فلاشینگ نمای ساختمان چیست؟

۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
فلاشینگ ساختمان یک نوع پوشش فلزی است که برای نمای ساختمان در نقاط مختلف و به منظور جلوگیری نفوذ گرد و خاک به داخل ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله انواع فلاشینگ ساختمان، کاربرد های آن و مزایای آن آشنا خواهیم شد.

فلاشینگ ساختمان چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

  • فلاشینگ ساختمان چیست و چه کاربردی دارد؟
  • ورق فلاشینگ
  • انواع فلاشینگ ساختمان
  • فلاشینگ نبشی L
  • فلاشینگ مدل u
  • فلاشینگ مدل سه پله z
  • فلاشینگ مدل تاج
  • مزایای نصب فلاشینگ نما
  • فلاشینگ ساختمان چگونه ساخته می شود؟
  • فلاشینگ نمای درب و پنجره
  • فلاشینگ نمای سقف شیروانی
  • فلاشینگ هلالی
  • فلاشینگ پله ای
  • فلاشینگ آیینه ای
  • فلاشینگ روی دیوار
  • فلاشینگ پشت بام
  • فلاشینگ پیشانی ساختمان
  • فلاشینگ آلاچیق و پارکینگ
  • سوالات کاربردی

فلاشینگ ساختمان چیست و چه کاربردی دارد؟

ظاهر ساختمان اهمیت ویژه ای در زیبایی و ارزش قیمتی ساختمان دارد. طراحی نما راه های زیادی دارد که یکی از این راه ها استفاده از فلاشینگ می باشد که با استفاده از آن می توان به آسانی نمای ساختمان را پوشش داد. اگر بهتر با آن آشنا بخواهیم آشنا شویم باید بگوییم، فلاشینگ ساختمان، نوعی پوشش فلزی است که روی دیوار های خارجی ساختمان طراحی می شود و ساختمان را در برابر عوامل محیطی و شرایط آب و هوا محافظت می کند. از فلایشینگ بیشتر برای حیاط و دیوار پشت بام استفاده می شود.

ورق فلاشینگ

ورقی است که برای عایق بندی و آب بندی در نصب ساندویچ پانل مورد استفاده قرار می گیرد. این ورق علاوه بر مزایایی که دارد در زیباسازی ساختمان نیز موثر است و در مواردی تنها برای زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. بنابر کاربردی که دارند، فلاشینگ ها دارای انواع متفاوتی می باشد. فلاشینگ ها از ورق گالوانیزه، آلوزینک، پلاستیک فشرده پلیمری، آلومینیوم و... در ضخامت ها متنوع  ساخته می شود.

انواع فلاشینگ ساختمان

فلاشینگ نبشی L

این مدل فلاشینگ برای نصب دو دیوار به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد.  فلاشینگ نبشی به دلیل لبه هایی  که شکل خمیده دارد دارای استحکام بالایی است. این فلاشینگ به عایق بندی کامل تر و بهتر کمک بسیاری می کند. در صورتی که زیبایی ملاک باشد از نبشی رنگی استفاده می شود. ابعاد فلاشینگ با توجه به محل استفاده تعیین می گردد.

فلاشینگ مدل u

با اتصال دو صفحه با زاویه 90 درجه به شکل u  ساخته می شود. لبه ها به صورت خم شده روبه داخل می باشد. فلاشینگ u  یکی از پر مصرف ترین مدل های فلاشینگ  است که برای پوشاندن محل اتصال و درزبندی ساندویچ پانل و پوشش دور تا دور مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع فلاشینگ نسبت به سایر انواع آن مقاومت و استحکام بالاتری دارد. لبه های فلاشینگ  به دلیل ساختاری که دارد منجر می شود تا ظاهر کار دچار نقص نشود و در نما موج ایجاد نشود. با توجه به محل استفاده، ابعاد و رنگ این محصول انتخاب می گردد.

فلاشینگ مدل سه پله z

برای قسمت زیرین ساندویچ پانل دیواری و قسمت حاشیه جلویی ساندویچ پانل سقفی آبریز از این نوع فلاشینگ استفاده می شود که منجر به هدایت بهتر آب می شود و  پانل ها را از نور آفتاب محافظت می کند. این فلاشینگ لبه هایی خمیده دارد که همین خمیدگی منجر به محافظت بهتر ورق ها و پانل ها از عواملی محیطی هم چون نفوذ آب، نور آفتاب، پوسیدگی و خرابی ورق ها جلوگیری می کند.

فلاشینگ مدل تاج

فلاشینگ مدل تاج به آن مدل تیزه نیز می گویند. این مدل فلاشینگ برای پوشش موج ساندویچ پانل، سقف های دوشیب، پوشش دهی محل شکست یا تاج مورد استفاده قرار می گیرد. از فلاشینگ تاج به دلیل خمیدگی آکه دارد،  برای اتصال دو سقف به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد. فلاشینگ مدل تاج از فلاشینگ زیره، فوم درزگیر و رویه تشکیل شده است. فلاشینگ تاج از لحاظ ظاهری با دیگر فلاسینگ ها بسیار متفاوت است و برای پوشش کامل ساندویچ پانل و پوشش سقف از قسمت زیرین بسیار مناسب است.

مزایای نصب فلاشینگ نما

فلاشینگ ابزاری کاربردی برای عایق کردن درزهای ساختمان می باشد و برای درزگیری و آب بندی بسیار مناسب است.

قدرت ساندویچ پانل در عایق رطوبتی و عایق صوتی توسط فلاشینگ افزایش می یابد.

از ورود آلودگی هایی مانند گرد و غبار و رطوبت از راه درزهای ساختمان جلوگیری می شود.

در زیبایی ساختمان به خصوص نمای زیر شیروانی، تاثیر به سزایی دارد.

