فولاد در رخوت بهاری

۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
بهار و خواب بهاری فولاد

فولاد در رخوت بهاری

روند معاملات شمش فولاد در دو هفته ی ابتدای بهار زیاد جالب نبوده است. به نظر می رسد خریداران نسبت برای اواخر سال 1401 زیاد رغبتی برای خرید ندارند و از استقبال خریداران کاسته شده است. خوش بینی به افزایش فولاد در فصل گرم و ثبات نسبی ارز از دلایل افت تقاضا می باشد. در نهایت شمش فولادی با کاهش 4 هزارتومانی نسبت به اواخر سال 1401 با میانگین قیمت 18 هزارتومانی عرضه شد. با افزایش سخت گیری در چین برای کنترل قیمت سنگ آهن، در بازار جهانی نیز سنگ آهن و به تبع آن میلگرد کاهش پیدا کرده است. اما با تصمیم چین برای کاهش 2.5 درصدی تولید فولاد در سال 2023، کم کم از افت قیمت و نرخ ها کاسته می شود.

کاهش بهای شمش فولادی

طی بررسی های انجام شده در روند داد و ستد شمش فولادی در بورس کالای ایران، متوجه خواهیم شد که تقریبا ثبات به این بازار برگشته است. در حالی که در پایان سال تقاضا به دلیل جهش های پی در پی ارز افزایش یافته بود و قیمت ها روند ثابتی نداشت و با رقابت های پی در پی افزایش یافته بود، در حال حاضر با ثبات قیمت ارز در کانال 50 هزارتومانی، بهای شمش فولادی روندی نزولی داشته است. در روز گذشته 15 فرودین ماه شاهد 5 درصد کاهش عرضه بودیم. دیروز حدود 123 هزار تن شمش فولادی 5sp در بورس کالا عرضه شد. در انتهای سال گذشته خجم عرضه چیزی حدود 200 هزار تن بود.البته ای افزایش عرضه به دلیل عدم تراز بودن معاملات بورس کالا در روزهای پایانی سال 1401 بود. با توجه به تقاضای 172 هزارتنی شمش، کاهش 30 هزارتنی را نسبت به هفته ی گذشته داشته ایم. شمش فولادی پایه 5، کیلویی 18 هزار تومان معامله شد که نسبت به هفته ی آغازی سال 1402، 600 تومان افزایش قیمت داشته است. البته این قیمت نسب به روزهای پایانی سال 1402 که به 22 هزارتومان هم رسیده بود افت 18 درصدی داشته است. پیش بینی می شود قیمت میلگرد نیز روبه کاهش باشد و در محدوده 24 تا 25 تومان به ازای هر کیلوگرم برسد. قیمت تیرآهن هم پیش بینی می شود افت داشته باشد که البته به میزان صادرات آن هم بستگی دارد و به صورت دقیق قابل پیش بینی نیست.

به صورت کلی روند بازار در طی این دو هفته کاهشی و روبه نزول بوده است و خریداران استقبال زیادی برای خرید نداشته اند. مهم ترین عوامل کاهش قیمت ها را می توان خریدهای سنگین فعالان بازار در ماه آخر سال 1401 و اخبار سیاسی دانست. دلایل دیگری نظیر قطع گاز و سرما که منجر به تداخل در تولید فولاد شده بود و نابه سامانی نرخ ارز از مهم ترین دلایل گرونی مقاطع فولادی در اواخر سال گذشته بوده است. مسلما با گرم شدن هوا و برگشت گاز به صنایع میزان تولید افزایش خواهد داشت و به این ترتیب کم کم قیمت ها کم تر خواهد شد و شاهد ناترازی بین عرضه و تقاضا خواهیم بود.

با اینکه در حال حاضر در معاملات فولاد داخلی ثبات نسبی وجود داشته است اما در برخی معاملات کارخانه ها مطرح کشور، شاهد قیمت های سنگینی رقابتی بودیم که موجب شد میانگین قیمت معاملاتی به سطحی بالاتر از 22 هزارتومان برسد. از آنجایی که نوسان قیمت ها به عوامل زیادی هم چون ارز بستگی دارد نمی توان زیاد هم امیدوار بود و درصورتی که مجدد قیمت ارز تغییر کند و بی ثبات شود، قیمت مقاطع فولادی نیز تغییر خواهد کرد و بی ثبات خواهد شد.

بازار جهانی محصولات فولادی

کاهش قیمت سنگ آهن در چین منجر به کاهش قیمت میلگرد در بازار جهانی شده است. از هفته انتهایی مارس  کاهش قیمت سنگ آهن  شروع شد. سنگ آهن در هفته گذشته به صورت جزئی و کمی افزایش قیمت داشت اما با انتشار خبر عزم دولت چین برای کاهش قیمت سنگ آهن، روند مجدد کاهشی شد. دولت چین با چند شرکت معامله گر سنگ آهن در دوشنبه سوم آوریل ملاقات  کرد تا در خصوص  جلوگیری از رشد بهای سنگ آهن  مذاکره کند و به راه حل برسد موجب شد تا این محصول کاهش 3 درصدی تجربه کند و به دنبال آن بهای میلگرد نیز کاهش پیدا کرد.

در روز گذشته هر تن میلگرد به بیش از 4 هزاریوآن چینی معادل با 585 دلار رسید. در اواسط مارس بهای هر تن میلگرد به بیش از 4 هزار و 300 یوآن چینی رسیده بود  که به سقف قیمت 9 ماهه خود رسید. با اینکه چین در تلاش است قیمت ها کاهش پیدا کند اما با اخبار کاهش تولید سالانه فولاد چین در سال 2023، قیمت ها آنچنان هم کاهش پیدا نکرده است. مقامات دولتی چین در تلاش اند تا تولید فولاد این کشور در سال جاری تا 2.5 درصد کاهش پیدا کند تا آلودگی های ناشی از انتشار دی اکسید کربن کاهش پیدا کند.