ورق اسید شویی

۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
 ورق اسید شویی به ورقی گفته می‌شود که طی فرآیندی سطح آن صاف می شود و پوسته هایی که روی سطح ورق وجود دارد حذف می شود. به این فرآیند اسید شویی می گویند.

ورق اسید شویی چیست| آشنایی با کاربرد ورق اسید شویی در صنایع

فهرست مطالب

آشنایی با ورق اسید شویی و کاربرد آن در صنعت

منظور از اسید شویی چیست؟

فرآیند اسید شویی چگونه انجام می‌شود؟

آشنایی با کاربردهای ورق اسید شویی 

خرید ورق اسید شویی 

آشنایی با ورق اسید شویی و کاربرد آن در صنعت

اگر در حوزه آهن و فولاد فعال باشید قطعا با نام ورق اسید شویی آشنایی دارید. در این محتوا قصد داریم در مورد این نوع ورق به شما بگوییم پس تا انتها با ما همراه شوید. این نوع ورق معمولا از ورق سیاه که با نورد گرم تولید می‌شود گران تر است. این در حالی است که قیمت این نوع از ورق نسبت به ورق روغنی که با نورد سرد تولید می‌شود ارزان تر است. 

منظور از اسید شویی چیست؟

اسید شویی یعنی فرآیندی که به جهت حذف پوسته‌های ایجاد شده بر روی سطح ورق انجام می‌شود. این ورق‌ها معمولا بر اثر نورد گرم تولید می‌شوند. هدف از انجام این فرآیند، رسیدن ورق به سطح مطلوب به جهت ورد به عملیات نورد سرد است. این مورد را باید بدانید که در اثر فرآیند نورد سرد، ورق‌هایی به شکل روغنی تولید می‌شوند. توجه به این مورد لازم و ضروری است که بعضی از کارخانه‌های کوچک، که کار آن‌ها تولید محصولات نورد سرد از جمله نبشی و ناودانی است، به جای اینکه ورق نورد سرد خریداری کنند تا به ورق اسید شویی تبدیل شود، ورق از نوع اسید شویی را به علت پایین بود قیمت خریداری می‌کنند و خودشان آن را به نورد سرد تبدیل می‌کنند. 

فرآیند اسید شویی چگونه انجام می‌شود؟

در اینجا باید توجه داشته باشید که انجام این فرآیند کمی پیچیده خواهد بود. هنگام فرایند اسید شویی، به دلیل قرار گیری آهن در دمای بالا، نوعی اکسید یا پوسته در آن ایجاد می‌شود که یان پوسخه باید طی مراحلی از سطح آن حذف شود. این پوسته ایجاد شده بر روی سطح آهن پوسته شده از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به زنگ زدگی است چرا که در اثر ایجاد پوسته، سطح آهن با اکسیژن موجود در هوا نوعی واکنش می‌دهد که باعث ایجاد این ظاهر خواهد شد. 

در اینجا باید بدانید که این پوسته‌ها یک تفاوت بزرگ با اکسید شدن دارند. بروز پوسته بر روی سطح فلز در اثر قرار گیری آهن در دمای بالا به وجود می‌آید. باید این نکته را بدانید که پوسته‌های ایجاد شده بر روی سطح فلز، با گذر زمان عمق بیشتری پیدا می‌کند. سرعت گسترش این نوع پوسته‌ها با گذر زمان افزایش می‌یابد. 

مرحله اول؛ حذف پوسته‌ها

در اینجا لازم است که با عملیات اسید شویی آشنا شوید. در مرحله‌ی اول قبل از اینکه ورق را برش بدهند، غلتک‌ها بر ریو ورق قرار می‌گیرند. به این صورت که سه تا از غلتک‌ها زیر ورق و دوتای آن بالای ورق‌ها جای دارند. این دو دسته از غلتک‌ها با یکدیگر تشکیل مش می‌دهند تا ورق را محکم در جای خود قرار دهند. بخشی از این غلتک‎‌ها سر کلاف ورق را به سمت جوشکاری حرکت می‌دهند. این امر باعث می‌شود که ورق از حالت گرد به حالت تخته‌ای تبدیل شود. این موضوع باعث می‌شود پوسته‌های درشت و برجسته خرد شود. در انتهای این مرحله ورق اسید شویی تولید می‌شود.

