آیا بنزین گران می شود؟

۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
شایعات افزایش نرخ بنزین در ابتدای تابستان تکذیب گردید.

از صبح روز دوشنبه 22 خرداد ماه شایعاتی مطرح شده است که حاکی از گران شدن بنزین است. در این شایعات قیمت هر لیتر بنزین 8000 تومان بیان شده است و زمان اجرای آن از تابستان 1402 مطرح گردیده است. اما صحت این شایعات چقدر است؟

بنزن 800 تومانی:

حتما شما نیز شایعاتی مبنی بر افزایش نرخ بنزین شنیده اید. در کل جواب این سوال که آیا بنزین گران می شود یا خیر؟ برای بسیاری از ما اهمیت دارد. زیرا قیمت بنزین تاثیر مستقیمی در اقتصاد خواهد داشت. همچنین افزایش قیمت بنزین موجب افزایش کرایه ها نیز می گردد.

طبق گزارش تجارت نیوز از ابتدای تابستان قیمت هر لیتر بنزین به 8000 تومان خواهد رسید. این شایعه از صبح در بین افراد جامعه دست به دست می شود و موجب نگرانی شدید مردم شده است. اما موضوعی که باید به آن پرداخته شود آن است که دولت در رابطه با قیمت بنزین چه تصمیم جدیدی گرفته است؟

بنزین گران نخواهد شد:

در رابطه با افزایش قیمت بنزین فریدون عباسی دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تا کنون تصمیم جدیدی در مورد تغییر قیمت بنزین نداشته ایم و شایعات افزایش قیمت بنزین توسط وی تکذیب شد. همچنین آقای عباسی ادامه داد هیچ یک از سیاست گذاران برای بالا بردن قیمت سوخت تصمیمی نگرفته اند و فقط بعضی خبرنگاران به دنبال دمیدن در آتش گران شدن بنزین هستند.

رئیس کانون انجمن صنفی جایگاه داران سوخت کشور جناب همایون صالحی نیز فرمود: در رابطه با تغییر قیمت بنزین صراحتا بیان می کنیم که تا کنون هیچ جلسه ایی تشکیل نشده است و قرار به تغییر نرخ نخواهد بود.

بنزین و بی اعتمادی مردم:

شایعه گران شدن قیمت بنزین اولین بار نیست که در جامعه مطرح می شود و با توجه به این که وزارت نفت و مسئولین دولت بارها خبر های مربوط به افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرده اند، اما مردم هنوز نسبت به این موضوع بی اعتماد هستند. زیرا در آبان ماه 1398 قیمت بنزین طی یک شب افزایش 200 درصدی را تجربه کرد. در نتیجه این اتفاق مصرف کنندگان بنزین برای باری دیگر در انتظار تصمیمات خلق الساعه قرار گرفتند. در نتیجه اعتماد عمومی و همین طور سرمایه اجتماعی از بین رفت. اکنون مسئولین دولت برای اتخاذ هر تصمیم جدیدی باید هزینه مربوط به تصمیمات گذشته خود را نیز بپردازند.

افزایش قیمت بنزین چه تبعات اقتصادی به همراه دارد؟

علاوه بر تبعات سیاسی و اجتماعی که در بالا به آن ها پرداخته شد گران شدن ناگهان بنزین به هیچ عنوان توسط کارشناسان تایید نشده است. در واقع دولت در هنگام فعالیت خود لایحه مربوط به رشد سالانه بنزین متناسب با تورم و افزایش پلکانی قیمت بنزین را به مجلس ارائه داد. اما اجرای این لایحه با تغییر دولت در نطفه خفه گردید.

اکنون دولت و مجلسی که با اتکا به اقتصاد دستوری و رویکرد پوپولیستی مدیریت بازار سوخت را هدایت کرده است باید منتظر پیامد های ناشی از افزایش نرخ بنزین نیز باشد. به هرحال امروز خبر افزایش قیمت بنزین دربین افراد جامعه دست به دست می گردد و بسیاری از فعالان شبکه های اجتماعی این شایعات را بدون ارائه مدرک مستدلی پخش خواهند کرد.