آخرین تحولات زنجیره فولاد

۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
در عرصه فولاد بنابر اتفاقاتی که همیشه در کشور داشته ایم مشکلاتی وجود دارد. یکی از مهم ترین مشکلات این عرصه در خصوص موانع مسیر پیش رو صادرکنندگان است که هرزگاهی با سیاست های دولت کم و زیاد می شو.د در این خبر با بخشی از این مسائل آشنا خواهیم شد.

آخرین تحولات زنجیره فولاد

آخرین تحولات زنجیره فولاد

با اینکه یکی از راه های وارد ارز به کشور صادرات است و به وسیله عرضه محصولات فولادی در بازارهای جهانی می توان ارز وارد کشور کرد اما طبق نظر کارشناسان این حوزه، در سالهای اخیر محدودیت هایی در مسیر ایجاد شده است که صادرات را با مشکل مواجه کرده است.

در شرایط فعلی، فشارهایی به فعالان زنجیره فولاد کشور تحمیل شده است که که بر فعالیت برای این تولیدکنندگان در سال های اخیر بسیار سخت شده است و تحت تاثیر مشکلات اقتصادی قرار گرفته اند. از طرف دیگر در این عرصه سیاست گذاری هایی انجام شده که متاسفانه اشتباه بوده و روند فعالیت صنایع را تحت تاثیر منفی قرار داده است. یکی از سیاست گذاری های اشتباهی که مانع برنامه ریزی بلند مدت صنایع شده است، تغییر مداوم بخشنامه های حاکم بر تولید و فروش حصولات فولادی است. یکی دیگر از چالش های این صنعت، محدودیت های تامین انرژی است که بر فعالیت این صنعت تاثیر بسزایی دارد. همیشه با شروع فصل سرد، واحد های فولادی برای تامین گاز خود دچار مشکل می شوند. البته شایان ذکر است این مسئله بیشتر بر حلقه های میانی فولاد تاثیر گذار است  و در خصوص تولید کننده های فولادی در قالب افزایش نرخ مواد اولیه و کمبود آن ظاهر می شود.

در این گزارش با نظرات کارشناسان فولاد و فعالان این صنعت از آخرین تحولات در این زمینه و تاثیرات آن مطلع خواهیم شد.

تعهدات ارزی و فولاد

رئیس انجمن سنگ آهن کشور از سیاست های حوزه کشور انتقاد کرده واعلام کرد: به دلیل تصمیمات اشتباه دولت، تعادل در کفه ترازو فولاد برهم خورده است و تولیدکنندگان فولاد شرایط سختی را متحمل شده اند. آقای مهرداد اکبریان در خصوص محاسبه قیمت فولاد بر اساس ارز نیمایی که سیاست جدید است گفت: صادرات فولاد باید طوری طراحی شود که از بالادست تا پایین دست شامل میلگرد، شمش، گندله و کنسانتره  صادر گردد. در شرایط کنونی نیز تولید کنندگان با مشکلات زیادی از جمله قطعی برق و آب مواجه هستند و مجبوراند تا با بخش کوچکی از توان خود کار کنند. و درصورتی که بنابراین باشد تا صادرکنندگان با قیمت ارز نیمایی کارکنند قدرت تولید و صادرات از آنها گرفته می شود.

گسل عمیق ارز

اکبریان افزود فاصله قیمتی زیادی بین ارز آزاد و نیمایی وجود دارد و در صورتی که تعهدات بر اساس قیمت ارز نیمایی انجام شود چیزی شبیه با شوخی است و با ممنوع کردن صادرات تفاوتی ندارد.

ایشان در این خصوص بیان کرد: برای تولیدکنندگان این عرصه به قدر مهم و حیاتی است که در نظر گرفتن ارزی با قیمت مشخص برای تولیدکنندگان عرصه فولاد که چند ماه پیش مطرح شد، حاکی از دغدغه ی تولیدکنندگان از نوسانات ارزی بود.

اکبریان در خصوص  عرضه محصولات فولادی مانند گندله، سنگ آهن و کنسانتره با قیمت واقعی تاکید کرد: درصورتی که قیمت محصولات بالا دستی فولاد با قیمت ارز نیمایی سنجیده شود و  با قیمت محصولات پایین دست فولاد مانند آهن اسفنجی یکسان باشد، باعث می شود تا با هدف ظرفیت سازی انبوه در تولید کاملا مغایرت داشته باشد.

قیمت کاغذی

ایشان  در خصوص ایجاد تعادل بین قیمت تمام شده محصولات با قیمت های جهانی اضافه کرد: ارز نیمایی که چیزی حدود 28 هزار و 500 تومان است تنها بر رو کاغذ معتبر است و دولت خدمات خود را با ارز بالاتری حدود 43 هزارتومان عرضه می کند. از طرفی قیمت ارز آزاد 54 تومان است که به 62 تومان هم رسیده و در مجموع هزینه جاری بسیار از تولیدکنندگان هم با ارز آزاد تامین می شود.

ایشان در پایان ذکر کرد: در هر صورت در خصوص تولید در زنجیزه فولاد نیاز به دو کفه متعادل است و درصورتی که این ترازو نامتعادل شود نارضایتی بسیاری از تولید کنندگان از ابتدا و تا انتهای این زنجیره خواهد شد.

در نهایت با الزام صادرکننده برای بازگشت ارز به کشور و تعهد ارزی که هم زمان با تلاطم های ارزی از سال 97 الزامی شد از همان زمان با دست انداز هایی که برای صادرکنندگان ایجاد می شود با انتقاد بسیار زیادی روبرو شده است . گرچه کم کم مشکلات ناشی از رفع تعهد ارزی کاهش پیدا کرده است اما کماکان این مسئله برای فعالان اقتصادی پابرجا است و معذلی جدی است و یک مانع بزرگ برای توسعه ارزآوری و صادرات است.