توری چیست؟

۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
توری ها یکی از محصولات مفتولی هستند که از بافته شدن سیم مفتول بر روی یکدیگر حاصل می شوند. در برخی از مواردی برای تولید توری ها از جوش دادن میلگرد ساده نیز استفاده می شود. توری ها به روش گالوانیزه پرم و گالوانیزه سرد تولید می شوند.

فهرست مطالب

توری چیست؟

بررسی انواع توری‌ها

سوالات متداول

توری چیست؟

توری یکی از پرکاربردترین محصولات در صنایع مختلف است. کاربرد اصلی که این محصول دارد برای حصارکشی و ایجاد محافظ برای محوطه و به خصوص زمین کشاورزی است. در مورد این محصول باید گفت که توری به دو صورت تولید می‌شود. روش اول بافتن سیم مفتول‌ها به یکدیگر است. روش دوم که برای تولید توری استفاده می‌شود، سوراخ کردن ورق مفتول است. به این صورت که ورق مفتولی نوع خاصی از ورق است که با استفاده از توری‌ها ساخته می‌شوند. 

مهم ترین موضوع در تعیین ابعاد و اندازه توری‌ها مربوط به چشمه آن است. چشمه توری به بخشی از توری گفته می‌شود که دارای حفره و سوراخ توخالی است. نوع بافته شده مفتول‌ها به یکدیگر و نحوه سوراخ کردن ورق مفتول تاثیر زیادی در تعیین شکل چشمه توری دارد. نوع چشمه توری تعیین کننده قیمت توری ها است. چشمه ها شبیه به دایره، مستطیل و چند ضلعی هستند. ضخامت مفتولی که برای ساخت توری‌ها استفاده می‌شود معمولا بین 4 تا 0.4 میلی متر است. 

بررسی انواع توری‌ها

همانطور که در بخش‌های قبل گفتیم توری‌ها با توجه به نوع چشمه، شکل متفاوتی خواهند داشت. در ادامه قصد داریم به انواع مختلف توری‌ها بپردازیم

توری مرغی چیست و چه کاربردی دارد؟

این دسته از توری ها در مقایسه با سایر انواع توری های موجود در بازار کاربرد بیشتری دارد و به طبع فراوانی تولید  آن نیز بیشتر است. چشمه‌های این نوع توری شش ضلعی است و به همین علت اجازه ورود حیوانات به زمین کشاورزی را نمی‌دهد. تولید توری مرغی با استفاده از روش گالوانیزه گرم است. این امر باعث می‌شسود تا مقاومت این نوع توری بیشتر شود. 

در بعضی از کارخانه ها، این محصول با استفاده از گالوانیزاسیون سرد تولید می‌شود. در این صورت توری مرغی از استحکام کمتری برخوردار خواهد بود و امکان آسیب به این نوع توری بیشتر خواهد شد. در مورد این محصول باید این نکته را در نظر داشته باشید که توری مرغی در وزن‌ها و سایزهای مختلفی تولید و روانه‌ی بازار می‌شود. به همین خاطر قیمت انواع مختلف توری مرغی با یکدیگر متفاوت خواهد بود. 

در ادامه برخی از کاربردهای توری مرغی را بیان می‌کنیم: 

  • توری مرغی به جهت ایجاد استحکام در سقف سوله‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
  • برای زیرسازی کاشی، سرامیک و موزاییک ساختمان و حتی در ساخت کابینت از این محصول به وفور استفاده می‌شود. استفاده از توری مرغی در این بخش‌های سازه سبب افزایش استحکام آن‌ها می‌شود. 
  • مورد جالبی که از ترئوی مرغی باید بدانید این است؛ در هنگام عملیات گچ کاری برای افزایش استحکام دیوار سازه و به منظور جلوگیری از ترک خوردگی از  آن استفاده می‌شود. 
  • برای ساخت قفس پرندگان و برای کارهای عمرانی و صنعتی از این نوع تروی به وفور استفاده می‌شود. 

توری فرنگی چیست و چه کاربردی دارد؟

چشمه توری فرنگی به حالت شش ضلعی است. شکل و اندازه این نوع توری نیز بسته به کاربرد آن متفاوت خواهد بود. برای تولید توری فرنگی نیز از روش گالوانیزه کردن استفاده می‌شود برای تولید این نوع توری نیز از دو روش گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم استفاده می‌شود. برای بافتن مفتول‌ها به یکدیگر از دستگاه خاصی استفاده می‌شود.

در ادامه به بررسی کاربرد این نوع توری می‌پردازیم: 

  • یکی از اصلی ترین مواردی که برای کاربرد این نوع تروی می‌توان گفت، حصارکشی زمین در اطراف مناطق نظامی مثل زمین فرودگاه‌ و ترمینال است. 
  • در کشاورزی نیز به منظور حصارکشی زمین‌ها استفاده می‌شود. 
  • برای مقابله با انواع حشرات در محل کار و ساختمان ها از این نوع توری به وفور استفاده می‌شود. 
  • مورد دیگری که برای کاربرد این نوع توری می‌توان گفت، استفاده از آن در ساختمان سازی به جهت جلوگیری از سقوط مصالح ساختمانی است. 

