میلگرد کلاه دار چیست؟

۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
میلگرد کلاه دار، میلگرد آجداری است با یک کلاهک به شکل دایره یا مربع یا بیضی و یا مستطیل که در سازه های بتنی به منظور جلوگیری از ازدحام میلگرد در بتن مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به صورت تخصصی این محصول را بررسی خواهیم کرد.

میلگرد کلاه دار چیست؟

فهرست مطالب:

میلگرد چیست؟

میلگرد کلاه دار چیست و چه کاربردی دارد؟

تاریخچه میلگرد کلاه دار

روش ساخت میلگرد کلاهک دار

انواع میلگرد کلاه دار آجدار

مزیت های میلگرد کلاه دار در بارگذاری به صورت عرضی

مزیت های میلگرد کلاهک دار در بارگذاری به صورت طولی

سوالات کاربردی

قبل از اینکه در خصوص میلگرد کلاه دار توضیح دهیم باهم میلگرد و انواع آن را مرور می کنیم.

میلگرد چیست؟

میلگرد مقطعی فولادی با سطح گرد می باشد که در ساختمان سازی و سازه‌های مختلف استفاده می شود. میلگرد به دو بخش میلگرد ساده و میلگرد آجدار تقسیم می‌شود. میلگرد ساده دارای سطحی صاف و یکدست است. این در حالی است که میلگرد آجدار دارای سطحی برجسته با شیار است و روی بدنه خود آج دارد. میلگرد آجدار دارای سه نوع آج مرکب یا دوکی شکل، جناقی و مارپیچ می باشد. در استاندارد روسی میلگرد ساده با نماد A1 و میلگرد آجدار با نماد A2، A3 و A4 نشان داده می شود. آج گذاری به منظور ایجاد چسبندگی بهتر میلگرد با بتن طراحی شده است. 

میلگرد ساده بیشتر مصرف صنعتی و میلگرد آجدار بیشتر مصرف ساختمانی دارد. در مقالات کاربرد میلگرد ساده و کاربرد میلگرد آجدار به طور کامل با کاربردهای این میلگردها آشنا شده اید. میلگرد کلاه دار از میلگرد آجدار ساخته می شود که در ادامه با آن آشنا خواهید شد و به صورت تخصصی این مقطع فولادی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

میلگرد کلاه دار چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که قبلا گفته شده مهم ترین کاربرد میلگرد آجدار استفاده در بتن برای تقویت سازه های بتنی می باشد. نحوه ی کارگذاری میلگرد در سازه های بتنی بدین صورت است که ابتدا دو انتهای میلگرد را خم می کنند و سپس در سازه کار گذاشته می شود. 

زاویه خم میلگرد در سازه بسته به نوع سازه و سایر پارامترهای مهندسی دارد و عموما 90 یا 135 درجه می باشد. یکی از معضلات عمده مسلح سازی سازه با این روش، ازدحام و افزایش حجم میلگردها در سازه است این امر اولا هزینه ساخت و ساز را به دلیل تعداد بالا میلگرد افزایش می یابد، دوما کار پیچیده می شود  و سوما به دلیل عدم کارگزاری صحیح و درست میلگرد، مقاومت و کیفیت سازه کاهش پیدا می کند. 

به همین دلیل طراحان بر آن شدند تا راه حل جدیدی پیدا کنند و نوع جدیدی از میلگرد طراحی و ساخته شد. به نام میلگرد آجدار کلاه دار که میلگرد آجداری است با یک کلاه به شکل دایره، بیضی، مربع یا مستطیل بر روی سر خود. میلگرد آجدار کلاه دار که به آن میلگرد آجدار سردار و آرماتور برشی نیز می‌گویند. استفاده از این نوع میلگرد باعث کاهش ازدحام میلگرد در سازه بتنی می شود و نصب آن بسیار ساده است. مهم ترین مزیت این میلگرد جلوگیری از ازدحام میلگرد در فونداسیون ساختمان می باشد. با این میلگرد پی ریزی ساختمان بسیار دقیق تر و راحت تر انجام می گیرد.

تاریخچه میلگرد کلاه دار

در سال 2008 میلادی برای اولین بار طبق آیین نامه ACI318-08 برای مقابله با کمبود فضا در فونداسیون، از میلگرد آجدار کلاه دار استفاده شد. این میلگرد شکل تکامل یافته گل میخ های کلاهک دار می باشد. در ابتدا با برش از تیرهای I شکل تولید می شد که از لحاظ اقتصادی به صرفه نبود. سپس با جوش دادن صفحه های صاف به گل میخ ها نوع دیگری ساخته شد که این مدل هم برای مهار کردن مناسب نبود و در نهایت با جوش دادن صفحه های مربعی شکل به انتهای میلگرد آجدار، ساخته شد که این روش موفق به نظر رسید و نتیجه مطلوبی به همراه داشت.

روش ساخت میلگرد کلاهک دار

میلگرد کلاهک دار به دو روش زیر ساخته می شود:

کلاهک اصطکاکی – جوشی

از اصطکاک بین میلگرد آجدار و صفحه، گرما ایجاد می شود که باعث ذوب میلگرد و تشکیل جوش بین این دو می شود. این فرایند در کارخانه انجام می شود.

کلاهک رزوه ای

از اتصال رزوه بین مهره ویژه ای که به عنوان کلاهک استفاده می شود و میلگرد به وجود می آید. برای درست کردن میلگرد کلاهک دار با این روش تنها یک آچار نیاز است و ملزم به ساخت آن در کارخانه نیست.

انواع میلگرد کلاه دار آجدار:

  • بیضی
  • دایره
  • مستطیل
  • مربع

در بین کلاهک های میلگرد کلاه دار، نوع کلاهک دایره ای بهترین عملکرد را دارد و بعد از آن به ترتیب مربع، مستطیل و بیضی بیشترین عملکرد را دارند.

مزیت های میلگرد کلاه دار در بارگذاری به صورت عرضی

  • مقاومت برشی سازه ها به صورت چشمگیری افزایش پیدا می کند.
  • زمان نصب و اجرای آن از میلگرد آجدار معمولی بسیار کم تر است.
  • نسبت به سازه هایی که با میلگردهای معمولی مسلح شده اند، مقاومت بیشتری در خمش دارد.
  • به دلیل امکان استفاده از میلگرد های بزرگتر، تعداد میلگردها کاهش می یابد و تراکم کم تر می شود.

مزیت های میلگرد کلاهک دار در بارگذاری به صورت طولی

  • ریسک ترد و شکننده شدن میلگرد ها بعد از نصب و اعمال بار خمشی بسیار کم تر می باشد.
  • نصب راحت و اجرا و نصب میلگرد های کلاهک  دار به خصوص میلگردهایی  که دارای کلاهک پیچی می باشند، بسیار ساده می باشد و راحت تر است. برای نصب این نوع میلگرد در ابتدا میلگرد در مکان مورد نظر مستقر می شود سپس کلاهک ها بر روی میلگرد نصب می شود.
  • کاهش تراکم میلگرد: تراکم میلگرد با استفاده از میلگرد های کلاهک دار در سازه های بتنی تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

سوالات کاربردی

میلگرد کلاه دار چیست؟

میلگرد آجدار کلاه دار که میلگرد آجداری است با یک کلاه به شکل دایره، بیضی، مربع یا مستطیل بر روی سر خود.

مهم ترین مزیت میلگرد آجدار کلاه دار چیست؟

مهم ترین مزیت این میلگرد جلوگیری از ازدحام میلگرد در فونداسیون ساختمان می باشد. با این میلگرد پی ریزی ساختمان بسیار دقیق تر و راحت تر انجام می گیرد.

روش های ساخت میلگرد کلاهک دار کدام است؟

  • کلاهک رزوه ای
  • کلاهک اصطکاکی – جوشی

انواع میلگرد کلاه دار آجدار کدام است؟

  • بیضی
  • دایره
  • مستطیل
  • مربع

بهترین میلگرد کلاه دار آجدار کدام مدل است؟

در بین کلاهک‌های میلگرد کلاه دار، دایره ای بهترین عملکرد را دارد