لوله درزدار چیست و چه تفاوتی با لوله بدون درز دارد؟

۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
لوله درزدار یکی از مدل های لوله می باشد، که به دلیل جای جوشی که بر روی لوله می ماند به آن درزدار می گویند. لوله درزدار در صنایع استفاده فراوانی دارد. این لوله ها به وسیله ی ورق های فولادی ساخته می شوند. لوله درزدار نسبت به لوله های بدون درز قیمت مناسب تری دارند و تولید آنها ساده تر است. اما کیفیت لوله های بدون درز بسیار بیشتر از لوله های درزدار می باشد. در این دانشنامه به صورت اختصاصی با این لوله آشنا خواهیم شد.  

لوله درزدار چیست؟ | کاربرد لوله درزدار

فهرست مطالب

  • لوله درز دار چیست؟
  • لوله درزدار
  • تاریخچه لوله درزدار
  • استاندارد تولید لوله درزدار
  • جدول استاندارد DIN 2440-2441
  • روش تولید لوله درزدار
  • انواع لوله درزدار
  • لوله فولادی درزدار معمولی
  • لوله درزدار گالوانیزه
  • لوله درزدار ترانسفورماتور
  • لوله درزدار داربستی
  • لوله درزدار مارپیچی
  • کاربرد لوله درزدار
  • ویژگی های لوله های درزدار
  • تفاوت لوله درزدار و بدون درز
  • هزینه
  • مراحل ساخت
  • تفاوت در شکل ظاهری
  • کاربرد
  • سایز لوله
  • میزان آسیب پذیری
  • سوالات کاربردی

لوله درز دار چیست؟

لوله ی درزدار لوله ای است که ورق فولادی به صورت رول درآمده و شکل لوله می گیرد و بعد دو طرف ورق جوش داده می شود. برای جوش دادن این لوله روش های مختلفی وجود دارد. روشهای جوشکاری شامل جوشکاری با فرکانس بالا، جوشکاری با مقاومت الکتریکی، جوشکاری مارپیچی و جوشکاری با فیوژن الکتریکی می باشد.

تاریخچه لوله درزدار

ساخت لوله درزدار به صدها سال پیش برمی گردد. این لوله توسط فردی به اسم مرداک اختراع شد. مرداک لامپ های ذغالی را اختراع کرد و در سطح شهر با اتصال چند بشکه به هم چراغ ها را نصب کرد. او بشکه ها را شبیه به لوله کنارهم چید و به این صورت جرقه ی ساخت لوله به وسیله جوشکاری رقم خورد.

استاندارد تولید لوله درزدار

از استاندارد های متفاوتی برای ساخت این نوع لوله ها استفاده می شود. متداول ترین استاندارد های تولید لوله های درزدار سیاه عبارتند از:

  • ASTM A53,
  •  A333,
  •  A334
  • A335 
  • DIN 2440
  •  DIN 2441 

مهم ترین ویژگی لوله های درزدار این است که سطح داخلی لوله قابل کنترل می باشد و می توان آن را تغییر داد. درصورتی که لوله بدون درز چنین قابلیتی ندارد و لوله باید طبق اندازه تعیین شده تولید شود.

جدول استاندارد DIN 2440-2441

قطر اسمی

قطر خارجی

ضخامت دیواره

وزن

۶
۸
۱۰
۱۵
۲۰
۲۵
۳۲
۴۰
۵۰
۶۵
۸۰
۱۰۰
۱۲۵
۱۵۰

۱۰.۲
۱۳.۵
۱۷.۲
۲۱.۳
۲۶.۹
۳۳.۷
۴۲.۴
۴۸.۳
۶۰.۳
۷۶.۱
۸۸.۹
۱۱۴.۳
۱۳۹.۷
۱۶۵.۷

۲.۰۰
۲.۳۵
۲.۳۵
۲.۶۵
۲.۶۵
۳.۲۵
۳.۲۵
۳.۲۵
۳.۶۵
۳.۶۵
۴.۰۵
۴.۵۰
۴.۸۵
۴.۸۵

۰.۴۰۷
۰.۶۵۰
۰.۸۵۲
۱.۲۲۰
۱.۵۸۰
۲.۴۴۰
۳.۱۴۰
۳.۶۱۰
۵.۱۰۰
۶.۵۱۰
۸.۴۷۰
۱۲.۱۰۰
۱۶.۲۰۰
۱۹.۲۰۰

