سازه LSF  چیست؟

۱۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
سازه ای بسیار سبک است که در ساختمان سازی مدرن و امروزی کاربرد فراوانی دارد. در این مقاله این سازه و کاربرد های آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

فهرست مطالب:

سازه LSF چیست؟

سازه LSF چگونه اجرا می شود؟

مهم ترین مزایای سازه LSF چیست؟

سوالات کاربردی

سازه LSF چیست؟

در مورد سازه LSF باید این مورد را بدانید که  به آن "سازه پیش ساخته سبک" می گویند. این سازه حاصل اجرای نورد سرد بر روی ورق نازک فلزی است. این سازه اسکلت فلزی سبک به دلیل وزن سبک و تطبیق پذیری بالایی که دارد قابل استفاده برای طیف وسیعی از ساختمان ها می باشد.

این سازه برای ساختمان با ارتفاع کم، ساختمان های چند طبقه، سیستم های دیوار پرکننده خارجی، قاب‌های سازه ای پانلی و ساخت ساز مدولار مناسب می باشد. مهمترین ویژگی سازه های LSF سبک وزن بودن آن است که منجر به کاهش وزن کلی ساختمان می شود. در مناطقی که زلزله خیز است، سبک بودن ساختمان در حین محکم بودن آن، یک مزیت بسیار مهم است. از مزیت های این سازه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سازگار با محیط زیست
  • سرعت زیاد در اجرا
  • مقاومت لرزه ای مطلوب و اقتصادی

سازه های LSF چگونه اجرا می شود؟

این سازه به صورت فونداسیون، تاسیسات، درب و پنجره، پوشش های داخلی و خارجی و اسکلت سقف طبق طرح معماری و نقشه اجرایی مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

فونداسیون سازه LSF

از این سازه برای اجرای ساختمان‌های کم ارتفاع استفاده می شود. این سازه ساختار و شاکله کم عمق با ارتفاع حداکثر 50 سانتی متر دارد که پس از کندن فونداسیون، در فواصل مشخص انکربولت ها درون آن قرار می گیرد تا فواصل دیوارها نیز مشخص شود.

دیوار ها و اسکلت سازه LSF

دیوارهای باربر بعد از قرار دادن انکربولت ها و بتن ریزی فونداسیون نصب می شود. دیوار باربر دیواری است که از سازه در برابر باد و زلزله محافظت می کند و بار عمودی و جانبی سازه را به فونداسیون منتقل می کند. این دیوار با استفاده از پنل گچی و تراک ساخته می شود. به اعضای افقی و عمودی سازه LSF ، تراک و استاد می گویند.

سقف سازه LSF

سقف سازه LSF  انواع مختلفی دارد و بسته نوع منطقه جغرافیایی و آب و هوا انتخاب می شود. به عنوان مثال برای مکان های که در معرض بارندگی قرار دارد بیشتر از سقف‌های شیروانی استفاده می گردد. سیستم تیرریزی مسطح و خرپاهای سقفی از متداول ترین سقف های سازه سبک LSF محسوب می شود.

پوشش داخلی و خارجی سازه با وزن سبک

پوشش‌های نمای ساختمان اعم از پوشش داخلی و خارجی سازه LSF را می توان از بین مصالح ساختمانی مدرن یا سنتی انتخاب کرد. این پوشش بسته به نوع انتخاب می تواند از جنس گچ، کاشی، چوب و ... باشد.

تاسیسات سازه های سبک LSF

برای اجرای این سازه، در میان پانل های گچی، فضای خالی تعبیه می شود که برای تعبیه لوله ها و سیم‌ها و... قرار می گیرد و به راحتی می توان در سازه های LSF از سیستم های تهویه مطبوع استفاده کرد. لازم به ذکر است برای لوله کشی می توان از لوله های پی وی سی به دلیل وزن کم تر و مقاومت بیشتر استفاده نمود.

درب و پنجره سازه پیش ساخته LSF

 از آنجایی که استفاده از سازه های LSF علت اصلی سبک وزن کردن ساختمان است که می توان از درب و پنجره پی وی سی و آلومینیوم که وزن کمتری دارد استفاده کرد.

مهم ترین مزایای سازه LSF چیست؟

  • این سازه مقاومت بالایی در برابر خوردگی، پوسیدگی، و نفوذ جانوران موذی دارد.
  • مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی دارد.
  • تولید انبوه آن در کارخانه راحت و ساده می باشد.
  • مقاومت بالایی در برابر حریق و آتش سوزی دارد.
  • مقاومت بالایی در برابر زمین لرزه، رانش زمین، وزش طوفان های شدید، باران برف و تگرگ دارد.
  • اجرای این سازه با استفاده از سازه های lsf ، امکان طراحی خلاقانه را فراهم می‌کند.
  • خرید و نصب سازه های lsf  مقرون به صرفه و اقتصادی است.
  • استفاده از این نوع سازه منجر به تولید زباله کمتری می‌شود.
  • این سازه قابل بازیافت می باشد.

سوالات کاربردی:

سازه LSF  چیست؟

سازه ای است که به آن سازه پیش ساخته سبک می گویند. این سازه حاصل نورد سرد بر روی ورق نازک فلزی است.

سازه های LSF  چگونه اجرا می شود؟

این سازه به  صورت فونداسیون، تاسیسات، درب و پنجره، پوشش های داخلی و خارجی و اسکلت سقف طبق طرح معماری و نقشه اجرایی مورد استفاده قرار می گیرد.