ورق گالوانیزه چیست

۱۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
به روی اندود کردن ورق های فولادی با روش های مختلف به منظور افزایش استحکام گالوانیزاسیون می‌گویند. این دسته از ورق ها استحکام بسیارزیادی دارند. 

فهرست مطالب

ورق گالوانیزه چیست؟

مفهوم ورق گالوانیزه چیست و به چه ورق‌هایی گفته می‌شود؟

قیمت ورق گالوانیزه به چه عواملی بستگی دارد؟

ورق فولادی از نوع گالوانیزه چه ویژگی‌هایی دارد؟

ورق های گالوانیزه چه ابعادی دارند؟

کاربرد ورق‌های گالوانیزه چیست؟

ورق های گالوانیزه چگونه تولید می‌شوند؟

ورق گالوانیزه چیست؟

این مورد را باید در نظر داشته باشید که فولاد، آهن و ورق فولادی در برابر زنگ زدگی مقاوم نیستند و بسیار آسیب پذیر می‌شوند. به این صورت که به سرعت با اکسیژن هوا ترکیب می‌شوند و به اصطلاح اکسید می‌شوند. به علت کاربرد زیادی این مقاطع فولادی در صنایع مختلف، متخصصان عرصه‌ی فولاد راهکارها و شیوه‌های گوناگونی را برای جلوگیری از اکسید شدن یا زنگ زدن فلزات ارائه داده اند. 

یکی از این روش‌ها برای جلوگیری از آسیب و زنگ زدگی فلزات، گالوانیزه کردن یا روی اندود کردن است. درمورد ورق گالوانیزه باید گفت که این ورق کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد. شاید برای شما این سوال ایجاد شود که ورق گالوانیزه چیست؟ در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم پس با همکار آهن همراه باشید.

مفهوم ورق گالوانیزه چیست و به چه ورق‌هایی گفته می‌شود؟

این نوع ورق در برخی از شرایط با نام آهن گالوانیزه نیز بین افرادی که دستی بر این کار دارند شناخته می‌شود. این دسته از ورق‌ها با دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شوند. ورق‌هایی که با استفاده از فرآیند نورد گرم تولید می‌شوند، بعد از طی کردن مراحل خاص، گالوانیزه می‌شوند. 

باید این مورد را اشاره کرد که در هنگام تولید ورق برای گالوانیزه کردن آن، نوعی فلز از جنس روی ( Zn) بر روی ان می‌کشند که باعث می‌شود مقاومت فلز افزایش یابد. این امر باعث می‌شود که قیمت ورق گالوانیزه نسبت به سایر محصولات فولادی افزایش داشته باشد. 

پس با این توضیحات می‌توان گفت، گالوانیزاسیون یا همان روی اندود کردن، مقاومت انواع ورق‌های فولادی را در برابر زنگ زدگی و عوامل خارجی مثل آسیب و خوردگی افزایش می‌دهد. 

قیمت ورق گالوانیزه به چه عواملی بستگی دارد؟

دانستن این مورد خالی از لطف نیست که ورق گالوانیزه دارای کیفیت های مختلف است. علاوه بر این مورد ورق گالوانیزه، سایز و ابعاد متفاوتی دارد. کارخانه‌های مختلفی هم این ورق را تولید می‌کنند. پس هر کارخانه بسته به نوع، کیفیت، سایز و ابعاد این ورق قیمت‌های متفاوتی را برای آن تعیین می‌کند. یکی از مهمترین ضخامت ورق گالوانیزه، 3 میلی متر است. برای استعلام قیمت ورق گالوانیزه 3 میل می‌توانید با همکار آهن تماس بگیرید و از راهنمایی مشاوران ما بهره مند شوید.

ورق فولادی از نوع گالوانیزه چه ویژگی‌هایی دارد؟

این نوع ورق قطعا دارای ویژگی‌های مطلوبی است. باید در نظر داشته باشید که کارخانه تولید کننده ورق گالوانیزه بر ویژگی‌های آن تاثیر مستقیم می‌گذارد. در ادامه‌ی این محتوا عواملی که بر ویژگی این نوع ورق تاثیر گذار هستند را ذکر می‌کنیم:

  • هزینه ای که برای نگهداری و تعمیر ورق گالوانیزه باید پرداخت، بسیار کمتر از سایر ورق ها است. توجه داشته باشید که هر ورق برای افزایش ماندگاری و طول عمر باید با روش‌های گوناگونی نگهداری شود که همین امر هزینه‌های زیادی را به همراه خواهد داشت. 
  • توجه داشته باشید که هزینه تولید این نوع ورق نسبت به سایر ورق‌هایی که در برابر خوردگی مقاومت کمتری دارند بسیار کم است. همین امر باعث شده است که توجهات به ورق گالوانیزه بیشتر شود. 
  • جوشکاری ورق گالوانیزه به راحتی انجام می‌شود. 
  • این نوع ورق قابلیت فرم دهی و شکل دهی بسیار خوبی دارد. 
  • ورق گالوانیزه شکل ظاهری براق و درخشانی دارند. 