انجام عملیات مداوم سازی

برای اینکه عملیات اسید شویی به درستی انجام شود، باید کلاف‌های ورق از قسمت ابتدایی و انتهایی به یکدیگر متصل شوند. برای انجام این کار یک نوع قیچی که مخصوص برش دادن فلزات است در لبه‌های یک بخش از هر قسمت کلاف قرار می‌گیرد و قسمتی که به سمت برش است را می‌برد. این نوع قیچی قطعات را به شکل مربع در می‌اورد و پوشش‌های بیرونی را به شکل پوسته هستند از بین می‌برد. این امر برای تولید ورق اسید شویی ضرورت دارد. به منظور آماده سازی سریع تر این کلاف‌ها برای برش، قبل از اینکه لبه بالایی کلاف بر روی خط اسید شویی قرار بگیرد، لبه‌ی بالایی کلاف قیچی می‌شود. برای انجام درست این فرآیند نیاز است که از یک دستگاه‌هایی استفاده شود که سرعت انجام کار را افزایش می‌دهند. 

کلاف بعدی که در خط اسید شویی بارگذاری می‌شود باید با انتهای کلاف قبلی مماس شود. برای ذوب کردن خط اتصال دو کلاف، یک اختلاف ولتاژ بر دو سر آن اعمال می‌کنند. نحوه‌ی اتصال دو سر این ورق‌ها با فشار هیدرولیکی است. به این صورت که تحت فشار هیدرولیک با استفاده از جوش دادن لبه به لبه به هم متصل می‌شوند. میزان ولتاژ و شدت جریانی که باید به دو سر این کلاف‌ها وارد شود طبق برنامه‌های کامپیوتری مشخص می‌شود. یان امر باعث می‌شود که در فرآیند تولید و عرضه ورق اسید شویی مشکل ایجاد نشود. موردی که درباره خط اسید شویی باید بدانید این است که انجام این فرآیند با بیش از 100 حالت امکان پذیر است. باید بدانید که ابعاد و گرید فولادی که برش و جوشکاری می‌شود تعیین کننده این است که از کدام روش برای اسید شویی و تولید ورق اسید شویی استفاده شده است. 

بلافاصله بعد از اینکه عملیات جوشکاری انجام شد، ابزارهای برشی، پلیسه و برجستگی‌هایی که بر اثر فرآیند جوشکاری بر روی سطح آهن ایجاد شده است را برش می‌دهند. مورد بعدی که در رابطه با اسید شویی ورق باید بدانید پایدار بودن جوشکاری انجام شده بر سطح آهن است؛ زیرا اگر ورق بر روی خط اسید شویی در اثر جوشکاری نامناسب شکسته شود، تعمیر کردن آن بسیار زمان بر خواهد بود و خط تولیدی ورق‌ها دچار مشکل خواهد شد. به همین دلیل برای طی کردن هر مرحله نیاز به زمان بندی و محدودیت‌های خاصی است که هر مرحله با زمان بندی خاصی انجام شود. 

اجرای فرآیند اصلاح و پوسته گیری ورق‌ها 

قبل از اینکه ورق‌ها وارد مرحله بعدی شوند، یک دستگاه موج شکن بر سر راه آن وجود دارد. این دستگاه به همراه 7 غلتک یک نوع کشش و فشار ایجاد می‌کند. این فشار و کشش باعث می‌شود که تختی و صاف شدن ورق بهبود یابد. بعد از اینکه ورق از این بخش عبور می‌کند، پوسته‌هایی که بر سطح آن وجود دارد و باقی مانده است حذف می‌شود. توجه داشت هباشید که این پوسته‌ها در اثر نورد گرم ایجاد شده بود و در مرحله اول حذف نشده بود. این مرحله به منظور پاکسازی سطح ورق از پوسته‌های کوچک برای ورود به مرحله وان شویی انجام می‌شود. این مرحله باعث می‌شود که نا صافی و برآمدگی‌هایی که در مرحله قبل در اثر جوشکاری ایجاد شده بود از بین برود و ورق‌ها با یکیدیگر هم سطح شوند تا در مراحل بعد اختلال ایجاد نشود.

وان اسید شویی چیست؟

قسمت مرکزی و بخش اصلی خط اسید شویی را وان اسید شویی می‌گویند. این بخش از چهار مخزن که پشت سر هم قرار دارند تشکیل شده است. این مخازن اسیدهایی حاوی هیدروکلریک با غلظتی تا حدود 2 تا 10 درصد دارند. این مخازن باید در بازه‌ی دمایی بین 85 تا 95 درجه قرار بگیرند. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از حمله اسید به فولادی که در زیر پوسته یا همان پایه فلزی قرار دارد نوعی بازدارنده از نوع شیمیایی به آن اضافه می‌کنند. 

