لزوم نگاه کوتاه مدت به بازار آهن در این هفته

۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
از شروع هفته شاهد سیر صعودی و چشمگیری در افزایش قیمت آهن بودیم. اما دیروز کمی بازار آرام گرفت و در برخی بنگاه ها قیمت ها ثابت اعلام شد اما کماکان افزایش قیمت در دیگر بنگاه ها دیده می شد که باهم بررسی می کنیم.

لزوم نگاه کوتاه مدت به بازار آهن در این هفته

برهمین اساس قیمت میلگرد آجدار با افزایش 50 الی 400 تومان اعلام گردید و در این بین کاهش قیمت و حتی ثبات نیز مشهود بود. قیمت میلگرد 14 ذوب آهن اصفهان حدود 20 هزارتومان و 700 اعلام شد و در برخی کارخانه ها به بیش از 21 هزارتومان هم رسید.

بازار ارز هم نوسان داشت و قیمت دلار مابین 40 و 41 تومان در حال چرخش بود و در پایان بازار آزاد  دلار با 41 هزار و 30 تومان هم مبادله شد.

با اینکه قیمت نبشی و ناودانی ثابت اعلام شد، اما افزایش 200 تومانی در برخی شرکت ها داشت و تیرآهن شاخه ای در بیشتر کارخانه ها 20 الی 18 هزار تومان افزایش قیمت داشت.

ورق سرد و گرم در نوع های مختلف خود نوسانات متعددی داشت به صورتی که قیمت ورق سیاه در برخی شرکت ها ثابت بود و در برخی کارخانه ها مثل فولاد مبارکه افزایش 200 تومانی داشت. قیمت ورق گالوانیزه هم به همین صورت بود یعنی در چند شرکت با افزایش 100 تومانی اعلام شد و در چند کارخانه بدون تغییر بود. ورق رنگی هم، همین نوسانات را دنبال کرد.

قیمت قوطی آهن در بیشتر کارخانه ها ثابت بود و تنها در برخی از کارخانه ها 100 تا 500 تومان افزایش قیمت داشت.

لوله شامل انواع لوله های صنعتی، مبلی و ... بدون تغییر قیمت عرضه شد.

همانطور که می دانیم، نوسانات بازار تحت تاثیر مجموعه ای از عوامل حقیقی و روانی است و تنها با یک عامل وضعیت خاصی لحاظ نمی شود. و از آنجایی که کشور با اقتصاد نا به سامانی روبرو است، نمی توان به بازار آهن و فولاد نگاهی بلند مدت داشت و باید نوسانات کوتاه مدت را مد نظر بگیریم. در حال حاضر قیمت جهانی فولاد، نرخ سنگ آهن و کامودیتی رو ریل مثبت است و این احتمال وجود دارد بعد از سال نو چینی اوضاع بهتر هم شود.

این نکته را هم باید در نظر باید بگیریم که همیشه در پایان سال شاهد رونق رشد حجم تقاضا هستیم و کنترل بازار ارز هم در پایان سال برای دولت دشواراست.

اما لازم به ذکر است افزایش قیمت هایی که در این هفته شاهد بودیم بخاطر قطعی گاز و کاهش عرضه مواد اولیه در کارخانه ها بوده است. و عوامل دیگر تاثیر کم تری داشته اند.

در صورتی که در ماه آتی حجم عرضه در بخش مواد اولیه افزایش یابد، و مشکل گاز حل شود ممکن است قیمت ها کمی بهتر شود در غیر این صورت افزایش قیمت ها ادامه دار خواهد بود.