روش تولید لوله درزدار

برای تولید لوله درزدار ابتدا ورق مورد نظر انتخاب می شود. سپس به اندازه لوله ی مورد نیاز برش داده می شود. ورق های رول شده از غلطلک های نورد عبور داده می شوند تا حالتی گرد پیدا کنند و به شکل لوله درآیند. بعد از اینکه ورق ها به شکل لوله درآمد، لبه ورق بهم چسبیده جوشکاری می شود. روش های جوشکاری درز لوله متفاوت است و بسته به نوع روش انتخابی، کیفیت جوش هم متفاوت است. معروف ترین روش جوشکاری درز لوله شامل: جوشکاری ERW، HFI و SAW می باشد.

انواع لوله درزدار

لوله های درزدار دارای مدل های متفاوتی هستند که بسته به نیاز شما هر لوله ویژگی خاص خود را دارد. در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد:

لوله فولادی درزدار معمولی

این لوله برای انتقال مایعات کم فشار با حرارت پایین مناسب است. طول لوله معمولا 4 تا 10 متر یا ضخامت های متفاوت است. این لوله بعد از تولید در برابر خم شدن و فشار آب مورد آزمایش قرار می گیرد و بررسی می شود تا به کیفیت مطلوب برسد.

لوله درزدار گالوانیزه

این لوله از ورق گالوانیزه تولید می شود. همانطور که می دانید گالوانیزه خاصیت ضد خوردگی و زنگ زدگی دارد. از این لوله برای مواردی که شرایط پوسیدگی و خوردگی وجود دارد استفاده می شود. لوله گالوانیزه مقاومت بالایی دارد و از آن می توان برای مدت زمان طولانی استفاده کرد. ورق گالوانیزه به دو روش گرم و سرد گالوانیزه می شود. ورق گالوانیزه گرم کیفیت مطلوب تری نسبت به ورق گالوانیزه سرد دارد. لوله هایی  که از ورق گالوانیزه گرم تولید شده اند دارای کیفیت مطولب تری نسبت به ورق گالوانیزه سرد دارند.

لوله درزدار ترانسفورماتور

لوله ای است به شکل مربع، مستطیل و کلاهی که برای ساخت لوله های حرارتی ترانسفورماتور و دیگر مبدل ها، ساخت انواع درب و پنجره و صنایع ماشین سازی کشاورزی استفاده می شود.

لوله درزدار داربستی

لوله ای است که برای استفاده در سازه های داربستی مورد استفاده قرار می گیرد. این لوله درز جوش قوی ندارد و به همین دلیل برای انتقال سیالات مناسب نمی باشد.

لوله درزدار مارپیچی

لوله ای که مقاومت آن نسبت به لوله های درزدار دیگر مناسب تر می باشد. درز مارپیچ باعث شده است تا کیفیت جوش بالاتری داشته باشد. ظاهر جوش این لوله بسیار صاف و یکدست می باشد. سرعت رسوب این لوله بسیار زیاد می باشد و بیشتر برای ساخت سیستم های تهویه، جابه جایی مواد از کامیون و بیمارستان ها و مراکز مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد لوله درزدار

لوله درزدار مصارف مختلفی در صنعت دارد. بیشترین استفاده این لوله برای ساخت سازه های فلزی و لوله کشی آب و سیالات می باشد. از دیگر کاربرد های این لوله می توان به ساخت ظروف بزرگ، ساخت قفسه و مجرای سیم اشاره کرد. سیالاتی نظیر آب، گاز، هوا، بخار، فاضلاب، گاز و دیگر مایعات و سیالات کم فشار به وسیله این لوله ها قابل انتقال می باشد.

ویژگی های لوله های درزدار

لوله های فولادی به سه روش جوش داده می شوند

روش اول

جوشی که هم در بیرون و هم در داخل لوله صورت می گیرد.

روش دوم

جوشی که تنها در قطر خارجی لوله انجام می شود.

روش سوم

جوشی که تنها در قطر داخلی لوله صورت می گیرد.

ویژگی های لوله درزدار

قیمت مقرون به صرفه ای نسبت به لوله بدون درز دارند.

ساخت آنها ساده  می باشد که منجر به صرفه جویی در زمان ساخت می شود.

اجرای سایز های مختلف آن راحت تر است.

