ورق شیروانی

۱۵:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
ورق شیروانی بهترین گزینه برای ساخت و ساز است و به وسیله ی آن زیبایی به نمای خانه اضافه می شود. از ورق شیروانی در مناطق با رطوبت بالا استافده می کنندو. ورق شیروانی مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت دارد و به ندرت دچار زنگ زدگی می شود. از ورق شیروانی در ساخت سقف های شیروانی نیز استفاده می شود.

فهرست مطالب 

معرفی انواع ورق‌ شیروانی

ورق شیروانی چیست و چه کاربردی دارد؟

بررسی کاربرد ورق شیروانی برای اجرا در سقف سازه 

بررسی انواع ورق‌ شیروانی

معرفی انواع ورق‌ شیروانی

اگر برای ساخت و ساز به دنبال انتخاب خوب و زیبایی ظاهری هستید باید گفت که ورق شیروانی بهترین گزینه برای شما است. از ورق‌های شیروانی برای ساخت انواع سقف در ساختمان استفاده می‌شود. این دسته از سقف‌ها در مناطق شمالی کشور با رطوبت بالا و میزان بارش زیاد کارایی دارد. ورق‌های شیروانی انواع و اقسام متفاوتی در بازار دارند و به همین علت با بسیاری از سقف‌ها همخوانی دارند و به زیبایی نما اضافه می‌کند. 

در اینجا باید گفت که در ساخت سقف‌های شیروانی از متریال مناسب استفاده شده و همین امر باعث افزایش دوام آن‌ها می‌شود. علاوه بر این، استفاده از پوشش در این سقف‌ها باعث عایق بودن آن می‌شود و مانع از نفوذ گرما به داخل آن می‌شود. در هنگام خرید سخت ترین مرحله انتخاب بهترین ورق مناسب با ساختمان است. سقف‌های شیروانی عایقی مناسب در برابر صوت و حرارت هستند که از این طریق باعث صرفه جویی در انرژی می‌شوند.  در این گونه از سقف‌ها آب باران به علت سطح شیبداری که موجود است به پایین سرازیر می‌شود و آسیب به سقف خانه نمی‌رسد. در این محتوا قصد داریم در مورد انواع ورق‌های شیروانی به شما بگوییم. پس تا انتها با همکار آهن باشید. 

ورق شیروانی چیست و چه کاربردی دارد؟

باید گفت که ورق‌های شیروانی از دسته ورق هایی هستند که در عرض و ضخامت‌های مختلف تولیدی می‌شوند. ضخامت این دسته از ورق‌ها در بازه‌ای بین 0.3 تا 1.5 میلی متر است. باید توجه داشته باشید که ضخامت ورق‌های شیروانی، با وزن و مقاومت آن رابطه مستقیم دارد. این مورد را باید بدانید که قیمت روز ورق‌های شیروانی باید با قیمت ورق آهنی و رنگی مطابقت داشته باشد. توجه داشته باشید که ورق‌های رنگی در طرح، رنگ و مدل‌های مختلفی ساخته و تولید می‌شوند. ورق شیروانی معمولا بر حسب جنسی که دارد، به دو دسته گالوانیزه و رنگی تقسیم بندی می شود. هر یک از این محصولات، دارای کاربردهای متفاوتی هستند که در ادامه توضیح می‌دهیم تا شما انتخاب بهتری داشته باشید. 

ورق شیروانی از نوع گالوانیزه

توجه داشته باشید که در صورت استفاده از ورق‌های گالوانیزه هنگام تولید، از فرایند گالوانیزاسیون استفاده می کنند. در این فرآیند یک پوشش از جنس روی بر روی ورق قرار می‌گیرد. به علت واکنش پذیر بودن زیاد روی نسبت به فولاد؛ زودتر از ی فلز اکسیده می‌شود. این امر باعث می‌شود که فولاد در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم باشد. در مورد ورق‌های گالوانیزه باید گفت که این نوع از ورق در برابر اکسیداسیون نسبت به سایر ورق های شیروانی یعنی؛ سفالی یا چوبی مقاومت بالایی دارد. مورد بعدی که در رابطه با این گونه از ورق‌ها باید بدانید این است که قیمت آن‌ها بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. 

ورق رنگی شیروانی

 این دسته از ورق ها یکی دیگر از انواع ورق شیروانی هستند که در ساخت سقف شیروانی در انواع سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق‌های رنگی، با لایه ای از رنگ کوره ای پوشیده شده اند که علاوه بر زیبایی بیشتر، در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم تر هستند. این ورق ها به دلیل پوششی که دارند در مقابل فاکتورهایی همچون فرسایش، رطوبت، خوردگی و همچنین باران ‌های اسیدی استحکام بیشتری دارند.

بررسی کاربرد ورق شیروانی برای اجرا در سقف سازه 

سقف‌های شیروانی، نوعی عایق صوت و دما هستند. همچنین شیب موجود در ساختار آن‌ها از تجمع آب در بام جلوگیری می‌کند؛ در نتیجه برای استفاده در مناطق پربارش بهترین گزینه هستند. در اکثر سقف‌های شیروانی از فولاد ضد زنگ استفاده می کنند، که در برابر باد و طوفان نیز مقاوم هستند.در مناطقی که آب ‌و‌ هوای بارانی دارند، یعنی مناطق شمالی کشور از سقف‌‌های شیبدار استفاده می کنند. عمدتا از شیروانی ‌ها در طراحی نمای ویلاها، منازل و همچنین ساخت کارگاه و سوله استفاده می شود. در ادامه به تعدادی از این موارد اشاره می‌کنیم:

