تولید اولیه مواد فولادی

۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
یک کارشناس فولادی گفت: گردش سرمایه در تولید فولاد، مواد اولیه است و به دلیل راه‌اندازی بیش از حد کارخانجات نوردی، تولیدکنندگان نمی‌توانند به اندازه این کارخانجات مواد اولیه تهیه و تولید کنند.

 

تورج امینی فعال حوزه‌ی فولاد با اشاره به نرخ‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا اظهار کرد: با توجه به شرایط، می‌توان گفت علی‌رغم نظارتی که در این بازار وجود دارد؛ اما میزان حجم و قیمت آهن اسفنجی با وجود کنترل‌ها، به صورت دلخواه عرضه می‌شود.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر، قیمت پایه آهن اسفنجی در بورس کالا 13 هزار و 700 تومان است و این درحالیست که طبق قوانین و مقررات باید حدود 11 هزار و 300 تومان باشد. در واقع فاصله قیمت 2  هزار و 700 تومانی برای مواد اولیه فولاد، رقم قابل ملاحظه‌ای است که برای جلوگیری از تشدید پیامدهای آن، باید روند قیمت گذاری منطقی صورت بگیرد.

کارشناس صنعت فولاد با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده محصولات به ویژه آهن اسفنجی باید قابل رقابت باشد، گفت: از سوی دیگر، در چند سال اخیر هیچ بودجه عمرانی برای کشور در نظر گرفته نشده و تقاضای آنچنانی برای محصولات فولادی وجود ندارد که به همین دلیل باید روند صادرات آنها تسهیل گردد، نه اینکه برای آنها عوارض در نظر گرفته شود.

امینی معتقد است باید برای صادرات فولاد به ویژه در محصولات نهایی تمهیدات پایه‌ای با نظارت کامل صورت گیرد. وی در پایان خاطرنشان کرد: ناگفته نماند گردش سرمایه در تولید فولاد، مواد اولیه است و به دلیل راه‌اندازی بیش از حد کارخانجات نوردی، تولیدکنندگان نمی‌توانند به اندازه این کارخانجات مواد اولیه تهیه و تولید کنند.