. 

ساخت مقاطع با استفاده از جوش

برای ساخت این نوع از مقاطع قوطی پروفیل، با استفاده از جوش، در ابتدا اورق‌ها و متریال دیگر را با استفاده از ورل‌های سنگین مخصوصی به نام سیلندریکالی فرم می‌دهند. سپس مرحله‌ی پرس کاری انجام می‌شود. این مرحله به وسیله‌ی حرارتی که از برق تولید می‌شود صورت می‌گیرد؛ به این شکل که با استفاده از این حرارت، ورق‌ها روی هم پرس می‌‌شوند. این امر باعث می‌شود اگر برآمدگی بر سطح این ورق‌ها باشد، کاملا از بین رفته و حالت صاف به خود پیدا کند.

بررسی انواع قوطی‌های پروفیل 

قبل از اینکه اقدام به ساخت ساز کنید بهتر است که با انواع قوطی پروفیل‌هایی که در صنعت استفاده می‌شوند آشنا شوید تا انتخاب بهتر و مطمئن تری داشته باشید. 

قوطی های صنعتی

قوطی صنعتی یا به عبارتی پروفیل‌های سنگین برای ساخت سازه‌های بزرگ استفاده می‌شود. در ساخت پل‌ هوایی، تابلوهای تبلیغاتی، در ساخت موشک و حتی برای ساخت پایه‌ی تابلوهای جاده‌ای از این نوع پروفیل استفاده می‌شود. برای ساخت کانکس‌ها که به ستون و باکس‌های فلزی نیاز دارند از این نوع پروفیل استفاده می‌شود. جالب است بدانید که این دسته از قوطی های پروفیل در ساخت خرپاهای عظیم نیز کاربرد دارند. 

یکی از بارزترین ویژگی‌های پروفیل صنعتی، محکم بودن آن است. این دسته از قوطی پروفیل‌ها استحکام بسیار زیادی در برابر انواع آسیب‌ها و ضربات احتمالی دارند. قوطی پروفیل صنعتی، توان باربری و حمل بار بسیار زیادی دارد و به همین علت در انواع پروژه‌های ساخت و ساز از آن استفاده می‌شود.

قوطی‌های پروفیل از جنس مبلی

این دسته از قوطی‌های پروفیل وزن بسیار سبکی دارند و در ساخت مبلمان، دوچرخ، لوازم خانگی و اگزوز خودروها به کار گرفته می‌شوند. یکی از مهم ترین دلایل اینکه پروفیل مبلی کاربرد زیادی دارد، زیبایی ظاهری و داشتن خصوصیات خوب این پروفیل است. این نوع از پروفیل از ورق سرد تهیه می‌شود که ضخامت آن از 0.7 تا 1.5 میلی متر است. جالب است این نکته را بدانید که سطح مقطع این پروفیل سه گوش، چهارگوش، دایره‌ای یا ترکیبی از این دو نوع است. باید این نکته را خاطر نشان کرد که رایج ترین و محبوب ترین قوطی پروفیل مبلی، نوع مستطیلی و مربعی است. این دو دسته از پروفیل‌های مبلی بین مصرف کنندگان محبوبیت خاصی دارند. 

قوطی از نوع گالوانیزه

بهتر است بدانید که قوطی‌های گالوانیزه برای جلوگیری از زنگ زدگی یک پوشش از جنس گالوانیزه دارند به همین علت این نوع قوطی‌ها نسبت به سایرین، کاربرد بیشتری دارند. این دسته از پروفیل‌ها در صنایع کشاورزی و گلخانه‌ای کاربرد زیادی دارند. این دسته از قوطی‌ها در اشکال مختلف نظیر پروفیل U از نوع گالوانیزه، پروفیل H گالوانیزه تولید و روانه‌ی بازار مصرف می‌شوند. این دسته از پروفیل‌ها به علت دارا بودن پوشش گالوانیزه، در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند. 

قوطی‌های ستونی

قوطی پروفیل ستونی، یکی از قوطی‌های پُرکاربرد است که در ساخت سوله، استفاده در کارگاه‌ها، انبارها و ستون‌های ساختمان کاربردهای متفاوتی دارند. این نوع قوطی‌ها به دو دسته‌ی ستونی ساختمانی و ستونی صنعتی تقسیم می‌شوند.