رینگ فولاد روی آرامش را ندید

۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
از اول اردیبهشت بازار ارز مجدد متزلزل شده است. با وضعیت دلار مجدد کنترل قیمت محصولات زنجیره آهن دشوار شده است و کم کم بازار فولاد هم از ثبات خارج می شود. در حال حاضر شمش، آهن اسفنجی و محصولات فولادی وارد روند جدیدی از رشد قیمت شده اند. با برکناری وزیر صمت این وضعیت بدتر شد و فعالان بازارآهن به راحتی و بدون ترس از نظارت قیمت ها، معاملات خود را با قیمت های بالاتر از حد خود به ثبت رساندند.

بی ثبانی بازار فولاد

گران شدن آهن اسفنجی

بازار فیزیکی بورس کالای ایران مجدد وارد هیجان شد. با انتظاری که از کاهش قیمت آهن اسفنجی و شمش فولادی به عنوان ماده اولیه و به دنبال آن کاهش قیمت محصولات فولادی داشتیم، نتیجه برعکس شد. در حالی که مدیریت عرضه و تقاضا زمینه را برای افت نرخ آهن اسفنجی در بازار فیزیکی باز کرده بود با بازگشت نرخ بازار به مسیر رشد روز افزون در بازار آزاد و افزایش تقاضای خریداران آهن اسفنجی، قیمت آهن اسفنجی بیشتر شد. به این ترتیب در هفته ی دوم اردیبهشت ماه تمامی انتظار های عکس شد و قیمت ها افزایش پیدا کرد. در هفته ی دوم اردیبهشت ماه بیش از 99 هزار و 690 تن آهن اسفنجی با قیمت 11 هزار و 690 تومان معامله شد.

این محصول نزدیک به 20 درصد رشد قیمتی داشته است. میانگین فروش این محصول در آخرین هفته ی فروردین چیزی حدود 9 هزار و 900 تومان بوده است. در دومین هفته ی اردیبهشت  157 هزار تن آهن اسفنجی در بورس کالا ثبت شد که در نهایت کل محصول تولیدی  با میانگین نرخ 13 هزار تومانی به فروش رسید که این نشان دهنده رشد 31 درصدی فروش این محصول نسبت به فروردین ماه است.

با فروش آهن اسفنجی با این نرخ، شمش فولادی باید با قیمت 20 هزار و 400 تومان معامله می شد اما در دوشنبه 11 اردیبهشت ماه این محصول با قیمتی بسیار بالاتر از عدد اعلامی معامله شد. با وضعیت پیش آمده و مدیریت عرضه و تقاضا باعث شد تا از افزایش بیشتر این محصول جلوگیری شود. اما کماکان بازار فولاد، بازاری صعودی خواهد بود.

تغییر وزیر فولاد را گران کرد

وزیر صمت در روز یکشنبه دهم اردیبهشت ماه توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی برکنار شد. با برکناری ایشان سیگنالی افزایشی وارد بازار شد و مجوز فروش اعتباری شمش های فولادی در روز دوشنبه حذف شد. اما بی وزیر ماندن کافی بود تا بازار وارد شک افزایشی شود و حذف عرضه اعتباری هم موثر نبود. در این بازه فعالان فولاد نزدیک به 198هزار تن شمش فولادی به قمیت 18 هزار تا 20 هزار و 100 تومان معامله شد. نزدیک به 338 هزار تن تقاضا برای این محصول ثبت شد. با افزایش تقاضا نسبت به عرضه بازار بیشتر تورمی شد و متقاضیان شمش را وارد رقابت کرد. در نهایت 197 هزار تن شمش فولادی با ماینگین نرخ 22 هزار و 200 تومان معامله شد.

راه چاره گرانی فولاد

نتیجه ی تورم افسار گسیخته کشور رشد نرخ شمش و محصولات فولادی و سایر کالاهای دیگر است. برای کنترل کردن قیمت این محصولات تنها راه چاره کنترل نرخ تورم است. تورم با سیاست گذاری و وضع علمی قوانین تا حدودی قابل کنترل می باشد. یکی از این اقدامات، جلوگیری از عرضه های اعتباری در این شرایط می باشد. یکی دیگر از راه حل ها افزایش  میزان پیش پرداخت متقاضیان برای ثبت سفارش در بورس کالا می باشد.  در حال  حاضر پیش پرداخت ورود به رینگ شمش فولاد برابر با 10 درصد از ارزش معامله می باشد.

کف سازی میلگرد در کانال 27 هزارتومانی

با افزایش نرخ آهن اسفنجی و شمش فولادی در دو هفته ی اخیر اردیبهشت، نرخ میلگرد نیز افزایش داشته است.  با رشد قیمت ارز، میزان تقاضا فعالان اقتصادی برای خرید میلگرد افزایش یافته است. در نهایت میلگرد در هفته ی جاری با قیمت 28 هزارتومان و حتی بیشتر معامله شده است. درصورتی که با افزایش نرخ ارز و قیمت شمش و آهن اسفنجی جهش دیگری رخ ندهد، می توان نرخ  میلگرد را در محدوده 26 تا 28 تومان اعلام کرد. در صورتی که چاره ای برای کنترل کردن بازار ارز توسط دولت ایجاد شود و ارز در کانالی ثابت بماند، قیمت ها کم کم ثابت می شود. در غیر این صورت کماکان شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود.