میلگرد کلاف چیست

۰۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
میلگرد کلاف نوعی حالت از میلگرد است که بر خلاف میلگرد شاخه تولید می شود و از همان ابتدا به شکل کلاف در هم تنیده ساخته می شود. میلگرد کلاف بر اساس میزان تولید و شکل ظاهری دسته بندی می شود.

فهرست مطالب

میلگرد کلاف چیست؟

بررسی انواع میلگرد کلاف

بررسی کاربرد میلگرد کلاف در صنایع مختلف

میلگرد کلاف چگونه تولید می‌شود؟

میلگردهای کلاف به چه صورتی نگهداری می‌شوند؟

میلگرد کلاف چیست؟

در این محتوا قصد داریم تا شما را با مفهوم میلگرد کلاف و کاربرد آن آشنا کنیم. میلگردها در دو حالت شاخه و کلاف تولیدی می‌شوند. به میلگردی که به شکل کلاف‌های در هم تنیده باشد؛ میلگرد کلاف می‌گویند. این نوع میلگرد در سازه‌های صنعتی و ساختمانی کاربرد زیادی دارد. این مورد را در نظر داشته باشید که برای تولید میلگرد کلاف معمولا از میلگرد با سایز کوچکتر استفاده می‌کنند؛ چون هرچه قطر میلگرد کمتر باشد، باعث می‌شود تا انعطاف پذیری آن نیز افزایش پیدا کند. موردی که در رابطه با این نوع میلگردها اهمیت دارد، نحوه‌ی نگهداری آن‌ها است. 

در حقیقت نحوه‌ی نگهداری این محصول با میلگرد ساده متفاوت است و همین امر میلگرد کلاف را دارای اهمیت کرده است. حمل و نقل و نگهداری میلگرد کلاف نسبت به میلگرد شاخه راحت تر است. از مزیت‌های خوب میلگرد کلاف می‌توان به حجم کمتر آن‌ها، حمل و نقل خوب و انبارداری راحت آن اشاره کرد. این محصول پس از اینکه به شکل میلگرد تولید می‌شود، به صورت کلاف در هم پیچیده یا کویل تولید می‌شود و به همین شکل نیز حمل و نقل می‌شود. توجه داشته باشید این نوع میلگرد توسط تولید کنندگان مختلف در ابعاد گوناگون تولید می‌شود. 

میلگرد کلاف چند نوع است؟

میلگرد کلاف بر اساس نحوه‌ی تولید آن و شکل ظاهری آن به انواع گوناگونی دسته بندی می‌شود. در اینجا می‌خواهیم انواع شکل ظاهری میلگردها را بررسی کنیم.

میلگرد کلاف ساده

توجه داشته باشید این نوع میلگرد به دلیل عدم وجود هیچگونه آج بر روی سطح خود، شباهت بسیار زیادی به کلاف‌های مفتولی شکل دارد. در حالت کلی یان نوع میلگرد در سایزهای 5.5 تا 10 تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود. البته بعضی از کارخانه‌ها مثل کارخانه ذوب آهن اصفهان و کارخانه کویر کاشان اقدام به تولید میلگرد کلاف در سایزهای بالاتر می‌کنند. باید گفت در بازار به سایز 5.5 تا 8 کلاف، مفتول گفته می‌شود. مفتول یک محصولی است که کیفیت بالا و انعطاف پذیری زیادی دارد. این محصول در صنعت کاربرد گسترده ای داشته و به روش نورد سرد تولید می‌شود. 

میلگرد کلاف آجدار

این نوع میلگرد همان میلگرد آجدار است که بر خلاف میلگرد شاخه‌ای که به صورت شاخه‌هایی با طول بلند تولید می‌شود؛ میلگرد کلاف آجدار، بعد از اینکه از آخرین قفسه نورد گذر می‌کند، دمای بسیار بالایی دارد در همین مرحله این میلگردها به شکل کلاف در هم تنیده در می‌آیند. این مورد را در نظر داشته باشید که میلگرد کلاف آجدار به دو گروه A2 و A3 تقسیم بندی می‌شود.

توجه داشته باشید این نوع میلگرد، در مقایسه با انواع ساده قیمت بالاتری دارد. برای استعلام قیمت میلگرد کلاف می‌توانید به وبسایت همکار آهن مراجعه کنید. در حقیقت قیمت انواع کلاف، بر مبنای ابعاد، سایز و دسته بندی آن‌ها معین می‌شود. 