ورق فولادی که در این قسمت از دستگاه قرار می‌گیرد، بخش وان اسید را با سرعت بالغ بر 170 متر بر دقیقه پشت سرمی‌گذارد. بعد از این مرحله ورق فولادی که از این بخش گذر می‌کند با آب شسته می‌شود و در معرض هوای آزاد خشک می‌شود و سپس ورق اسید شویی با رنگ مات و نقره ای به دست می‌آید. 

بخش برش و بازرسی نهایی 

در صورتی که برای بخش‌های بعدی نیاز به برش وجود داشته باشد، در انتهای خروجی از خط اسید شویی، لبه‌های ورقی که اسید شویی شده است، به وسیله‌ی تیغه‌های مخصوص بریده می‌شود. این امر به منظور ایجاد محصولی با لبه‌های تمیز و عرض یکسان صورت می‌پذیرد. معمولا در خط اسید شویی لبه‌های ورق حدود 32.5 میلی متر از هر دو طرف بریده می‌شود. بین بخش برش و بخشی که باید به ورق روغن زد، یک بخشی وجود دارد که دارای نوعی حسگر با اشعه ایکس است. وظیفه‌ی این بخش سنجش کیفیت بین سطح بالایی و پایینی ورق و تعیین یکنواختی آن است. برای سنجش و بررسی یکنواختی در هر دو انتهای کلاف، از نوعی نوار مندرج شده استفاده می‌شود تا از کیفیتی که ورق خارج و تولید می‌شود اطمینان حاصل شود.

مرحله نهایی و کلاف کردن ورق اسید شویی شده

در این مرحله باید بر روی ورقی که اسید شویی شده است روغن پاشیده شود. این کار توسط نوعی دستگاه به نام روغن زن الکترواستاتیک انجام می‌شود. نحوه‌ی کار این دستگاه بسیار جالب سات. روغن زن الکترواستاتیک، با استفاده از بارهای مختلف که بر سطح ورق موجود است، قبل از بازگشت ورق به حالت اولیه یعنی حالت کلاف، روغن را بر روی سطح ورق می‌پاشد که از این طریق روغن جذب بر سطح ورق می‌شود.

دستگاه روغن زن یک لایه‌ی محافظتی را بر سطح ورق اسید شویی شده می‌پاشد. این امر باعث می‌شود تا از زنگ زدن سطح آهن جلوگیری شود و هنگام خرید مشتری مشکلی ایجاد نشود. همچنین این موضوع باعث می‌شود که ورق اسید شویی شده به خط نورد سرد وارد نشود و از این طریق ماندگار آن افزایش می‌یابد. 

بعد از طی کردن این مرحله ورق اسید شویی مجددا به حالت و شکل کلاف در می آید. بعد از اینکه حالت کلاف شدن ورق کامل شد، ابتدا محل جوش که بین دو ورق قرار داشت و در مرحله‌ی ابتدایی ایجاد شده بود با قیچی هیدرولیکی بریده می‌شود. بعد از اینکه کار پایان یافت؛ یک نوار فولادی که مستحکم باشد به دور کلاف‌ها بسته می‌شود.

آشنایی با کاربردهای ورق اسید شویی 

در این بخش از محتوای همکار آهن لازم است تا با کاربرد ورق اسید شویی آشنا شوید: 

  • در مصارف ساختمانی برای تولید قوطی و ناودانی از این نوع ورق استفاده می‌شود. 
  • در صنعت اتومبیل سازی برای ساخت بدنه‌ها و رینگ و شاسی چرخ‌های ماشین از این ورق استفاده می‌شود. 
  • از دیگر کاربرد ورق اسید شویی که می‌توان ذکر کرد، در صنایع لوله سازی برای تولید انواع لوله‌های انتقال آب و گاز
  • تولید مخزن‌های گاز مایع و مخزن‌هایی که تحت فشار کار خود را انجام می‌دهند از دیگر کاربردهای این ورق است. 
  • برای فرم دهی مجدد به ورق‌ها و محصولات از جنس گالوانیزه از ورق اسید شویی استفاده می‌شود. 

خرید ورق اسید شویی 

برای خرید ورق اسید شویی در سایز و ابعاد مختلف می‌توانید برای شرکت همکار آهن ارتباط بگیرید. شرکت همکار آهن با بیش از 30 سال سابقه در زمینه‌ی تامین مقاطع فولادی همواره تلاش بر کسب رضایت مشتریان خود داشته است. شما می‌توانید برای اطلاع از موجودی انبار با کارشناسان ما تماس بگیرید. همچنین برای اطلاع از آخرین قیمت‌های ورق اسید شویی به سایت همکار آهن مراجعه نمایید.