توری حصاری یا فنس چیست؟

یکی از اصلی ترین و پرکاربردترین انواع توری‌ها، توری حصاری است. اصلی ترین کاربردی که برای این محصول می‌توان بر شمرد، حصارکشی زمین و باغ ها است. این محصول را در انواع مختلفی به شکل گالوانیزه، گالوانیزه زنجیری و PVC به صورت روکش و عایق تولید می‌شود. موردی که باید توجه داشته باشید این است که در هنگام خرید توری حصاری باید در نظر داشته باشید که برای چه مکانی اقدام به خرید می‌کنید. این نوع  توری را هم به صورت اتوماتیک و هم به صورت دستی تولید می‌کنند. در روش اتوماتیکی سیم‌های مفتولی که قطر یکسان داشته باشند را وارد دستگاه می‌کنند و در مرحله بعد توری‌ها را با چشمه‌های مختلف تولید می‌کنند. یکی از جالب ترین مواردی که برای این نوع توری می‌توان گفت، استفاده از آن برای تعیین مرزهای کشورها است. برای تعیین مرزهای مناطق مهم مثل مراکز نظامی و فرودگاه‌ها از توری حصاری برای افزایش امنیت این مکان‌ها استفاده می‌شود. 

توری پرسی چیست؟

این نوع محصول مفتولی به نام توری مشبک یا فنس پرسی نیز شناخته می‌شود. در ساخت توری پرسی مفتول ها به شکل تار و پود در یکدیگر تنیده می‌شوند. در محل تقاطع تار و پودهای این نوع توری، جوشکاری وجود ندارد و با استفاده از پرس کردن به یکدیگر متصل می‌شوند. این امر باعث شده است که مقاومت توری پرسی بسیار بالا باشد. در مواردی که نیاز به جریان یافتن آب در توری باشد، بهترین راهکار، انتخاب توری پرسی است. در مواقع بروز آتش سوزی، توری پرسی آتش نمی‌گیرد و به همین خاطر در مراکز آتش نشانی از آن استفاده می‌شود. به منظور بیان روش تولید این محصول باید بگوییم که ابتدا فولاد در کوره با دمای 450 درجه حرارت داده می‌شود. پس از خروج، با کربن و اکسیژن پوشانده می‌شود. از طریق اعمال فشار بر روی این ماده، از آن مفتول‌هایی ایجاد می‌کنند و سپس بافته می‌شوند. در نهایت این محصول تولید می‌گردد. مهم‌ترین کاربرد آن شامل ساختمان‌سازی است. همچنین به منظور ایجاد محافظ در درب و پنجره و همچنین تولید پروفیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فنس چمنی چیست؟

برای ساخت این نوع توری‌ها از ترکیب مفتول، توری حصاری استفاده می‌شود این ترکیبات را به شکل چمن مصنوعی می‌سارند. به همین خاطر توری چمنی این نام را گرفته است. برای ماندگاری بیشتر آن توری پرسی را گالوانیزه می‌کنند. اصلی ترین کاربرد این نوع توری برای زیباسازی فضای شهری و مکان‌های تزئینی استفاده می‌شود. نصب تروی چمنی بسیار راحت است و نیاز به نگهداری خاصی ندارد.

توری مش یا توری جوشی چیست؟

توری جوشی یا مش همانطور که از نامش پیداست از جوش دادن میلگرد ساده به صورت عمودی یا افقی تولید می‌شود. در برخی از مواقع برای تولید توری مش از مفتول سیاه نیز استفاده می‌شود. برای تولید این محصول با استفاده از مفتول؛ معمولا از مفتول سیاه پر کربن یا مفتول گالوانیزه استفاده می‌شود. از کاربردهای این نوع توری می‌توان به استحکام سازی ساختمان و یا مقاوم سازی کف ساختمان اشاره کرد. 

توری گابیون چیست؟

چشمه های توری گابیون یا توری سنگی به شکل لوزی یا مربعی تولید می‌شود. این نوع توری به شکل باکس تولید می‌شود. بعد از تولید درون این توری را با سنگ ریزه پر می‌کنند. کاربرد این نوع توری را می‌توان به استفاده از آن در رودخانه‌ها به جهت جلوگیری از طغیان آب اشاره کرد. برای تولید توری گابیون از مفتول 3 میل استفاده می‌شود. از دیگر موارد استفاده توری گابیون می توان به زیبا سازی دیوار ساختمان، حاشیه جاده ها به جهت جلوگیری از ریزش کوه و سنگ اشاره کرد.

سوالات متداول

برای حصار کشی اطراف زمین کشاورزی و باغی استفاده از کدام نوع توری بهتر است؟

برای حصار کشی زمین‌های کشاورزی و باغی بهتر است از توری مرغی استفاده شود. این نوع توری قیمت کمتری دارد و هزینه نگهداری آن کم است و هزینه حمل نقل توری مرغی مقرون به صرفه است.

روش های تولید توری فرنگی چیست؟

شکل و اندازه این نوع توری نیز بسته به کاربرد آن متفاوت خواهد بود. برای تولید توری فرنگی نیز از روش گالوانیزه کردن استفاده می‌شود برای تولید این نوع توری نیز از دو روش گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم استفاده می‌شود. برای بافتن مفتول‌ها به یکدیگر از دستگاه خاصی استفاده می‌شود.