صادرات فولاد

۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
با توجه به اوضاع نابسامان بازار صادراتی ایران؛ بیلت گران تر از میلگرد معامله می شود.  

به گزارش  واحد مرکزی  فولاد  و به نقل از نشریه جهانی متال اکسپرت(Metal Expert)، قیمت محصولات فولادی نیمه تمام ایرانی به دلیل چالش های متعددی که دولت ایران بر سر راهش قرار داده، تغییر جهشی نداشته است.
تنها یک مورد معامله بیلت با خریدار آسیایی به تازگی صورت گرفت و قیمت بیلت ایرانی برای تحویل در ماه فوریه 485 تا 490 دلار در هر تن ثابت بود. یعنی هر معامله‌ای در این بخش بعد از تعطیلات سال نو میلادی صورت می‌گیرد. شرکت فولاد خراسان نیز 25 هزار تن بیلت خود را عرضه کرده و مهلت مزایده تا 31 دسامبر یعنی 10 دی ماه جاری خواهد بود. شرکت فولاد خوزستان نیز 30 هزار تن بیلت با قیمت 490 دلار در هر تن  به مقصد آسیای جنوب شرقی و زمان تحویل اواسط ماه فوریه به فروش رساند.

این معامله که رکورد قیمت را در چندماهه اخیر برای بیلت ایرانی ثبت کرده درمقایسه با قیمت کمتر میلگرد ایرانی حکایت از اوضاع عجیب و نابسامان این روزهای صنعت فولاد ایران دارد. یک منبع آگاه در این باره اظهار داشت: درحالی میلگرد ایرانی با قیمت 470 دلار فوب معامله می شود که قیمت بیلت 20 دلار از آن گران تر است. این یعنی شرکت فولاد خوزستان برای جلوگیری از ضرر و زیان خود دست به همچین رقمی زده است. دلیل آن هم عوارض صادراتی 2 درصدی است که بیلت بعنوان محصول نیمه تمام باید پرداخت کند و میلگرد بعنوان محصول تمام شده فولادی، از پرداخت آن معاف است.
علاوه بر این ها یک تاجر نیز به این موضوع اشاره کرد که تولیدکنندگان فولاد موظفند ارز حاصل از فروش خود را به ایران بازگردانند. نرخ تبدیل ارز برای بیلت 42 هزار تومان برای هر دلار است ولی فروشندگان میلگرد می توانند 48 هزار تومان به ازای هر دلار دریافت کنند.
چالش های تولیدکنندگان فولاد اما به اینجا نیز ختم نمی شود و نرخ مالیات ارزش افزوده 9 درصدی نیز از دیگر مشکلات آنها است. فرارسیدن کمبود گاز هم به این مشکلات افزوده و نگرانی ها از قطعی گاز بیش از پیش ادامه دارد. تعدادی از تولیدکنندگان همین حالا نیز از کاهش تولید آهن اسفنجی خبر داده اند. بازار صادراتی نیز راکد است و فرارسیدن کریسمس و نزدیکی سال نو، بسیاری از مشتریان را به تعطیلات فرستاده و مشتریان الجزیره و اردن نیز درپی ناامنی دریای سرخ، از بازار تولیدکنندگان ایرانی حذف شده اند. درحال حاضر نگاه فروشندگان ایرانی به سمت خریداران تایلند و اندونزی معطوف شده و مذاکرات در این خصوص درحال انجام است