با استفاده از آن می توان بخشی از اسکلت زیرسازی و خرپا که دیده می شود، پوشانیده شود.

علاوه بر زیبایی می توان تاج بام را به وسیله فلاشینگ پوشاند.

بسیاری از فلاشینگ ها این قابلیت را دارند که ازوزش باد و صدای حاصل از پیچیدن باد به ساختمان جلوگیری می کنند.

از فلاشینگ به عنوان هوابند، درزبند، آب بند استفاده می شود.

فلاشینگ ها به صورت عایق  دو طرفه عمل  می کنند و از خروج انرژی فضای داخل به بیرون و هوا و بالعکس جلوگیری می کنند.

 فلاشینگ ساختمان چگونه ساخته می شود؟

فلاشینگ ساختمان با متریال و جنس های گوناگون با توجه به کاربردی که دارد، ساخته می شود. ورق های استفاده شده  برای این محصول شامل، ورق های رنگی، روغنی، گالوانیزه، رنگ کوره ای یا الکترواستاتیک، سیاه، آلومینیوم و ضد زنگ می باشد. به میزانی که کیفیت ورق مطلوب تر باشد و مقاوت آن در برابر عدم نفوذ آب بیشتر باشد، فلاشینگ ساخته شده کیفیت بیشتری خواهد داشت.

هر فلاشینگ بنا بر کاربردی که دارد ساخته شده و در فضای مورد نیاز استفاده می شود در ادامه با انواع فلاشینگ بنا بر کاربردی که دارد آشنا خواهیم شد:

فلاشینگ نمای درب و پنجره

این فلاشینگ یک لبه فلزی بالای درب یا پنجره ایجاد می کند. با قابی که دور تا دور پنجره و درب ایجاد می شود، در و پنجره عایق بندی می شوند و از ورود برف و باران به داخل ساختمان جلوگیری می شود. این قاب دور تا دور پنجره به نمای زیبای پنجره نیز می افزاید. وجود فلاشینگ به صورت قاب در اطراف پنجره باعث می شود تا برف و باران روی شیشه ریخته نشود و مانع ورود به ساختمان شود. از انواع فلاشینگ درب و پنجره می توان به چهارچوب لبه دار
، دولبه، سایه دار و فرانسوی پله دار اشاره کرد.

فلاشینگ نمای سقف شیروانی

فلاشینگ نمای سقف شیروانی باعث می شود تا ساندویچ پانل های سقف زیباتر شود و از نفوذ گرد و غبار جلوگیری کند. فلاشینگ سقف شیروانی به دسته های زیر تقسیم می شود:

فلاشینگ هلالی

برای ساخت این فلاشینگ هلالی معمولا از ورق گالوانیزه استفاده می شود و به شکل هلالی این فلاشینگ ساخته می شود.

فلاشینگ پله ای

به صورت پله ساخته می شود و از ان بیشتر برای نمای بیرونی شیروانی استفاده می گردد.

فلاشینگ آیینه ای

ظاهر بسیار جذابی دارد که برای نمای ساختمان بسیار مناسب می باشد.

فلاشینگ روی دیوار

این فلاشینگ روی دیوار برای محافظت در برابر نم و رطوبت و به عنوان پوشش دهنده استفاده می شود. این مدل از فلاشینگ در نقاط دو دیوار و نقاط اتصال سقف به دیوار به صورت افقی از داخل و خارج نصب می شود و علاوه بر عایق برای پوشش دهی کامل حاشیه های ساندویچ پانل نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

فلاشینگ پشت بام

پوششی است که لبه ی پشت بام استفاده می شود. در گذشته به جای فلاشینگ از سنگ برای پوشش دهی لبه ساختمان استفاده می شد که امکان شکسته شدن و آسیب، زیاد بود. از فلاشینگ پشت بام به منظور درزبند وغباربند استفاده می شود. این مدل فلاشینگ نمای زیبایی برای پشت بام ایجاد می کند.

فلاشینگ پیشانی ساختمان

برای جلوگیری از آسیب دیدن ساختمان و نمای آن، فلاشینگ پیشانی استفاده می شود. این فلاشنیگ علاوه بر زیبایی منجر می شود تا از بارش برف و باران روی پنجره و نما و فرسودگی آنها به دلیل تابش نور خورشید جلوگیری شود.

فلاشینگ آلاچیق و پارکینگ

در محیط های باز مانند آلاچیق و پارکینگ، به منظور جلوگیری از ریزش برف، باران و تابش مستقیم نور خورشید نصب می شود.

سوالات کاربردی

فلاشینگ ساختمان چیست و چه کاربردی دارد؟

فلاشینگ ساختمان، نوعی پوشش فلزی است که روی دیوار های خارجی ساختمان طراحی می شود و ساختمان را در برابر عوامل محیطی و شرایط آب و هوا محافظت می کند. از فلایشینگ بیشتر برای حیاط و دیوار پشت بام استفاده می شود.

انواع فلاشینگ نمای سقف شیروانی چیست؟

فلاشینگ هلالی

فلاشینگ پله ای

فلاشینگ آیینه ای

فلاشینگ آلاچیق و پارکینگ به چه منظور نصب می شود؟

در محیط های باز مانند آلاچیق و پارکینگ، به منظور جلوگیری از ریزش برف، باران و تابش مستقیم نور خورشید نصب می شود.

زیبا ترین فلاشینگ کدام است که  بیشتر برای موارد زیبایی کاربرد دارد؟

فلاشینگ آیینه ای

مهم ترین کاربرد فلاشینگ چیست؟

مهم ترین کاربرد فلاشینگ این است که از ورود آلودگی هایی مانند گرد و غبار و رطوبت از راه درزهای ساختمان جلوگیری می شود.