از بازار آهن اسفنجی چه خبر؟

۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
افزایش روند قیمت آهن اسفنجی در 9 ماهه امسال

 

 

روند قیمت آهن اسفنجی در ایران/ در سقف 9 ماهه 

آهن اسفنجی یکی از مصالح اصلی ساختمان سازی است. به همین علت توجه بسیاری از کارخانه ها بر تولید آن است. در 9 ماهه‌ی امسال تولید آهن اسفنجی روند رو به رشدی داشته است که می‌توان این روند را ناشی از تولیدات این کارخانه ها دانست. 

 در هفته جاری قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا با افزایش 937 تومانی به ازای هر کیلو معادل 7.4 درصدی نسبت به هفته گذشته به 13753 تومان به ازای هر کیلو رسید. این بالاترین نرخ آهن اسفنجی در حدود 9 ماه و نیم گذشته (از 6 اسفند 1401 تاکنون) است. علت افزایش قیمت آهن اسفنجی، رقابت بالا برای خرید آن به علت نگرانی نسبت به محدودیت‌های گاز در فصل سرد سال جاری است.

حجم عرضه‌های آهن اسفنجی در هفته جاری 102 هزار تن بود که با وجود محدودیت‌های ثبت سفارش، حدود 185 هزار تن تقاضای خرید روی تابلوی بورس کالا ثبت شد و در نهایت آهن اسفنجی 21.2 درصد بالاتر از قیمت پایه معامله شد. بالاترین قیمت آهن اسفنجی در معاملات هفته جاری 14234 تومان به ازای هر کیلو و مربوط به «فسبزوار» بود.

نسبت قیمت آهن اسفنجی به شمش فولادی (با احتساب نرخ میانگین شمش در هفته گذشته) به 72.2 درصد رسید که این مقدار نشان از افزایش صادرات و حتی افزایش تولیدات و تامین منابع اولیه دارد.