هزینه‌های ساخت و ساز

۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
همانطور که می‌دانید جمعیت شهرها در حال افزایش است و این افزایش چشمگیر باعث شده تا نیاز افراد به داشتن خانه افزایش یابد. امروزه بسیاری از مردم خانه‌های ویلایی خود را تخریب می‌کنند و به شکل سازه‌ای مرتفع با اندازه‌ی بزرگ می‌سازند. 

فهرست مطالب

برآورد هزینه‌های ساخت و ساز در نیمه دوم سال 1402

هزینه‌ی ساخت هر متر مربع ساختمان چقدر است؟

بررسی عوامل تاثیر گذار در هزینه ساخت آپارتمان 

برآورد هزینه‌های ساخت و ساز در نیمه دوم سال 1402

همانطور که می‌دانید جمعیت شهرها در حال افزایش است و این افزایش چشمگیر باعث شده تا نیاز افراد به داشتن خانه افزایش یابد. امروزه بسیاری از مردم خانه‌های ویلایی خود را تخریب می‌کنند و به شکل سازه‌ای مرتفع با اندازه‌ی بزرگ می‌سازند. همین امر باعث شده است که بسیار از افراد دنبال برآورد هزینه‌های ساخت و ساز آپارتمان باشند. 

برهمین اساس سازمان نظام مهندسی کشور نرخ‌های جدیدی را برای ساخت و ساز تعیین می‌کنند. این نرخ بر اساس جدیدترین قیمت تیرآهن و میلگرد به دست می‌آید. در این مطلب عواملی که بر هزینه‌ها در نیمه‌ی دوم سال 1402 تاثیر گذار هستند را ذکر می‌کنیم. اگر فکر می‌کنید در برآورد هزینه‌ها دچار ابهام هستید حتما در ادامه همراه ما باشید. 

هزینه‌ی ساخت هر متر مربع ساختمان چقدر است؟

به دلیل وجود نوسان قیمت در هر متر مربع سازه، قیمت ساخت و ساز متفاوت خواهد بود. در بازار مقاطع فولادی هر روز و به طور لحظه‌ای شاهد نوسان قیمت‌ها خواهیم بود. همین امر باعث شده است که برآورد هزینه‌های ساختمان سازی دشوار باشد. بر اساس قیمت‌های موجود در بازار و طبق برآورد کلی، هزینه‌های ساخت و ساز برای ساختمان‌هایی با تعداد طبقات مختلف به شرح زیر است:

  • برای ساختمان‌های دو طبقه هر متر سازه برابر با 9 میلیون و 300 هزار تومان است. 
  • برای ساخت ساختمان‌های 3 تا 5 طبقه با احتساب مصالح مورد استفاده در آن‌ها هزینه‌ی ساخت و طراحی برای هر متر سازه برابر با: 10 میلیون و 900 هزار تومان خواهد بود. 
  • برای سازه‌هایی با تعداد طبقات بین 6 و 7 طبقه هزینه برای هر متر ساخت و ساز چیزی بین 12 میلیون و 500 محاسبه می‌شود. 
  • برای ساختمان‌های 8 و 12 طبقه، هزینه هر متر سازه برابر با 15 میلیون و 600 هزار تومان برآورد می‌شود. 
  • اگر سازه‌ای بیشتر از 16 طبقه باشد، برای هر متر مربع سازه، هزینه‌ای برابر با 18 میلیون و 700 هزار تومان تعیین می‌شود. 

این مورد را حتما در نظر داشته باشید که این ارقام تقریبی هستند و به طور دقیق محاسبه نشده است. موردی که باید در نظر داشته باشید هزینه‌ی زمینی است که قصد بنا کردن سازه در آن‌جا را دارید. با توجه به این موارد می‌توانید بهترین مورد را برای ساخت و ساز انتخاب کنید. البته این مورد را نیز باید گفت که برآورد هزینه‌های ساخت و ساز در صورتی به طور دقیق ممکن است که تمام پارامتر دخیل در آن را مد نظر قرار دهید. این نرخ‌ها در شرایطی برآورد شده است که در تابستان سال 1402 سازمان نظام مهندسی کشور بیان داشت که هزینه‌های ساخت و ساز هر خانه‌ی 2 طبقه متری 5.3 میلیون و سازه‌هایی با تعداد طبقات 3 تا 5، متری 6 میلیون اعلام شده بود. 

بررسی عوامل تاثیر گذار در هزینه ساخت آپارتمان 

عوامل و شرایط مختلفی در قسمت نهایی ساخت و ساز تاثیر گذار هستند، قیمت آهن آلات مصرفی یکی از این پارامترها به حساب می‌آید. براتی مثال فرض کنید می‌خواهید سازه‌ای بسازید که مقدار مختلفی مصالح فولادی و آهنی در آن به کار رفته است. قطعا این سازه باید در مکانی ساخته شود که افراد زیادی سکونت دارند. برای ساخت آن به دریافت پروانه‌ی ساخت و ساز از سوی سازمان نظام مهندسی نیاز دارید. از طرفی ساختمان و آپارتمان شما باید تعداد طبقات مشخصی داشته باشد تا مجوز ساخت و ساز برای آن صادر شود. پس همه‌ی این عوامل تاثیر زیادی بر هزینه‌های ساخت و ساز خواهد گذاشت. 

اخذ پروانه‌ی ساخت و ساز طولانی ترین مرحله

اخذ پروانه‌ی ساخت و ساز یکی از طولانی ترین مراحلی است که برای ساخت آپارتمان باید طی شود. این را هم در نظر بگیرید که در هر صورت برای ادامه دادن ساخت و ساز باید این مراحل سپری شود. برآورد دقیق هزینه‌ی اخذ پروانه ه‌ی ساخت و ساخت کمک زیادی به محاسبه‌ی هزینه‌‍‌ی ساخت آپارتمان می‌کند. توجه داشته باشید برای اخذ پروانه‌ی ساخت و ساز باید سند مالکیت زمین‌، فیش واریزی عوارض به شهرداری سند مالکیت زمین را به شهرداری منطقه مورد نظر برده و نسبت به اخذ پروانه‌ی ساخت و ساز اقدام کنید. 

در این مرحله در صورت تایید بازرس، باید فرادی را به عنوان مهندس ناظر و طراح سازه انتخاب کنید. توجه داشته باشید این مرحله نیز یکی از عوامل تاثیر گذار در برآورد هزینه‌های ساخت و ساز می‌باشد. بعد از اینکه مهندس ناظر بر پروژه طرح کلی سازه را تایید کرد، باید این برگه تاییدیه را به همراه تعهد محاسبات و تعهد کارفرما به شهرداری ببرید تا مراحل نهایی تاخذ پروانه‌ی ساخت و ساز را انجام دهید.

برآورد قیمت زمین

یکی از اصلی ترین عواملی که باعث افزایش هزینه‌های ساخت و ساز می‌شود قیمت زمین در آن منطقه می‌باشد. به این مورد توجه کنید که قیمت زمین در مناطق مختلف بسته به شرایط آن‌جا و همینطور دسترسی آن مکان به قسمت‌های مختلف، متفاوت خواهد بود.  این را نیز باید بدانید، افرادی که قصد تبدیل واحد ساختمانی خود را به آپارتمان چند طبقه دارند هزینه‌ی به مراتب کمتری نسبت به افرادی که قصد ساخت آپارتمان چند طبقه دارند پرداخت می‌کنند. پس اگر می‌خواهید سازه‌ی خود را تغییر دهید و آن را از حالت ویلایی به حالت آپارتمانی تبدیل کنید باید بدانید که چند قدم جلوتر خواهید بود و مراحل کمتری را جهت اخذ پروانه ساخت و ساز سپری می‌کنید. 

قیمت مصالح و متریال ساختمانی 

این مورد را باید بدانید که با توجه به متراژ ساختمان و همچنین تعداد طبقات آن، به مصالح مختلف با حجم‌های مختلفی نیاز دارید. در این شرایط باید انواع مصالحی که می‌خواهید برای ساخت سازه به کار ببرید را تعیین کنید و سپس قیمت هرکدام را محاسبه کنید. همانطور که گفتیم قیمت مقاطع آهنی روزانه و به طور لحظه‌ای دستخوش تغییر می‌شود به همین خاطر باید اطلاعاتتان از قیمت مقاطع آهنی به روز باشد. فرض کنید می‌خواهید در بهمن ماه امسال ساخت و ساز انجام دهید در این شرایط نمی‌توانید قیمت مصالح را امروز استعلام بگیرید، چون تا ماه بهمن قیمت‌ها متغیر خواهد بود. با انجام این تکنیک به راحتی هزینه‌های ساخت و ساز برآورد می‌شود. در نظر داشته باشید علاوه بر مصالح فولادی، سیمان و گچ نیز برای ساخت و ساز لازم و ضروری است. به طور معمول هزینه‌ی سیمان مصرفی برای هر متر مربع چیزی در حدود 86 تا 217 تومان خواهد بود. این در حالی است که هزینه‌ی گچ کاری چیزی معادل با 64 تا 80 تومان خواهد بود. توجه داشته باشید از گچ و سیمان در تمامی مراحل ساخت و ساز استفاده می‌شود. پس قطعا باید هزینه‌ی بیشتری را برای آن در نظر بگیرید. 

