صادرات آهن اسفنجی

۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
مدیرعامل سدید شمش خاتم گفت: در حال حاضر، میلگرد حدود 22 هزار تومان و شمش 20 هزار تومان نرخ‌گذاری می‌شود؛ این درحالیست که قیمت شمش تمام شده 23 هزار تومان است و با محدود کردن خرید و ایجاد رقابت نامتعارف، نرخ این محصول در بورس 20 هزار و 500 تومان اعلام می‌شود.

محمد طاهر یاوری در گفتگو با واحد مرکزی فولاد در خصوص احتمال کاهش عوارض صادراتی مواد اولیه فولاد مطرح کرد: با توجه به شرایط فعلی، صادرات مواد اولیه در صنعت فولاد اقدام درستی نیست؛ چرا که می‌توان گفت امروزه، تنها کشوری هستیم که آهن اسفنجی خود را صادر می‌کند. این درحالی است که باید کالایی مانند شمش و یا محصولات نهایی در اولویت صادرات قرار بگیرند.

وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر، بسیاری از فولادسازان پایین دستی که تولیدکننده شمش هستند، در وضعیت تعطیلی به سر می برند و به همین دلیل، ابتدا باید میزان مورد نیاز بازار داخل کشور تأمین شود و سپس صادرات صورت گیرد. از طرفی، با توجه به آمار جدید وزارت صمت، حدود 36 تا 37 میلیون تن ظرفیت تولید آهن اسفنجی و شمش نیز حدود 30 میلیون تن است که با این وجود، بسیاری از تولیدکنندگان فولادی به ویژه کارخانجات شمش القایی، در تعطیلی به سر می‌برند.

مدیرعامل سدید شمش خاتم تصریح کرد: از سوی دیگر، در شرایط فعلی کشور که کمبود آهن اسفنجی داریم، تنها حدود 90 هزار تن از این محصول در بورس کالا عرضه می‌شود؛ در حالی که حدود 300 هزار تن تقاضا برای آن وجود دارد. چنین عملکردی، رقابت کاذب برای محصول در بورس ایجاد می‌کنند که از قیمت پایه تعیین شده به 14 هزار تومان می‌رسد. یاوری با اشاره به اینکه آهن اسفنجی مانند نفت یک محصول ملی به شمار می‌رود، گفت: در حال حاضر، میلگرد حدود 22 هزار تومان و شمش 20 هزار تومان نرخ‌گذاری می‌شود؛ این درحالی است که قیمت شمش تمام شده 23 هزار تومان است و با محدود کردن خرید و ایجاد رقابت نامتعارف، نرخ این محصول در بورس 20 هزار و 500 تومان اعلام می‌شود.