امکان ساخت لوله در ضخامت و سایز دلخواه وجود دارد.

تفاوت لوله درزدار و بدون درز

لوله درزدار و بدون درز دارای تفاوت زیادی با یکدیگر می باشند. تفاوت آنها شامل مواد تفاوت در مواد اولیه، مراحل ساخت و روش اتصال آنها می باشد. لوله های درزدار از ورق تولید می شوند در حالی که لوله های بدون درز از شمش فولاد ساخته می شوند.

هزینه

این لوله به دلیل نوع ساخت و تجهیزات مورد استفاده در ساخت دارای قیمت های متفاوتی می باشد. هزینه تولید  لوله های درزدار نسبت به لوله های بدون درز بسیار کم تر می باشد و به همین دلیل در مواردی که فرد بتواند از هر دو نوع مدل استفاده کند، ترجیح می دهد لوله بدون درز استفاده کند.

مراحل ساخت

همانطور که گفته شد لوله درزدار به وسیله ورق تولید می شود و لوله های بدون درز به وسیله شمش. برای ساخت لوله بدون درز، شمش کاملا داغ می شود و بعد با استفاده از دستگاه های پیشرفته سوراخ می شود و یک دستگاه گرد و لوله ای شکل وارد شمش می شود و با سرعت بالا از داخل لوله عبور می کند. اما ساخت لوله درزدار تنها با لوله کردن ورق و جوش دادن آن قابل انجام است.

لوله های درزدار بعد از ساخت بازهم باید مورد آزمایش قرار بگیرند و مراحل دیگری را رد کنند، اما لوله های درزدار تنها بعد از ساخته شدن برای یکپارچه شدن جوش آزمایش می شوند.

تفاوت در شکل ظاهری

لوله های بدون درز نسبت به لوله های درزدار زیبا تر می باشند و جای هیچ گونه جوشی روی سطح آنها نیست همین عامل باعث شده تا در برابر شرایط خوردگی هم مقاومت بالاتری داشته باشند.

کاربرد

از آنجایی که لوله های بدون  درز دارای مقاومت بالاتری نسبت به لوله های درزدار هستند، از آنها برای انتقال مواد حساس تر مورد استفاده قرار می گیرد. طبق قانون جایگزین یک لوله بدون درز با لوله ی درزدار مجاز است اما برعکس نه.

سایز لوله

از آنجایی که ساخت لوله درزدار راحت می باشد، می توان آنها را با سایز ها متنوعی تولید کرد. لوله های بدون درز حداکثر دارای قطر 20 میلی متر می باشند. لوله های بدون درز از لوله های درزدار کوتاه تر می باشد.

میزان آسیب پذیری

به دلیل استفاده از جوش در ساخت لوله های درزدار، این لوله آسیب پذیری بیشتری نسبت به لوله بدون درز دارد. به عبارت دقیق تر یک لوله بدون درز نزدیک به 20 درصد بیشتر می تواند فشار بیش تری را نسبت به لوله های درزدار تحمل کند.

سوالات کاربردی

لوله درزدار چیست؟

لوله درزدار یکی از مدل های لوله می باشد، که به دلیل جای جوشی که بر روی لوله می ماند به آن درزدار می گویند.

لوله درزدار چگونه تولید می شود؟

ورق فولادی به صورت رول درآمده و شکل لوله می گیرد و بعد دو طرف ورق جوش داده می شود.

انواع لوله درزدار چیست؟

لوله فولادی درزدار معمولی

لوله درزدار گالوانیزه

لوله درزدار ترانسفورماتور

لوله درزدار داربستی

لوله درزدار مارپیچی

تفاوت لوله درزدار با لوله بدون درز چیست؟

لوله درزدار و بدون درز دارای تفاوت زیادی با یکدیگر می باشند. تفاوت آنها شامل مواد تفاوت در مواد اولیه، مراحل ساخت و روش اتصال آنها می باشد. لوله های درزدار از ورق تولید می شوند در حالی که لوله های بدون درز از شمش فولاد ساخته می شوند.

روش های جوشکاری لوله درزدار چیست؟

وله های فولادی به سه روش جوش داده می شوند

روش اول

جوشی که هم در بیرون و هم در داخل لوله صورت می گیرد.

روش دوم

جوشی که تنها در قطر خارجی لوله انجام می شود.

روش سوم

جوشی که تنها در قطر داخلی لوله صورت می گیرد.