تیرآهن لانه زنبوری

۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
تیراهن برای استحکام سازه لازم و ضروری است. از تیرآهن لانه زنبوری برای قرار دادن و اجرای تاسیسات ساختمانی استفاده می شود. 

فهرست مطالب

تیرآهن لانه زنبوری چیست و چه کاربردی دارد؟

تیرهای لانه زنبوری چگونه تولید می‌شوند؟

بررسی مزایای استفاده از تیرهای لانه زنبوری

محل‌های استفاده تیرهای لانه زنبوری

بررسی کاربرد تیرهای لانه زنبوری

تیرآهن لانه زنبوری چیست و چه کاربردی دارد؟

باید گفت که برای ساخت سازه در کشور ایران از تیرآهن استفاده‌ی بسیار زیادی می‌شود. در نظر داشته باشید هر گونه سازه‌ای که بخواهید بسازید باید از تیرآهن استفاده کنید. حالا که فهمیدید اهمیت تیرآهن در ساخت و ساز تا چه اندازه بالا است؛ این مورد را نیز باید در نظر بگیرید که تیراهن انواع و اقسام متفاوتی دارد که هر کدام از آن‌ها بستگی به نوع پروژه متفاوت خواهد بود. تیرآهن لانه زنبوری یکی از آن‌ها است. 

اهمیت این نوع تیرآهن باعث شده است که در بیشتر پروژه‌ها از آن استفاده شود. حالا شاید با خود بگویید که تیرآهن لانه زنبوری چه مزیتی دارد که باعث شده است از آن استفاده شود؟ این نوع تیرآهن از سال‌های گذشته در کشورهای اروپایی و آمریکا به عنوان یکی از اصلی ترین ارکان برای ساخت سازه به کار گرفته می‌‍شد. این دسته از تیرها از سال 1950 تولید و روانه‌ی بازار می‌شدند و اولین بار در آمریکا استفاده شد.  

دلیل استفاده از این تیرآهن این است هرچه ارتفاع این نوع تیرآهن افزایش یابد، بدون اینکه مصالح اضافه تری در سازه به کار برده باشیم، قدرت خمشی آن افزایش پیدا می‌کند. پس نتیجه گرفته می‌شود که استفاده از این نوع تیرآهن برای داشتن سازه‌ای مقاوم لازم است. هرچند که انواع مختلفی از تیرآهن در بازار موجود است اما بهترین کار بهره گیری از تیرآهن لانه زنبوری برای پروژه‌ها است. 

نکته مهم در هنگام استفاده از این دسته تیرآهن‌ها نحوه و تکنولوژی برش دادن آن‌ها است. این تکنولوژی‌ها یا می‌تواند به وسیله‌ی شعله آتش یا با استفاده از پانچ‌ها باشد. با بهره گیری از این تکنیک‌ها برای برش، می‌توان تیرآهن‌هایی که با روش نورد سرد تولید شده اند را به شکل زیگزاگ برش داد. 

با توجه به این نکته که تیرهای لانه زنبوری وزن کلی سازه را حفظ می‌کنند یعنی خیلی سنگین نیستند؛ مقاومت خمشی سازه را افزایش می‌دهند. پس استفاده از این گونه تیرها باعث صرفه جویی در مصالح مصرفی می‌شود. توجه داشته باشید در صورت استفاده از تیرهای لانه زنبوری دیگر نیازی به استفاده از پروفیل‌هایی که با نورد سرد تولید شده و بسیار سنگین هستند؛ نخواهد بود. 

تیرهای لانه زنبوری چگونه تولید می‌شوند؟

برای ساخت تیرآهن لانه زنبوری از این روش استفاده می‌شود. اول جان تیرآهنی که با نورد سرد تولید شده را به صورت زیگزاگ برش می‌دهد. بعد از انجام این کار، یک جابه جایی در قسمت کلی تیرآهن انجام می‌دهند به این صورت که قسمت‌های برآمده بر روی یکدیگر قرار بگیرند. پس از انجام این‌کار، تیرآهن لانه زنبوری مجددا جوشکاری می‌شود و به این ترتیب تیرها لانه زنبوری می‌شوند.