این مورد را نیز باید ذکر کنیم که ورق گالوانیزه کاشان و ورق گالوانیزه اصفهان از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار هستند. توصیه می‌شود از این دو کارخانه اقدام به خرید کنید. باید گفت که در برخی از شرایط برای زیباتر کردن و استفاده از ورق های گالوانیزه در صنایع ساختمان سازی رنگ آمیزی ورق گالوانیزه انجام می‌شود. به این ورق ها اصطلاحا ورق گالوانیزه رنگی گفته می‌شود. این امر باعث افزایش مقاومت این ورق نیز می‌شود.

ورق های گالوانیزه چه ابعادی دارند؟

کارخانه‌هایی که در زمینه‌ی تولید ورق‌های فولادی فعالیت دارند، ابعاد و سایز و اطلاعات دقیق محصولاتشان را منتشر می‌کنند تا در هنگام خرید مشکلی برای مشتری ایجاد نشود. خریدار باید با توجه به سایز، ابعاد و مشخصات دقیق محصول، اقدام به خرید کند تا بهترین استفاده را داشته باشد. در ادامه‌ی این محتوا قصد داریم مشخصات و ابعاد این ورق‌ها را قید کنیم:

جدول استاندارد ورق‌های گالوانیزه ( همه‌ی انواع آن)

ردیف محصولات

طول ورق (متر)

عرض ورق (متر)

ضخامت ورق (میلی‌متر)

چگالی  ورق ها

وزن ورق گالوانیزه (کیلوگرم)

1

2

1

0.3

786

4.716

2

2

1

0.4

786

6.288

3

2

1

0.5

786

7.860

4

2

1

0.6

786

9.432

5

2

1

0.7

786

1.100

6

2

1

0.8

786

12.576

7

2

1

0.9

786

14.148

8

2

1

1.0

786

15.720

9

2

1

1.25

786

1.965

10

2

1

1.5

786

2.358

11

2

1

2

786

3.144

12

2.5

1.25

0.3

786

7.369

13

6

1

0.5

786

24

14

6

1.25

0.5

786

30

15

2.5

1.25

0.5

786

13

16

2.5

1.25

1.0

786

25

17

2.5

1.25

1.25

786

31

18

2.5

1.25

1.5

786

37

همانطور که گفته شد ورق گالوانیزه 3 میل و ورق گالوانیزه 6 متری بیشترین کاربرد را دارند. پس باید از آخرین تغییرات قیمت ورق گالوانیزه 3 میل و قیمت ورق گالوانیزه 6 متری اطلاع داشته باشید.

کاربرد ورق‌های گالوانیزه چیست؟

همانطور که در بخهش‌های قبل گفتیم، ورق گالوانیزه یکی از انواع ورق‌های فولادی است که نسبت به عوامل خارجی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. در نتیجه استفاده از این محصول در مناطقی که حتی رطوبت هوا بالا باشد و یا در معرض عوامل زنگ زدگی قرار داشته باشد، بسیار رایج خواهد بود. مثالی از کاربرد این ورق در ساختمان سازی، استفاده در کابیت‌های آشپزخانه است. کانال‌های تهویه هوا یکی دیگر از مکان‌هایی است که از ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌شود.

این مورد را نیز در نظر داشته باشید که وزن ورق گالوانیزه در شرایطی که استفاده از آن در اجزای داخلی ساختمان باشد اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه برخی دیگر از کاربردهای ورق گالوانیزه را قید کرده ایم:

  • در ساخت انواع مخزن‌هایی که حالت ساکن یا متحرک دارند از این نوع ورق استفاده می‌شود. مخازن تانک‌ها یکی از مثال‌های بارز ساخت مخزن است. 
  • ساخت سقف‌ها و بدنه‌ی سالن‌های بزرگ یا سوله‌های صنعتی از این ورق استفاده می‌شود. اگر قصد استفاده از ورق گالوانیزه در سقف سازه را دارید باید از قیمت ورق گالوانیزه سقفی اطلاع داشته باشید. 
  • برای ساخت انواع تجهیزات آشپزخانه در سازه ها از این ورق استفاده می‌شود. یکی از موارد کاربرد این ورق در ساختمان سازی، استفاده از آن در ساخت یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و توستر است. 
  • در ساخت تابلو برق‌های صنعتی و شهری از این نوع ورق استفاده می‌شود.
  • ساخت پروفیل و لوله یکی دیگر از کاربردهای اصلی و مهم ورق گالوانیزه است.