  • در ساخت بام منازل ساختمان‌های ویلایی از این نوع سقف‌ها استفاده می‎‌شود. 
  • کارگاه‌ ها و سوله‌ ها یکی دیگر از مکان‌هایی هستند که برای اجرای سقف شیروانی باید در نظر گرفت؛ زیرا این مناطق ابعاد زیادی دارند و بهتر است از سقف شیروانی استفاده شود. 
  • سالن ‌های سرپوشیده مثل سالن‌های ورزشی و استادیوم‌ها از این نوع سقف استفاده می‌شود. 
  • یکی دیگر از کاربردهای این گونه از سقف‌ها  استفاده در گلخانه‌ ها است. این مناطق به دلیل حفظ رطوبت نیاز به شیروانی شدن سقف‌هایشان دارند. 

بررسی انواع ورق‌ شیروانی

سقف های شیروانی به دو دسته فلزی و غیر فلزی تقسیم می شوند. سقف های فلزی از مس، آلومینیوم و گالوانیزه ساخته شده و اکثرا نمای مدرن و صنعتی به سازه می دهند. سقف‌های غیرفلزی از متریالی مثل چوب، سفال، سنگ یا فایبرگلاس ساخته می شوند. این سقف ها دارای ظاهر سنتی هستند و نمای کلاسیک برای ما ایجاد می کنند که از این حیث مورد توجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرند. این سقف‌ها دارای ظاهری زیبا، وزن مناسب، دوام و استحکام بالا و مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی هستند؛ اما در کنار ظاهر زیبا و نمای زیبایشان دارای ایراداتی همچون هزینه بالا نسبت به سایر سقف های فلزی، نیاز به نگهداری منظم و عدم سازگاری با شرایط محیطی مثل بارش شدید باران یا وزش شدید باد هستند. در جدول زیر انواع سقف های غیر فلزی را با یک دیگر مقایسه می کنیم.

انواع سقف شیروانی

جنس

ظاهر

سازگاری با شرایط آب و هوایی

شیروانی سفالی

کاشی سفالی

کلاسیک و مدرن

مقاوم در برابر سختی و ورود رطوبت

شیروانی سنگی

سنگ

مجلل و با شکوه (به آن تاریخی می گویند)

مقاوم در برابر سختی و ورود آب

شیروانی فایبرگلاس

کامپوزیتی از مواد

شبیه به سفال

مقاوم در برابر سختی و فشار 

ورق شادولاین از نوع کرکره ای خاص و مدرن

این نوع از ورق گالوانیزه از ورق های ذوزنقه ای یا کرکره ای ساخته شده که ضخامت آن ها از 0.3 تا 0.7 متغیر است. این صفحات در ساخت سوله، کانکس، ساندویچ پنل و سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند و به راحتی می‌توان از آن‌ها بهره برد. شادولاین های کرکره ای در رنگ و طرح های متفاوت ساخته شده، مقاوم هستند، نصب راحت داشته و اکثرا در مناطق مرطوب مورد استفاده قرار می گیرند.

ورق شادولاین ذوزنقه ای

بسیار به شادولاین های کرکره ای شبیه هستند و مشابه هم عمل می کنند. این ورق ها مقاوم هستند، نصب آسان دارند و باعث کاهش بار وارد بر سازه می شوند.

ورق شادولاین سینوسی

از ورق های گالوانیزه با موج سینوسی تشکیل شده اند که ضخامت این ورق ها از 0.3 تا 0.7 میلی متر متغیر اند. عرض 100 تا 125 سانتی متر دارند و طول آن ها به اندازه 200 تا 600 سانتی متر ساخته شده اند و اکثرا در مناطق پر باران مورد استفاده قرار می گیرند، کاربردشان مثل الباقی شادولاین هاست و حالت سینوسی آن ها سبب افزایش مقاومت بیشتر در برابر بار وارده شده است.

ورق شادولاین لمبه

 ورق شادولاین لمبه شبیه به سایر ورق های شادولاین اند. ورق لمبه از ورق های روغنی، ورق رنگی و ورق گالوانیزه طرح چوب ساخته شده اند. ضخامت این ورق ها معمولاً بین 0.4 تا 1 میلیمتر متغیر اند. این ورق در ایران مورد استفاده قرار گرفته.

ورق شادولاین دامپا

برخی افراد شادولاین لمبه را با دامپا اشتباه می گیرند! اما این اشتباه است و با هم تفاوت های زیادی دارند. درست است که هر دو از ورق گالوانیزه یا آلومینیوم ساخته می شوند، اما تفاوت های آنها را در جدول زیر می بینید.

ویژگی  

ورق دامپا

ورق لمبه

جنس

ورق روغنی، ورق رنگی، ورق گالوانیزه

ورق روغنی، ورق رنگی، ورق گالوانیزه

شکل موج

ذوزنقه ای یا کرکره ای

ذوزنقه ای یا کرکره ای

ضخامت

0.4 تا 1 میلی متر

0.4 تا 1 میلی متر

قیمت

مقرون به صرفه

مقرون به صرفه

مزایا

دوام، زیبایی، وزن سبک، نصب سریع و آسان

دوام، زیبایی، وزن سبک، نصب سریع و آسان

کاربرد

پوشش سقف های شیروانی، ساخت ساندویچ پانل، حصارکشی، سایر کاربردهای صنعتی

پوشش سقف های شیروانی، ساخت ساندویچ پانل، حصارکشی، سایر کاربردهای صنعتی

کشور تولید کننده

ترکیه

ایران