بررسی مزایای استفاده از تیرهای لانه زنبوری

همانطور که در بخش قبلی گفتیم استفاده از تیرهای لانه زنبوری برای ساخت و ساز اهمیت زیادی دارد در این بخش می‌خواهیم به مزایای این تیرآهن بپردازیم:

  • با تبدیل کردن تیرهای معمولی به لانه زنبوری، مقاومت خمشی سازه و تیرآهن افزایش چشمگیری می‌یابد که این امر باعث می‌شود مقاومت کلی سازه افزایش یابد و در برابر انواع عوامل طبیعی مقاوم باشد. 
  • استفاده از تیرهای لانه زنبوری باعث می‌شود که مصالح کمتری برای ساخت و ساز استفاده شود که این امر باعث صرفه جویی در هزینه‌ها خواهد شد. 
  • نکته مهم که در هنگام ساخت تیرآهن باید در نظر بگیرید این است که ایجاد فاصله‌های زنبوری شکل در بدنه‌ی تیرآهن موجب می‌شود که سیم‍‌های برق و لوله‌های تاسیساتی که برای ساخت سازه استفاده می‌شود به راحتی از داخل آن عبور کند. 
  • در هنگام ساخت این محصول باید به نکات ایمنی و فنی به طور کامل و دقیق توجه شود. اگر این امر به خوبی انجام نشود خرابی‌های زیادی به بار می‌آورد. 

چرا تیرها را به شکل لانه زنبوری می‌سازند؟

حتما این سوال برای شما پیش آمده است که چرا تیرها را لانه زنبوری می‌کنند؟در بخش‌های پیشین به این موضوع اشاره کردیم که چرا تیرهای لانه زنبوری اهمیت دارند در اینجا به بررسی جزئی تر آن‌ می‌پردازیم.

مقاومت و افزایش دوام 

یکی از اصلی ترین و بهترین ویژگی‌هایی که باید برای تیرهای لانه زنبوری اشاره کرد، مقاومت زیاد و سختی آن است. این خاصیت در شرایطی ایجاد می‌شود که کوچکترین تغییری در شرایط وزنی سازه ایجاد نمی‌شود و با همان وزن قبلی سازه اجرا می‌شود. افزایش مقاومت و دوام محصول باعث می‌شود که در مواجهه با انواع لرزش‌هایی که در سازه ایجاد می‌شود، طول عمر بسیار بالایی داشته باشد. پس این امر باعث می‌شود که به مدت طولانی تری از آن استفاده کرد. 

قدرت تطبیق پذیری تیرآهن لانه زنبوری 

باید گفت این محصول قدرت تطبیق پذیری بسیار بالایی با انواع محصولات دیگر دارد. یعنی به کار گیری آن در انواع سازه‌ها باعث می‌شود که به راحتی در سازه به کار بروند و مشکلی برای اجرای پروژه ایجاد نشود. یکی از این عوامل تطبیق پذیری بالای تیرهای لانه زنبوری در ساختار پارکینگ‌ها است. این امر در پارکینگ‌های چند طبقه بیشتر به چشم می‌خوذد. در این نوع از پارکینگ‌ها مصالح مختلف مثل سیمان و بتن در کنار یکدیگر به کار رفته اند. حالا اگر از تیر آهنی به جز لانه زنبوری استفاده شود، اجرا کردن طبقات بعدی غیر ممکن خواهد شد. 

برای ساخت انواع پل‌ها نیز از این نوع تیرها استفاده می‌شود. فرض کنید در جاده‌ی پر تردد، پل ساخته شده باشد اگر ساختار این پل مقاومت بالایی نداشته باشد، اماکن رفت و آمد از آن جاده وجود ندارد. پس برای اینکه مقاومت آن افزایش یابد از تیرآهن لانه زنبوری استفاده می‌شود. در ساخت پل هوایی نیز از این تیرها بهره گرفته می‌شود.

وزن سبک این محصول

یکی از مهم ترین ویژگی‌های این نوع از تیرها وزن سبک آن‌ها است. همین ویژگی باعث محبوبیت خاص این نوع از تیرها شده است. لازم به ذکر است؛ بسیاری از شرکت‌های ساخت و ساز به دنبال استفاده کمتر از مصالح هستند زیرا با این کار در هزینه‌ی کلی پروژه صرفه جویی می‌شود. برای این دسته از شرکت‌های عمرانی، تیرهای لانه زنبوری پیشنهاد می‌شود. بنابراین تیرهای لانه زنبوری با ساختار خاص خودشان یعنی وجود فلز کم در متریال آن علاوه بر سبک بودن، پایداری و مقاومت بالایی خواهند داشت.

