کاهش قیمت تیرآهن و میلگرد تا کجا پیش می رود؟

۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
قیمت تیرآهن و میلگرد فکر می کنید تا کجا کاهش خواهد داشت؟ آیا روال کاهشی باقی خواهند ماند؟

اصلاح قیمت آهن‌آلات |  تیرآهن و میلگرد چند؟ | کاهش قیمت تا کجا؟

با اصلاح قیمت در بازار آهن، قیمت میلگرد شمار زیادی از کارخانه ها با کاهش 300 الی 500 تومانی همراه بود و شماری دیگر قیمت ثابت و بدون تغییر بود. کف قیمت میلگرد آجدار در بازار در کانال 23 هزار تومانی است.

در اغلب زیر مجموعه های بازار داخلی  قیمت آهن روندی کاملا کاهشی داشته است. تعداد زیادی از کانال های فروش، تغییر چندانی در قیمت ها اعمال نکردند و بیشتر قیمت ها ثابت بوده است.

بازار ارز هم در کانالی ثابت است و نوسانات زیادی نداشته است. قمیت دلار بعد از برگشت به کانال 51 هزارتومان مجدد وارد کانال 50 هزارتومان رسید. در حال حاضر امروز قیمت دلار با قیمت 50 هزار و 350 تومان مبادله شده است.

کف قیمت میلگرد آجدار در کانال 23 هزار تومان است. تیرآهن در بیشتر بنگاه های معاملات بین 50 تا 200 هزار تومان کاهش داشته است. در بعضی از کارخانه ها مانند ظفر بناب و اهواز قیمت ها ثابت اعلام شد.

بازار ورق هم دچار نوسنات زیادی بوده است. به صورتی که قیمت ورق سیاه بین 500 تا 1000 تومان کاهش داشت. البته برخی از کارخانه ها قیمت را ثابت اعلام کردند. قیمت ورق های رنگی، روغنی،  گالوانیزه و دیگر ورق های سرد بدون تغییر و ثابت بوده است.

قیمت قوطی آهن و انواع لوله های داربستی، صنعتی، مانیسمان، نبشی، سپری و انواع ناودانی در تمام کارخانه ها تقریبا ثابت بوده است. البته قیمت نبشی، ناودانی، سپری در چند کارخانه اصلاح قیمت داشته است.

با اینکه از پس نوسانات قیمت، بازار آهن درآمده است و بعد از تعطیلات قیمت آهن آلات روندی کاهشی داشته است، اما این روند و ادامه دار شدن آن تضمین شده نیست و حتی ممکن است با سیاست ها و دستورالعمل های جدید دچار افزایش شود. اما تا پایان ماه رمضان افزایش قیمت بعید به نظر می رسد.

در خصوص تنظیم بازار فولاد داخلی باید دو نکته را مد نظر داشته باشیم  که آزاد شدن فروش بلوم در بورس کالا اعتباری می باشد و نرخ پایه محصولات فولادی عرضه شده در بورس کالا با هماهنگی وزارت صمت انجام می گیرد.

به نظر می رسد معاملات اعتباری توسط بازار صمت، تا زمان رسیدن بازار به نقطه تعادل ممنوع شده است و در معاملات بورس کالای امروز اعمال خواهد شد. اما با این حال در معاملات فردا احتمالا قیمت میلگرد کاهشی خواهد بود.

بر اساس گزارشاتی که امروز رسیده است: حدود چهارصد و شصت و هفت هزار و سیصد و سی تن از محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شده است که از این میزان حدود صد و نود و نه هزار و هشتصد و سی تن آن به شمش بلوم اختصاص داشته است. قیمت شمش بلوم در این عرضه نزدیک به 3.17 درصد نسب به آخرین عرضه کاهش داشته است.  شمش فولادی با قیمت حدود 17 هزار و 877 تومان معامله شد.

آنچه مسلم است این است حتی اگر  کاهش قیمت مواد اولیه نسبت به رقم اعلامی اعمال شود، هزینه های تولید افزایش داشته است و بیشتر از این کاهش قیمت نخواهیم داشت. گرچه این به  معنی افزایش قیمت محصولات اولیه نیست. تا پایان فروردین افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

قیمت میلگرد و تیرآهن تا پایان ماه رمضان تا کجا کاهش پیدا خواهد کرد؟

طبق اعلام نظر و پیش بینی یکی از فعالان بازار فولاد، این احتمال وجود دارد قیمت میلگرد تا پایان ماه رمضان وارد کانال 22 هزار تومان خواهد شد. قیمت تیرآهن هم به 26 هزارتومان خواهد رسید. ایشان اعلام کردن: طبق بررسی های انجام شده احتمال اینکه در ماه رمضان افزایش صورت گیرد بسیار کم و نزدیک به صفر است اما بعد از ماه رمضان شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.