آشنایی با مزایای ورق گالوانیزه

هر کدام از ورق‌های فولادی  بسته به سایز و نوع آن‌ها کاربرد مخصوص به خودشان را دارند. پس با توجه به این موارد باید بهترین ورق که با کار شما مطابقت دارد را انتخاب کنید. علاوه بر این، مزایای ورق فولادی شامل موارد زیر است:

  • سختی بسیار زیاد این ورق ها از مزیت خوب و مناسب ورق گالوانیزه به شمار می‌آید. 
  • تمیزکاری این ورق بسیار ساده انجام می‌شود. 
  • برای نگهداری و ساخت این ورق هزینه کمتری نیاز است.  

ورق های گالوانیزه چگونه تولید می‌شوند؟

باید این مورد را گفت که ورق‌های فولاید با روش‌های گوناگون و متفاوتی گالوانیزه می‌شوند. نکته‌ی مهم این است که هر کدام از این روش ها نوعی ویژگی خاصی به ورق‌های تولید شده می‌دهند. پس بنابراین هر کدام از آن‌ها کاربرد متفاوتی خواهند داشت. روش‌های زیر یکی از مهم ترین راهکارها برای گالوانیزه کردن و روی اندود کردن ورق است. 

روش الکتروگالوانیزاسیون

در ان روش از جریان‌های الکتریکی و محلول‌های الکترولیتی از جنس سولفات روی استفاده می‌شود. توجه داشته باشید ورق‌هایی که با استفاده از این روش تولید می‌شوند معمولا ضخامت کمتری نسبت به سایر ورق‌های گالوانیزه شده خواهند داشت. پس از این ورق‌ها در صنایعی که محصولات حساس تری را تولید می‌کنند استفاده می‌شود. یکی از موارد کاربری این ورق‌ها صنعت خودروسازی است. این ورق‌ها بهتر رنگ آمیزی می‌شوند. پس از این‌ها می‌توان به عنوان ورق گالوانیزه رنگی استفاده کرد. 

روش گالوانیزه گرم یا حرارتی

این روش به عنوان گالوانیزاسیون کلاسیک نیز شناخته می‌شود. انجام این روش به این صورت است که ورق‌های فولادی در یک استخر بزرگ پر از روی غوطه ور می‌شود. این امر به منظور غوطه ور کردن کامل ورق با روی انجام می‌شود. در حالت عادی روی و اکسیژن به سختی بر سطح ورق قرار می‌گیرند. با استفاده از این روش نوعی پیوند بین فولاد و روی ایجاد می‌شود که این پیوند می‌تواند سطح ورق را از آسیب، خوردگی و زنگ زدگی محافظت می‌کند. 

مزیت استفاده از این روش نسبت به سایرین، مقرون به صرفه بودن این راهکارها است. علاوه بر این موارد، به علت استفاده کردن از تکنیک غوطه ور شدن، هر محصول فولادی با هر شکل و ابعادی که باشد، امکان روی اندود شدن دارد. پس می‌توان گفت از این روش می‌توان برای هر محصولی استفاده کرد. توجه داشته باشید که استفاده از این روش به علت غوطه ور شدن مناسب و درست همه‌ی قسمت‌های فولاد با روی، استحکام بسیار خوبی به ورق فولادی می‌دهد. 

اجرای روش پیش گالوانیزاسیون

این روش از لحاظ نحوه‌ی عملکرد شباهت بسیار زیادی با روش گالوانیزه کردن گرم دارد. باید گفت که این دو روش با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. تفاوت این دو روش نسبت به یکدیگر ای است که در پیش گالوانیزاسیون، ابتدا فلزات با یک مایع تمیز می شوند، سپس ورق گالوانیزه شده با شیوه‌ی رفت و برگشت با روی اندوده می‌شود و کار گالوانیزاسیون انجام می‌شود. توجه داشته باشید این گونه از ورق‌ها یکدستی و یکپارچگی بیشتری نسبت به روش گالوانیزه کردن گرم دارند.

 

برای اطلاع از قیمت ها کانال تلگرام ما را دنبال کنید.