دسته بندی میلگرد کلاف بر اساس میزان کربن

دسته بندی دیگری که برای این گونه میلگردها وجود دارد، میزان کربن به کار رفته در ساختار آن‌ها است. بر این اساس میلگرد کلاف به سه دسته‌ی میلگرد کلاف کم کربن، میلگرد کلاف کربن متوسط و میلگرد کلاف پر کربن تقسیم می‌شود. این مورد را باید ذکر کرد که میزان کربن به کار رفته در ساختار هر فولاد، تعیین کننده برخی صفات مثل صفات مکانیکی و خواص انعطاف پذیری آن است. در این بخش قصد داریم به بررسی این خصوصیات بپردازیم. 

میلگرد کلاف کم کربن

در مورد این نوع میلگرد باید گفت که به دلیل دارا بودن میزان کمی از کربن، قابلیت کششی چکش خواری و جوش پذیری بالا. این امر باعث می‌شود که این نوع میلگردها در نورد سرد نیز به کار بروند.  میلگرد کلاف کم کربن دارای گریدهای RST34, RST37, 3SP,  ذوب 1008,

 ذوب 1006 است. 

در ادامه ویژگی‌های میلگرد کلاف کم کربن را ذکر می‌کنیم:

  • درصد چکش پذیری و شکل پذیری بالا به علت وجود میزان کربن کمتر در ساختار آن
  • وجود خاصیت جوش پذیری باعث می‌شود این میلگردها  به راحتی با میلگردهای دیگر متصل شوند و از این طریق عملکرد آن افزایش یابد. 
  • این نوع میلگردها امکان ورود به نورد سرد را دارند و همین امر باعث می‌شود که در مراحل بعدی تولید، سرعت شکل پذیری ان‌ها افزایش داشته باشد. 

میلگرد کلاف در حین تولید ممکن است که طول زیادی داشته باشید به همین جهت، هنگام تولید میلگرد کلاف کم کربن، از این امر جلوگیری می‌شود و تولید آن بر اساس استانداردهای مشخصی کنترل می‌شود.

گرید میلگردهای کلاف

کربن

سیلیسیوم

منگنز

گوگرد

فسفر

 ذوب 1006

0.08

0.6

0.25

0.05

0.04

 ذوب 1008

0.1

0.6

0.3

0.05

0.04

RST34

0.15

0.3

0.6

0.025

0.025

RST37

0.17

0.3

0.7

0.025

0.025

3SP

0.14-0.22

0.15-0.35

0.4

0.05

0.04

میلگرد کلاف کربن متوسط

از این نوع از میلگردهای کلاف در صنعت برای ساخت مفتول استفاده می‌شود که این مفتول‌ها به عنوان مواد اولیه در کارخانه جات ساخت فنر، بکسل و پیچ و مهره استفاده می‌شوند. در صنعت تایر سازی و همینطور ساخت کابل‌های برق از این نوع میلگرد کلاف استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که برای تولید این نوع میلگرد از دو نوع گرید 5SP و Ck45 استفاده می‌شود.

گرید میلگردهای کلاف

کربن

سیلیسیوم

منگنز

گوگرد

فسفر

5SP

0.28

0.15

0.5

0.05

0.04

Ck45

0.42

0.4

0.5

0.035

0.035

میلگرد کلاف پر کربن

توجه داشته باشید که این نوع میلگرد درصد بالایی از کربن را در ساختار خود دارد. این مقدار گاهی تا حدود 0/44 درصد نیز می‌رسد. این درصد بالای کربن در ساختار این نوع میلگرد باعث شده است که چکش خواری و انعطاف پذیری آن تا حدود زیادی کاهش یابد. از میلگرد کلاف پر کربن نیز در ساخت فنر، تایر و پیچ و مهره استفاده می‌شود. میلگرد کلاف پر کربن دارای گرید CK45, C68D2 است.

گرید میلگردهای کلاف

کربن

سیلیسیوم

منگنز

گوگرد

فسفر

Ck45

0.57

0.4

0.6

0.035

0.035

C68D2

0.66

0.1

0.5

0.025

0.020

میلگرد کلاف پر کربن

توجه داشته باشید که این نوع میلگرد درصد بالایی از کربن را در ساختار خود دارد. این مقدار گاهی تا حدود 0/44 درصد نیز می‌رسد. این درصد بالای کربن در ساختار این نوع میلگرد باعث شده است که چکش خواری و انعطاف پذیری آن تا حدود زیادی کاهش یابد. از میلگرد کلاف پر کربن نیز در ساخت فنر، تایر و پیچ و مهره استفاده می‌شود. میلگرد کلاف پر کربن دارای گرید CK45, C68D2 است.

بررسی کاربرد میلگرد کلاف در صنعت

در اینجا این مورد را باید گفت که نباید کاربرد میلگرد کلاف را منحصرا برای صنعت ساختمان سازی دانست. بلکه این محصول فولادی در همه‌ی صنایع کاربرد دارد. 

