ضعیف شدن بازار جهانی آهن به دنبال فعالیت های غیر رسمی فروش اوکراین و روسیه

۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
با شکل گیری کانال های متعدد فروش غیر رسمی فلزات و غلات در بازار جهانی و کاهش تقاضا در چین، بازار آهن و فلزات صنعتی در بازار جهانی ضعیف شد.

ضعیف شدن بازار جهانی آهن به دنبال فعالیت های غیر رسمی فروش اوکراین و روسیه

وحید پور تجریشی: قیمت جهانی سنگ آهن و بازار آهن در دوسالی که گذشت بیش از هر چیز دیگر به اقتصاد چین و چگونگی روند آن بستگی دارد. امروزه چشم تمام بازارفلزات از جمله آهن، مس، آلومینیوم، نیکل، پلاتین و... به دلیل شکل گیری رکورد در بازار های جهانی به ویژه ایالت متحده، به چین دوخته شده است.

قیمت آهن به درست مانند نفت به میزان عرضه و تقاضا آن بالاخص در آمریکا لاتین بستگی دارد.به دلیل افزایش هزینه تولید در طی ماه های گذشته بسیاری از معادن در کشورهای برزیل و شیلی از تولید خود کاستند. به همین دلیل با بهبود اوضاع اقتصادی چین و افزایش تولیدات آن، بازار آهن یک شیب صعودی در سه ماهه نخست سال شد.

مهم ترین فاکتور تعیین کننده قیمت آهن در سه ماهه اخیر

میزان تقاضای چینی مهم ترین عاملی است که قیمت نهایی آهن را اعلام خواهد کرد. کشور چین در اواخر دسامبر 2022 با اعلام کویید صفر، بازار فلزات صنعتی را دوباره زنده کرد و همین امر منجرشد تا سنگ آهن به بالای 120 دلار در هر تن در ماه فوریه برسد. با سخنرانی نخست وزیر چین در ماه مارس در همایش سالانه حزب کمونیست چین در ماه مارس 2023 منجر شد تا قیمت آهن و دیگر فلزات ریزش داشته باشد.

با سیاست زیست محیطی برای کربن زدایی که دولت چین درپی گرفته است و کاهش فعالیت تولید، در طی هفته های آتی شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

طبق اعلام بلومبرگ، تا اواخر ماه جاری برنامه دقیق و جدول زمان بندی چین در راستای کاهش فعالیت خود و کربن زدایی اعلام خواهد کرد که این گزارش تاثیر بسزایی در قیمت های اعلامی بازار آهن دارد.

بر اساس آخرین اطلاعاتی که از چین رسیده است، قرار است 15 درصد از تولیدات سالانه این کشور کم شود. به همین منظور قرار بر این است تا 62 درصد به مالیات بر واردات سنگ آهن افزوده شود. با انتشار این خبر در  پنج  شنبه هفته ی گذشته سنگ آهن از 1.47 درصد به 118.9 سنت رسید.

حمله ی نظامی روسیه به اوکراین و اشغال بخش هایی از این کشور منجر شده است تا مسکو بتواند به بخش عظیمی از معادن فلزات و منابع متعدد غلات دست یابد.

با انتشار گزارشی در 14 آوریل توسط خبرگزاری رویترز، بیش از 7.4 میلیون دلار سنگ مس توسط روسیه از معادن شرق اوکراین به یک شرکت چینی فروخته شده است. اما نکته مهم این است که در طی دو سال گذشته، روسیه با ارزان فروشی منابع مهم از قبیل فلزات، غلات، نفت و... به چین و دیگر کشور ها منجر بهم زدن تعادل قیمت در بازار شد. و اما نکته دیگر که بسیار مهم است  این است هند و چین که بزرگترین چشمه های تولید و بار در آسیا محسوب می شوند، مشتری پر و پا قرص این کشوراند و این به معنی ضعیف شدن کانال های رسمی خرید و فروش فلزات، نفت و غلات  در بازارهای جهانی شده است.

از سوی دیگر اوکراین هم برای اروپا همین نقش را دارد. کمیسیون اروپا قانونی وضع کرد که برمبنا آن غلات و محصولات کشاورزی اوکراینی با قیمت پایین تر از گمرک وارد بازار اروپا شودو این منجر به اعتراض کشور های همسایه آن مانند لهستان و مجارستان شد.

در بازار آهن هم به همین شکل است. تا زمانی که شاهد کانال های غیر رسمی اوکراین و روسیه به بازار جهانی هستیم، بازار آهن بی ثبات خواهد بود.