افزایش کف قیمت میلگرد آجدار

۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
با افزایش قیمت آهن اسفنجی و شمش و رشد نرخ دلار بازار آهن مجدد وارد شک شد.

افزایش کف قیمت میلگرد آجدار

بعد از ثبات مقطی و کوتاه مدتی که دربازار آهن آلات داشتیم، نوسانات بازار مجدد شروع شد. با اخباری که از بازار به گوش می رسد،  روز گذشته شاهد از سرگیری نوسانات قیمت در بازار بوده ایم. برخی از کارخانه ها در قیمت ها تغییری اعمال نکردن و برخی دیگر اصلاحی جزئی داشتند.

از روز گذشته قیمت ها افزایش زیادی داشته اند. دیروز قیمت دلار از کانال 54 هزار تومان خارج شد و وارد کانال 55 هزار و 700 تومانی شد.

تحلیل نوسانات بازار آهن

بازار آهن در بیشتر زیر مجموعه ها روندی کاملا افزایشی داشته است. قیمت میلگرد آجدار هم در این راستا افزایشی بوده است و در بیشتر بنگاه ها با افزایشی برابر با 100 تا 800 تومان داشته است. برخی نیز افزایش قیمت اعمال نکردند. با افزایش قیمتی که داشتیم، قیمت میلگرد از 26 هزارتومان فاصله گرفته و وارد کانال 28 هزار تومان شده است. میانگین قیمت میلگرد تقریبا چیزی حدود 27 هزار و 420 تومان برآورده شده است، که کف قیمت میلگرد را می توان 27 هزار تومان گفت.

قیمت ورق سیاه

ورق سیاه در  چندین کارخانه چیزی حدود 100 تا 200 تومان افزایش قیمت داشته است. البته برخی هم 100 تا 400 تومان کاهش قیمت داشته اند و برخی دیگر در قیمت ها تغییری اعمال نکردند. قیمت ورق های گالوانیزه، روغنی و رنگی تغییر چندانی نداشته است.

پروفیل آهنی هم افزایش قیمت داشته است. به صورتی که هر کیلو قوطی حدود 300 تا 700 تومان افزایش قیمت داشت. چند کارخانه هم افزایش قیمتی اعمال نکردند. قیمت مبلی، لوله داربستی و انواع لوله ثبات بود و افزایش نداشت.

قیمت نبشی، سپری، ناودانی ایرانی و اروپایی هم ثابت بود. البته نبشی اشتهارد و تبریز حدود 100 تا 200 تومان افزایش قیمت داشت. تیرآهن شاخه ای 50 تا 200 هزارتومان در بیشتر کارخانه ها افزایش داشت. قیمت تیرآهن فولاد یزد هم ثابت بود و افزایش قیمت نداشت.

با آماری که از نوسانات معاملات شمش و آهن اسفنجی در بورس کالا به گوش رسید. قیمت آهن کماکان افزایشی خواهد بود. به عبارتی دقیق تر باید بگوییم که بیشتر التهابات افزایش قیمت در بازار مربوط به همین امر است. با افزایش قیمت دلار و سیاست های مدیریت بازار بی اثر شده است و تاثیری برای ثابت نگه داشتن قیمت ها ندارد.

تاثیر روانی ناشی از افزایش قیمت ها، بازار طلا و سکه هم تهاجمی شده است و این  افزایش روی باز آهن هم تاثیر گذار بوده است. تمام عوامل گفته شده یک طرف، برکناری وزیر صمت هم طرف دیگر. با برکناری ایشان و بی نظمی که رخ داد منجر شد تا بازار آهن بیشتر افزایش قیمت داشته باشد.

در بورس کالا آهن اسفنجی 31 درصد افزایش قیمت داشته است که در آخرین عرضه برابر با 13 هزار تومان بود و این عاملی مهم در رشد قیمت محصولات هنآه  

آهنی است.

در نظر داشته باشید با تورمی که گریبان گیر کشور شده است نمی توان مانع افزایش قیمت شد و قیمت ها قابل اصلاح شدن نیست. بهترین راه حل برای کاهش قیمت کنترل تورم است. با توجه روندی که بازار پیش گرفته است کماکان بازار افزایشی است و در چند روز اخیر این رونده ادامه خواهد داشت.