علاوه بر این موارد گفته شده، از میلگرد، تیرآهن و ورق نیز در ساخت و ساز استفاده می‌شود. مقدار میلگرد مصرفی برای ساخت و ساز با توجه به تعداد طبقات و متراژ هر واحد و همینطور نوع سازه یعنی بتنی بودن آن در حدود 40 تا 55 کیلوگرم و برای سازه‌های فلزی 50 تا 65 کیلوگرم است. نکته بعدی مقدار تیرآهن مصرفی در سازه است. بعد از در نظر گرفتن متراژ هر واحد و تعداد طبقات برای سازه‌های بتنی باید از 40 تا 75 کیلوگرم میلگرد و برای سازه‌های فولادی باید از 80 تا 85 کیلوگرم استفاده کرد. با احتساب این موارد هزینه‌های ساخت و ساز به راحتی محاسبه می‌شود. 

هزینه‌ های دکوراسیون نما آپارتمان

بعد از تعیین مقدار مصالح برای ساخت سازه، نوبت به تعیین هزینه‌های لازم برای نمای ساختمان است. این مورد برای عده‌ای از افراد اهمیت زیادی دارد؛ زیرا نمای سازه هر لحظه درحال به روز رسانی است. از این رو افرادی که همراه به دنبال جدیدترین مدل‌ها برای ساخت و ساز هستند از این تغییرات استقبال می‌کنند. یکی از مواردی که برای زیبا سازی نمای سازه استفاده می‌شود، استفاده از داربست است. این در حالی است که برای اجرای داربست در سازه نیاز به نیروی انسانی دارید. پس هزینه‌ی کارگران را نیز باید در نظر داشته باشید. 

مورد بعدی انتخاب نوع دکوراسیون و نمای سازه است، اگر به دنبال سبک‌های مدرن و لاکچری هستند باید بودجه‌ی به مراتب بالاتری برای این کار در نظر بگیرید. در نماهایی که از سرامیک استفاده شده باشد این هزینه‌ها به مراتب افزایش خواهد یافت. بعضی از نماها با استفاده از سنگ مرمر یا گرانیت اجرا می‌شود که اغلب هزینه بسیار بالایی خواهند داشت. پس این مورد نیز تاثیر به سزایی بر هزینه‌های ساخت و ساز خواهد داشت. 

هزینه آرماتور بندی سازه چقدر است؟

دقت داشته باشید هزینه‌ی آرماتور بندی که برای سازه محاسبه می‌شود به وزن میلگرد مصرفی، نوع میلگرد، نحوه‌ی انجام بتن ریزی، هزینه و دستمزد کارگران ساخت و ساز بستگی خواهد داشت. با برآورد کلی این موارد می‌توانید هزینه آرماتور بندی را هم محاسبه کنید. این مورد را هم بدانید که هرچه میزان آرماتور مصرفی در سازه را دقیق تر محاسبه کنید، عملیات ساخت و ساز و همینطور تامین بودجه به خوبی سپری می‌شود.

تعداد طبقات سازه

عامل مهم دیگری که تاثیر زیادی بر هزینه‌های ساخت آپارتمان دارد، تعداد طبقات سازه است. این مورد را باید گفت که هر چه تعداد سقف‌های به کار رفته در سازه بیشتر باشد، هزینه‌ی ساخت و ساز نیز به مراتب افزایش خواهد یافت. در این بین ارتفاع سقف نیز اهمیت زیادی دارد. هرچه سقف ساختمان بلندتر باشد قطعا برای بنا کردن آن نیاز به مصالح بیشتری است. 

اگر قصد دارید سازه‌ای با تعداد طبقات زیاد و یا به اصطلاح بلند بنا کنید؛ باید اماکانات ویژه‌ای برای آن در نظر بگیرید. یکی از این اماکانات تعبیه‌ی آسانسور و تعبیه روشنایی اتوماتیک برای هر طبقه است. دانستن این مورد نیز اهمیت زیادی دارد، هرچه تعداد طبقات سازه افزایش یابد، به پلن متفاوتی نیاز خواهید داشت به همین علت برای مقام سازی ساختمان باید از مصالح بیشتری استفاده کنید.