محل‌های استفاده تیرهای لانه زنبوری

همانطور که می‌دانید این تیراهن‌ها در صنایع مختلف ساخت و ساز ساتفاده‌ی زیادی دارند پس نیاز است قبل از اینکه اقدام به خرید نمایید، محل‌های استفاده از آن را بشناسید. توجه داشته باشید برای خرید تیرآهن لانه زنبوری و اطمینان از کیفیت آن می‌توانید با مشاوران همراه آهن تماس حاصل کنید. 

  • در تیرهایی با قاب‌های لنگر گیر و مهاربندی شده باشد از تیرهای لانه زنبوری استفاده شود؛ زیرا بهره بردن از این تیرها باعث می‌شود تا مهاربندی در سازه به درستی اجرا شود. این مورد را بدانید که مهاربندی سازه باید طبق اصولی خاصی انجام می‌شود. معمولا برای این‌کار از تیرهایی با مقاومت بالا استفاده می‌کنند. 
  • در ساخت تیرهای ماشین آلات ساختمانی از لانه زنبوری استفاده می‌شود. یکی از انواع ماشین آلاتی که در ساخت و ساز از آن‌ها استفاده می‌شود، ماشین گود برداری است. این ماشین جزو ضروریات و اصلی ترین موارد کاربری ماشین آلات ساختمانی است. برای ساخت آن از تیرهای لانه زنبوری بهره گرفته می‌شود. 
  • تیرهایی که به صورت طولی یا عرضی در قسمت پالایی پل‌ها استفاده می‌شود؛ لانه زنبوری است. توجه داشته باشند این تیرها باید لانه زنبوری شوند زیرا همانطور که می‌دانید پل‌ها باید مقاومت بالایی داشته باشند تا در برابر عوامل طبیعی آسیبی به آن‌ها وارد نشود . پس استفاده از تیرآهن لانه زنبوری را در پل‌ها نادیده نگیرید. 
  • تیرچه و تیرهای مختلط در بتن برای بعضی از سازه‌ها استفاده می‌شوند. دلیل استفاده از آن‌ها می‌تواند اهمیت پروژه باشد. یعنی در پروژه‌های عمرانی مهم از این دسته از مصالح بهره می‌گیرند. عملی کردن چنین پروژه‌هایی صرفا با بتن یا فلز امکان پذیر نخواهد بود. در شرایطی نیز ممکن است فرد طراح به این نتیجه برسد که استفاده از مصالح صورت مختلط باعث می‌شود تا هزینه‌ها تا حدود زیادی کاهش یابد. در این شرایط از تیرهای لانه زنبوری استفاده می‌شود. 
  • برای اعضای فشاری سازه‌ها مثل ستون و اعضای خمشی مثل تیرها استفاده از تیرآهن لانه زنبوری توصیه می‌شود. اعضای فشاری در سازه نقش اساسی را در هنگام بروز مشکلات و بلایا ایفا می‌کنند. اگر این بخش به درستی اجرا نشود در عملکرد بخش‌های خمشی نیز اختلال ایجاد می‌شود.

بررسی کاربرد تیرهای لانه زنبوری

در اینجا می‌خواهیم به طور جامع کاربرد این نوع تیرها را شرح دهیم.  باید گفت که یکی از اصلی ترین علت‌های ساخت تیرآهن لانه زنبوری بالا بردن گشتاور تیرها است. به این صورت که سطح مقطع تیرهای زنبوری در مقایسه با تیرهای اصلی که با روش نورد سرد تولید می‌شوند افزایش می‌یابد. در صورتی که برای اجرای پروژه تیر اصلی در دسترس نباشد و یا بودجه‌ای که برای اجرای آن در نظر گرفته شده است کم باشد، به سمت استفاده از تیرهای لانه زنبوری می‌روند. 

برای مثال یک تیر با سایز 16 را در نظر بگیرید با استفاده از تکنیک برش آن را به لانه زنبوری تبدیل می‌کنند و با این کار تقویت لازم را در تیرها ایجاد می‌کنند. پس این تیر با سایز 16 می‌تواند جایگزین تیرهایی با اندازه‌ی 18 یا 22 که با روش نورد سرد تولید شده اند شود. استفاده از این تیرها باعث می‌شود که ارتفاع سازه افزایش یابد پس ظرفیت خمشی 50 درصد افزوده می‌شود و ظرفیت فرورفتگی تیر را تا 50 درصد کاهش می‌دهد این ویژگی باعث به کار بردن این تیرها در سازه‌هایی با تعداد طبقات زیاد می‌شود.