  • در صنایع مختلف از میلگرد کلاف 1008 ذوب آهن و میلگرد کلاف 1006 ذوب آهن برای تولید میخ، پیچ و مهره، سیم برق و دکل و سیم بکسل استفاده می‌شود. 
  • برای تولید سیم خاردار، زنجیرهای فلزی، توری و فنس از این نوع میلگرد استفاده می‌شود. 
  • برای تولید قطعات خاص در صنعت خودروسازی مانند فنر و گیربکس از این نوع میلگرد استفاده می‌شود. 
  • در صنایعی مثل الکترود سازی و جوشکاری از این  نوع میلگردها به وفور استفاده می‌شود. 

کاربرد میلگرد کلاف در ساختمان سازی

  • برای ساخت خاموت 
  • برای ساخت تیرچه
  • در ساخت ستون های ساختمان 
  • در ساخت خرپا 

میلگرد کلاف چگونه تولید می‌شود؟

این مورد را باید بدانید که ماده‌ی اولیه برای تولید مقاطع فولادی شمش فولاد است. میلگرد کلاف یکی از انواع مقاطع فولادی است که از روش نورد گرم به دست می‌آید. همانطور که در جدول ذکر شد، برای تولیدی میلگردهای کلاف، از کربن، سیلیسیم ،منگنز و گوگرد استفاده می‌شود. پس برای این کار، در گام اول برای ساخت میلگرد کلاف، شمش‌های فولادی را در دمای 1000 تا 1200 درجه قرار می‌دهند.

در پایان این مرحله زمانی که شمش‌ها به دمای مورد نظر رسیدند، آن‌ها را به خط نورد منتقل می‌کنند. مورد جالبی که در رابطه با تولید میلگرد کلاف باید بدانید این است، برای تولید میلگرد در سایزهای مختلف نیاز است که سطح مقطع شمش نازک شود. مثلا برای تولید میلگرد با سایز 12، باید سطح میلگرد 18 با نازک شود. این مورد را هم در نظر داشته باشید که برای تولید میلگرد با سایزهای بالا، میزان نازک شدن سطح مقطع یا به اصطلاح پاس نوردی کمتر می‌شود. یعنی برای تولید میلگرد با سایز 32 نیاز به 12 بار پاس نوردی است.

 بعد از اینکه مرحله نورد به پایان رسید، مفتولی که به دمای بالا رسیده است، توسط دستگاهی به نام Laying Head این مفتول‌ها را به شکل نورد در می آورد. این حلقه‌ها در این مرحله باید خنک شوند به همین خاطر، روی یک بستر خنک کننده شیب دار قرار می‌گیرند. سپس این حلقه ها از بالای این قسمت خنک کننده به پایین ریخته می‌شود. در این مرحله یک دستگاهی وجود دارد که حلقه های کلاف دور تا دور آن قرار می‌گیرد تا حلقه ها شکل درستی به خود بگیرند.

در ادامه بعد از اینکه کلاف‌ها به شکل اصلی خود بازگشتند، به بخش بسته بندی وارد می‌شوند. در این بخش میلگردها طبق اصول خاصی بسته بندی می‌شوند. این مرحله علاوه بر بسته بندی کردن میلگرد، آن را فشرده تر می‌کند تا راحت تر حمل و نقل انجام شود.توجه داشته باشید که معمولا برای جلوگیری از باز شدن کلاف‌ها در حین حمل ونقل، 4 مفتول از جنس فولاد به دور کلاف‌ها می‌پیچند تا از این مشکل جلوگیری شود.

میلگردهای کلاف به چه صورتی نگهداری می‌شوند؟

نگهداری درست و اصولی میلگرد کلاف قطعا از چشم خیلی از افراد از جمله تولیدکنندگان فولاد، دور مانده است. در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که برای انبار کردن و نگهداری آن‌ها از خرک‌ها چوبی استفاده می‌شود. انجام این کار یعنی استفاده کردن از خرک‌های چوبی باعث محافظت میلگردها در برابر نفوذ گرد و خاک و حتی رطوبت به درون میلگرد می‌شود. قرارگیری میلگرد در معرض عوامل رطوبت زا باعث می‌شود که میلگرد به راحتی دچار زنگ زدگی شود. توجه داشته باشید که قبل از استفاده از میلگرد کلاف در پروژه‌های عمرانی و صنعتی، در کارگاه‌های خاصی آن را از هم باز می‌کنند. این مورد را در نظر داشته باشید که یک مورد اشتباه در هنگام نگهداری میلگرد کلاف ساده و میلگرد کلاف آجدار، استفاده از پوشش‌های نایلونی برای حمل و نقل و بسته بندی آن است. بنابراین اگر بخواهید برای حفاظت از میلگرد در برابر عوامل زنگ زدگی از پوششی استفاده کنید، بهتر است از پارچه‌های برزنتی استفاده شود.