با نزدیک شدن به پایان سال لحظه ای حباب قیمت آهن بزرگتر می شود

۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
طی گزارش فعالان بازار در سال 1401، دو مشکل قطعی گاز و صادرات در قیمت محصولات فولادی تاثیر زیادی داشته است.

با نزدیک شدن به پایان سال لحظه ای حباب قیمت آهن بزرگتر می شود

به گزارش می متالز جمشید حسامی از فعالان بازار فولاد در خصوص تحلیل بازار فولاد در سال 1401 اعلام کرد: بازار فولاد نوسانات زیادی را در اوایل سال 1401 تجربه کرده است . به صورتی که در اواخر سال روندی نزولی و در اوایل سال روندی صعودی داشته است. البته لازم به ذکر است با شرایطی که پیش رو کشور است و کشور در تحریم قرار دارد در حال حاضر صادرات فولاد و رونق آن  تبدیل به منع درآمدی مطمئن برای کشور تبدیل شده است.

ایشان گفت: برخی راه حل ها برای این صنعت تداعی شده است که به شرح زیر می باشد:

از رویکرد منطقه ای در احداث واحد های فولادی ممانعت شود.

الویت محدودیت های زیست محیطی، توسعه تجارت خارجی در بخش صنعت فولاد

 حمایت از ارزش افزود در تولید محصولات فولادی به جای خام فروشی

برای تحقق رفع مشکلات ناشی از ضعف ساختار پراکندگی در استقرار کارخانجات صنعت فولاد ارائه می‌شود.

در خصوص پیش بینی وضعیت بازار فولاد در سال 1402، رئیس اتحادیه آهن فروشان فارس بیان کرد: با توجه به نرخ دلار پیش بینی می شود در سال 1402 همانند سال 1401، قیمت مقاطع فولادی کماکان از دلار تاثیر بپذیرد. در صورتی که می خواهیم بازار آهن و فولاد در سال آینده به ثبات برسد باید به دنبال ثبات قیمت دلار باشیم و قیمت دلار را بتوانیم کنترل کنیم.

حسامی اظهار نظر کرد: در حال حاضر قیمت مقاطع فولادی در بازار در حباب است که  به دلیل این است که هزینه های  زیادی کارخانجات با نزدیک شدن به روزای پایانی سال دارند که فکر سود بیشتر می باشند تا این هزینه ها جبران شود. در صورتی که نرخ دلار در سال 1402 افت کند، قیمت مقاطع فولادی هم کاهش پیدا خواهد کرد.

ایشان بیان کرد: در سال جاری رویداد های مهم و تاثیرگذاری بر صنعت فولاد داشته ایم که یکی از آنها مشکلاتی بوده است که  صادرات صنعت فولاد به دلیل عوارض صادراتی و دامپینگ برخی کشورها در شرایط بسیار بدی قرار گرفت و به همین کارخانجات فولاد دچار مشکلات اقتصادی زیادی شدند. یکی دیگر مشکلات این صنعت، قطع گاز در زمستان بود که تولید را کاهش داد.

ایشان معتقدند مشکل قطعی گاز و صادرات دو عامل مهم و تاثیرگذار در قیمت محصولات فولادی بوده است و مهم ترین رویداد در صنعت فولاد در سال 1401 محسوب می شود.